GIFenes herre

Kategorier: Det sosiale nettet, Media & Plattformer

Alex Chung, skaperen av Giphy, i Austin under SXSW-konferansen Illustrasjon: Ståle Grut

SXSW, Texas (NRKbeta): Alex Chung startet Giphy på fleip. Nå forandrer han hvordan mennesker kommuniserer digitalt.

Emojienes inntog var det første tegnet. Vi dras stadig mot en langt mer visuell måte å kommunisere på. Etter hver som vi blir kyndige i det nye språket vil vi kunne uttrykke oss stadig mer avansert, og animerte gifer er det neste steget.

Etter hvert har de store sosiale plattformene som Facebook, Facebook Messenger, Twitter og Telegram lansert støtte for å svare med en gif. Dette har blitt realitet mye grunnet Giphy. En plattform og søkemotor dedikert til gifer.

– Målet vårt er å tilføre bevegelse til alt som nå er stillestående, med hvilken som helst teknologi, sier Giphys grunnlegger Alex Chung til NRKbeta.

Giphy startet i det små, men ble nylig verdsatt til over 2,5 milliarder kroner.

Slik ser Giphys nettside ut
Slik ser Giphys nettside ut

– Jeg hadde en samtale med en kompis som også har studert filosofi. Vi snakket om post-analytisk filosofi, Wittgenstein og hele pakka. Det endte opp i en nerdete ligning om hvordan ord begrenser hvordan vi kan uttrykke verden. De fanger heller ikke menneskelige uttrykk eller følelser og vi var lei av å lese så sykt lange tekster for bare å forstå én enkelt idé hos et annet menneske, sier Chung.

Dette skjedde for rundt fire år siden. Da kom de til slutningen at gifer lå helt i front når det gjelder å formidle uttrykk og følelser på nett.

– Siden ingen søkemotorer støttet gifer, så vi tenkte at det lå en mulighet der. Vi bestemte oss for å bygge en søkemotor for gøy. Tanken var å bli kjendiser på internett for en dag, men så tok det helt av. Nå har vi 150 millioner besøkende hver måned og det søkes milliarder ganger daglig gjennom siden vår, sier Chung.

Hvorfor akkurat gif?

Chungs historie starter egentlig for femten år siden, da han var sjef for framtidens medier i forskningslaben til Microsofts medgrunnlegger Paul Allen.

I tiden etterpå var han en av pionerene bak interaktiv TV og har jobbet med nye medier for blant annet MTV, GE, Intel, Comcast, Sega og Nokia.

– I laben jobbet vi med en videoversjon av polaroiden. Tenk deg hvordan det ville forandre verden om vi kunne skrive ut video? Det ville nok gjort det på samme måte som fotografiet gjorde det, sier han.

Fotografiet var det første steget, sier Chung, og gifer er en evolusjon av hvordan vi kan beskrive verden rundt oss.

Det ligger noe nobelt i å kunne utvide hvordan mennesker kan snakke sammen.
Alex Chung

Koreanske foreldre

Med foreldre fra Korea som ikke snakker engelsk, lærte Chung seg raskt begrensningene som ligger i språk. Nylig har han oppdaget at gifer er en effektiv måte å kommunisere med sin egen mor.

– Hun forstår kanskje ikke alt gifen innebærer, men hun skjønner likevel tegninga. Jeg finner ofte koreanske gifer som jeg sender til henne og sier «det er sånn jeg tenker akkurat nå», og da kan hun si «ah, jeg forstår!», forteller Chung.

Alex Chung, grunnlegger av Giphy på scenen under SXSW-konferansen Foto: Ståle Grut
Alex Chung, grunnlegger av Giphy på scenen under SXSW-konferansen Foto: Ståle Grut

Harry Potter hadde rett

– Harry Potter got it right, sa Chung fra scenen på South by Southwest-konferansen mandag denne uka. Han henviser til de bevegelige bildene i aviser og plakater i Harry Potter-filmene.

Klipp fra filmen Harry Potter og Føniksordenen Foto: Warner Brothers
Klipp fra filmen Harry Potter og Føniksordenen Foto: Warner Brothers

– Se for deg at ethvert bilde du ser i framtiden vil bevege seg. Det vil forandre alt, fordi alt vil bevege seg. Akkurat nå skjer jo alt på mobilen eller dataen, men se for deg at du åpner New York Times eller en barnebok i en ikke alt for fjern fremtid. Barn vil kunne se hvordan verden og andre mennesker faktisk er, i motsetning til fryste øyeblikk som bilder gir. Det kommer til å skje, sier en overbevist Chung til NRKbeta.

– Noen vil kanskje se for seg en dystopisk scene fra Blade Runner hvor alt ser ut som Hong Kong eller Japan gjør i dag, men jeg tror det faktisk kommer til å bli integrert veldig bra, sier Chung.

Slik så framtiden ut i filmen Blade Runner Foto: Warner Brothers
Slik så framtiden ut i filmen Blade Runner Foto: Warner Brothers

Et eksempel han trekker fram i foredraget, er hvordan man forklarer hva en sjiraff er. Et stillbilde sier én ting, men å se en sjiraff i bevegelse er noe ganske annet.

En sjiraff løper i Botswana Video: marsicana via Giphy
En sjiraff løper i Botswana Video: marsicana via Giphy

Formater

Gif-formatet ble oppfunnet i 1987, og er i digital sammenheng steinalderteknologi. Det at formatet er så gammelt har gjort at det også fins bred støtte for det. Men i dag har det store begrensninger.

Med en gang kvaliteten går opp, øker også filstørrelsen drastisk.

– Folk har prøvd med formater som Apng og Webp. Det finnes også ulike MP4-varianter. Vi støtter alle og transkoder alle gifer til de forskjellige formatene, slik at de støtter alle plattformer, sier Chung.

– I framtiden tror jeg det kommer til å bli en komprimert videoversjon med automatisk avspilling. Litt som Apples Live-bilder er i dag. Folk vil begynne å bruke en variant av MP6 eller MP8 for den del, sier Chung.

Apples "Live photos" på en iPhone 6s Foto: Apple
Apples «Live photos» på en iPhone 6s Foto: Apple

Vi spør om disse Live-bildene også en del av terrenget Chung tegner opp for framtiden.

– Ja, absolutt. Det vil nok bli akkurat som fotografier. Noe vil vi lage selv, andre blir laget av profesjonelle og noe vil bli publisert i sanntid. Video krever litt for mye innsats. Men når du tar et live-bilde kan du nå fange fem sekunder av øyeblikket. Hvorfor skulle du ville ta et bilde igjen etter dette, spør Chen.

Internasjonal ekspansjon

– Før var USA den største trafikkilden vår, men nå står internasjonal trafikk for godt over halvparten, sier Chung.

Giphy har ikke fokusert på det internasjonale markedet foreløpig, men Chung er sikker på å kvadrupple trafikken når de gjør det. Skal vi tro Chung, er det ingenting som står mellom Giphy og verdensherredømme.

– Alle i verden ønsker jo tilgang til dette og folk bruker for det meste amerikansk innhold nå. Vi har planer om å tilby skreddersydd innhold til hver region. Slik kan folk i Sør-Amerika få det ferskeste spanske eller portugisiske innholdet hos oss, sier Chung.

Hva da med copyrightproblemene?

– I motsetning til de fleste andre som driver med dette, samarbeider vi med alle rettighetshaverne. Vi jobber med dem for å sikre rettighetene deres og sørger for at de har tilgang til all informasjonen om bruken. Samtidig sikrer vi at brukerene faktisk har rettigheter til å bruke innholdet, sier Chung.

Tusenvis av folk har utviklet ting med bakgrunn i Giphys APIer. Chung sier dette gjerne dreier seg om helt tilfeldige ting de aldri ville tenkt på en gang, og initiativer som Giphy labs er satt opp for å samle dem.

– Hver dag kommer det noe nytt, og vi leker med masse forskjellig fordi det er så gøy, forteller Chung.

Alle vil ha gifer

Interessen for gifer er tilsynelatende ustoppelig. Som nevnt har de største sosiale mediene omfavnet gifer. På tjenester som Twitter og Facebooks Messenger er det like enkelt å svare med en gif, som med tekst eller bilde. Støtten kommer via plattformer som Giphy og Gif keyboard.

Gif-tastaturet på Facebook Messenger
Gif-tastaturet på Facebook Messenger

Artister som Paul McCartney har lansert sin egen Giphy-kanal og gifer fra det amerikanske valget går stadig vekk virale.

Dette tar nå Giphy konsekvensene av, og kunngjorde på SXSW-konferansen at de starter Giphy Studios, som skal lage høykvalitets gifer for blant annet arrangementer og merkevarer.

Giphy har fram til nå samarbeidet med Oscars, Grammys og store politiske begivenheter, og skal utvide dette.

– Nå får vi direktebildene fra ulike arrangementer og ved hjelp av programvare som automatisk lager gifer, sorterer vårt team på rundt ti personer ut hvilke Gifer de vil ha. Vi tilbyr også en plattform som lar hundrevis av mediehus komme inn og bruke akkurat de gifene, sier Chung.

Målet er å produsere alt av nyheter, sport og underholdning i sanntid som gifer.

– Giphy skal være stedet man går til for å finne offisielle gifer for alt mulig. Hvis du ser en gif på nettet, og den er velprodusert, er målet vårt at den skal være levert av Giphy, sier han.

Presidentvalget viktig

Mange plattformer satser stort på dekning av presidentvalget i USA, og Giphy er intet unntak.

– Vi skal dekke hele valget i 2016. New York Times skrev at gifer har endret valgkampen, og jeg tror det er en god måta å kommunisere hvilken politikk som fører, og hvem det er som driver den framover, sier Chung.

Gifer har blitt brukt mye av både president Obama og hans administrasjon. Chung trekker også fram Hillary Clintons kampanje, som bruker gifer svært ofte.

– Stadig oftere kommer kampanjene til oss og spør oss om hvordan man formidler budskapet til unge, sier Chung.

Revisor.gif

Noe av det særeste Chung og Giphy har samarbeidet med, mener han er H&R Block, et av de største revisorfirmaene i verden.

– H&R Block ba oss lage en del gifer for dem, som endte med flere millioner visninger. Hvordan får du regnskap til å virke kult, liksom? spør Chung retorisk.

En gif produsert for H&R Block Illustrasjon: Giphy
En gif produsert for H&R Block Illustrasjon: Giphy

De får forespørsler fra alle slags selskaper om samarbeid, og jobber nå med en ny standard for hvordan disse kan vise seg fram på nettet.

Akkurat nå kan man legge inn en del tagger på innholdet og nettsiden sin, som gjør det mulig å aggregere informasjon for andre tjenester. Chung forteller at Giphy skal jobbe for å fremme en ny standard i denne sammenhengen.

– Hvis jeg søker på Hilton-hotellet her vi sitter nå, har de sjansen til å presentere seg kort med tekst og bilde. Hvis alle hadde fått 5 sekunder til å presentere seg med en gif eller noe annet, på samme måte som man i dag kan med en video eller tekst, tror vi det kommer til å være verdifullt, forteller Chung.

Slik ser Googles sammenfatning av hotellet hvor intervjuet ble gjennomført ut. Chung ønsker at gifer skal bli en like naturlig del av slike presentasjoner. Faksimile: Google
Slik ser Googles sammenfatning av hotellet hvor intervjuet ble gjennomført ut. Chung ønsker at gifer skal bli en like naturlig del av slike presentasjoner. Faksimile: Google

Gif og Giphys framtid

– Vi har teknologien for å importere hele verdens videokatalog. Enhver film og tv-program. Alt som er laget video av kan vi indeksere. På sikt vil vi få alt til å bevege seg, og vi vil distribuere det overalt, forteller Chung.

En klassisk scene med Ingrid Bergman fra filmen Casablanca Foto: Warner Brothers
En klassisk scene med Ingrid Bergman fra filmen Casablanca Foto: Warner Brothers

Giphy ser seg selv som en søkeplattform. Når de sitter på alt innholdet, ser Chung på Giphy som et naturlig sted å søke etter gifer på.

– Hvis vi kunne fått bare 1 prosent av Googles trafikk ville vi blitt et enormt selskap, sier han.

– Men vi får se hvordan det går. Kanskje lykkes det, kanskje ikke, ler Chung.

Det er lett å se for seg at en verden hvor alt beveger seg kan framstå som svært kaotisk. Jeg spør Chung om man virkelig mener at absolutt alt kan gifes.

– Dette er begynnelsen på noe helt nytt. Tenk på Twtter da, eller enhver ny plattform. Vi kommer til å se en første fase hvor folk vil eksperimentere med språket og mediet for å finne ut av hvordan de vil uttrykke seg, sier han.

– Snart vil du se velartikulerte måter å bruke gifer på. Dette er akkurat som med smilefjesene. Fra å gå fra ganske få smilefjes, har vi nå fått flere tusen grafiske emojier. Fordi vi har så mange, har folk blitt ganske presise i hvordan de bruker dem, sier han.

Chung mener at emojiene bare var starten på et nytt visuelt språk.

– Emojiene er som en barnebok. M står for dét eller dét. Etterhvert som man blir voksen kan man uttrykke seg langt mer avansert, og her kommer gifer til å passe naturlig inn, sier han.

Hva synes du om gifer og Chungs visjon for deres framtid?

17 kommentarer

  1. Jeg hater animasjoner intenst. De gjør det umulig å konsentrere seg om det som faktisk er innholdet av en web-side. Jeg kan ikke huske sist jeg så en animasjon som tilføyde noe heller enn å ødelegge for teksten. Etter min mening burde ingenting bevege seg på en web-side uten at brukeren eksplisitt setter det i gang.

    Svar på denne kommentaren

  2. Forstår jeg det rett at det bare er videoklipp som kan redigeres til en «GIF», ikke stillbilder? Og bare nyeste modeller av smarttelefoner som gifer direkte? Da kan man vel også se for seg at der kommer nye kamera som i tillegg til stillbilder og video også tar Gifs?

    Svar på denne kommentaren

  3. Arne NOrberg Nilsen

    Hvilket år er det? 1999?
    Gif er et nesten utdødd format nå som webm har gjort sitt inntog for alvor.
    Og godt er det – Lav framerate, stor filstørrelse, null lyd, begrenset fargespekter, etc.

    Svar på denne kommentaren

  4. Dette var svært pompøst av en grunder. GIF’er er like nytt som animasjoner. Altså steingammelt. At GIF’er uttrykker mer enn ord for dem som ikke «gidde å lese lange tekster» er like nytt som uttrykket «et bilde sier mer enn tusen ord». Og at GIF’er skulle uttrykke mer følelser enn et stillbilde tviler jeg sterkt på at det finnes dekking for å si. Et stillbilde gir helt annet rom for refleksjon enn både videosnutter Og gifer nettopp fordi det er
    et øyeblikk som er frosset i tid og rom. All bevegelse i stillbildet skjer hos mottakeren og bevegelsen er uendelig. Straks bildet i seg selv beveger seg tvinges den som ser på i en eller annen retning.

    Svar på denne kommentaren

  5. Arkiv og Research er noe artige saker. Når alt kommer til alt, er det vel dokumentet som teller. Pass ,Selvangivelse Kirkebøker etc. Men å hente det frem på » andre medier » enten de er sosiale eller offentlige databaser, ja så er det jo fantastisk med et slik dataverktøy vi i dag omgir oss med og i. Bare det ikke blir ulovlig kopiert ?? eller ?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.