nrk.no

Vine-stjernene har blitt voksne. Nå er det Youtube som gjelder.

Kategorier: Det sosiale nettet & Konferanser og messer

Arantza Fahnbulleh og Joey Salads spiller inn en kort video før panelsamtalen begynner. Foto: Ståle Grut / NRKbeta

En ny generasjon komikere og skuespillere har vokst opp på Vine. Nå flyr de fra redet, til Facebook og Youtube.

– Det handler ikke bare om at vi sitter foran kameraet og snakker til folk, vi er nødt til å stå opp for stilen vi skaper. Lar vi merkevarene komme for tett på oss og endre produktet vårt, har vi ødelagt for oss selv for all framtid, sier en engasjert Joanna Franco.

I en panelsamtale med blant annet Mashables administrerende direktør snakker hun om hva som er status for teknologi og medier.

Hun driver reisekanalen «Dare to travel» på Youtube, og opplever stadig mer etterspørsel fra annonsører som vil sponse henne. Men det tar tid.

På en nylig reise Franco og kjæresten gjorde i Europa, bodde de på hosteller i bytte mot å blogge om det. I tillegg fikk de penger fra annonsører i bytte mot å produsere videoer.

– Jeg må kjempe meg opp og fram for å få til dette, og det er dét som er entreprenørskap, sier Franco.

Youtuber Joanna Franco, medprogramleder i "Dare to Travel" Foto: Ståle Grut / NRKbeta
Youtuber Joanna Franco, medprogramleder i «Dare to Travel» Foto: Ståle Grut / NRKbeta

Nok av Vine

For mange av dagens unge Youtube-stjerner startet eventyret som enkle kontoer på tjenester som Vine. Der fikk de raskt store følgerskarer og milliarder av avspillinger.

Joey Salads er en av dem. Fra å lage korte «pranks» – et populært videoformat på sosiale medier – lager han nå videoer han omtaler som «sosiale eksperimenter». Kort fortalt skjult kamera-sketsjer som lefler med etikk og moral. Et eksempel er hvordan folk reagerer på amming og dristige klær.

– Jeg hadde litt trøbbel med kontoen min da jeg hadde rundt en million følgere. Jeg prøvde å komme i kontakt med Vine, men de brydde seg ikke. Da gikk jeg til Youtube, sier Salads.

Der har han nå også fått oppunder en million følgere. Videoer som Roofied Drink (Social Experiment) og CHILD ABDUCTION (Social Experiment) – Child Predator har over ti millioner visninger.

Under panelet «Short-Form Filmmaking: Stars of Social Media» på South by Southwest-konferansen er han flankert av tre andre Vine-stjerner. I tillegg er de første radene reservert alle de andre Vine-stjernene de ofte lager videoer sammen med, som Curtis Lepore. Han har over 10 millioner følgere på plattformen. De er fam – familie.

(f.v.) Arantza Fahnbulleh, Joey Salads, Max Isidor og Jon Paul Piques under et panel på SXSW-konferansen Foto: Ståle Grut / NRKbeta
(f.v.) Arantza Fahnbulleh, Joey Salads, Max Isidor og Jon Paul Piques under et panel på SXSW-konferansen Foto: Ståle Grut / NRKbeta
Med mindre du er svært opptatt av Vine har du nok neppe hørt om noen av dem.

De har lenge vært kjent for å være nettopp Vine famous, altså kun kjente på Vine, men har nå funnet et langt bredere publikum på plattformer som Youtube og Facebook.

Denne plattform-migrasjonen til Youtube og Facebook av ungt talent er en åpenbar trend i mediebransjen.

Sosiale-medier-kjendis Jon Paul Piques under SXSW-konferansen Foto: Ståle Grut / NRKbeta
Sosiale-medier-kjendis Jon Paul Piques under SXSW-konferansen Foto: Ståle Grut / NRKbeta
Jon Paul Piques har over 1,8 milliarder avspillinger på Vine og deler sin suksessoppskrift på hvordan man kan gå viralt med salen.

– Det må være gøy og gjenkjenbart for de som ser på, sier Piques.

Curtis Lepore på første rad skyter inn at han har hatt stor suksess med å lage videoer med kjæresten sin.

– Situasjoner folk kjenner jeg igjen i gjør at de vil dele det med sin bedre halvdel. Jeg har videoer hvor stort sett alle kommentarene består av folk som tagger kjærestene sine, sier Lepore.

Curtis Lepore under SXSW-festivalen 2016 Foto: Ståle Grut / NRKbeta
Curtis Lepore under SXSW-festivalen 2016 Foto: Ståle Grut / NRKbeta

Snapchat, da?

Snapchat vies påfallende lite oppmerksomhet på årets konferanse. Om det er en unnlatelsessynd eller om festivalen er håpløst i utakt med ungdommen gjenstår å se.

Skal man dømme etter forsidesaken på den ferskeste utgaven av Bloomberg Business er Snapchat så absolutt i vinden. Der portretteres appen, og en av de mest profilerte snapperne DJ Khaled som har rundt 6 millioner følgere på plattformen.

Forsiden av Bloomberg Businessweek fra 7. mars 2016 Faksimile: Bloomberg
Forsiden av Bloomberg Businessweek fra 7. mars 2016 Faksimile: Bloomberg
Tilbake til den første samtalen, om ståa i mediene og teknologien. På spørsmål fra salen om hvorfor det nettopp ikke snakkes mer om Snapchat, sier Joanna Franco at Snapchat etter Youtube er hennes andrevalg når det kommer til sosiale medier. Men det er ikke så veldig lett å bruke.

– Snapchat er jævlig vanskelig. Du får 10 sekunder og kan ikke stotre eller gjøre noe feil og du må få ut innholdet med en gang, sier Franco.

Mashables Pete Cashmore bifaller, og sier at Snapchat er en krevende kanal å jobbe med.

Pete Cashmore (i midten) forklarer at Snapchat er en krevende kanal å jobbe med. Foto: Ståle Grut
Pete Cashmore (i midten) forklarer at Snapchat er en krevende kanal å jobbe med. Foto: Ståle Grut
– Vi var tidlig ute på Snapchat Discover fordi vi ønsket å eksperimentere. Det er lett å lure på hvorfor ikke alle kan lage en slik Snapchat-kanal. Faktum er at dette er «premium innhold» som må lages konsistent og over tid. Det er rett og slett ikke noe alle får til, sier Cashmore.

Hva tenker du om at Youtube og Facebook er plattformen som tiltrekker seg unge innholdsskapere?

1 kommentar

  1. Snapchat er vel den dårligste kanalen som fins. Jeg adda noen kjendiser, men ble så irritert av alt spam de la ut.

    I tilegg tapper snapchat mobilen min for sinnsykt mye strøm på kort tid. Bruker det sjeldent

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Rasmus Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.