Nå vil Facebook ha kloa i bloggerne

Kategorier: Det sosiale nettet & Nettjenester

En Instant-artikkel fra Foreign Policy laget med det nye Wordpress-pluginet. Foto: Facebook

Først lokket Facebook mediehus med på sine «Instant articles». Et samarbeid med WordPress åpner funksjonen for alle.

Vi har lenge fulgt Facebooks utrulling av sine Instant-artikler, hvor medier kan publisere sakene sine direkte på Facebook.

Fram til nå har funksjonen vært reservert mediehus som har en spesialavtale med Facebook, men i midten av februar åpnet Facebook for at alle medier kunne registrere seg.

Mange har sett med bekymring på hvordan Facebook på denne måten kan sikre seg kontroll over pressen, fordi de vil styre en så stor del av distribusjonen. Dette leder videre tankene til at norske medier underlegger seg sensur-regimet til en utenlandsk aktør.

Det blir reist spørsmål her i dag rundt Facebook og deres sensurering av innhold. Når VG legger ut et bilde fra serien «Mammon» som viser en naken kvinne, så er det en del av vår omtale av norsk kultur. Dersom det blir fjernet fra Facebook, så kan ikke medier akseptere det. Vi er totalt avhengig av en fri presse og av ytringsfrihet. Jeg vil si at Facebook inntil videre ikke svarer godt nok på det. Det tror jeg alle som driver med journalistikk er enige om.
VGs digitalredaktør Ola Stenberg til Kampanje

Bloggere neste

I dag lanserte Facebook et samarbeid med Automattic, eieren av den populære bloggplattformen WordPress. Ved hjelp av en tilleggsmodul, kan nå bloggere enkelt publisere sine blogginnlegg som Instant-artikler.

WordPress er og har alltid vært en åpen plattform, men slipper nå Facebooks lukkede nettverk svært tett innpå seg. Det er likevel den individuelle blogger/nettside som må velge om man skal benytte seg av funksjonen.

Wordpress-artikkel presentert gjennom Facebooks Instant-løsning Foto: Facebook.
WordPress-artikkel presentert gjennom Facebooks Instant-løsning Foto: Facebook.

WordPress

  • WordPress er det mest populære bloggverktøyet på nettet
  • Er i bruk på 25% av alle nettsider
  • I 2012 var dette 60 millioner sider, i dag 250 millioner

– Så langt er mitt inntrykk at Facebook har tapt kampen om bloggerne til plattformer som Instagram, Snapchat og egne plattformer som WordPress, sier NRKbetas redaktør Marius Arnesen.

Facebooks relansering av sin notater-funksjon ble ansett som et framstøt mot nettopp bloggerne, og et forsøk på å ta igjen noe av populariteten til tjenester som Medium.

Arnesen sier at mye nå tyder på at Facebook ønsker å ha bloggernes innhold på sin plattform.

Det gjenstår å se om mange sider og bloggere vil ta i bruk funksjonen. Facebooks viktigste argument for å ta den i bruk er at den reduserer lastetiden på siden og er tilpasset dagens mobilopplevelse. Eksempelvis brukes mobiltelefonens bevegelsessensor til å navigere i bilder. Baksiden er at man gir Facebook all kontroll over innholdet som publiseres hos dem. Selv om man tar i bruk denne funksjonen vil ikke Facebook kunne kontrollere bloggenes innhold på deres respektive domener.

Google har også lansert en variant av slike Instant-artikler. Disse blir blant annet profilert i søk på Google. Det er naturlig å tro at dette innholdet vil bli rangert høyere i Google-søk med tiden, slik som krypterte sider nå blir.

Utviklet i Norge

Det er det norske byrået Dekode som har utviklet tilleggsmodulen på oppdrag fra Facebook og WordPress.

De skriver selv at de ikke har tatt stilling i debatten om norske medier bør bruke produktet, men skriver:

…vi konstaterer at det er svært vanskelig å konkurrere med overtruffen brukervennlighet.
Simen Eriksen, rådgiver i Dekode

Men de står altså bak løsningen som fra 12. april gir 250 millioner nettsider muligheten til å lage Instant-artikler.

Hva tenker du om Facebooks samarbeid med WordPress?

9 kommentarer

  1. Såvidt jeg kan se er det bare for brukere av WordPress VIP? Finner ingen lenke til denne utvidelsen for min egeninstallerte WordPress-blogg. Men mulig det kommer før 12. april…

    Svar på denne kommentaren

    • Vet ikke helt hvorfor NRKBeta skriver om bloggere. WordPress benyttes på en fjerdedel av alle nettsider i verden – og dette er langt i fra bare blogger. Utvidelsen er utviklet spesielt for WordPress.com VIP der du kun finner store selskaper.

      Facebook tar heller ikke over for nettaviser med Instant Articles. Det lar bare nettavisene publisere innholdet sitt i et format som Facebook kan bruke til å vise brukerene øyeblikkelig, uten å måtte vente på at noe må lastes ned.

  2. Dette er bare en del av et bredere bilde som gir grunn til bekymring. Det dreier seg om kartlegging av brukere og den trusselen det utgjør mot personvernet. Mye av det er knyttet opp mot reklame, og det siste nye er at reklamefinansiering brukes som argument for å forlange at brukerne senker sikkerhetsnivået i sine nettlesere til et nivå som etter min mening er uakseptabelt. Man har lenge måttet deaktivere annonse-blokkering for å få adgang til innhold på mange nettsteder, men i det siste har dette blitt utvidet til at man også må gi adgang til sporing via en haug forskjellige trackere som benytter javascripts. I praksis torpederer man da den enkle men effektive sikkerhetsbegrensningen som ligger i å kunne avvise javascripts som inkluderes fra 3-parts nettsteder det er vanskelig å verifiserer. Jeg synes denne utviklingen er hårreisende, og det er trist at det ikke lenger finnes uavhengige teknomedia med ressurser til å grave frem fakta og informere forbrukerne om de potensielle konsekvensene av en så uansvarlig praksis.

    Svar på denne kommentaren

    • Per (svar til Per)

      Denne kommentaren er malplassert her. Drev og redigerte et innlegg på et annet nettsted som ble limt inn her ved et uhell. Temaet for innlegget er dog alvorlig, og kanskje noe noe nrkbeta kan ta opp.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.