nrk.no

– Det smarteste du gjør på nettet er å spare tid for brukeren

Kategorier: Journalistikk & Studentprosjekt

Studentprosjektet hos NYU vil destilere informasjon om hva som endrer journalistikken. Illustrasjonsfoto: William Iven

Studentene ved New York Universitys journalist-utdanning har laget en kompakt gjennomgang av hva som skjer med journalistikken akkurat nå.

Jay Rosen underviser i journalistikk hos New York University og er en anerkjent mediekritiker. Han leder en masterutdanning som fokuserer på redaksjonell innovasjon og å utvikle journalistikken i takt med digitaliseringen. Noe av det han lærer studentene sine først, er at det smarteste de kan gjøre er å spare brukeren for tid.

Nå har studentene hans prøvd å gjøre nettopp det.

I et nytt prosjekt kalt NewsLiteracy2016 har de nemlig beskrevet de viktigste endringene de mener påvirker journalistikken i vår tid.

Our goal was to save you time.
Prosjektomtalen fra NYU

Jay Rosen Foto: Joi Ito
Jay Rosen Foto: Joi Ito

I motsetning til lange feature-reportasjer har studentene fått hvert sitt tema, måtte lære alt de kunne om det og så sette det sammen til en liten pakke bestående av:

  • En introduksjon på 500 ord
  • Liste over de beste lenkene for å lære mer
  • Folk verdt å følge rundt det aktuelle emnet
  • Grafer med nøkkeltall som illustrerer trender
  • En «hvorfor er dette viktig?»-boks

I følge prosjektet er dette svaret på hva som endres innen journalistikken:

Når nyhetskonsumet flyttes til mobil og utgiverne miste kontrollen over distribusjonen, må to forretningsmodeller utvikle seg i takt med endringene i det overordnede økosystemet. Smarte medieselskaper fokuserer mer på produkter, utforsker hvordan man kan personalisere flyten av informasjon, og utvikler en smartere redaksjonell arbeidsflyt. Samtidig innser journalister at data kan hjelpe dem å finne bedre historier, og de blir venner med automasjon. De forstår at brukerne kan bistå i nyhetsproduksjonen, at hvis du ikke kan oppnå større skala det er bedre å være nisje og at å utmerke seg med gode forklaringer kan få flere mennesker interessert i nyheter.

Hva som endrer seg i journalistikken, i følge NewsLiteracy2016-prosjektet

Hos NRKbeta har vi blant annet skrevet om automatisering av journalistikken, personalisering på NRK.no og produktutvikling.

Du kan lese alle infopakkene fra NYU hos NewsLiteracy2016.

Hva synes du om måten å presentere slik informasjon på?

1 kommentar

  1. Spara tid åt läsaren – Henrik Löwenhamn

    […] Härom dagen postade de en artikel om en studie som några studenter vid New York Universitys journalistutbildning har gjort om hur journalistiken utvecklas på nätet just nu. Här är först en kort liten sammanfattning och sedan kommer min analys på det hela. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.