nrk.no

– Sosiale medier har endret hele det amerikanske politiske systemet

Kategorier: Det sosiale nettet & Media

Fra et valgmøte med Donald Trump i Reno, Nevada Foto: Darron Birgenheier

Sosiale medier har gjort det demokratiske og republikanske partiet til vertskropper for alternative kandidater, skriver Clay Shirky.

Donald Trump og Bernie Sanders er begge uavhengige kandidater i USAs presidentvalg fra henholdsvis det republikanske og demokratiske partiet.

Trump leder klart på meningsmålingene, og Sanders ligger tett med motstander Hillary Clinton. Hvordan kan det ha seg at kandidater som ikke støttes av de store partiene har fått en så sterkt fotfeste?

Den anerkjente medieforskeren Clay Shirky publiserte i dag en serie tweets, hvor han reflekterer rundt dette.

Overton-vinduet

Shirky mener at sosiale medier er med på å knuse Overton-vinduet. Det betegner det til envher tid akseptable rommet politisk diskurs må foregå innenfor, og Shirky kaller det «elitens mulighet for å definere ytterkantene av den akseptable diskursen«.

I politisk sammenheng representerer dette grensene for hva politikerne ville uttale seg offentlig om. Shirky skriver at den politisk akseptable diskursen begrenses av tilbudet, ikke etterspørsel, fordi offentligheten er alltid sulten på mer enn det politikerne er villig til å diskutere.

Både Trump og Sanders har utfordret den amerikanske politiske diskursen i hver sin ende, ikke ulikt det vi har sett i Norge i kjølvannet av flyktningkrisen.

Clay Shirky står på scenen og snakker foran et bilde som blant annet viser en stor rosa dametruse
Clay Shirky på NMD Spesial 2011 Foto Anders Hofseth NRKbeta, Creative Commons

Nettet avgjørende

Da kabel-TVen ble innført fikk man tilgang til langt flere medier og perspektiv. Med nettet ble det nærmest ubegrenset og nå har ført til at politikere kan snakke om tidligere «tabu»-emner fra innsiden av partiene.

Med plattformer som Meetup og Myspace, trengte man heller ikke være milliardær for å få ut budskapet sitt.

Å nå ut til og overtale bare en liten del av det amerikanske folket ble sett på som en oppgave så krevende, at bare de to nasjonale organisasjonene kunne gjøre det. Nå kan dusinvis gjøre den samme jobben.

Clay Shirky i Social media has turned Republican & Democratic Parties into host bodies for 3rd party candidates.

Siden Trump er republikaner kun i navnet og Sanders vurderte å stille på utsiden av Demokratene, sier Shirky det er utrolig om noen av dem skulle bli partienes kandidater, og at dette vil bli enden på en æra.

– Sosiale medier, og den økende ekspertisen rundt feltet, betyr at dette nå er en langsiktig utfordring for topartisystemet, skriver han.

For mer refleksjon om sosiale medier og årets presidentvalg kan du lytte til denne podkast-episoden fra The Awl, med lederen for Obamas digitale kampanje i 2012. Shirkys fulle resonnement følger under.

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/217105439″ params=»color=ff5500&inverse=false&auto_play=false&show_user=true» width=»100%» height=»20″ iframe=»true» /]

3 kommentarer

  1. Sosiale medier og amerikansk valgkamp | Christines Blogg

    […] ikke helt hvorfor bare 42% av Trumps millioner av Facebook følgere er amerikanere (i følge nrkbeta.no/). En mulig forklaring på dette er at sosiale medier har endret det amerikanske politiske […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.