nrk.no

Selvkjørende biler kan bli alene om ansvaret for ulykker

Kategori: Forbruker


Nye regler kan føre til roboter på tiltalebenken.

Danske Information skriver at en viktig hindring for selvkjørende biler er ryddet av veien i USA.

Amerikanske myndigheter godkjenner nemlig nå at en selvkjørende bil selv kan omtales som sjåfør, ikke mennesket som sitter i den. Dette åpner døren for en ny ansvarsfordeling ved ulykker.

Lang vei å gå

Googles selvkjørende biler har tilbakelagt 160 000 mil på egen hånd. Likevel har de vært tvunget til å følge visse krav, skriver ArsTechnica. Det har alltid vært mennesker tilstede, og bilene må være utstyrt med pedaler og ratt, slik at de kan overta kontrollen over kjøretøyet.

Nå kan det altså se ut som amerikanske myndigheter vil la den autonome programvaren bli kjøretøyets offisielle sjåfør.

I en nylig uttalelse sier den amerikanske etaten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) at de:

…tolker «sjåfør» i konteksten av Googles beskrevne motorvogn, som henviser til et selvkjørende system, og ikke til noen av passassjerene i kjøretøyet. Vi er enige med Google i at deres selvkjørende bil ikke vil ha en «sjåfør» i tradisjonell forstand, slik biler har hatt sjåfører i løpet av de siste hundre årene.NHTSA til Reuters

Dette åpner igjen for omskriving av lovverket, slik at bilen eller programvaren kan måtte stå til ansvar for ulykker eller andre situasjoner.

Vi har tidligere omtalt ulike etiske dilemma som kan oppstå i kjølvannet av autonome biler. Skal man for eksempel programere bilen til å svinge inn i en fjellvegg for å unngå å treffe en syklist?

Foreløpig ikke i Norge

Pressesjef i Statens Vegvesen, Kjell Bjørn Vinje, sier til NRKbeta at de følger nøye med på den internasjonale utviklingen. Foreløpig er det ingenting som tyder på at dette vil bli en realitet i Norge med det første. Selv om de selvkjørende bilene allerede kjører selv på norske veier.

— Det eksisterer ennå ikke et eget regelverk som er tydelig rundt selvkjørende biler her i Norge. Det som står klart i dag er at fører alltid har ansvaret, enten man har hånden på rattet eller ikke, sier Vinje.

Tror du dette kan bli en realitet, i Norge eller utlandet?

39 kommentarer

  1. Kjell Fredriksen

    Men forstår ikke Hr. Vinje at det er roboten i bilen som er sjåfør. Det står vel ikke noe i regelverket at sjåfør et er menneske, eller en ape eller lignende. Det er jo dette synspunkt som har gitt den løsning som USA har funnet.

    Svar på denne kommentaren

    • Men så er det også slik at sjåføren skal være 18 (eller i de fleste amerikanske delstatene, med noen begrensninger, 16) år gammel.

      Det er bare såvidt Google sjøl er så gammel, langtmindre bilene deres.

  2. Knut Fønstelien

    Den logiske konsekvens blir da at den som har laget programvaren står ansvarlig. Eller programvarehusets eiere. Jeg går ut ifra at disse selskapene har en mengde ansatte som frivillig går i fengsle på bedriftens vegne?

    Svar på denne kommentaren

  3. Nei, det er ikke bilen som blir ansvarlig, men produsenten. Dette er også et tullete spørsmål. Problemet er ikke maglende individ å legge skylden på, men at ulykker skjer i utgangspunktet. Selvkjørende biler følger alltid reglene, og de har alltid full oppmerksomhet. Det kommer til å føre til at ulykkestatistikken raser mot nullpunktet.

    Det burde være åpenbart at det er bedre med 1 ulykke der det mangler fører å skylde på, enn 1000 ulykker der vi kan kaste de skyldige i fengsel.

    Svar på denne kommentaren

    • Terje Sandvik (svar til Ivar)

      Antall ulykker med selvkjørende biler er høyere enn dagens biler med sjåfør. Googles biler har aldri hatt skyld i uhellet, men kolliderer fordi de ALLTID følger alle trafikkregler slavisk.

    • På hvilket grunnlag kan du si at selvkjørende biler har flere ulykker enn de med sjåfør? Kan du vise frem tallene for sin påstand?

    • Simen (svar til Knut)

      Fra Wikipedia:

      As of July 2015, Google’s 23 self-driving cars have been involved in 14 minor traffic accidents on public roads,[21] but Google maintains that in all cases the vehicle itself was not at fault because the cars were either being manually driven or the driver of another vehicle was at fault.[37][38][39]

      In June 2015, Google founder Sergey Brin confirmed that there had been 12 accidents as of that date, eight of which involved being rear-ended at a stop sign or traffic light, two in which the vehicle was side-swiped by another driver, one of which involved another driver rolling through a stop sign, and one where a Google employee was manually driving the car.[40] In July 2015, three Google employees suffered minor injuries when the self-driving car they were riding in was rear-ended by a car whose driver failed to brake at a traffic light. This was the first time that a self-driving car collision resulted in injuries.[41]

    • Ja, dette visste vi, men nå må du legge frem tallene som viser at dette er flere ulykker enn bilene med førere.

    • Terje Sandvik (svar til Knut)

      Selvkjørende biler ble tillatt i california i sept. 14.
      14 ulykker med 23 biler på 10 måneder gir en total ulykkesfrekvens på 0,7 kollisjoner per BIL pr. år uavhengig av personskade eller ei.

      I Norge angir Statens Vegvesen en ulykkesfrekvens i vikepliktregulerte T kryss 0,06 – 0,26 politirapporterte personskadeulykker per MILLION
      innkomne kjøretøy i krysset.

      Dette er ikke direkte sammenlignbart siden Vegvesenet kun har personskader i sin statistikk, mens for google bilene er det angitt alle ulykker. Uansett virker meget forskjellen stor.

      Kilde: vegvesen.no/s/bransjekontakt/Funksjonskontrakt%20dokumenter/Hb263%20-%202008-12.pdf

    • Terje Sandvik (svar til Knut)

      Her: dinside.no/933690/ulykker-med-selvkjorende-biler

      I løpet av 7 – 8 måneder har fire av knapt femti biler kollidert. Her er kun ulykkene som er «lekket» angitt. Det finnes ingen offisiell statistikk merkelig nok.
      Lav fart, ingen personskader, aldri skyld i ulykken. Det kan virke som de selvkjørende bilene ikke er dynamiske nok i kjøreadferden etter mitt skjønn.
      Det skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg når de autonome bilene skal kjøre i normal fart og det blir mange av de på veien.

    • Vidar Andreassen (svar til Morten)

      Neppe! Men vi kan fort få den situasjonen at de med selvstyrte biler betaler langt mindre i forsikring enn andre, fordi de (nesten) aldri forårsaker ulykker.

  4. Teknologien skal virke, det er jeg helt overbevist. Jeg ser to problemer når problem med ansvar er løst:
    1. Været, bilene er testet stort sett i Kalifornia, Nevada og Texas og det er helt annet været enn vi har her oppe.
    2. Hackers attacks- hvis bilen blir koblet på nett- for eksample selvkjørende taxi skal ha kobling mellom fri plasser, biler må få vite om omkjøringer og sånt, da kan dette må bli løst slik at ingen hacker klarer å overta kjøringen.

    Svar på denne kommentaren

    • Kristian Kalvå (svar til Lukas)

      1: Først må man løse problemet med å få en bil til å kjøre seg selv, så kan man løse problemet med glatte vestlandsveier i stiv kuling/storm og begrenset sikt. Det at biler på kjøre seg selv i det hele tatt er fantastisk nok til at fremtiden ikke kan komme kjapt nok. Før eller siden vil problemene som følger av mer kompliserte kjøreforhold også løses.

      2: Det er jo allerede et problem i dag. Løsningen blir som Tesla løser problemet: dytte ut firmwareoppdateringer umiddelbart til alle biler og å opprettholde et strengt skille mellom internettmulig funksjoner og mekaniske funksjoner i bilen.

  5. Jostein Aase Tønnessen

    Kanskje dette virker litt fjernt, men hvis disse selvstyrte bilene er tilkoblet et nettverk er det ikke hypotetisk sett mulig å hacke dem? Jeg tror jeg ville vært litt skeptisk før jeg satt meg selv inn i en selvstyrt bil.

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg er ikke helt sikkert hvis produsenten vil ha et ansvar for været eller hacker attacks.
      Jeg kjørte Volvo med ACC og assistance line holder men det var nok bare regn og ikke så mye kraftig og ACC virket ikke. Det samme med snø på veien eller på panseret. ACC klarte ikke å nedsette hastigheten når jeg kjørte på is for eksampel. I slike tilfeller kanskje produsenten vil ikke bli ansvarlig for bilen.
      Eller hackers- hvis noen bil kjører ut fra veien og dreper noen og tekniker finner ut at den var hacket. Da kanskje produsenten sier at bilen og utstyr var OK og at det er den som hacket bilen ansvarlig. Og den kan bli i utlandet…
      Så det er fortsatt mange utfordringer med slike teknologier.
      Jeg selv er ikke sikkert om jeg vil møte buss eller vogntog helt uten fører…

    • Helt enig at dette kan bringe store endringer. Jeg har lest en artikkel hvor forfatteren har skrevet at kanskje færre vil ha egen bil etter at de blir selvkjørende, noe som produsenter ikke kan like.
      Men personlig mener jeg at helt selvkjørende bil- uten ratt, pedaler, speil o.l. kan vi ikke forvente tidligere enn om 10-15 år. Inntil denne tida får vi flere og flere hjelpefunksjoner men føreren med førerkort og ikke påvirket med alkohol eller narkotika blir sittende bak rattet og klar å overta kjøringen.

    • olav Tømmerstigen (svar til John André Taule)

      Jeg har måttet gripe inn minst 2 ganger for å unngå å kollidere i min 8 mnd gamle volvo med addptiv cruiskontroll fordi den ikke stoppet fort nok når bilene foran sto stille i en trafikksituasjon. Uten min inngripen hadde bilen brast inn i bilen foran.

  6. Det er ganske klart at det er svært mange faktorer i ett førerløst kjøretøy som må være til stede for at den skal fungere som den skal. For eksempel avstandsbedømming er en farlig faktor, la oss si at denne bilen har både avstands sensor og kamera som kalkuler avstand, hvis disse er tildekt av snø hva skjer da? Hvis bilen er smart nok programmert vil den ikke kjøre pga at avstandsbedømming ikke er god nok siden den er tildekt av snø. Snø er kanskje ikke vanlig i california, men i Norge er det viktig at snø blir tatt med i den tekniske løsningen, samt glatte veier og o.l. Dette er nok bare en av mange faktorer i enn slik bil.

    Svar på denne kommentaren

    • John André Taule (svar til roger hauan)

      Volvoen min klager allerede når avslutningen avstandsmåleren er dekket av snø, så derfra til en form for selvrensing er neppe uoverstigelig

    • Ja, is er problem. Avstandsbedømming kalkulerer ikke med glatt vei, klarer ikke å forlenge bremseavstand. Her i Norge blir det utfordring, vi har ikke været som i Kalifornia.
      En annen kapittel kan bli angrep fra hackere. Jeg er ikke helt sikker om at vi kan sikre dette på 100%.

  7. Et til problem er jo at de ikke kan lese tanker. Dermed kan man ikkje plutselig svinge innom butikken hvis man kommer på noe man har glemt. Tror ikke selvstyrte biler er framtiden, dessverre. Da kan man like gjerne kjøre kollektivt.

    Svar på denne kommentaren

    • Kristian Kalvå (svar til Christian)

      Jeg ser ikke helt problemet du presenterer her. Det vil da være trivielt å endre kjøremønster ved behov, som for eksempel å stoppe på butikken for å handle melk.

      Sammenligningen med kollektivt fungerer ikke helt. Du må tenke på førerløse biler som privatsjåfør, ikke som en bussjåfør.

  8. det er jo framtiden, ingen tvil om det. tenk så kult å kunne gå på byn, drikke, feste, for så å ta fram appen på tlf for å få bilen til å komme å hente deg! hvorfor skal man være edru når man ikke er sjoføren av bilen 😛

    men hadde bilen krasjet, hadde jeg aldrig turt å stole på «autopilot» noen gang igjen..

    Svar på denne kommentaren

  9. Hvor lang fengselstraff får en robot som skader ett menneske? Robocop var programert til å skåne mennesker mens alle Terminatorer skulle drepe Sara Connor og hennes sønn.
    Hvor mange «prikker» får en robot,før det blir avskiltet? Kan man forlange dødstraff for en robot som har skadet ett menneske så hardt at vedkommende dør?

    Svar på denne kommentaren

  10. Kjørte fra Oslo i røsjen hjem til Seljord i går, stort sett på autopilot. Helt herlig! Stampekø med 3-8 km/t er ikke så ille når man slipper å kløtsje og følge med, svinge og holde avstand. Man kan høre på radio, se seg rundt (fikk øye på en utforstjerne i en Tesla) og nyte medbrakt. Må lære meg å strikke kanskje? Det blir for drøyt å lese bok foreløpig. Best å følge med litt vel?
    Motorveien fungerer fint i alle hastigheter. Nå syntes jeg det gikk helt greit også på landevei i 80-sone. Bilen bruker farten og retningen til bilen foran og/eller linjer. Den fulgte ikke med biler som svingte av veien eller byttet fil. Og du føler ikke at du sitter i en sentrifuge i svingene. Det er helt sensasjonelt hvor fort dette har gått og hvor godt det faktisk fungerer nå.
    Når det ikke er biler foran er det bare å ha det så gøy man vil. Har man det veldig gøy kommer det selvsagt tilsvarende fort en bil foran: Men da er det bare å smile og slå på auto og skjenke seg en ny kopp te – eller kjøre forbi!
    Registrerte ellers at jeg syntes å få litt flere ‘hold i rattet’ meldinger når jeg surfa på Teslanettet eller begynte å lette på rumpa for å legge meg i baksetet… Uttrykksikonet smile

    Svar på denne kommentaren

    • Ja, det er fint, men jeg fikk store problemer med autopilot når det var regn, snø fungerte den ikke og bilen klarte ikke å holde større avstand når det var fare for is på veien. Av og til måtte jeg også hjelpe med å svinge.
      Jeg tør ikke å sitte på baksetet og lese bok. Vi må vente på slike tider om de kommer noen gang.
      Spørsmål som jeg stiller til meg selv er- hvis det blir forbudt å kjøre selv, som Tesla grunderen vil ha det, om jeg vil ha egen bil. I slik tilfelle skulle jeg vurdere å bare bestille transport som i Taxi i dag.

  11. Merkelig så teknologipessimistiske mange av kommentarene virker. Hvor kommer ideen fra at selvkjørende biler bare testes i California? De har da sannelig nok snø og is i nordre og østlige deler av USA også.

    Leste en artikkel nylig om nettopp vinterproblemer med navigasjonen. Det fremgikk at produsentene har skjønt det der med fare for tilstopping av sensorer på støtfangeren. De har derfor blitt flyttet innenfor frontruten og bak området vindusviskeren dekker. Videre benytter de flere teknologier for å holde styr på veien og bilens plassering: radar, gps, kamera og laserteknologi.

    I sum vil jeg tro vinterproblematikken blir løst i god tid før reelt selvkjørende biler kommer hit.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Kan man erstatte den hyggelige kassearbeideren? | DIG2100 (2103) Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.