nrk.no

Gigantene satser på VR – i ulike univers

Kategorier: Software & VR

Illustrasjon: Ståle Grut / NRKbeta, via Maurizio Pesce

Du finner ikke Youtube i Facebooks VR-univers. Google tar opp kampen, og lanserer nye briller i år.

Den ferskeste frontlinjen i plattformkrigen mellom Google og Facebook utspiller seg rundt VR, i flere dimensjoner. De kjemper om både hardware og software-dominans. På Facebooks VR-plattform finner du ikke spor av innhold fra Youtube.

Ny teknologi

Mandag meldte Financial Times at Google er i ferd med å utvikle et nytt VR-headset, og skal utvide støtten for teknologien i sitt operativsystem Android. Den vil bli lansert i løpet av året.

Brillen blir etterfølgeren til Google Cardboard, en brille laget av papp, som har gitt en enkel og rimelig inngang til VR-innhold. Ved hjelp av bedre sensorer, nye linser og en mer solid konstruksjon i plast, tar de opp kampen mot Samsungs Gear VR.

Sistnevte brille har Samsung utviklet i samarbeid med Oculus, et selskap som Facebook kjøpte i 2014. Prisen på de forskjellige er formidabel. Der Googles løsning i papp koster fra 20 kroner, må du ut med godt over 1000 for å få tak i Samsung og Oculus løsning. Oculus eget headset, som kommer i salg i juli, vil koste over 5000 kr.

Googles brille bruker utelukkende teknologi som ligger i mobiltelefonen, mens Samsungs løsning har ekstra sensorer samt et eksternt kontrollpanel. Det har både positive og negative sider. Googles løsning gjør at enhver kan lage en app med VR-støtte, og bruke deres briller for å vise den frem. Samsung og Facebooks løsning binder deg til deres app, men brillen er også mer behagelig å bruke.

Papp og plast gir forskjellig brukeropplevelse - og pris. Foto: Maurizio Pesce
Papp og plast gir forskjellig brukeropplevelse – og pris. Foto: Maurizio Pesce

Google vil altså nå legge seg nærme Facebooks løsning for brillene.

Kamp også på innsiden

En av de store fordelene med Cardboard er at den gjør det mulig for hvem som helst å lage en VR-video eller app, og få den til å fungere ved hjelp av brillen.

Samsung og Facebooks system forutsetter at du bruker innholdet gjennom deres plattform. Med en gang du setter inn en Samsung-telefon i Gear VR, dukker deres plattform automatisk opp.

I deres butikk finner du 360°-innhold som spill og programmer fra ulike utviklere, og kan gå videre til en virtuell kino.

Skjermbilde fra Samsung og Oculus VR-kino. Via: Gadget Guy
Skjermbilde fra Samsung og Oculus VR-kino. Via: Gadget Guy

I kinoen finner du 360°-videoer fra Facebook, men også vanlige videoer fra Twitch og Vimeo.

YouTubes fravær på plattformen er påfallende.

Youtube har lenge tilbudt opplasting av 360°-video, og har etterhvert fått en stor katalog av dette. Derfor er det rart å ikke kunne se 360-video fra Youtube i våre Samsung-briller. Riktignok skal man kunne få det til ved å gå via en nylig lansert nettleser, men dette er langt fra optimalt.

Det blir derfor spennende å se den videre utviklingen av VR hos de to gigantene, og om Facebook kommer til å slippe Youtube til på sin plattform.

Hva tror du Google og Facebooks kamp vil ha å si for utviklingen av VR?

12 kommentarer

  1. Ulf Wilhelmsen

    Hei
    Da jeg i 1993-1998 var en pådriver for VR i Norge med blant annet en helside intervju i Teknisk Ukeblad om hvilke tiltak vi måtte satse på så har det jo skjedd en meget god utvikling innen VR som nå store Internasjonale selskaper satser på.
    G og FB er en av flere viktige pådrivere som endelig gir rimelige og brukervennlige VR løsninger til folket!!
    Jeg hadde et VR seminar med innleid stort ( ja med egen rund plattform og tung VR hodehjelm) med 11 betalende deltagere i 1995 hvor jeg leide inn all HW fra Oslo Hard Disco.
    Det ble også jobbet i over 3.5 år med ViaNova AS og en Ekofisk operatør som kunde da de var ute etter en PC VR løsning. Octaga,Infinity Innovatiens, Silicon Graphics, HP Norge og TMC Learning var med i deler av denne prosessen.

    VR blir en av de viktigste teknologier for mange bransjer fremover !

    Svar på denne kommentaren

    • Selv om jeg har trua på VR ser jeg ikke bort fra at det kan floppe.
      Rent spill-messig tror jeg heller det skal satses på VR-Arcades.
      Store haller med maskiner skreddersydd for hvert spill.

    • Ståle Grut (NRK) (svar til Ulf Wilhelmsen)

      Takk for kommentar, Ulf! Utviklingen fra proff-utstyr og inn mot en forbrukerprodukt har virkelig skutt fart nå som de store har kastet seg på bølgen. Denne saken tar for seg hvordan Oculus startet som gutteroms-prosjektet til Palmer Luckey (som etter sigende har verdens største private samling av VR-briller), og nå er en av Facebooks store satsninger for framtiden.

  2. Kåre Bekkestien

    VR er fremdeles en gimmick som folk flest ikke etterspør. Det er stort sett bare mediefolk som roper etter «VR til folket», og nå ramler over hverandre for å være den første til å spå den nye trenden.

    3D har jo vært forsøkt trøkket ned i halsen til folk siden noen skjønte at vi aksepterte økte priser for det. Fortsatt er det nesten ingen som bruker 3D i sin egen stue. Med mindre de da drar opp en støvete Avatar-plate og skal arrangere en privat tech demo.

    Det er minst like meningsløst å sitte med hjelm og visir i sofaen og rykke spastisk med hodet. Det finnes ikke et marked som syntes det er behagelig eller givende i lengden.

    Skjermen er allerede den perfekte underholdningsmaskinen. Den er plassert i vårt naturlige, sosiale miljø der den kun tar så mye oppmerksomhet som du gir den, krever null muskler å bruke og du kan bruke den så lenge du vil uten å prosjektilspy på inventaret.

    Hvis VR skal bli mer enn et blaff må noen først komme opp med et spill/film/konsept som veier opp for at det er usosialt, slitsomt, kvalmende og gimmicky på en måte som ingen andre plattformer kan.

    AR er et langt mer lovende felt så fremt de kan klemme det inn i noen gjennomsiktige briller eller linser.

    Svar på denne kommentaren

    • tommy thommesen (svar til Kåre Bekkestien)

      hvis du ikke ser alle bruksområdene for VR annet en underholdning så «think again» store internasjonale selskaper ønsker dette velkommen for å kunne lære opp folk gjennom blant annet simuleringer. etterhvert burde nok dette komme inn i utdanningsinstitusjoner som en «billig form for praksis» slik at skolen slipper å være så teoritung

    • At etterspørselen er laber blant sofabrukere som konsumerer lineær underholdning som en sosial aktivitet er det jo ikke noe tvil om, det blir ikke så mye mindre intimt enn at hele familien forsvinner inn i hver sine VR-hjelmer. Det blir jo enda verre enn om alle sitter med hver sin smarttelefon..

      Men du glemmer spillbransjen. Særlig den underdelen av oss som har rimelig heftige, hjemmebygde datamaskiner. Vi kan godt sitte (i våre spesialdesignede stoler med prislapper langt over hva en typisk spillkonsoll koster) i timevis og «rykke spastisk med hodet». Det gjør vi jo strengt tatt allerede, med 3D-briller eller TrackIR for eksempel. Selv om 3D aldri slo ann i stueunderholdningsverden er den fremdeles aktuell blant PC-brukere, selv har jeg hatt stor glede av det siden 2002(!).

      Det er også vi som allerede har kjøpt opp et halvt års produksjonskapasitet fra Oculus til nærmere 10’000,- per sett ferdig levert Norge. Å påstå at vi – som forhåndsbestilte opptil 2000% flere enheter enn forventet – «ikke er et marked» gir ingen mening. Når HTC Vive Pre åpner for forhåndsbestilling, trolig til godt over 10’000 skal man tro ryktene, vil nok de også fly av de virtuelle hyllene med tilsvarende hastighet. Skjønt, da står man helst ute på gulvet for å ‘rykke spastisk’ rundt omkring, og brukerne er muligens i større grad skapere enn konsumenter.

      Neida, vi det er ikke så mange millionene av oss. Men det trenger det heller ikke å være i denne omgang. Når vi endelig får VR-settene våre må vi, sammen med Google og Facebook og alle de andre aktørene, finne ut hvordan vi skal utnytte dem best mulig. Det er klart at 360-video, American Truck Simulator og EVE: Valkyrie vil være gøy til å begynne med, men for at dette skal ta av må det skje en evolusjon innen VR-underholdning.. og den evolusjonen skjer aldri uten at en del av oss blir med på første bølge. Høner og egg og sånt..

      Og, som tommy sier, VR er ikke kun forbeholdt underholdningsbransjen.

    • du ment AR? ikke VR?

      to forskjellige ting. to forskjellige bruksområder. såvidt noe overlapp. under tvil.

    • Ståle Grut (NRK) (svar til Marius)

      Hei Marius! Vi har tidligere omtalt Hololens. Hololens er et litt annet type produkt enn brillene vi nevner her, men absolutt interessant. Vi har selv prøvd alle brillene omtalt her i saken (Utviklerversjonen av Oculus Rift, Samsung Gear VR og Googles Cardboard), men Hololens har ennå ikke lansert sin utviklerutgave. Vi har vært i kontakt med Microsoft og håper å få testet den snart.

    • Ståle Grut (NRK) (svar til Basse)

      Hei Basse, som det står i toppen er det jeg som har skrevet saken. Det er etter hvert så mange som jobber med VR-systemer at det er vanskelig å nevne alle i hver enkelt sak.

      Sonys VR-satsning lanseres i løpet av første halvdel av 2016. Ser fram til å prøve teknologien deres også, og se på hvilke måter den ligner og skiller seg fra andre plattformer. Da vil det bli naturlig å trekke den inn i saker som dette.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.