nrk.no

Nyttårsforsett: Gjøre NRK mer likandes

Kategori: NRK


Å få et «like» betyr mer enn mange tror. Jeg elsker at folk liker, kommenterer og bryr seg om innholdet jeg deler på min Facebook-side – og derfor deler jeg også bare det jeg tror vil få høyt engasjement fra vennene mine. (Med andre ord ikke innlegg som «Kveldens vasne Grandiosa <3» akkompagnert av et bilde av en vassen Grandis.)

I jobbsammenheng er engasjementet vi får mye viktigere enn en stakkars 24-årings selvfølelse. Derfor tror jeg NRK bør satse mer på å være en likandes allmennkringkaster.

Spørsmålet er bare hvordan – og hvor langt man skal gå.

NRKs innholdsportofølje er mangfoldig og sammensatt, det speiles også på Facebook.
NRKs innholdsportofølje er mangfoldig og sammensatt, det speiles også på Facebook.

Hva er engasjement og hvorfor er det viktig?

Facebook viser ikke alt du poster til vennene dine. Facebook lever av at du igjen og igjen sjekker appen med en forventing om å bli underholdt, oppdage noe nytt og se spennende innhold – og derfor vil den bare prioritere godt innhold som setter tommeltottene i sving.

Når du poster noe vil Facebook «teste» innholdet til noen få på vennelisten din. Hvis engasjementet blant dem på posten er høyt, det vil si at vennene dine kommenterer, liker eller deler posten, vil Facebook tenke «Dette synes folk er fint stoff! Denne deler jeg til noen flere». Slik prøver Facebook seg frem til hva som er godt innhold og prøver dermed å gi medvind for de postene som holder folk lengre på plattformen.

For NRK er det viktig med mange «likes», kommentarer og delinger fordi da viser Facebook innholdet vårt til flere. Og jo flere som ser det på Facebook, jo flere vil benytte seg av nrk.no, nettv og -radio og alt annet av innhold vi kan tilby.

Og det vil vi jo!

Kun en tommel

Facebook prøver seg for tiden frem med en ny måte å la folk «like» stoffet på – det heter Reactions, og er fortsatt i testfasen. Irland og Spania har fått æren av å prøve det ut, og aldri før har Costa del Sol virket som et bedre sted å bosette seg for en SoMe-nerd.

Tanken bak denne endringen er nok at Facebook ønsker at flere skal engasjere seg i mer stoff, og en tommel opp er ikke alltid nok. Tenk på hvordan man kan stemme på stoff hos BuzzFeed – det er ikke enten bra eller dårlig. Det er «LOL», «Yaasss» og «OMG» for å nevne noen.

Facebooks reaksjons-emojis
Facebooks reaksjons-emojis

Enn så lenge må vi forholde oss til tommelen på Facebook, og det skaper utfordringer. Én av dem er at det er ikke alt innhold man føler seg komfortabel med å like.

På NRKs hovedside på Facebook postet vi for eksempel at Juntafil vil ha folkets erotiske noveller – det resulterte i 19 likes og at Facebook tenkte «Buu, dette må være kjedelig, så dette gidder jeg ikke vise til flere». Det er ikke sant – innholdet er jo supermorsomt! Det er kjempegøy at man kan skrive sin egen sexnovelle (og jeg vedder det sitter mange hjemme og knotter i vei på dataen om myke og våte ditt og datt). Men det å like en sånn post og risikere at din egen mor eller andre venner ser det og kanskje tenker stygt om deg, holder mange fra å trykke på liker-knappen.

Hadde vi hatt en “Haha”-knapp, hadde det kanskje gått bedre?

Mange er også ukomfortable med å like triste saker. Dødsfall, spiseforstyrrelser og pelsoppdrett – det er ingen som liker at noen sliter eller går bort. Ta for eksempel en titt på kommentaren under denne posten fra NRK Hedmark og Oppland (begynnelsen på saken om 13-åringen):

Er det greit å like at noen har dødd?
Er det greit å like at noen har dødd?

Å like et mistenkelig dødsfall kan for noen sammenliknes med å rope «Jeg tisser i dusjen!» høyt på bussen – det virker unødvendig og ganske bisart å dele den informasjonen med fremmede.

Vinkling, vinkling, vinkling

Jeg har brukt mye tid på å fundere over dette med den ene tommelen, og nå stiller jeg meg alltid et spørsmål før jeg poster noe på hovedsiden til NRK på Facebook: «Hva er det med denne saken/videoen som gjør at folk vil engasjere seg?».

Hvorfor skal folk engasjere seg?

Et eksempel kan være NRK Dokumentar sin sak om hevnporno. Det er et tema som ikke er veldig ålreit å like i seg selv. Derfor prøvde jeg på slutten å legge til de “oppmuntrende” ordene: «Hun valgte å dele sin historie for å støtte andre i samme situasjon». Hvis man liker posten, så kan man “skylde på” at man støttet oppunder hvor tøff denne jenta er som vil snakke ihjel dette vanskelige temaet. Det fikk dessverre ikke en kjempeeffekt, men jeg tror det ligger noe i denne tankegangen.

Hvordan like det «ulikelige»?
Hvordan like det «ulikelige»?

Noe skal være vondt og trist

I NRK kan vi ikke bare poste hyggelige, søte og morsomme ting som får høyt engasjement og sprer stoffet vi produserer fra nord til sør. NRK skal også informere og opplyse om de vanskelige sakene, de tøffe debattene og de usmakelige handlingene som finner sted i Norge og i verden.

Noen ganger finnes det ikke en lys side ved saken og det går ikke an å dra en morsom parallell til noe. Det er ingenting ved et mistenkelig dødsfall som kan gjøres likbart – og da skal vi heller ikke prøve på det.

NRK skal være et koldtbord

Vi skal heller ikke drive med klikkhoreri eller skape falske forventninger. NRK skal være et koldtbord på sosiale medier: Det skal være helt tydelig hva det er man får, men det skal allikevel ikke hindre en fra å prøve det aller meste på bordet.
Kun det beste er godt nok

Det vi kan gjøre er å få frem det beste i sakene – det som skaper debatt, engasjement og følelsen av at «dette bør andre også få se».

En sak som hverken er morsom eller som berører nordmenn noe særlig er amerikansk våpenkontroll. Jeg ville allikevel gjerne poste en sak om dette da jeg hadde deskvakt for en stund siden. Jeg tenkte det var spennende for nordmenn i forbindelse med vår egen debatt av bevæpning av politiet. Jeg jobbet lenge med innsalget og fant et sitat fra Obama i saken som jeg syntes fanget essensen:

Nesten 100 000 nordmenn så denne posten, over 1000 likte den og nesten 30 personer delte den. Det er veldig bra for en sak som ikke har noe med vår nærmeste hverdag å gjøre.

Ikke del – tenk

Så mitt nyttårsforsett er i år å bruke enda mer tid på å vri, finne essensen i saken og lete meg gjennom hauger på hauger med bilder for å finne det perfekte. På den måten kan vi skape høyere engasjement, få flere følgere og lede folk til alle tilbudene til NRK – alt som skal til er bare å bruke hodet (og litt tid).

Og når Reactions kommer med en knapp for alt, er det bare å ta fatt på neste utfordring i bunken av Facebooks algoritmer som skal forstås.

2 kommentarer

  1. Karl Martin Lund

    Dette er en av grunnene til at sosiale medier generelt og Facebook spesielt er uegnet til nyheter. Jeg vil ikke la min tilgang til nyheter være styrt av hva mine venner/kontakter tilfeldigvis liker/deler/rekvitrer, og bruker heller RSS…

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.