nrk.no

Hos «This.» får du kun dele én lenke om dagen

Kategorier: Det sosiale nettet & Journalistikk

Slik ser min utgave av This.cm ut

Sosialt nettverk lar deg dele én lenke om dagen.

I konkurranse med etablerte sosiale medier som Facebook og Twitter er det krevende å komme opp med noe nytt. Ello prøvde – uten reklame.

Der Facebook byr på overflod og mer av alt, vendte andre seg til begrensninger. Instagrams utelukkende kvadratiske bilder (som de nå har gått bort fra) er et eksempel. Vine tok det til det ekstreme, og tillater maks 6 sekunder per video. Det gjør det krevende å lage godt innhold, men ofte blir det faktisk ganske bra.

I tråd med trenden rundt begrensninger, prøver nå det sosiale mediet «This.» seg.

Her kan man kun poste én lenke hver dag.

«This.» – eller «Dette.» – inkluderes gjerne som en enkel kommentar når man helhjertet stiller seg bak innholdet i lenken man deler.

Kanskje du har sett en video, en artikkel eller noe helt annet du har blitt ekstra glad i. This vil at du skal dele nettopp denne ene tingen hos dem.

This begrenser delingen til én lenke dagen fordi vi vil at du skal dele noe du elsker. Vi vil at du skal finne ting andre deler som du også kan elske. Vi vil også at artister, underholdere og journalister skal bli belønnet for å skape ting – du gjettet riktig – vi elsker.Andrew Golis, skaperen av This i sitt nyhetsbrev 11. januar

Spesielt inviterte

Tjenesten var tidligere kun åpen for spesielt inviterte, men har nå åpnet dørene for alle. Det var rift om å få tak i en invitasjon via Twitter, og det ga tjenesten mye omtale på sosiale medier. Den samme strategien ble brukt av det sosiale nettverket Beme nylig.

Store amerikanske mediehus

This kom opprinnelig til hos Atlantic Media, som blant annet utgir The Atlantic og Quartz. De eier nå en liten del av selskapet som drives av Andrew Golis. Flere store mediehus i USA har valgt å opprette en konto på tjenesten. Alt fra New York Review of Books, Verge, Buzzfeed, Cosmopolitan og The Awl er tilstede. Med én lenke hver dag.

Washington Post på This
Washington Post på This

De fleste av de nevnte mediene har rundt 3000 følgere hver. Enn så lenge er det altså ikke noe nytt Facebook.

This presenterte nylig en liste over de mest delte sakene på tjenesten i 2015. Den gir en god pekepinn på hva som var den beste journalistikken og artiklene skrevet i amerikanske medier i 2015.

Tjenesten er tilgjengelig på this.cm og en egen iOS-app. De skriver på sine nettsider at de ikke har en Android-app, men at de håper å få utviklet dette på sikt.

Synes du begrensningen på én lenke dagen har noe for seg?

4 kommentarer

  1. Jeg tror (dessverre) dette har noe for seg. Både på Twitter og Facebook slutter jeg stadig å følge folk som i utgangspunktet deler interessante ting, fordi det kommer for mye intetsigende graps. Dette løser ikke alle problemer, men burde tvinge folk til å tenke to ganger før de velger å dele noe.

    Har dere tips til noen som foreløpig deler interessante ting?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.