2 av 3 nordmenn bruker INGEN av de fem største nyhetsforsidene på mobil i løpet av en uke

Kategorier: Forskning & Mobil


Nordmenn er ivrige mobilbrukere. Men det er tydeligvis ikke på nyhetsforsidene alle henger. 67% av befolkningen er ikke innom en eneste av de fem store mobilforsidene i Norge (VG / Dagbladet / NRK / Aftenposten / TV2) i løpet av en uke.

Vår Indre Publikummer

Vi som jobber med media trenger å forstå publikums atferd og vaner for å kunne skape et best mulig tilbud.

Det enkleste å tenke er kanskje at de likner oss. Men å ta utgangspunkt i at resten av nasjonen er like ivrige brukere av det vi skaper som det vi selv er, er nok i overkant optimistisk.

Da har vi heldigvis ulike undersøkelser og måleverktøy som gir et mer objektivt bilde.

Iskalde fakta

Vi skal straks gå dypere i det vi nettopp har avdekket, men først faktaene vi har basert oss på til nå:

85 %

Rundt 85% av Norges befolkning* har smarttelefon
(Kilde: TNS Gallup Forbruker & Media Q2/15)

*For å være mer presis her; Interbuss-undersøkelsen tar utgangspunkt i gruppen over 15 år i den såkalte internettbefolkningen – folk som har brukt internett siste 30 dager – 3,92 mill nordmenn. 85% av disse utgjør 3,33 millioner.

De siste årene har mobil blitt en vesentlig medieplattform:

Daglig dekning store medier NRKbeta

Denne grafen viser såkalt daglig dekning – hvor stor andel som bruker noe daglig.

Vi kan se at Mobil har vokst mye raskere enn datamaskin-internettet gjorde i sin tid.

Daglig bruker rundt halvparten av oss telefonen til sosiale medier og til å lese nyheter
(Kilde: TNS Gallup Interbuss Q2/15)

Så…

Dersom vi ikke vet mer enn punktene over, er det fort gjort å tenke mobil er svært – og slutte seg til at folk flest gjør som oss selv:

• De har en mobil
• De har tilgang til masse spennende ting vi lager

Altså bruker de enhver ledig luke i livet til å flekke frem mobilen, se hva vi har lagt ut av nytt snask siden sist de var inne (for ti minutter siden) og lykkelig tomle seg inn.

Except they don’t.

Hvordan har vi funnet ut av det?

Slik fungerer internettpanelet

TNS Gallup har en løpende panelundersøkelse for norske nettsteder, Norsk Internettpanel (NIP). De har rekruttert et representativt utvalg nordmenn som lar TNS overvåke bruken av deltagende norske nettsteder.

Dette er grovt sett samme måten man måler TV- og radiobruk på. Disse tallene lar oss i detalj studere hvordan et representativt utvalg nordmenn beveger seg mellom nettstedene som deltar i målingen gjennom døgnet og livet.

Folks bruk av mobilforsidene

Kollega Iacob Prebensen i NRK Analyse har brukt NIP til å finne ut av hvor ofte folk faktisk var innom nett-forsidene i desember.

Svaret er slik:
Dekning 12 pluss

Vi kan forstå noen ulike ting utifra dette:

Vi starter med hele befolkningen – hundre prosent. Tar vi 100 % og trekker fra gruppen som bruker mobilforsidene; 18 % og 33 % henholdsvis, ser vi:

82 % av internettbefolkningen over 12 år var IKKE innom noen av de fem store nett-forsidene på en gjennomsnittlig desember-dag.

67 % var ikke innom noen av disse forsidene i løpet av en uke.

Det er endel overlapp i bruk av de ulike forsidene, så det er ikke som i gamledager da folk flest leste én papiravis. Dermed er også gruppen som har brukt en hvilkensomhelst av de fem (søylene lengst til høyre) mindre enn om man skulle summert disse fem.

• Og – tilslutt, og kanskje viktigst – : Folk har ikke samme bruksmønster som oss selv og dem vi omgir oss med. Folk er mindre innom og sjeldnere innom.

Disse tingene må vi ta hensyn til i hvordan vi lager og presenterer innhold.

Er vi sikre på at det er sånn?

Man har ikke sjekket med hver eneste mobilbærende nordmann – grafene er basert på en representativ undersøkelse. Så selvsagt er det en usikkerhetsmargin. NIP-panelet er likevel i en helt annen liga presist enn å ta utgangspunkt i hva vi selv synes, eller hva vi kan utlede av å se på folk rundt oss. Og det skal uansett enorme avvik til for å endre hovedinntrykket vi får her.

Men … hva med nyhetsapper?

Mediebedrifters apper står såvidt vi har oversikt over ikke for en vesentlig del av nettbruken i Norge. Det er rimelig å anta at mange av dem som velger å installere apper fra NRK, VG etc. er mer ivrige brukere av norsk internettinnhold enn resten av befolkningen, og at de således i tillegg til appbruken sin sannsynligvis har vært innom en av de fem forsidene vi ser på i løpet av uken. Vi antar at en såpass stor andel av app-brukerne er inkludert i 33%’en at de ikke gjør noen betydelig forskjell.

Men … hva med oldiser?

Det er ulikheter mellom aldersklassene i hvordan de bruker digitalt innhold. Om unge mennesker bruker noe mye, mens eldre mennesker bruker det lite, vil totalen se middels ut. Dette skjuler av og til viktige bruksmønstre.

Men det er selvsagt en sjekk kollega Iacob også har gjort. I hans egne ord:

Testa også for 20-29 bare for å sjekke at det ikke var helt kokos.

Dekning 20-29

Men selv der ser vi at over halvparten lar være å åpne noen av de fem største forsidene i løpet av en uke. Ikke engang VG når en tredel på ukesbasis.

Så – der har du det.

Hvis du har kommet til denne artikkelen fra forsiden på nrk.no; vit at du tilhører en eksklusiv gruppe – vi liker deg!

Sweet Lööve NRKbeta CC-BY 2014

31 kommentarer

  1. Dette tror jeg ganske enkelt ikke helt på. Blant mine bekjente, familie og kollegaer i aldersgruppen 50 + bruker mer eller mindre alle apper eller forsider fra nevnte media i denne artikkelen. I tillegg apper og forsider fra lokalaviser som bt og ba og ikke minst media av yrkes/bransje interesse. Daglig og ukentlig. ….

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg forstår at det kan virke kontraintuitivt når man ser et helt annet bilde selv. Og ettersom vi har få åpne kilder for å se hele bildet på dette feltet, kan det virke vanskelig å godta.

      Men ta et annet eksempel med flere åpne kilder: Typen musikk jeg liker. Mange rundt meg har liknende smak. Men når jeg ser topplister fra Spotify eller VG, forstår jeg tilslutt at jeg er et godt stykke unna mainstream.

      Tilsvarende med mat. Mange rundt meg liker samme typer mat som meg. Men ser jeg på undersøkelser om hva nordmenn spiser, forstår jeg at jeg lever i en boble der også. På disse feltene er jeg etterhvert vant til å få korreks fra andre enn min egen krets, så jeg justerer verdensbildet. Når kildene ikke er offentlig tilgjengelige, er det selvsagt vanskeligere å justere verdensbildet.

      Det som er viktig å merke seg, er at forskningen vi skriver om tar for seg mobilbruk av de 5 store forsidene. Ikke feks apper og forsider fra lokalaviser som bt og ba / media av yrkes-/bransjeinteresse. Folk bruker også andre nettsider, de bruker datamaskin og de kommer til artikler på annet vis.

      Men tallene som presenteres er rimelig solide når det gjelder:
      -de 5 store forsidene
      -på mobil
      -i hele befolkningen

      og harmonerer såvidt jeg forstår ekspertene her med andre undersøkelser og målemetoder.

    • Tor Syrstad (svar til Anders Hofseth)

      Undersøkelsen er gjennomført ved hjelp av et panel, et såkalt kvoteutvalg. Slike utvalg har store metodiske svakheter, og kan ikke si noe om hele befolkningen, uavhengig om deltakerne er valgt ut for å skape et representativt utvalg eller ikke. Årsaken til dette er at det ikke er tilfeldig hvem som er tilgjengelige for slike paneler i utgangspunktet. For å kunne si noe om hele befolkningen må det benyttes et sannsynlighetsutvalg.

    • Jeg syns tallene ser bra ut. Samsvarer mye med det jeg ser på skjermer rundt omkring. Ser for det meste overskrifter fra de fem store i form av lenker som er delt på FaceBook. Det at vi kan være relevante med våre vaner så åpent, gjør behovet for å samkjøre informasjon mindre, i alle fall med en så stor gruppe som avisleserne var i papirets glansdager.

      Har tro på å bake mer redaksjonelt innhold inn i sosiale medier istedenfor å servere statiske sider. Facebook er en mer transparent platform og byr på større åpenhet enn de etablerte avishusene. Sosiale medier tar også mer oppmerksomhet enn en rask «scroll» gjennom VG.no eller DB.no. Å kun lese er ikke like engasjerende, for vi blir ikke lagt merke til bak en stor avis og det sier svært lite om oss når vi leser generelle nyheter.

      Kun gamle folk prater om hva de så på nyhetene. Jeg er ung og prater om hva vennene mine mener om nyhetene både i verden og i den lille vennegjengen min på Tøyen.

  2. Elfinn Færevåg

    De fleste er ute etter noe interessant på nettet,, og det er utrolig lett å finne uendelige mengder av dette, og dertil er det gratis. Så de fleste fyller sine behov uten avisene.
    Dette er et stort problem for demokratiet. Hvis folk ikke følger med og betaler journalister for å grave og presentere, så får vi et folk som er fornøyd med brød og sirkus. Folk må forstå dette og ta ansvar ved å betale for å opprettholde en kritisk presse. Eventuelt må staten betale en fri og uavhengig presse for å sikre våre demokratiske verdier og demokratiet som sådan.

    Svar på denne kommentaren

    • Den frie meningsutvekslingen var en viktig del av noen av forløperene til Internet. På mange måter så er det avismediene som ikke har klart å fortrenge den dynamikken som eksisterte der fra før. Gjennom de frie informasjonskanalene på nettet møtes folk av ulik akademisk bakgrunn og diskuterer samfunnsspørsmål med en faglig tyngde som du aldri ser i norske aviser. Samfunnsanalysen og kritikken av myndigheter og andre aktører er grundigere, mer dyptgående og med en helt annen innsikt. Jeg vil heller si at det er et problem at norske journalister ikke har formell kompetanse på de områdene de skriver om. Jeg vil også påstå at sider som reddit er mer demokratiserende enn redigerte medier noen gang kan bli.

  3. Nå tror jeg dere ser dere blind på mobil… Jeg er på nrk.no ca to ganger daglig med full nyhetslesning, men det kunne ikke falle meg inn å gidde å lese nyheter på en liten mobilskjerm.

    Svar på denne kommentaren

    • Arnstein Bjone (svar til Torstein)

      Samme her. Foretrekker å lese nyheter på en av mine to 30″ skjermer framfor å lese dem på en 5.5″ ettersom jeg sitter foran dem hele dagen uansett 🙂

    • Jeg er 76 og er innom de fleste nyhetsappene flere ganger om dagen,men aldri på mobil.Leser Nrk,VG,Dagbladet,Dagsavisen,m.m .Foretrekker I-PAD.

    • Målet med undersøkelsen var spesifikt å se på mobilbruk og forstå mer av den, ettersom den er en dings som for mange er med overalt, og som stadig er ute av lommen enten man ikke gjør noe spesielt, eller holder på med noe annet.

      Men datamaskin bidrar selvsagt også til trafikken, selv om det er endel bruker-overlapp. Har ikke konkrete tall for hånden her, men med litt flaks klarer en av mine flinke kolleger å dra frem noe til uken.

    • Jorunn Lande (svar til Torstein)

      Helt enig med deg Torstein.Jeg leser nyhetene rund baut på nrk.no hver dag,på bærbar pc.Tilhører også de 15prosent i Norge som ikke har iphone.Lever godt med det.

  4. Leser artikkelen i pocket, via feedly. Blir det fanget opp? Eneste grunnen til å komme her via nettleser er for å skrive kommentar…

    Har gått lei av at 9/10 artikler har lokkeoverskrift med lite eller inget innhold. Å skumme over overskrifter i feedly og lagre i pocket for å lese ved passende anledning er mest effektivt.

    Svar på denne kommentaren

    • Andreas Hesselberg (svar til Thomas)

      Godt poeng. Vi er mange som bruker tjenester som Feedly eller andre RSS-tjenester som fanger opp både tittel og ingress. Da blir det lett å utelukke ting man ikke gidder å lese før man i det hele tatt besøker kildenettstedet.

    • iacob prebensen (svar til Andreas Hesselberg)

      Nei, det fanges ikke opp her, med mindre man faktisk besøker en av forsidene. Men i denne sammenhengen var det nettopp forsidenes posisjon vi ønsket å kartlegge. At det finnes mange andre måter å konsumere nyheter på mobil er vi klar over. Det er nettopp en av grunnene til at vi undersøker dette.

  5. Det er grunner til at man ikke går inn på en side.

    VG: de skriver kun kjendisnyheter, for mye reklame, og stygt design
    Aftenposten: Jeg bor ikke i Oslo, så hvorfor skal jeg gå inn der?
    TV2: kun kjendisnyheter, altfor mye reklame

    De eneste jeg bruker av nyhetssider er Dagbladet og NRK!

    Svar på denne kommentaren

    • Robert Lynum (svar til Rasmus)

      Godt poeng ang. VG og TV2, Rasmus, jeg mener det samme gjelder for Dagbladet, alt for mye sladder og kjendisstoff til at jeg gidder å bruke tid der. Men NRK og Aftenposten (jeg bor i Oslo) besøkes flere ganger daglig på mobil, i tillegg til endel mindre avisnettsteder.

    • Helt enig. Norske nyhetsmedier er jevnt over av så dårlig kvalitet at det er en skam for dette landet. NRK og Dagbladet er minst dårlige, men blekner fullstendig i sammenlikning med andre land.

  6. Mitt inntrykk er at Aftenposten har mye kvalitetsinnhold som ikke er Oslo-spesifikt (dvs. riksdekkende). Dessverre er det ikke verdt å betale noe særlig for, så jeg har sluttet å bruke siden deres (selv om det er trivielt å omgå deres tekniske hinder så velger jeg å bruke siden på deres premisser, altså å ikke bruke den). Det er synd. (Jeg har også betalt for Aftenposten på nett en gang i tiden, men den tekniske løsningen for «e-avisen» deres var så elendig at jeg ikke leste den, og gav opp abonnementet.)

    NRK har mye kvalitetsinnhold. Dagbladet har helt hinsides mye «click-bait,» og generelt mye dårlig journalistikk («journalister» som ikke kan norsk, tydelig tar parti i en sak, ikke fremmer flere synspunkter, ikke stiller kritiske spørsmål, osv.). VG har mye underholdningsfjas ja.

    Så jeg ender opp med å lese desidert mest NRK, men følger opp med VG for å ikke havne i en «NRK-boble». Innimellom stikker jeg innom Dagbladet (ettersom de tross alt har en del saker/synspunkter som ikke blir fremmet av andre medier), men det er sjeldent.

    TV2 har jeg ikke blitt kjent/vant med på nett.

    (Også bruker jeg forøvrig mobilen på senga når jeg ikke gidder å stå opp/legge meg, f.eks. ved en helg som denne.)

    Svar på denne kommentaren

  7. signal/støy-forholdet hos nettavisene er i ferd med å gjøre dem ubrukelige. Desto mindre skjermen er desto mindre plass er det til innhold inni den skiten som alt pakkes i. Bruker man en anstendig RSS-leser til å samle informasjon hører det snart til skjeldenhetene at man får mer informasjon ved å klikke seg inn på nettsida. Stort sett får man bare det samme som i RSS-leseren pakket inn i dynger av reklame.

    Svar på denne kommentaren

  8. Jeg er riktignok aldri innom FORSIDENE til disse avisene/mediehusene på mobil, med unntak av NRK om jeg er på farten eller wi-fi slutter å fungere hjemme, men jeg er innom og leser mange av artiklene deres. Disse får jeg tilgang til ved at jeg følger dem i sosiale medier som facebook og twitter, og klikker meg direkte inn på artiklene derfra.

    NRK er forøvrig den eneste nyhetsforsiden jeg bruker på PC. For de andre gjelder det samme på pc som på mobil, tilgang gjennom sosiale medier.

    Svar på denne kommentaren

  9. Leser norske nyheter på mobil når jeg er på reise med tilgang til WiFi, men på laptop hjemme.
    Hører på mange ulike podkaster, flere fra NRK på mobilen, laster ned på WiFi kan kombineres med jobbing.
    Noen med større mobilskjermer foretrekker å bruke fullskjermvisning i browser på mobiler i stedet for mobilutgaven.
    Jeg foretrekker norske nyheter fra NRK pga. lite reklame, gratis og mindre missvisende overskrifter (klick bait). Får private nettaviser viljen sin med å vingeklippe nrk.no, vil jeg bare lese mer utenlandske nyheter, ikke skifte til dårlige norske nettaviser.

    Svar på denne kommentaren

  10. Min faste nyheitsloop på mobil (og som regel i denne rekkefølga) er nrk, bt, vg og the guardian, med første og siste som soleklare favoritar. Årsak til favorittstatus er generell høg truverdigheit, lesevenleg design, fråvær av lokketitlar (lokketittel er 100% no go), og fråvær av irriterande (og irrelevant) reklame, og irriterande «sjå neste reklame»-funksjon.

    Svar på denne kommentaren

  11. Dette er korrekt. Mange undersøkelser gjort i markedsføring om mobil versus desktop som plattform viser det samme.

    På mobil er det apper som dominerer, ikke nettlesere. På grunn av det så kommer ikke mange innom store nettsider på mobilen sin, skjønt mange bruker appen deres istedet. Det er dette deres graf egentlig hinter til.

    Denne trenden er et resultat av at bedrifter ikke lagde mobiloptimaliserte nettsider. Noen trodde at å lage en app ville være bedre for å presentere det samme innholdet på en mer optimalisert måte. Man kan også si at utviklere ikke visste hvordan man skulle lage en god mobil opplevelse, men det var også andre faktorer involvert.

    Det fantes ikke så mange gode nettlesere på mobil før. Idag er det mange. Opera Mini beta var en av de første ute i 2005. Android var på markedet med sin egen nettleser i mange år før Chrome erstattet den, men de fikk kjapt markedsandel fordi de ble promotert heftig av OEM-firma og ble preinstallert på mange telefoner. Safari har også god markedsandel.

    Det var også mange bedrifter som brukte bannere på sine nettsider for å promotere sine egne apper til folk som prøvde å gå direkte til populære nettsteder, og dermed ble det normal oppførsel for folk flest å begynne å søke etter apper via app-butikkene fremfor å prøve å bruke sin nettleser. Det er fortsatt slik at dersom jeg går til VG eller NRKTV så får jeg anbefalninger om å laste ned deres apper, selv om deres nettsider er fine og optimaliserte for mobil. Noen nettaviser som NRK har sluttet med det, og det er bra. Mobilopplevelsen burde være best på nettleser. Folk burde ikke bruke sytten apper for å gå på internett.

    App-økonomien fungerer ikke så bra etter min mening fordi applikasjon ble ensbetydende med mobil strategi, og nesten alle firma som ville være med har laget sin egen app. Ifølge Adjust blir 80% av appene på App Store nesten aldri nedlastet i forhold til de 20% appene med flest nedlastninger. Den 80-20 fordelingen utspiller seg også i brukertall, fordi de fleste appene i topp 100 kategorien på Google Play beholder ca.20% av nye brukere.

    De fleste appene blir ikke synlige fordi folk har mellom 20-40 applikasjoner på telefonen, og bruker kanskje maks 3 av de daglig. Å komme seg inn på dette markedet krever god markedsføring. Men det er også helt umulig å slå noen med bedre reklamebudsjett enn deg og uten en stor nettside som støttespiller.

    Idag er situasjonen litt annerledes. Mange gode bedrifter satser både på å ha sin egen app og utvikler fine mobilsider. Hvis man ser på f.eks linkedin sine mobilsider i forhold til appen så er de mye bedre, men folk flest er nå så vant til å bruke apper at man må reklamere for mobilsidene via appen (som har gjerne flere brukere) for å få folk til å endre vanene sine til å bruke mobil nettleser istedet. Det er også bedre at man idag for spørsmål om man vil åpne nettsider i app eller fortsette i nettleseren, i motsetning til de siste årene.

    Kilder:
    http://techcrunch.com/2015/06/22/consumers-spend-85-of-time-on-smartphones-in-apps-but-only-5-apps-see-heavy-use/#.bdl6mr:5bJy

    http://www.digitaltrends.com/mobile/16-percent-of-mobile-userstry-out-a-buggy-app-more-than-twice/

    http://mashable.com/2014/07/10/zombie-apps-ios/#zuwWULFzyqq5

    http://andrewchen.co/new-data-shows-why-losing-80-of-your-mobile-users-is-normal-and-that-the-best-apps-do-much-better/

    Svar på denne kommentaren

  12. «Hvis du har kommet til denne artikkelen fra forsiden på nrk.no; vit at du tilhører en eksklusiv gruppe – vi liker deg!»

    Er jeg mer eller mindre eksklusiv om jeg kommer fra nrkbeta.no?

    Svar på denne kommentaren

    • Du er – som besøkende fra NRKbeta-forsiden – som platinum-kunde å regne. Redaksjonens medlemmer vil ta av hatten og bukke, om de skulle passere deg i Bogstadveien.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.