nrk.no

Slik produseres Mammon 2

Kategorier: NRK & TV


Her får du et innblikk i hvordan NRK Drama produserer serier som Mammon.

I en hektisk innspurt for å få ferdigstillt serien til premieren 3. januar, fikk vi en omvisning av postproducer i NRK Drama, Per Berge Engebretsen.

Han tar oss med på reisen en produksjon gjør etter opptakene er gjort. Vi får se verktøyene som brukes til fargekorrigering, klipping, spesialeffekter og lydsetting.

Resultatet av arbeidet – Mammon 2 – kan du se på NRK1 hver mandag framover, og i vår nett-TV.

Vil du se mer bakomfilm?

Les også: Slik faket vi motorsykkelhoppet i Øyevitne

https://youtu.be/ntpg5HF69KA

6 kommentarer

  1. Det motorsykkelhoppet var ganske dårlig laget. Ser ut som en rimelig enkel animasjon. EDIT: Resultatet var dårlig. Godt mulig det er gjort etter all den evnen man har, men jeg tror f.eks Storm Studios hadde gjort dette bedre.

    Svar på denne kommentaren

  2. Tusen takk for at dere lager ting som dette, det er kjempeinteressant for oss som driver med sånt. Jeg kan endel om dette, men jeg har alltid lurt på hvordan den profesjonelle arbeidsflyten er. Til tross for det må jeg si at dette var meget lite lærerikt (og da tenker jeg ikke på den manglende lyden) i forhold til den standarden jeg holder NRK betas-artikler om NRKs teknikk.

    Opptaket gjøres og det kommer inn på kort? Så går det inn på en maskin og… ja? Hva splittes det opp til, gjøres alt i full oppløsning? Er det proxyer involvert? Hva slags oppløsning produserer dere i? Klippes alt på en SAN?
    Hvordan jobber kjeden, hvor mye er parallelt? Grading skjer vel ikke før klipping? Hva med VFX? Når gjøres det i forhold til grading og lyd?
    Er episode 1 klipt helt ferdig før det sendes videre til VFX og lyd? Er det foley-arbeid involvert?
    Klippes det noen gang etter grading?
    Hva slags software brukes?

    Kan vi være så snill å få en dybdeartikkel på dette temaet? Jeg ser for meg at denne artikkelen hadde vært vel så bra med tekst og GIFs, enn uplanlagt ristekamera med dårlig lyd.

    Svar på denne kommentaren

    • Per B. Engebretsen (svar til Eirik)

      Hei Eirik.

      Kult at du vil vite mer.

      Jeg tar ting kronologisk under her:

      Mammon II er skutt på RED Epic. Kameraassistenten har med seg fire kort på 128/256 gig hver dag på opptak. Vi har to sett med dette slik at vi er sikre på å ikke slette noe før vi vet at alt er kopiert ut og tatt backup av.
      Vi gjør kopi av RED-filene, lager klippefiler i prores LT og dailies i h264. Dailies mates inn i et webbasert program som heter IOGates (iogates.com). Her kan alle i teamet se hva som har blitt skutt og legge igjen kommentarer om de vil.

      Når klippen låses onlines dette til VFX og Grading. De jobber i native resolution, mest 4K men også noe 5K.

      Alll media ligger på et felles Xsan.

      På starten av produksjonen jobber bare klipperne. Etter hvert som episoder blir låst starter lyddesign, grading og VFX og alle jobber parallelt. Noen ganger trenger lyden å få ferdig visse VFX-bilder for å lydlegge dem. Da prioriterer vi det.

      Episodene låses midlertidig på et tidlig stadium, men låses opp mot slutten. Da bruker vi Color Trace i Davinci og EdiTrace i Pro tools for å linke alt sammen igjen.

      Det er gjort foley til alle episodene. Vi rakk rett og slett ikke å få det med i reportasjen. Vi jobber fortsatt med de siste episodene:-)

      Vi bruker Premiere pro som klippeverktøy, Pro tools til lyddesign, Nuke til VFX, Shotgun Studio for å holde orden på alle effektshot, Hiero til online (tror jeg) og DaVinci til grading.

      Hilsen Per

  3. Har sett episode 2 og synd at årstidene mikses i en slik produksjon. I det ene øyeblikket står man utenfor regjeringsbyggene med full vinter og snø i kulissene. I det neste er man på skrivestuen i Østmarka med høst/vår som bakgrunn. Klipperne burde fikse dette😊

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg har lagt merke til at med en del andre serier, når en ny sesong kommer ut, så blir også hele den siste sesongen tilgjengelig en liten periode på nett.
    Vil dette også være tilfelle med Mammon?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Fritz Hansen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.