nrk.no

NRK først i Europa – livesending med RED-kameraer på P3 Gull

Kategorier: NRK & TV

Nico og Vinz avslutter P3 Gull 2015 Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)

RED leverer filmkamera som brukes på dramaproduksjoner som Kampen for tilværelsen, Mammon og Øyenvitne. Under P3 Gull ble tre slike kameraer brukt samtidig for å sende live.

Det er første gang i Europa.

Enkelt fortalt er RED en kameraprodusent som lager digitale filmkameraer spesielt for dramaproduksjon. Det tar opp til en harddisk, og gir stor fleksibilitet i etterarbeidet fordi mange instillinger kan justeres i etterkant og de har mye høyere oppløsning i piksler og større dynamikkområde enn tradisjonelle videokameraer. De er laget for å gjøre den jobben tradisjonell film gjorde, ikke med tanke på å sende TV direkte – likevel var det det vi gjorde under P3 Gull.

– Nicolai Sørensen har regi og ønsker å fortelle en historie i stedet for å gjøre en ren avfilming av en scene, som vi vanligvis gjør, sier Trond Ramberg. Han er teknisk rådgiver i drama-avdelingen, og NRKs RED-ekspert.

– Når vi nå bruker tre RED-kameraer er det spennende fordi enkamera møter flerkamera, og de har ulik kultur, fortellerteknikk og metodikk.

RED-kamera på plass under Auroras opptreden på P3 Gull. Fotograf Espen Willander og
RED-kamera under Auroras opptreden på P3 Gull. Fotograf Espen Willander og «focus puller» Stine Holm Stegarud Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)

Konseptet

Vi vil se på nye måter å produsere på i NRK, og filmer P3 Gull på tre RED-kameraer i tillegg til vanlige TV-kamera. Det er første gang dette blir gjort i Europa, og sjefer for RED i både USA og Storbritannia har vært på NRK for å teste og prøve i forbindelse med prosjektet, sier Jan Henrik Mo, redaksjonssjef for event og utvikling i NRK P3.

Andre produksjonsselskap trekker ofte fram P3 Gull som et bilde på hvordan de vil gjøre ting, det betyr at man må leke litt mer, være nyskapende og pushe grenser.

– Vi har med oss mange veldig flinke folk på alt fra bilderegi og lys til scenografi. Uansett hvem vi spør både internt og eksternt vil alle bli med fordi dette er en produksjon man får lov til å leke med. Vi har veldig høye ambisjoner og lite penger sammenlignet med andre store produksjoner. Derfor kommer vi av og til nesten ikke i mål fordi vi strekker strikken så langt, fortsetter Mo.

I fjor var hele scenografien paller og finerplater og i år brukes dunker, trær og elektrikerrør – alt er returvarer. Se video av opprigg av P3 Gull 2015 her:

https://youtu.be/1huKpYTleWo

Målet er at alle låtene som spilles i showet skal ha forskjellig visuelle uttrykk. Det er få priser, mye opplevelser og overraskelser.

– Mora di skal kunne se «der var den låta med pinnene, den med de trærne eller de hvite boksene». Man skal kunne sitte igjen med å kunne fysisk fortelle noe om låtene – i stedet for å måtte forklare og snakke om et band man ikke har hørt om før, sier Mo.

Fra scenografien til Carl Louis og Arys låt "Telescope" på P3 Gull Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Fra scenografien til Carl Louis og Arys låt «Telescope» på P3 Gull Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Ary svever Foto: Mattis Folkestad / NRK P3 (CC BY-NC-SA 2.0)
Ary svever Foto: Mattis Folkestad / NRK P3 (CC BY-NC-SA 2.0)

Fra en til flerkamera

– På kameraet er skjermen som fotograf Stian ser på, her bak sitter focus puller Oscar og jobber, og dette er skjermen han bruker, forklarer Heidi Rode som er produksjonsleder for P3 Gull.

"Focus puller" Oscar Dahlsbakken og fotograf Stian Thillert på prøvene før P3 Gull Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
«Focus puller» Oscar og fotograf Stian på prøvene før P3 Gull Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)

Stian Thillert er opprinnelig enkamerafotograf, og møter nye utfordringer ved å filme flerkamera med RED.

– Det er spennende utfordring fordi man har ønske om å vise fram RED’en mest mulig. Derfor vil vi gå tett på det vi filmer for å få de fineste nærbildene, sier han.

Dette er noe man nødvendigvis ikke gjør med vanlige TV-kameraer, fordi det skaper problemer med klippingen om fotografer kommer inn i hverandres bilder.

RED er et digitalt filmkamera og er ikke designet for at det skal passe inn i en kamerakjede. Vanligvis kan TV-kameraene fjernstyres fra kamerakontrollen i NRKs OB-buss, men det er ikke like enkelt med RED fordi kameraet er bygget for et helt annet formål.

Ingen fotografer eller kamerakontrollen har gjort dette før, så RED har en utsendt ekspert på produksjonen. De jobber også med å utvikle programvare tilpasset RED-kameraer som skal la kameraet snakke bedre med kamerakontrollen for å kontrollerer lys og slike ting.

Kamerakontroll i NRKs OB-buss Foto: Stålle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Regikontrollen (RK) i NRKs OB-buss HD1, flerkamera-regissør Nicolai Sørensen i midten. Foto: Stålle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)

RED

– Det har startet med at man ønsket å innføre en filmestetikk i flerkamera-sammenheng, som man har fra enkamera. Det får man blant annet ved å filme med et kamera med større billedbrikke. Da innfører du nemlig et nytt fortellerelement, nemlig dybdefokus – fokusplan, og litt mer stofflighet i bildet, forteller Are Andreassen. Han er utstyrseier i NRK og ansvarlig for å forvalte produksjonsteknisk utstyr.

Enheten som styrer fokus på RED-kameraene Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
«Focus puller» Fredrik Hasseleid med enheten som styrer fokus på RED-kameraene Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)

NRK har testet filmkamera på enkelte liveproduksjoner tidligere, men ikke i samme skala som P3 Gull. Denne gangen gikk P3 inn for å planlegge med dette helt fra starten.

Andreassen sier P3 Gull var veldig riktig type produksjon for dette, fordi den skal være nyskapende og appellere til et annet publikum enn tradisjonelle flerkameraeventer.

(f.v.) Kabeldrager, focus puller Fredrik Hasseleid og kamerafører Mats Lian under P3 Gull 2015 Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
(f.v.) Kabeldrager, focus puller og kamerafører under P3 Gull 2015 Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)

– Produksjon i seg selv er utrolig sikkerhetssøkende, fordi alle som er med ønsker å være 100% sikker på at man kommer på lufta, sier Andreassen.

– For å skape wow-faktoren P3 Gull søker hos publikum, er man på RED-kameraene nødt til å jobbe med fullstendig åpen blender for å få liten dybdeskarphet. Satser focus puller trygt, med et skarpt bilde hele tiden, vil ikke de som se sendingen merke noen forskjell. Da kunne man like gjerne brukt et klassisk TV-kamera.

Alle tre RED-teamene i sving under Karpe Diems prøver før P3 Gull Foto: Såle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Alle tre RED-teamene i sving under Karpe Diems prøver før P3 Gull Foto: Såle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)

Bakgrunnen for at NRK velger å prøve ut RED, er ønsket om å teste ut annet utstyr enn det man har i dag. NRK har vært veldig tett med Sony, men tester nå RED for å lære hvordan det fungerer.

– Resultatet kan like gjerne være at vi går videre med Sony, fordi vi vet hva det andre på markedet er. Det er også viktig læring, sier Andreassen.

Ikke 4K

P3 Gull sendes i standard HD-oppløsning fordi NRK ikke har noen distribusjonsplattform for 4K.

RED har blitt brukt på live flerkameraproduksjon en del i USA, i hovedsak på grunn av muligheten til å levere 4K-bilder. Dette er verdifullt på amerikanske sportsproduksjoner, og passer godt med deres måte å produsere sport på fordi en med så høy oppløsning kan zoome inn digitalt for å se detaljerte repriser.

Ferdig rigget RED-kamera, med en boks på baksiden som koder om signalet fra 4K til HD. Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Ferdig rigget RED-kamera, med en boks på baksiden som koder om signalet fra 4K til HD. Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)

Brukt russisk optikk

RED-kameraenes store billedbrikke er en fordel gir den absolutt største gevinsten, nemlig å kunne bruke filmoptikk med ulik karakteristikk.

Sony-kameraenes mindre chip gjør at dette ikke passer godt sammen. Det finnes noen adaptere, men de er langt fra produksjonssikre.

Under P3 Gull bruker NRK blant annet brukt russisk optikk, som er ganske store og veldig lyssterke. Du kan ligge med stor blender og oppnå minimal lysskarphet.

– Noen vil oppfatte dem som grøtlige. De er veldig stofflige og drar det visuelle i en tydelig retning. De er ikke nøytrale overhodet, som mye annen optikk er. Dette oppleves som noe helt annet og gir dermed en retning for bildene med en gang du setter optikken på, sier Andreassen.

Optikk kjøpt brukt fra Russland brukes på RED-kameraene under P3 Gull Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Lyssterk optikk, her fra Canon, på RED-kameraene under P3 Gull Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)

Store kraner

To store technokraner var også i sving under produksjonen, og fikk mye rom å leke med i hangaren på Fornebu hvor det hele fant sted.

Kameraet ytterst på kamera-kranen Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Kameraet ytterst på kamera-kranen Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Technokran med armoperatør og grip. Fotografen som styrer hodet, zoom og fokus sitter noen meter bak. Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Technokran med armoperatør og grip. Fotografen som styrer hodet, zoom og fokus sitter noen meter bak. Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Technokran i full lengde Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)
Technokran i full lengde Foto: Ståle Grut / NRKbeta (CC-BY-SA)

Filming i 360°

Underveis filmet også NRKbeta med vår nye 360°-videorigg. Les mer detaljert om den her, eller klikk og dra deg rundt i denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=d5a3TgvmdWY

Du kan se hele showet her, hvor flere av låtene er filmet med RED-kameraet:

https://youtu.be/LtGa6XOuriM

18 kommentarer

    • Jørgen (svar til Holten)

      Som du kan se under bildet RED-kameraet så blir 4K-signalet konvertert til full HD før det blir sendt til OB-bussen og arkivert i 1080i50.

  1. Ble skikkelig skuffet over hva dere fikk ut av så mye tid og penger som ble brukt på dette RED-prosjektet. Pga forsinkelsen som måtte bli lagt inn på broadcast-kameraene så var syncen helt ute på resten av sangen (selv om dette var svært gjennomtestet). Det ble også forbilledlig demonstrert hvor vanskelig det er å lage tv-bilder av en (eller flere) runde scener.

    Svar på denne kommentaren

  2. Sigurd Kopperud

    Heisann! Kjempetøft å inkludere en ny look og en ny stil! Liker kjempegodt hvordan det er så mange forskjellige handlinger i en og samme sending. Vurderte dere f.eks å bruke noe ala Ikegami sine fullformatskamera? De er jo essensielt et Arri Alexa med KK i tillegg. Jeg regner kanskje med at RED-kameraene er brukt siden dere allerede har de i underholdningsavdelingen?

    Svar på denne kommentaren

    • Ståle Grut (NRK) (svar til Sigurd Kopperud)

      Takk for kommentar, Sigurd! Har snakket med Are og han sier at vi vurderte kun de kameraene som vi visste var tilgjengelige i utleiemarkedet. Det var RED og Sony F-55. I tillegg var det viktig at de kunne bruke eksisterende infrastruktur og styres av Sony RCP som allerede fantes i OB-bussen. Arri/Ikegami er et spennende samarbeid som vi følger med på, men det finnes lite av dette utstyret på leiemarkedet.

    • Kristoffer (svar til Ståle Grut)

      Kan tilføye at det finnes masse Arri på utleiemarkedet i Norge, men er ikke klargjort for live-sendinger. Et kjapt googlesøk viser at f.eks Storyline Studios har både Arri Alexa og Arri Amira.

    • Martin Håndlykken (svar til Arne)

      Jeg ville også tro at dette ville vært et veldig godt alternativ. Dette er også kameraer og teknologi som er allerede godt i bruk i statene på f.eks sportsevents, konserter og lignende. Noen produksjoner er jo tilnærmet 100% F55, med gode resultater.

      Dog veldig spennende å se at NRK prøver noe nytt. Synd det ikke blir arkivert i 4K.

    • Åsmund Voll Tesdal (svar til Martin Håndlykken)

      Som oftest tar man ikke opp iso (enkeltkamera) på direktesendinger siden det uansett ikke skal klippes etter det er sendt. Kunne sikkert vært interessant å ta vare på isoene i 4k i dette tilfellet, men hadde nok uansett vært vanskelig å bruke opptakene til noe siden bare tre av kameraene var RED/4k.

      Vi har gjort en del forsøk i mindre skala med storbrikkekamera før, blant annet med F55 om jeg ikke husker feil, men dette er første gang det har vært en så sentral del av produksjonen. Er nok ikke siste gang vi tester storbrikkekamera, og da antar jeg både F55 og Arri/Ikegami vil være aktuelle.

      Åsmund, NRK Produksjon

  3. Interessant artikkel. Men man ser da nok av tv-bilder daglig, f.eks. reportasjer/intervjuer i Dagsrevyen, der motivet er i fokus og bakgrunnen ok uskarp? Regner ikke med man bruker typ RED-kameraer i disse? Skavland, Lindmo etc. Her isolerer man jo også motivet godt? Regner med man bruker tradisjonelle tv-kamera her? Forstår derfor ikke at man må bruke RED-kamera for å bruke lyssterk optikk for å kunne isolere motivet. Utdyp gjerne. En liten sidenote: De produksjonene der man åpenbart bruker DSLR synes jeg ofte blir slitsomme å se på fordi man går over the top i å skulle isolere motivet, fordi man liksom kan det. Lite slår den totale visuelle bildekvaliteten og uttrykket fra tradisjonelle kameraer etter min mening.

    Svar på denne kommentaren

    • Kristoffer (svar til Morten)

      Synes du kameraene brukt på dagsrevyen gir samme uttrykk som kinofilmer gjør? Og at kinofilmer da er slitsomt å se på? Red brukes vanligvis til kortfilmer og spillefilmer som The Martian og Bølgen. Og som artikkelen forteller er dette digitale film-kameraer (ikke DSLR) som gir et mye større kunstnerisk og kreativt spillerom for fotografen enn tradisjonelle tv-kameraer gjør. Med en fysisk større sensor og film-optikk vil det bli mer lys inn i kameraet og det gjør at man får mye større dynamikk, spesielt når det gjelder fokusområde, enn man vanligvis gjør med tv-kameraer. Som en stor tilhenger av filmkameraer i motsetning til tv-kameraer håper jeg at flere produksjoner går over til f.eks Red eller Arri.

    • Hei, takk for svar. Selvsagt er det forskjell på visuelt uttrykk på Dagsrevyen og en normal spillefilm – hvorav jeg mener mye ligger bildeformat, 24 fps og grading, ikke nødvendigvis i isolasjon av motiv muliggjort av stor bildebrkke og/eller lyssterk optikk. Som en ivrig (still)fotonerd kjenner jeg godt til det du snakker om. Poenget mitt var mer at jeg har sett plenty av «normale» tv-produksjoner som gir nokså isolert motiv uten at det blir for mye, og som ser svært bra ut. Svaret under fra Åsmund er glimrende. Uten at jeg er helt oppdatert på RED, så kan vel de kameraene på mange måter sammenlignes med et DSLR vil jeg tro i det at de har relativt stor bildebrikke og kan bruke omtrent alt av optikk.

      Det jeg never som har vært «slitsomt» å se på, var f.eks. sendingene fra Ekstremsportveka i Voss (I fjor? Husker ikke.) hvor det åpenbart var brukt DSLR med veldig isolering av programleder. Dette ga slitsomme bilder etter min mening. Det var noen sportssendinger for ikke lenge siden der programleder mellom innslagene også var filmet med «DSLR-looken». Det så unaturlig ut. Igjen, etter min mening.

    • Åsmund Voll Tesdal (svar til Morten)

      Det stemmer at alle eksemplene du nevner blir skutt med «vanlige» kamerakjeder med 2/3″ brikke. Disse gir en – etter min mening – fin, midt-på-treet dybdeskarphet som man kan justere til å passe forskjellige produksjoner/behov. Med litt lang brennvidde/avstand og noenlunde åpen blender går det stort sett helt fint å få bakgrunnen ut av fokus, i motsetning til kamera med 1/3″ eller 1/2″ brikker der det kan være vanskeligere å få til i en del tilfeller.

      Men dersom man ligger på korte nok brennvidder så klarer man ikke å unngå at hele bildet kommer i fokus med en 2/3″ brikke, og da trenger man en større brikke for å få den samme effekten. Dette henger jo sammen med avstand til motivet, men i praksis vil det gjerne si at håndholdte kamera, kraner og totalkamera ofte tar bilder der man ikke klarer å isolere motivet fokusmessig med en 2/3″ brikke. På P3Gull har man utnyttet RED-kameraene til å kunne jobbe mye håndholdt på svært kort avstand, og likevel beholde en uskarp bakgrunn/forgrunn.

      Åsmund, NRK Produksjon

  4. Det tragiske er at fantastiske bilder hjelper lite når det ikke følges opp av fantastisk lyd. Her har NRK mye å ta igjen. Blant annet med lydteknikere som sover på jobben. Spesielt under nyheter, men også i andre direktesendte programmer.

    En gang i tiden, tenker spesielt på MGP i Grieghallen, ble NRK kåret på lyd i den ganske verden. Tydeligvis har det vært en sovepute…

    Svar på denne kommentaren

  5. Alfred Nielsen

    Se f. eks. nyhetene på engelske BBC eller tyske ARD – da snakker vi lydkvalitet, til enhver tid en fryd for ørene.

    I Norge derimot skjer det ofte at jeg føler meg provosert av den åpenbare likegyldigheten som må herske blant lydfolkene i NRK. Som om ingen der har hørt om kvalitetssikring.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.