nrk.no

Twitters bøddel og redningsmann

Kategorier: Det sosiale nettet & Idag prater vi om

Jack Dorsey, Twitters administrerende direktør. Foto Esten Hurtle/Flickr (CC BY 2.0). Bildemontasje: Ståle Grut / NRKbeta

Masseoppsigelser varsler en ny tid for Twitter.

I går ettermiddag gikk Twitters ferske toppsjef Jack Dorsey ut og bekreftet at selskapet sier opp 8% av de ansatte, rundt 336 personer.

Masseoppsigelsen er det første store grepet Dorsey gjør som toppsjef, og han sier det er fordi selskapet over tid har ansatt for mange ingeniører. Det jobber i dag 4100 personer i Twitter, og halvparten er ingeniører.

Kan han kopiere Steve Jobs?

Det er ikke første gang Dorsey har jobben som administrerende direktør i Twitter. Han var en av Twitters grunnleggere, og selskapets første direktør. Han ble avskjediget i 2008 etter å ha blitt kritisert for dårlig lederskap i en periode med hyppige feilmeldinger og nedetid for tjenesten. Twitters «Failwhale» ble i praksis selskapets maskot på denne tiden, og tjenestens nedetid i 2007 var oppe i fem døgn – svært kritisk for et selskap i vekst.

Twitters feilmelding når tjenesten var overbelastet. Skjermbilde via The Next Web
Twitters feilmelding når tjenesten var overbelastet. Skjermbilde via The Next Web

En interessant parallell er skjebnen til Steve Jobs, Apples avdøde grunnlegger og toppsjef. Han ble også kastet ut av selskapet han var med å skape, men returnerte senere som sjef. Han kuttet da ut nærmere 70% av Apples produkter (som PDA’en Newton). Dette førte til at nærmere 3000 ansatte mistet jobben i løpet av hans første år som sjef. Kuttene lot Apple fokusere på noen få utvalgte produkter og resten er historie.

Det vil bli spennende å se om Dorsey kan kopiere denne bragden hos Twitter. Dorsey varsler at selskapet utelukkende vil fokusere sine tre apper: Twitter, livestream-appen Periscope og Vine med sine 6 sekunders videoer. I framtiden kan vi vente oss at disse tre vil knyttes tettere sammen.

Twitters Periscope app i bruk hos "TODAY Show" på NBC. Foto: Anthony Quintano/Flickr (CC BY 2.0)
Twitters Periscope app i bruk hos «TODAY Show» på NBC. Foto: Anthony Quintano/Flickr (CC BY 2.0)

Et godt tegn

Kommentatorer i USA sier at Twitter har blitt ledet svært dårlig, og at oppsigelsene er et godt tegn. Twitters tidligere toppsjef Dick Costolo var lenge kritisert fra flere hold. Den mest sentrale kritikken var at verken brukermassen vokste raskt nok eller at Twitter appellerte noe særlig til nye brukere.

Ketchupeffekten

Aksjekursen har stupt den siste tiden, og store problemer står i kø for Dorsey. Brukerveksten synes å ha flatet ut, og tjenesten fremstår som et produkt for spesielt interesserte med høy inngangsterskel. Twitter har plutselig lansert en rekke små og store funksjoner for å fornye tjenesten, men det kan være for lite, for sent.

Spørsmålet er om Twitter kan fjerne 140-tegnsgrensen i meldinger uten å miste identiteten sin. Twitter har allerede lempet litt på grensene og tillater allerede at man inkluderer opptil flere bilder, videoer og stedsdata i tweets, men grensen på antall tegn står fortsatt ved lag. Flere mener Twitter er nødt til å bryte denne for å overleve.

Bortsett fra å endre 140-tegns grensen har Twitter gjort mye. De fjernet i sommer grensen på hvor lange meldinger brukerne kan sende hverandre privat. De tester ut alt fra en egen kjøps-knapp, nettavstemninger i tweets og tettere integrering av kontekst rundt tweets.

Den mest høyprofilerte er lanseringen av funksjonen «moments«. Her samles en serie med utvalgte twitter-meldinger om et spesielt emne eller en pågående nyhetssak. Bak utvelgelsen står Twitter selv, eller samarbeidspartnere som Washington Post og New York Times.

Twitter moments
Twitter moments

En rekke konsolideringer

Dorseys masseoppsigelser kommer i en tid hvor flere av de store teknologiaktørene gjør store strategiske endringer, både forretningsmessig og på innholdssiden.

Først ute var Google, som endret selskapstrukturen sin for å «la Google være Google» og gi grunnleggerne større frihet til å satse på ny innovasjon på andre måter.

Snapchat har nettopp lagt ned sin egen satsning på videoinnhold og sagt opp 15 ansatte. Fra nå av skal eksterne aktører ta seg av innholdet på plattformens tjeneste «discover«.

Forbigått i Norge

Globalt sliter Twitter i skyggen av Facebook. Der Facebook nylig hadde 1 milliard brukeren inne samtidig, har Twitter rundt 300 millioner aktive brukere i måneden. Twitter sier de når rundt en milliard brukere om man også teller med de som ser tweets på ulike nettsteder. Det har likevel ikke overbevist børsen, og aksjekursen sank dramatisk da Twitter sist presenterte sine kvartalstall.

Bare siden i fjor har Snapchat, Instagram og Linkedin vokst seg større enn Twitter i Norge.

Antall registrerte brukerkontoer på sosiale medier i Norge. Tall fra 2 kvartal 2015: IPSOS MMI
Antall registrerte brukerkontoer på sosiale medier i Norge. Tall fra 2 kvartal 2015: IPSOS MMI

Blant de yngste har Twitter-bruken falt noe tilbake fra 2013, men er i Norge stabil fra i fjor.

15 minutters forsprang

Sanntid er fortsatt en nøkkel for Twitter, og kan være en viktig del av det å «gjenoppfinne» tjenesten. Om fem år ønsker de å være den aktøren som har best kontroll over det som foregår i verden «akkurat nå».

– Det er hit folk kommer når de vil fortelle hva som skjer rundt dem, sier produktsjef i Twitter Kevin Weil i et intervju med Kara Swisher i Recode. Han sier videre at Twitter nå er et eksklusivt medie i opptil 15 minutt, før historiene brer om seg i andre medier.

Det gjenstår å se om det forspranget holder dem i live i framtiden.

3 kommentarer

  1. Jeg prøvde å registrere en ny konto fra scratch etter at jeg slettet kontoen min tilbake i 2010. Blanke ark, fargestifter og mulig å lage en anonym konto med et nytt, festlig konsept, skulle man tro. Men nei, den nye kontoen lenket meg straks opp med slekt, eks-venner og spøkelser fra fortiden. Så da gadd jeg ikke, siden jeg regnet med at de ville snuse opp hvem jeg var. Nok et eksempel på at utstrakt bruk av AI-anbefalinger blir et drawback og at lagrede «nettverk» blir overdrevent statiske og over tid foreldede og kjedelige størrelser.

    Nylig prøvde jeg igjen, men da ville Twitter ha telefonnummeret mitt. Siden disse folkene lever av å selge personopplysninger og man henledes til å være relativt privat på Twitter, kan de bare glemme det. Jeg gidder ikke å spekulere et sekund til på hva de gjør med alle de personlige opplysningene. Jeg er neppe alene, og denne forretningsmodellen er snart død, vent og se.

    Svar på denne kommentaren

  2. Den store sosiale medier-krigen 2015

    […] Men hva har egentlig skjedd med Twitter? De sliter. Den nygamle sjefen Jack Dorsey starter med å kutte 300 stillinger. Og det er egentlig en god illustrasjon på de viktige faktorene i denne […]

    Svar på denne kommentaren

  3. Medier24.com | Den store sosiale medier-krigen 2015: Hvor står slagene og hva handler de om?

    […] nygamle sjefen Jack Dorsey starter med å kutte 300 stillinger. Og det er egentlig en god illustrasjon på de viktige faktorene i denne […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Den store sosiale medier-krigen 2015 Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.