nrk.no

Vil Facebook revolusjonere VR nå?

Kategori: Plattformer

360 graders video i nyhetsstrømmen på Facebook. Produktfoto: Facebook

De siste ukene har det skjedd en del store ting på VR-fronten som får oss til å tenke at dette kan bli dagligdags raskere enn ventet.

Facebook slapp i går nyheten om at de vil tilby 360-graders video direkte i deres nyhetsstrøm, og vi så det med egne øyne i dag morges. Det første spørsmålet vi stilte oss: Kan aktører som Facebook egenhendig gjøre virtuell virkelighet til allemannseie?

Det er vanskelig å konkludere helt sikkert, men at dette er en av nøklene til VRs gjennombrudd som gjengs teknologi – om det skjer – er det liten tvil om.

Slik ser det ut. Om du sitter på en Android-enhet eller en datamaskin vil du kunne klikke og dra deg rundt i en video, filmet med 360 graders vinkel:

Kappløp

Mange produsenter har pøst store ressurser inn i et kappløp om å utvikle fysiske headset for VR-bruk, og nå kommer innholdet etter.

Resultatet har begynt å manifestere seg i form an nye enheter og videoer. Youtube har støttet det en stund, og når Facebook nå åpner for det, har virtuell virkelighet blitt virkelig interessant.

Raskt tilbakeblikk

Oculus lanserer VR-brillen Rift tidlig i 2016. De samarbeider med Samsung om produktet Gear VR som lar deg putte Samsung-telefonen din i en brille, og dermed gjør VR-opplevelsen ganske rimelig. HTC og Steam samarbeider om en VR-brille, og Microsofts VR-hybrid HoloLens er også på trappene. Alle disse er ganske dyre, men lover interaktive opplevelser det er vanskelig å forestille seg uten å ha prøvd de på.

I andre enden av skalaen har Google lansert cardboard, som er en enda enklere brille av papp som du kan putte alle mulige mobiltelefoner oppi. Denne billige og enkle varianten er spesielt det som gjør VR tilgjengelig for folk flest. Takket være telefonenes høyoppløste skjermer og gyroskop, gir disse en overraskende bra opplevelse. Om du er nysgjerring på VR anbefaler vi at du starter med noen slike, som du også kan bygge selv med enkle deler.

Kritisk masse

Dodocase VR Foto: Nick Normal /Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
Dodocase VR Foto: Nick Normal /Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
For at dette skal ta av er det fortsatt en del forutsetninger som må oppfylles. Selv om vi nå har dingser som muliggjør VR lett tilgjengelige for en billig penge, må innholdet og interessen være tilstede. Her kan Facebook spille en nøkkelrolle. Mark Zuckerberg lovpriste VR under Facebooks årlige utviklerkonferanse tidligere i år:

Over tid har det vist seg en klar teknologitrend som gir oss verktøy for å dele rikere og rikere innhold.

Mark Zuckerberg under årets utviklerkonferanse F8

Facebook ser for seg at VR vil passe inn i deres strategi på følgende måte: Først delte vi tekst, så bilder, så video (det er her vi er nå) og i framtiden vil vi dele altoppslukende opplevelser med vennene våre. Denne videosnutten illustrerer det ganske bra:

Forutsetningene

Bak stort sett alt av teknologisk nyvinning skyldes gjerne gjennombruddene at annen og tilstøtende teknologi har blitt billigere, mindre og raskere. Dette har i høyeste grad vært tilfelle for VR. Store og klumpete headset, skjermer med lav oppløsning, svak brukervennlighet og underskudd på datakraft har noe av det som har gjort VR vanskelig tilgjengelig for folk flest.

Vår sak «Ser vi framtiden i en pappeske fra Google?» gir utfyllende informasjon om hva VR er, og hva det kan brukes til.

VR har eksistert lenge, men har vært preget av begrensningene vi nettopp listet opp. Virtuell virkelighet har enten eksistert i form av spill som Secondlife eller i større simulatorer, for fly og lignende. Som all tidlig avansert teknologi, gjerne frontet av spesielt interesserte på universitetet:

Studenter involvert i en Oculus Rift-studie Foto: Penn State/Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
Studenter involvert i en Oculus Rift-studie Foto: Penn State/Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
Eller soldater i forsvaret:

Marinesoldat prøver VR-system Foto: John F. Williams @ Office of Naval Research /Flickr
Marinesoldat prøver VR-system Foto: John F. Williams @ Office of Naval Research /Flickr

Han som snudde alt

Palmer Luckey er en 23-åring fra California, og en nøkkelfigur i veksten av VR-teknologien vi nå ser bre om seg. Han har lenge vært vært data- og VR-entusiast, og eier etter sigende den største private samlingen av VR-headset i verden.

Men det var ikke nok for Luckey. På stadig jakt etter mer altoppslukende opplevelser, ble han aldri fornøyd med det teknologien kunne tilby.

Han så seg derfor nødt til å forsøke på egenhånd og har vært en flittig bruker av nettforum som Meant To Be Seen for å løse problemer han har støtt på underveis. Det kan se ut som han faktisk har knekt koden.
Luckey solgte nemlig selskapet sitt, Oculus, til Facebook for 2 milliarder dollar i fjor. Skal vi tro denne ukens grep fra Facebook, vil selskapet spille en viktig rolle i Facebooks framtid.

Vil vi egentlig gå dit?

Teknologien begynner altså å nå et modningspunkt, men er det virkelig sånn at vi vil leve inni en virtuell virkelighet når vi allerede har en ekte en utenfor døra?

Nettstedet Verge laget en reportasje fra teknologimessen CES i februar, hvor de beskrev et liv blant alle dingsene. VR-delen ser litt trist ut, i hvert fall for alle oss som ikke har et headset å dele opplevelsen i:

Og hvem er det som skal servere oss den virtuelle virkeligheten? Vil det bli en teknologi med åpen kildekode, nøytrale parter og delte virkeligheter – eller vil kampen stå mellom Apple’ne og Google’ene innen VR, om hvem som klarer å bygge et økosystem for virtuell virkelighet først, med app stores og alt vi kjenner fra etablerte plattformer?

Nå har vi altså muligheten til å 3D-printe en rigg med en håndfull GoPro-kameraer, henge den fra en drone og dele opplevelsen med hele verden. Det høres veldig gøy ut, men det er ikke gitt at vi må gjøre det.

Et av de beste innspillene relatert til VR og hvordan vi skal forholde oss til vår egen virkelighet kom i går fra New Yorker, som tydelig markerer sitt standpunkt om teknologien. Se videoen via lenken over eller her:

Hva tror du Facebooks grep om VR vil ha å si for teknologien?

4 kommentarer

  1. mulig det er noe mer dobbel bunn i den videoen til New Yorker, men jeg så den som ett innspill om bruken av teknologien, ikke VR-teknologien per se.

    det er fort gjort å gjenta gamle paradigmer i ny innpakning, og ikke utnytte de muligheter man egentlig får ved å hive en del av det gamle.

    med mobiltelefoner/brett har man klart å gjøre skrittet NY referer til i videoen, og om man gjør tilsvarende med VR. ja da …

    failbook og VR? meh…

    spill? joda. og failbook har ett lite fortrinn der mtp. brukermassen. på den annen side, ikke veldig renn for «virtuelle verdener» noe sted. ikke engang fra konsollbrukere. Sony (begynte på PlayStation 3) la jo ned sin, og man står eventuelt igjen med WOW- og/eller Second Life varianter.

    pr0n og VR? der er det nok mulig at en og annen vil tjene noen kroner ja (VHS, betaling over internett som noen tidligere eksempler), mens man venter på at andre skal komme opp med noe nyere og nyttigere.

    men håper jo man kan bli overrasket og noen nye og gode bruksområder dukker opp. uavhengig av hvem som hoster opp konseptene.

    Svar på denne kommentaren

  2. Det er som sagt viktig å ikke se på feil i tidligere flopp, da teknologien var en helt annen, og se fremover. Behøver vi noe som gjenskaper en virkelighet som allerede finnes? Ja, jo mer virkelighetsnært det blir jo mer spennende er det. Og det er tilknyttet tankene om hvorfor vi spiller. Vi spiller fordi i er supermennesker i spillene, og kan nå en fremgang i en historie som er mye mer spennende enn våre egne liv. Og i Virtual reality er potensialet enormt.

    Vi er jo oftest veldig stuck i hverdagen. Ser de samme bygningene hver dag og går rundt i de samme områdene hver dag. Og det koster for mye penger å reise hele tiden. De fleste av oss har jobb og skole og gå på også, og de som ikke har noe å gå til har for det meste ikke råd til å utforske så mye. Gjort riktig kan vr gi oss spennende opplevelser.

    Personlig skulle jeg gjerne gått virituelt rundt på en fremmed planet med et annet økosystem. Og det som er så kult med vr er at man blir mindre sliten, man fryser ikke og man har ikke de sosiale utfordringene som man har i det virkelige liv. Man er helt fri til å utforske. Man er et supermenneske. Og den gangen om 15-20 år eller noe når fotorealisme kan genereres av datamaskiner og kombineres med vr. Da blir det kult.

    Angående facebook blir det spennende å se hva kombinasjonen facebook og vr blir, og jeg er ikke negativ.

    Svar på denne kommentaren

    • Anonym (svar til Varg)

      Hva legger du i virkelighetsnærhet? For eksempel er jo Hollywoods og Bollywoods suksessoppskrift en høy grad av stilisering. «Realistiske» filmskapere som Wam og Vennerød og Dardennes-brødrene har en klar sjarme, men mangler bred appell. Big Brother-konseptet fungerte noen år, nå er det vekk og erstattet med mer aktivt klippede serier.

      Å virre tilfeldig rundt i spill som GTA er fantastisk fett – en stund. Men det blir til slutt kjedelig om det ikke er kreativitet og variasjon i forhåndsdesignede plott og narrativ. «Evighetsspill» blir dessuten typisk ørkesløse etter en stund.

      Kanskje «det neste Facebook» blir én VR-verden der alle vi kjenner er med. Eller kanskje samfunnet vårt og alle de fjerne nordmennene snart blir innhentet av virkeligheten utenfor skjermfargene og de 21 gradene vi bakser rundt i.

  3. Slik lagde vi 360°-video på P3 Gull

    […] For oss forbrukere har Google har gjort teknologien tilgjengelig og rimelig, Facebook la nylig inn støtte for formatet og New York Times satser offensivt på VR-innhold. Snart kommer Samsungs VR-headset i […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.