nrk.no

Feil på direktekanalene i appene våre på iOS 9

Kategorier: Apps,Mobil & Nett-tv

Bug i NRKs TV-app :/

Som flere og flere vil merke etterhvert som de oppdaterer iDingsene sine til iOS 9, sliter NRK TV og Super-appene med å spille av direktekanalene. Vi er på saken.

Kvelden onsdag 16. september slapp Apple iOS9 til alle sine brukere. Med den nye oppdateringen kommer det som vanlig en rekke endringer og nyheter, hvor noen endringer dypere nede i operativsystemet skaper problemer for våre apper.

Bug’en er ikke opplagt.

Det har ikke kommer noen release note som sier «dette fungerer ikke lenger», bug’en må dermed oppdages, helst gjennom test, helst ikke tilfeldig. Spesielt ikke av dere som bruker appen.

Vi har kjørt flere av iOS 9-betaene internt og ikke blitt utsatt for feilen gjennom tilfeldig bruk.

Problemene

Spesifikt har vi opplevd mange problemer med direktesending for appene NRK TV og NRK Super. Den gode nyheten er at vi snart er klare med en fiks.

Helt presist har vi opplevd følgende feil:

  • Når man har startet en direktekanal kan bildet flimre i kort eller lengre tid før avspillingen setter igang.
  • Spoling i «live-bufferet» til direktekanalene fungerer også svært dårlig.
  • I tillegg kræsjer appen når man prøver å spille av en direktekanal fra TV-guiden.

Vi har fikset disse, men før oppdateringen kommer til App Store, må appene gjennom litt testing og godkjenning både hos oss og Apple. Det tar som regel i underkant av 14 dager.

Vi jobber med en fiks, og har lagt ut beskjed i Apples App Store
Vi jobber med en fiks, og har lagt ut beskjed i Apples App Store

Golden Master

Beta-versjonene av iOS er ofte ustabile og buggy i starten og bør bare brukes for å teste ut ny funksjonalitet, ikke om eksisterende fungerer. Beta-versjonene blir naturlig nok bedre etterhvert som de går mot release. GM (gold master)-versjonen av iOS 9 vi gikk og ventet på kom sent og kun uke før lansering.

I mens du venter på oppdateringen fungerer det å se direkte både i nrk.no-appen og nettleseren (eller Chromecast, smart-TV, Apple TV eller på fjernsynet).

Oppdatering

Nå er både TV- og Super-appen fikset og oppdatert. Flimring under oppstart av direkteavspilling, spoling i 3 timersbufferet og avspilling av direktekanal fra TV-guiden fikset.

Oppdater (hvis du ikke har automatisk oppdatering påslått) og kos deg med gullrekka.

Vi er takknemlige for alle tilbakemeldinger om feil, behov og ønsker dere måtte ha.

Slik ser det ut i App Store
Slik ser det ut i App Store

18 kommentarer

    • Trond Johansen (svar til MrMamen)

      Hei – akkurat nå jobbes vi intenst med å bli ferdig med de siste detaljene og luke ut mest mulig feil før vi slipper vår første innlogging og personalisering. Har ikke noen eksakt dato, men det er neste vi kommer med (og vi er nesten klar).

  1. Det hadde vært veldig fint å kunne sett noe innhold uten app. Jeg er en av de som nekter å installere overflødige apper på telefonen, og jeg ser ikke hvorfor jeg skal måtte installere en egen nrk-tv app når å spille det i nettleseren fungerer fint

    Svar på denne kommentaren

    • Ståle Grut (NRK) (svar til Liam)

      Du må absolutt ikke installere appen for å se TV, men appen gjør det lettere å lage og oppleve en litt bedre og mer sømløs opplevelse.

    • Fredrik Magnussen (svar til Ståle Grut)

      Er det noen måte å omgå appen på Android? Synes også det blir litt overflødig med en egen app til alt, spesielt når det fungerte bra tilbake når jeg hadde iPhone.

    • Christian Karlsson (NRK) (svar til Fredrik Magnussen)

      Hei Fredrik,

      Du kan spille både TV og Radio rett i nettleseren din hvis du ønsker. Gå til tv.nrk.no/innstillinger (på din Android-enhet), velg «HTML5-avspiller med HLS» og trykk «Lagre» (nettleseren vil huske ditt valg).

      Husk at HLS-støtten varierer mye mellom ulike enheter og OS-versjoner på Android, spesielt for direktesendinger. For nyere dingser med Android 5.0 og senere så vil det sannsynligvis fungere godt nok.

      /Christian Karlsson, NRK Mobil

    • Fredrik Magnussen (svar til Christian Karlsson)

      Perfekt! Takker 🙂

      Vurder gjerne å legge det opp slik at man får valget på en eller annen måte, blir litt misvisende at det nå står:
      Vi har laget en NRK TV-app for Android. Du må laste ned appen fra Google Play før du kan se video hos oss.

      Ellers meget fornøyd 🙂

  2. Kari Gjerstadberget

    Hei – nei, hjelper ikke å spille av via nrk.no, samme feil der som i appen. Flimring og umotivert hopp til helt annet program. (nrk2 – dagsnytt 18 ble til reklame for Downton Abbey sånn helt ut av det blå…) Fint om det blir gitt tydelig beskjed når dere har fikset problemet.

    Svar på denne kommentaren

    • Thomas Halvorsen (svar til Kari Gjerstadberget)

      Flimring og hopping dersom du spiller av i Safari skyldes ikke appen eller nrk.no. Hikking i noen av leddene mellom streaming-server og telefon kan forekomme. Men prøv et annet nettverk (ev. 4G), oppdater telefonen eller feilsøk på nettsidene til Apple hvis problemene fortsetter.

  3. Det også feil på appen på Samsung tv, teksten kommer flere sekunder for tidlig. Har sendt mail tidligere og fått beskjed at NRK har problemer med Samsung smart tv. Det er sikker en måned siden, og fremdeles er feilen der. Tv2 sumo og Cmore er perfekt.

    Svar på denne kommentaren

    • Magnus de Laval (svar til Rolf Myhre)

      Hej Rolf,
      Yes, de nya 2015-modellerna av Samsung har ett annat sätt att hantera currentPlayTime än de modellerna som smartTV-appen först utvecklades till (2012-2014-modellerna). Våra apputvecklare jobbar med en långsiktig lösning på detta, men jag har dessvärre inget tidsestimat på när det är klart ännu.

    • Magnus de Laval (svar til Rolf Myhre)

      Hej igen Rolf,
      Nu skall subtitles på samsung 2015-modellerna vara i ordning. Du tränger dock att göra en manuell uppdatering av NRK-appen till 1.509 versjon för att få rättelsen.

  4. NRK nett-tv fungerer nå i Edge på Xbox one med siste betaversjon av OS. Det eneste man må gjøre er å sette at man vil bruke HLS. Personlig synes jeg link til HLS-avspiller fungerer best, men man må manuelt velge full skjerm. Det tar også ca 10 sek før kvaliteten er OK.

    Svar på denne kommentaren

  5. Frank Runar Gansmo

    Heisann! Er usikker på om dette er riktig tråd, men ihvertfall; jeg har fått meg den nyeste Apple-TV, og lastet ned NRK-appen. Der fungerer det ikke å spole bakover i direktesending. Det hopper tilbake til direktesending. Jeg har den nyeste versjonen av software i Apple-TV’n.

    Svar på denne kommentaren

    • Thomas Halvorsen (svar til Frank Runar Gansmo)

      Det er dessverre en feil i tvOS, men det ser heldigvis ut til å bli rettet i versjon 9.2 som kommer om ikke lenge. Stay tuned.

Legg igjen en kommentar til Kari Gjerstadberget Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.