Fire gutter satte seg et mål: Å revolusjonere musikkindustrien i løpet av et 24-timers hackathon. NRKbeta ble med for å dokumentere hvordan det utspilte seg – time for time.
HVEM?
HVA?
Revolusjonere musikkindustrien på 24 timer, gjennom å utvikle en tjeneste basert på denne oppgaven:
HVOR?
På Kulturhuset, som ligger på Youngstorget i Oslo.
15:00
Alle er på plass på Kulturhuset omtrent en halvtime før hackathon skal gå av stabelen. Martin Abelson Sahlén (Martin S) er forkjøla, men likevel ved godt mot. Han har akkurat styrket seg på en Munchies-burger, og antyder allerede at han håper det samme står på middagsmenyen som arrangøren skal stå for.
Hvorfor har dere meldt dere på?
Almir: Jeg liker utfordringen. Du får 24 timer, og det er en relativt stor oppgave å utføre.
Martin B: Det er mitt første hackathon, så det blir faglig utfordrende. Det er lite tid, så det er avgjørende at vi klarer å jobbe raskt og smidig, og ikke roter oss opp i altfor store problemer. Det er ekstremt store muligheter for å utvikle noe med det teamet vi har samlet sammen.
Nicolaj: På 24 timer kan du få til ekstremt mye. Jeg er klar for å blæste!
Martin S: I tillegg til det de andre sier, er det for meg en sosial greie. Det er en gjeng med kule folk, så det er jo en god mulighet for å bli litt bedre kjent også.
Alle har tatt fri fra jobben for å delta, og er mer enn klare for å gå løs på oppgaven og jobbe uavbrutt i 24 timer. Til tross for knapphet på tid, er alle fast bestemt på å utvikle noe håndfast som kan testes ut av en sluttbruker.
Et hackathon er et event hvor deltakerne (hovedsaklig programmerere) jobber sammen i en gitt tidsperiode for å utvikle en helt ny løsning på noe. Et hackathon varer gjerne mellom 24 timer og en uke.
Mashup Norways musikk-hackathon på By:Larm er ifølge arrangørene det første av sitt slag i Norge, og det hele starter med at fire ulike caser presenteres for deltakerne.
Guttene har på forhånd bestemt seg for hva de skal jobbe med: Selskapet Phonofile, som driver med musikkdistribusjon, ønsker å få utviklet en tjeneste som skal hjelpe artister å forstå hvordan informasjon sprer seg på sosiale medier i forbindelse med et plateslipp.
Utstyrt med nøtter, yoghurt og bananer er guttene klare til å ta fatt på den store oppgaven.
16:00
Det første gutta gjør er å få mer informasjon om utfordringen av Trond Tornes fra Phonofile. Tornes mener at artister ønsker å finne ut hvordan fansen finner ut om nye utgivelser.
– Det artisten ønsker å vite er; hvordan hører noen om meg? Var det via en blogg, Soundcloud, eller andre steder? Hvor mening dannes og hvordan dette spres, samt i hvilke kanaler, er viktig for artisten å vite, sier Tornes.
Tjenesten som skal utvikles, bør altså kunne si noe om forholdet mellom et plateslipp og aktivitet blant fansen på sosiale medier.
– Tjenesten bør vise data som er såpass realtime at salgsstrategi kan endres fra en dag til en annen, sier Tornes.
Etter møtet med Tornes, bestemmes det hvem som skal gjøre hva:
17:00
Idémyldringen er i gang for fullt, og gruppa prøver å finne ut hvordan de skal løse oppgaven.
Guttene bestemmer seg for å fokusere på 3 sosiale medier (Facebook, Twitter og Instagram), og 3 avspillingsplattformer (Youtube, Spotify og Soundcloud). Det er mange nyanser og detaljer som skal døftes og defineres før gruppa kan begynne å utvikle selve tjenesten. Det diskuteres hvordan de innsamlede dataene skal vektes. Kan delinger på Facebook kan sammenstilles med retweets på Twitter?
Wifi-signalet er tidvis dårlig, og guttene fryser. De er redde det skal gå ut over produktiviteten. Bord, sekker og macer flyttes inn i et nytt rom og plasseres ved siden av varmeovnene som henger langs veggene. Varmen på ovnene skrus opp, og guttene forsøker å definere akkurat hva de skal utvikle mens de prøver å finne varmen.
18:00
Ved inngangen til den fjerde timen av hackathonet, er skissen for hvordan tjenesten skal se ut nesten klar. Det snakkes om design, og Martin B understreker at han IKKE vil ha scrolle-meny sånn som Netflix har.
Bromancen kommer til syne til tross for mye diskusjon når Martin B tilbyr Martin S Kleenex Balsam for å snyte seg med. Martin S har nemlig blitt sår på nesa av serviettene Kulturhuset har å tilby, at han har begynt å blø.
Det er konsensus om at middag må konsumeres før arbeidet skal fortsette. Gleden er ikke liten når Martin S oppdager at middagen er burger fra Burger Bar.
19:00
Guttene har rigget seg til i hovedrommet (som har blitt omdøpt til ”fryseren”), og arrangøren spør hva de vil ha å spise utover kvelden. ”E-stoff godteri, sure stenger fra Lakrisgutta, Sørlandschips, snickers og Red Bull”, svares det parat.
Det avgjøres at man skal se bort fra selve oppgaveteksten fra Phonofile, og fokusere på egen idé.
Det diskuteres fortsatt hvordan sosial aktivitet på plattformene skal måles. – Når vi har dette på plass kan vi begynne utviklingen, slår Almir fast. Gutta er enige.
Diskusjonen går inn på hvordan man bør måle aktivitet på Facebook. Skal antall «likes» på artistens fanside telle? Og skal man vekte likes på ulike poster som deles? Og hvordan sammenligner man likes med delinger?
20:00
Godteribestillingen fra arrangøren ankommer.
21:00
Det er endelig enighet om hva som faktisk skal måles. Gruppa bestemmer seg for å kun fokusere på deling av musikklenker. Hvor og hvor mange ganger blir artistens musikk delt etter slipp? Er det noe sammenheng mellom markedsføring og deling?
22:00
Det skåles med Red Bull. Imaget om at gjengen holder seg våkne på flaskevann, nøtter og gresk yoghurt, sprekker.
23:00
Når NRKbeta ikke er tilstede på Kulturhuset, oppdaterer guttene oss på en Facebook-gruppe som er opprettet for anledningen. Første melding tikker inn like før midnatt, og ser slik ut:
00:00
01:00
(Med #blodpåservietten menes sannsynligvis at Martin S har begynt å blø neseblod på grunn av forkjølelsen igjen).
02:00
På skjermene til gutta ser det slik ut:
03:00
Overtrøttheten setter inn, og guttene finner mye glede i denne videoen:
…Almir lager til og med sin egen versjon:
https://www.youtube.com/watch?v=t873OkuHL08&feature=youtu.be
04:00
Plutselig går en alarm, og alle må ut av bygget. Guttene benytter sjansen til å pleie vennskapet og samarbeidsforholdet:
05:00
Både strømmen og Wifi-tilkoblingen streiker, men guttene jobber på så godt de kan.
06:00
Det er tidlig morgen, og noen holder koken.
…mens andre sover.
07:00
08:00
Selv om «fryseren» er varmere enn dagen før, er guttene småslitne og sitter med boblejakka på for å holde varmen. Tonen i kommunikasjonen er hakket mindre entusiastisk enn ved start i går, men de jobber dedikert.
09:00
Tjenesten begynner å ligne noe; akkurat nå kan den spore linker av låter, og lage grafer over delinger i real time. Dataene det som skal fremstilles i tjenesten må hentes ut fra både sosiale medier og avspillingstjenestene.
Guttene får etter hvert samlet data fra avspillingstjenestene, men det er ikke mulig å fragmentere disse og si eksakt hvilken dag avspillingene har funnet sted.
For å vise at tjenesten fungerer, må den anvendes på nytt materiale hvor trafikk på sosiale medier og antall avspillinger på ulike plattformer måles fra den dagen materialet slippes.
10:00
Guttene får meldinger fra mødre og venner om at de har blitt observert på TV. Febrilsk googling settes i gang, og det finnes ut at alle har vært synlige i bakgrunnen på et innslag om hackathon på Østlandssendingen.
Entusiasmen er stor, men guttene tillater seg kun et par minutters pause til å se videoen før det jobbes videre.
11:00
Nicolaj må gå seg en liten tur, og Martin B setter på Todd Terje for å holde motivasjonen oppe.
Martin B har designet en ”fanbase” som skal gi en oversikt over hvor mange følere artisten har på Facebook, Twitter, Youtube, og så videre.
Den ser slik ut:
12:00
– Ååå. Folk er dårlige på å dokumentere API-ene sine, utbryter Martin S.
Hvem eller hva referer du til når du sier folk?
– Spotify!
Hva er problemet?
– Det står at du får bilder fra alle sangene man henter ut, men det stemmer ikke. Man får derimot en referanse til albumet sangen kommer fra. Dermed må man gjøre et API-kall per sang for å hente bildet til dette albumet. Når man typisk henter 50 sanger om gangen sier det seg selv at det ikke går å gjøre 50 API-kall. Da sitter man med en ganske misfornøyd bruker på andre siden for å si det mildt. Det som er ekstra irriterende er at det står svart på hvitt i dokumentasjonen at man får bildene når man henter en sang.
Martin er sulten, og forsyner seg med den siste burgeren fra Burger Bar. Resten av gjengen advarer mot å spise halvrått kjøtt som har ligget i romtemperatur i et halvt døgn, men Martin lar seg ikke stoppe.
Almir henter ut data fra Twitter, og Nicolaj skal rydde opp i disse og visualisere dem. En liten kommafeil har sneket seg inn under kodeforenklingsarbeidet, og Nicolaj fortviler. Etter en del leting finner han feilen, og koden fungerer som den skal.
– Twitter gjør ikke jobben med API-ene sine. Du må ha omtrent hundre linjer med koding bare for å få frem antall følgere en artist har. Irriterende!, sier han.
– Ja Twitter har det verste API-et noensinne, samtykker Martin S.
13:00
Etter litt googling finner guttene ut at tjenesten twittercounter korter ned API-er. Gleden er stor over oppdagelsen.
– Endelig fikk vi noe nyttig ut av Twitter, sier Martin S og Nicolaj.
Det feires med en runde bordtennis:
14:00
Programmene som brukes av utviklerne er git, github og Sublime Text. Martin B bruker hovedsaklig Axure. Alle bruker Dropbox og Skype for fildeling og kommunikasjon.
– Vi bruker git til versjonskontroll slik at mark-up og koden kan flettes sammen selv om flere jobber på de samme filene.
Git oppdateres ikke automatisk selvom flere jobber sammen samtidig, og Almir sender inn en kode som overskriver Martin B sin mark up, som var nyere enn hans.
Feilen oppdages raskt, men det tar tid å rette opp. Til tross for dobbeltarbeidet, er guttene optimistiske.
Like før klokken 15 er tjenesten klar, og ser slik ut:
Guttene er ferdig med god margin, og Martin S, Martin B og Nicolaj spiller bordtennis samtidig som Almir snekrer sammen en presentasjon.
15:00
Guttene er klare for å overbevise juryen om at de bør stikke av med førsteplassen. I juryen sitter representanter fra blant annet Patentstyret, Ticketmaster og Institutt for Musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo.
Presentasjonen går bra, og guttene må vente i 45 minutter før vinneren kåres.
Juryen kommer frem til at Martin B, Martin S, Nicolaj og Almir er vinnerne av Mashup Norways musikk-hackathon på by:Larm interactive i 2015.
Det jubles, og planlegging av feiringspils dagen etter settes i gang.
Nå har dere vært våkne i overkant av 3o timer. Hvordan føles det?
Almir: Man blir svett…
Martin S: Og humoren blir ganske dårlig. Jeg merker at den klassiske hammeren begynner å komme nå.
Martin B: Tror jeg kommer til å kjenne meg en kilo lettere når jeg får pusset tennene.
Nicolaj: Jeg har ikke så mye mer å tilføye.
Blir det hackathon igjen?
– Ja! Vi vil ha mer hackathon, sier guttene samstemt.
Janagan
Morsomt! Gratulerer. Men mitt største spørsmål er hvor Camilla Hellum er mellom 23-08?
Grete
Er funksjonen klar for oss brukere av Phonofile?
Martin Abelson Sahlen
Hei Grete! Funksjonen er fortsatt på et ganske tidlig stadie, det er fortsatt noen ting som gjenstår (siden målet med et hackaton er å lage et produkt som kan brukes og vises frem tar man noen snarveier). Vi skal ta dette videre med Phonofile, og jeg tror absolutt de er interessert i å tilby et produkt som dette. Det at dere som bruker Phonofile etterspør dette er jo et klart tegn på at det er riktig å lansere det 🙂
Lars Rogstad
Neste hackaton-mulighet blir #hack4no 2015 (Juni) – kartverket.no/prosjekter/hack4no/ , i regi av kartverket og Difi – med kartdata og stedfesta åpne data i fokus. Sjekk f.eks. alle de spennende stedfesta kulturdataene i norvegiana.no – norvegianablog.wordpress.com/norvegiana-datsett/