Ser vi fremtiden i en pappeske fra Google?

Kategorier: Media, Mobil & Plattformer

Vi tester Google Cardboard. Foto Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA)
Vi tester Google Cardboard. Foto Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA)

Begrepet VR har vært med oss i en eller annen form i veldig lang tid – helt siden 1930-tallet.

Teknologien kan nå endelig være moden nok til å slå gjennom.

VR, slik vi kjenner begrepet i dag, ble nemlig en virkelig snakkis på 1990-tallet, med blant annet «Sega VR headset» laget for arcade-spill og Mega Drive-konsollen.

Virtual-Boy-Set by Evan-Amos - Own work. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons
Virtual-Boy-Set by Evan-Amos – Own work. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons

De rare brillene man kunne spille med, som hadde sensorer som gjorde at man kunne bevege hodet og «se seg rundt» i en virtuell verden.

Men så ble det litt det som ble VR. Det litt rare. Som jagerflypiloter visstnok trente med, og som mange pratet om, men som aldri helt tok av.

Før nå.

Kanskje.

"Orlovsky and Oculus Rift" by Sergey Galyonkin from Kyiv, Ukraine - Orlovsky and Oculus RiftUploaded by Yakiv Gluck. Licensed under CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons
«Orlovsky and Oculus Rift» by Sergey Galyonkin from Kyiv, Ukraine – Orlovsky and Oculus RiftUploaded by Yakiv Gluck. Licensed under CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons

For i 2014 skjedde det noe med VR. Plutselig var teknologien på alles lepper igjen. Facebook kjøpte Oculus VR for to milliarder dollar, Sony viste fram Project Morpheus, Samsung kom med sin Gear VR og Google lanserte sin Cardboard.

Og akkurat i sistnevnte ligger det en betydelig endring. Kanskje en endring som er viktig nok til at VR igjen er noe vi må prate om.

Fra å være en litt sær greie som man kunne spille 3D-spill med litt dårlig oppløsning på, ser vi nå nemlig en ny generasjons VR-produkter, som er både billigere og lettere tilgjengelig for meningmann.

Der Oculus Rift VR-brillene til 2600 kroner på ingen måte er uoppnåelige for spillfantaster og andre interessenter, synes vi likevel Googles Cardboard er det mest spennende initiativet.

Pappbriller og mobiltelefoner

Google Cardboard er et av Googles mange «20% time»-prosjekter.

Konseptskissene og ideen er utviklet av Google-ingeniørene David Coz og Damien Henry, og er en brettbar VR-brille hvor man bruker smarttelefonen som både sensor og skjerm.

Google Cardboard på en litt penere modell enn vår. Foto: Google.
Google Cardboard på en litt penere modell enn vår. Foto: Google.

Google produserer ikke brillen selv, men har lagt ut tegninger og design, slik at hvem som helst kan produsere briller og selge dem. På Internettet får du kjøpt brillene for helt ned i noen få tikroner.

For utviklerne har Google i tilleg en Cardboard SDK for Android og støtte for WebGL, samt at det også finnes en CardboardSDK port for iOS.

Det finnes etter hvert en pen bukett Android app’er for Cardboard, hvor ulike aspekter ved VR kan prøves.

Pornobransjen skraper på døra

Som vanlig når det dukker opp nye måter å konsumere innhold på, er ikke pornobransjen sen om å melde sin ankomst.

Så heller ikke når det kommer til denne siste bølgen av VR.

Av relativt åpenbare årsaker er det litt vanskelig å vise dette innholdet her på NRKbeta, og fortsatt sørge for at vi et et nettsted som kan nytes på arbeidsplassen.

Det vi imidlertid kan vise, er en video av andre mennesker som ser på porno i VR. Vi synes denne videoen var relativt underholdende, og samtidig viser litt av hvor tett på man faktisk kan komme i VR-verden.

Hvis det er lov å si?!

Også seriøst innhold

Også det mer seriøse innholdet ser ut til å være en driver for VR denne gangen.

Der hvor VR for menigmann aldri ble noe mer enn et slags proof-of-concept gjennom hele 90-tallet, ser det nå altså ut til at både billige løsninger for briller og ikke minst mer innhold er i ferd med å komme på plass.

Screenshot 2015-02-09 11.27.06

VRSE er et produksjonsselska eid av Chris Milk og filmselskapet Annapurna Pictures, som har spesialisert seg på akkurat VR-videoer.

Foreløpig finnes det tre videoer i App’en til VRSE, og flere er underveis.

VRSE på iOS
VRSE på iOS

Noe av det som er spennende med de tre filmene, er at to av dem faktisk er små dokumentarer. På laget har nemlig VRSE fått med seg VICE News og regissørene Chris Milk og Spike Jonze, som har laget en mini-dokumentar, eller Newscast som de selv kaller det, fra demonstrasjonene mot politivold i New York i desember 2014.

Her rusler man sammen med reporter Alice Speri nedover Manhatten-gatene, og får et slags innblikk i hvordan det faktisk var å være tilstede under demonstrasjonene. Å fortelle en nyhetssak på denne måten, fungerer hva opplevelse og nærhet angår, men er mindre tydelig og ensrettet enn den tradisjonelle nyhetsreportasjen slik vi kjenner den.

Eller som VICE selv sier det:

In the video, VICE News correspondent Alice Speri follows marchers as they fill Washington Square Park with signs and banners, block traffic on Broadway, and lie down in the middle of the street in a «die-in» demonstration.

Captured by a 360-degree camera system that was kept in constant motion, the film allows the audience to see, hear, and feel the news.

VICE har også investert i VRSE, som er grunnlagt av blant annet tidligere nevnte Chris Milk.

VICE VR-film
VICE VR-film

Ubehagelig tett på mennesker

Filmen «Clouds over Sidra» er også en slags mini-dokumentar i formen, hvor vi får bli med inn i flyktningeleiren Za’atari i Jordan, og møter tolv år gammle Sidra som har flyktet fra Syria.

Selv om dokumentarfilmen er fattig på situasjoner, og handligen stort sett er drevet fram av fortellerstemmen til Sidra, gir den seeren en ganske annerledes mulighet til å oppleve Za’atari.

Sluttscenen i filmen hvor en horde med barn kommer løpende å flokker seg rundt meg er det nok flere enn jeg som vil kjenne seg igjen i. Gjennom Googles pappbriller kommer man nesten ubehagelig tett på en virkelighet det kan være vanskelig å fatte både med og uten VR.

Videoen under viser videoen slik det faktisk spilles av inne i brillene, og all bevegelse reflekterer bevegelsene gjort med hodet når man «ser seg rundt» inne i filmen.

Milk selv er svært optimistisk når det kommer til VR, og uttaler følgende til VICE:

«My hope is that VR is the tool we need to stir more compassion for one another,» said Milk. «I think VR holds the potential to fundamentally change journalism.»

Filmen «Clouds over Sidra» er et sammarbeidsprosjekt mellom VRSE, UN Millenium Campaign og UNICEF Jordan.

I tillegg til de tre filmene som allerede finnes tilgjengelig i VRSE-app’en, er det flere på vei, blant annet en musikkvideo av Björk.

VR for alle?

VR har helt klart noe for seg både i demo og opplæringsøyemed, men er det et egnet verktøy for historiefortelling?

Spørsmålet er om VR vil ta av og bli allemannseie denne gangen, eller om dette er nok et forsøk på noe som er og for blir en litt sær «nice-to-have» for spesielle formål.

VRSE er iallefall inne på noe, og de tre filmene som er tilgjengelig treffer en nærhet og intensitet til situasjoner vi ikke har opplevd gjennom andre medier.

Så gjenstår det å se om VR har kommet for å bli denne gangen.

12 kommentarer

  1. Kristoffer Jetmundsen

    Litt forvirrende og kanskje til og med misvisende å nevne Sega VR, en prototype som aldri kom i salg, og ha som illustrasjon Virtual Boy, den gigantiske floppen som ble utviklet av konkurrenten Nintendo.

    Svar på denne kommentaren

  2. It’s time to come kicking and screaming into the 21st century.
    VR should not be a surprise. My personal thoughts are that it’s about fuckin’ time.
    Why even Johnny Mnemonic had virtual vision in 1995…

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg skjønner ikke hvorfor forrige kommentaren min ble slettet. Jeg forsøkte å si at brillene fra Kina/Ebay har brukbar kvalitet, men linsene er ganske dårlig og blir fort ripet opp. De brillene jeg sitter med i dag kjøpte jeg fra cardboard.no og er veldig fornøyd med de.

    Svar på denne kommentaren

  4. En relativt vesentlig forskjell med VR denne omgangen, er at det samtidig utvikles relevante teknologier for forbrukermarkedet.

    Eksempelvis har nå forbrukerversjonen av Thalmic Labs’ MYO begynt å shippe. I praksis vil det si at du snart kan se dine egne armer inne i den virtuelle opplevelsen, og med det føle en mye sterkere connection.

    Om man i tillegg kombinerer dette med «Virtuix Omni» – En slags tredemølle for å få med fysisk bevegelse, kan man i praksis snart ha en 100% virtuell opplevelse hjemme i stua.

    Det har selvsagt både fordeler og ulemper. En fordel er at når det fungerer bra nok vil man kunne få trening av å spille. Dvs. At man snur det fra å «gamifisere» trening, til å gjøre spilling til trening. I stor skala vil det kunne ha en positiv innvirkning på helsen til folk

    Uansett, jeg tror VR er kommet for å bli, og bruksområdene er sannsynligvis vesentlig bredere enn vi helt klarer å fatte enda. 2015 og ut blir en spennende tid for VR =D

    Svar på denne kommentaren

  5. Frode vd. Meeren

    Hvis man greier å skjegle litt så er det fullt mulig å få til 3D-effekten uten å ha briller i det hele tatt.

    En metode er å få de to bildeflatene nermt hverandre, enten ved å forminske vinduet eller gå lengre vekk fra skjermen, og så forsøke å skjegle litt sånn at de to bildene glir inn i hverandre. En annen metode er å begynne med øynene helt opp til skjermen og så sakte bevege seg bakover til bildene overlapper. Denne siste metoden funker best hvis distansen mellom sentrum av de to bildene er litt mindre enn distansen mellom observatørens øyne.

    Bare en liten advarsel: Det kan være litt slitsomt på øynene i lengden.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.