nrk.no

Snapchat: Vår nye nyhetsleverandør?

Kategorier: Det sosiale nettet & Media

Mange store medieorganisasjoner er med i SnapChats Discover satsning.
Mange store medieorganisasjoner er med i SnapChats Discover satsning.

Et par nye ting skjedde med Snapchat i går kveld. Er tjenesten nå i ferd med å bli vår nye nyhetsleverandør? 

Snapchat; tjenesten som lar deg sende bilder og videosnutter som forsvinner etter et par sekunder. Morsomt tidsfordriv, og for et par år tilbake trodde man kanskje at tjenesten primært kom til å slå an som et morsomt leketøy blant tenåringer. Så feil kan man altså ta.

I går lanserte Snapchat tjenesten Discover, som lar brukeren utforske innhold fra diverse medieleverandører.

Tiden vil vise hvordan tjenesten utvikler seg, men det er utvilsomt at den nye funksjonen gjør Snapchat til en enda større konkurrent for både andre sosial medier, og nå også nyhetshus.

Her gir Snapchat introduksjon til tjenesten:

Store medieorganisasjoner er med

Akkurat nå kan man velge å utforske innhold fra disse:

Foto: Skjermdump av Snapchat Discovery.
Foto: Skjermdump av Snapchat Discover.

Innholdet som tilbys er en god blanding av underholdning og nyheter. Alle de 12 innholdsleverandørene har akkurat nå lagt ut 5 saker hver.

Alt innhold som legges ut på Snapchat Discover har mye lenger levetid enn vanlige snaps: Tekst, bilder og video kan ses så mange ganger man vil. Noe av formen har Snapchat holdt på i den nye tjenesten, for alt innhold blir introdusert med korte video-snaps.

Alt innhold som legges ut er tilgjengelig i 24 timer.

Jeg valgte å utforske MTV, som (blant annet) delte dette:

Leonardo_discovery
Foto: Skjermdump fra Snapchat Discover.

Og Vice, som (blant annet) delte dette:

Vice_snapchat_discovery
Foto: Skjermdump fra Snapchat Discover.

Det interessante her er at saken Vice delte i går, ikke er på forsiden deres akkurat nå. Saken om breakdancing og fyrverkeri ble først publisert 9.januar.

Dette er i motsetning til MTV, som det kan se ut til at har laget en egen spalte (dagens «kjendis-crush»), for Snapchat Discover.

Nyhetskanalen CNN delte på Twitter i går at de skal dele verdensnyheter på Snapchat Discover.

CNN håper å nå et yngre publikum gjennom tjenesten. Noe av målsettingen til mediehuset er å få flere til å utforske CNNs innhold på TV eller Interenett etter å ha lest utdrag på Snapchat Discover. Andrew Morse, daglig leder i CNN Digital, har blant annet sagt dette:

«We’re always seeking out new audiences and advertisers, and it’s more important than ever to tailor content to suit the platform».

CNN er også åpne på at det er veldig spennende for dem å samarbeide med en tjeneste som har 100 millioner månedlige brukere.

«Dette er ikke social media»

Stadig flere apper dukker opp på markedet, og det finnes foreløpig ikke en som tilbyr absolutt alt Facebook, Twitter, Snapchat og Instagram lar deg gjøre tilsammen. Fordi tjenestene stadig blir mer avanserte, kan det virke som om alle ser et behov for hyppig utvikling i takt mer brukerens behov. Twitter la i går til to nye funksjoner:

Snapchat har også utviklet tilbudet sakte, men sikkert: Chat-funksjon, bildelagrings-funksjon og muligheten til å legge ut Mystory er alle oppdateringer som har kommet de siste årene.

Deling av nyheter har foreløpig vært forbeholdt Twitter, Facebook og Instagram (for de som følger nyhetskanaler, vel og merke).

På Facebook kan man få opp mye interessant medieinnhold, men det avhenger av at man følger de rette leverandørene, og at disse deler innhold som treffer rett algoritme i forhold til når man er pålogget.

Om medier ønsker å nå ut til folk som ikke følger dem, blir innholdet merket med «annonse», og kan nok heller oppfattes som spam enn nyttig.

Akkurat nå finnes det ikke noe reklame på Snapchat Discover, og med det tar funksjonen tjenesten til et nytt nivå. I en pressemelding lagt ut i går hevder Snapchat at «dette ikke er sosiale medier».

Det har tidligere i januar blitt annonsert at Snapchat har ansatt egne journalister for å produsere innhold, så det blir interessant å følge med på hvor lenge CNN er en av hovedleverandørene av nyheter til Discovery.

P3-nyheter delte på Snapchat

Noen norske mediehus, blant annet P3nyheter, har tidligere delt nyheter på Snapchat med brukernavnet «nrkp3nyheter». På grunn av nye retningslinjer om at innhold ikke kan deles via tredjeparter, har P3 dessverre måttet slutte med dette.

– Vi prøver å finne en ny måte å dele nyheter på Snapchat på nå, som er innenfor retningslinjene, sier Sverre Lilleeng, journalist i P3-nyheter.

I går la Lilleeng ut to saker, som er i tråd med de nye retningslinjene, på Snapchat. – Vi fikk flere tweets og snaps av folk som var glade og spurte om vi var tilbake igjen, sier han.

Slik ser P3Nyheter ut på Snapchat:

Snapchat-eksempel fra P3nyheter 19.11.2014 from Sverre Lilleeng on Vimeo.

Lilleeng sier at måten P3 la ut nyheter på, minner mye om Discover, og at de prøver å finne alternative løsninger for å dele nyheter igjen. I mellomtiden deles fortsatt P3nyheter på Instagram.

Får vi innhold på norsk?

Akkurat nå er alle innholdsleverandørene til Snapchat Discover amerikanske.

Det kan virkelig bli spennende om tjenesten etter hvert blir tilpasset hvert enkelt land, slik at man får opp innhold som er enda mer relevant. Interessant hadde det også vært om man selv kunne velge hvilke 12 leverandører som skal stå for det man får opp i egen Snapchat Discover-feed.

Enkelte av Snapchats funksjoner er allerede basert på lokasjon. I fjor sommer ble det lagt til en del nye filter som kan legges på bilder før de sendes. Enkelte av disse filterene inneholder bilder, og disse bildene er lokasjonsbestemt. Om man er i Disneyland, for eksempel, er det mulig å legge til et bilde av en fornøyelsespark på bildet før det sendes.

Har du testet ut Discover?

11 kommentarer

    • Even Ødegård (svar til Rasmus)

      Antar at p3 nyheter bryr seg, da Snapchat utestenger brukere de kommer over som bruker tredjepartsapper.

  1. Snapchaten min er plutselig uten lyd, noen som har opplevd det samme?
    Dvs når jeg prøver å se video andre har tatt eller jeg selv nettopp har tatt er det ingenting…
    Har restartet telefonen, oppdatert iOS, oppdatert appen og seff sjekket volum på telefonen og den mute knappen i appen… til ingen nytte…

    TIps?

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til henriko)

      Snapchat adlyder også den fysiske mute-knappen på iPhone, om ikke du har sjekket denne.

    • Marius (svar til henriko)

      Skjedde med meg nylig. Virker som om løsningen for meg var å la batteriet tappe seg. Funket som vanlig etter dette iallefall 🙂

  2. Morten Skogly

    Virkerlitt krampeaktig dette, sannsynligvis mest drevet av å finne inntjeningsmodeller. Av lanseringstjenestene var det bare Vice som imponerte meg, både med form og innhold, men det ble med den ene runde avspillinger. Abonnerer jo på kanalen deres på Youtube (og kan se det på tven), så har ikke helt behovedet for å myse på telefonen.

    Konseptet utvider jo vinduet Snapchat har for å nå folk, men jeg er litt redd for at det blir litt lite målrettet. Roter til konseptet.

    Men bevares, med den brukermassen Snapchat har nå så er det jo en gavepakke for de partnerne som er med nå i starten. Hadde NRK vært mer der, så hadde det jo vært fantastisk!

    Svar på denne kommentaren

  3. Digitale markedsføringstrender i 2015 | Magnus Dahle Clausen

    […] er en chattetjeneste som blir brukt flittig av ungdommer i fra hele verden. I slutten av Januar i lanserte de en ny tjeneste, med formål om å få Snapchatungdommen til å lese flere nyheter. De største […]

    Svar på denne kommentaren

  4. 6 alternative måter å konsumere nyheter på

    […] har vi skrevet om at Snapchat Discover kan bli vår nye nyhetsleverandør. Gjennom Dicover kan man utforske nyheter og underholdning fra tolv ulike leverandører, som daglig […]

    Svar på denne kommentaren

  5. Endrede vaner hos unge brukere | Emilie Rollve

    […] har for kort tid tilbake lansert reklame i sin app. Dette er en tilleggsfunksjon som i utgangspunktet ikke behøver å berøre brukeren i […]

    Svar på denne kommentaren

  6. Twitters bøddel og redningsmann

    […] Snapchat har nettopp lagt ned sin egen satsning på videoinnhold og sagt opp 15 ansatte. Fra nå av skal eksterne aktører ta seg av innholdet på plattformens tjeneste «discover«. […]

    Svar på denne kommentaren

  7. Snapchats flørt med nyheter

    […] du blar deg helt til høyre i appen, kommer du til delen hvor de store innholdsprodusentene har fått boltre seg. Oppunder tjue medier er med i den eksklusive klubben hvor de får slippe til med egenprodusert […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Rasmus Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.