nrk.no

Teknologi-shoppinghimmelen er i Shenzhen

Kategori: Konferanser og messer

Foto: Jon Ståle Carlsen

Forrige uke var NRKbeta i teknologi-shoppinghimmelen, som ligger i Shenzhen i Kina. 

I forbindelse med Siggraph Asia 2014 besøkte jeg forrige uke Shenzhen.

Med hele 5 dager til disposisjon, ble det tid til å se mer enn bare konferanselokalet. Som man hør og bør i Kina satte jeg også av tid til å utforske shoppingdistriktet Hua Qiang.

I Hua Qiang var det flere gigantiske, tietasjers shoppingsentre fullspekket med teknologi. Et av sentrene hadde 8 etasjer med utelukkende smarttelefon-tilbehør.

Foto: Jon Ståle Carlsen
Shoppingsenteret SEG-Plaza (Shenzhen Electronic Group). Foto: Jon Ståle Carlsen
Alt av iPhone-tilbehør, og litt til. Foto: Jon Ståle Carlsen.
Alt av iPhone-tilbehør, og litt til. Foto: Jon Ståle Carlsen.
Quader selges i boder på gaten for under 200 kroner.
Quader selges i boder på gaten for under 200 kroner. Foto: Jon Ståle Carlsen.
... og selvbalanserende enhjulssykler til litt over 1500 kroner.
… og selvbalanserende enhjulssykler til litt over 1500 kroner. Foto: Jon Ståle Carlsen.

Julenissens verksted

I NRKbetas julekalender har vi presentert diverse gaver som kan bestilles fra Deal Extreme (DX): En av mange nettbutikker hvor man kan kjøpe teknologiske dingser til en billig penge.

Mange av disse gavene produseres i- og sendes fra Shenzhen, og jeg fikk nesten følelsen av å være på nissens julegaveverksted da jeg vandret rundt blant duppedingsene.

Shenzen_6
LEDs i alle farger og størrelser- Foto: Jon Ståle Carlsen.
Er det flere enn meg som kjenner igjen disse konvoluttene? Foto: Jon Ståle Carlsen

Hadde egentlig forventninger om å komme ut fra shoppingsenteret med fulle bæreposer, men endte faktisk opp med å ikke handle noe i det hele tatt. Det er til syvende og sist mye enklere og mer oversiktlig å bestille produktene portofritt rett fra DX!

7 kommentarer

  1. Vært i 10etasjes shoppingsentre i Kina selv. Syns og det er interessant å legge merke til at alt er mer merkefokusert. Du finner boder med alt fra Sony, alt fra Canon etc… I Norge er ting heller inndelt etter produkttype, mobiler, PCer, kameraer…

    Svar på denne kommentaren

    • Jon Ståle Carlsen (NRK) (svar til henriko)

      Det stemmer nok at kineserne har større merkebevissthet enn oss. Jeg lurer på om det kan skyldes at de visualiserer sin nyvunnede økonomiske velstand ved å vise at de har råd til merkevarer. Det er nok noe som også gjelder for mange andre varegrupper enn elektronikk, og kanskje spesielt klær og mote.

    • Ikke umulig. Gikk med på en historie en tid tilbake om mote i Asia.

      Var om en ung dame som skulle handle veske, og fant en med designer logo i en eller annen bod. Den var helt klart en kopi gitt prisen.

      Hun begynte så å peke ut forskjellige feil og mangler vis a vis originalen ovenfor selger. Han beklager da at han prøvde å selge så dårlig vare til så en kunnskapsrik kvinne, og går og henter en litt dyrere utgave på bakrommet. Dette gjentar seg til hun får presentert en variant hun kunne leve med skavankene til gitt prisen.

      Hun var fullt klar over at den ikke kom til å vare like lenge som originalvaren, men for henne så var den ansett som bare en midlertidig erstatning til hun fikk opparbeidet seg en bedre økonomi og kunne ta seg råd til originalvarer.

  2. Liker disse småbodene dem har i Asia hvor du har en disk ut mot midtgangen og veggene kledd med varer innen en spesifikk sjanger (deksler, batterier, vesker osv).

    Verste er at dem ser ut til å ha bedre utvalg en den jevne norske nettbutikk…

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.