Hva gjør man når regissøren av en TV-serie ønsker en scene som er for farlig å spille inn?
Øyvind Veberg i NRK VFX har laget motorsykkelhoppet i Øyevitne, en scene har skrevet om tidligere.
Veberg, som har tittelen VFX Supervisor i NRK, har jobbet med visuelle effekter i mer enn 10 år.
– Det meste av det vi gjør, skal ikke synes. Da har vi gjort en god jobb, sier Veberg.
– Av og til må vi imidlertid løse scener som det ikke er mulig å gjøre i virkeligheten. Motorsykkelhoppet var en slik scene, fortsetter Veberg.
I videoen under forklarer og viser Veberg hvordan de har jobbet og tenkt med denne scenen.
https://www.youtube.com/watch?v=ntpg5HF69KA&feature=youtu.be
Viktig del
Visuelle effekter eller VFX er blitt en viktig del av mange fjernsynsproduksjoner. Det kan være alt fra retusjering, som for eksempel å fjerne en mikrofon i et bilde, til å bygge opp et helt bilde fra bunnen av.
De visuelle effektene blir til i post-produksjonen, men det er viktig å planlegge dem allerede før man gjør opptakene.
Dersom man ikke har tatt de nødvendige bildene på riktig måte, er det ikke så enkelt å fikse det etterpå. Hvis det for eksempel er noe feil med lyset, slik at forgrunnen og bakgrunnen ikke matcher, vil ikke det ferdige bildet virke ekte.
Lag på lag
Det å planlegge- og lage en effekt krever en god porsjon kreativitet. Det er ikke snakk om å plukke fra en ferdig meny.
Effektene blir bygget opp lag på lag ved hjelp av mange forskjellige dataprogrammer som snakker sammen.
Men finnes det en grense for hva man kan få til av effekter?
– Når man ikke kan filme det, kan man lage det, sier Veberg. – Det meste kan fikses, bare man har tid nok, avslutter videoeffektmakeren.
Se mer av hva NRK VFX-avdeling har gjort av videoeffekter i denne showreelen:
https://www.youtube.com/watch?v=5sor7YNe3DA&feature=youtu.be
Les mer om produksjonen av Øyevitne: NRK bygger basseng i kjelleren
Alle episodene av Øyevitne kan du se i NRK Nett-TV
Denne artikkelen ble første gang publisert på NRKs interne nettside «Torget» 03. desember 2014.
Jens
Kult! Effekten i seg selv ser jo fin ut, problemet med dette bildet er fyren som filmer. Han reagerer overhode ikke på det som skjer. Når en motorsykkel flyr og lander tre meter unna deg burde han i hvertfall ha fulgt den med en hodebevegelse. Og det gjør desverre at det lyser mer juks av det enn det hadde trengt.
henriko
Tjah… Han er jo opptatt med å filme og fokuserer på kameraet. Siden han står klar er det jo tydelig at han vet den kommer, og er derfor ikke forbauset. Syns det var realistisk jeg.
kjetil
Det der ser dessverre ikke mye ekte ut. Størrelsen på motorsyklisten er feil både fra utgangspunktet og i landingen. Fargene på syklisten er feil, man kan se at det er stillbilder for det finnes ingen bevegelsenyanser, det er ingen vind på han som filmer i det han farer forbi og perspektivet er feil. Det der er det vi kaller i bransjen for en slett jobb.
ThorH
Litt imponert over at du får med deg alt det fra TV-stolen. Jeg ville kalt det «godt nok».
TH
Du prater sh…. Effekten er veldig bra laget. Skulle det være noe så er det mengden «blure»/24fps for å matche cinematic style som skjuler at dette er fake. Men, hadde det vært «sylskarpt» ville også dette virke fake.
Den størte svakheten er realismen i han som filmer med mob.kamera. Han burde kanskje bikket noe over til venstre da sykkelen passerte og kanskje også snu på hode/kroppen for å se etter motorsyklisten.
Har sett betydelig dårligere effektproduksjoner i filmer med 3-siffret millionbudsjett.
Jens R
Synes filmopptaket er ganske realistisk.
De to andre kommentarer er kanskje fra noen som prøver å fortelle hvor gode dem selv er i egne øyne, eller kanskje bare er ute etter jobb med en kreativ CV ???
Teddy-Bjørn
Syns det er veldig bra laget jeg. Trodde hoppe var reelt da jeg så det. Syns det var sykt imponerende med tanke på at han med mobilen var så nære der han landet. Mulig jeg er veldig godtroende men det funka. Tipp topp!
Kjetil Molteberg
Tøft å se NRK vise slike reportasjer!
Slik lager du 3D-modeller med en drone
[…] vi laget i Maridalen kunne vært benyttet i for eksempel TV-bransjen, gav vi 3D-modellen til Øyvind Vedberg på VFX-avdeling til […]
Slik produseres Mammon 2
[…] Les også: Slik faket vi motorsykkelhoppet i Øyevitne […]