nrk.no

Hva tenker dere vil skje på bilens dashbord fremover?

Kategorier: Apps, Mobil & Radio

Redigert skjermskudd fra YouTube-video

Når mobiltelefonen integreres tettere med bilens underholdningssystem – hvilke endringer vil det føre til? Hva mener dere NRK bør ha i tankene fremover?

Mobilen biter seg fast i dashboardet

I år har både Google og Apple annonsert sin inntreden på bilunderholdningsfronten; Apple i form av CarPlay, Google med Android Auto.

Og vinner av feteste logo er… (skjermskudd fra YouTube)
Og vinner av feteste logo er… (skjermskudd fra YouTube)

Nå er det jo ikke noe nytt i å bruke mobilen i bilen, enten det er til navigasjon, underholdning eller god gammeldags snakking i telefon. Det har vi gjort i årevis, og mobil-telefonen ble sikkert funnet opp for at man skulle kunne bruke den i bil.

Det nye er at integrasjonen blir så fullstendig: At ikke lenger navet i bilen er en radio og CD-spiller som også har tilgang til mobilen din etellerannetsted i menysystemet, via en knapp eller en ledning inn i Aux In. Nå blir operativsystemet for hele bilstereo’n lillesøsteren til det du kjenner fra telefonen din – med en stadig voksende skog av apper og tilbud.

Sånn ser det ut

Du kan se hvordan de to mobilgigantenes løsninger ser ut side om side i denne videoen fra Macmixing:

The Times They Are A-Changin’

Vi i NRKbeta synes dette er spennende. Både for egen del; vi er glade i alt det herlige som bor inni telefonene våre, og profesjonelt, fordi NRKs viktigste vei inn i folks biler til nå har vært via radio-antennen. Når apper blir så mye mer prominente i bilen, åpnes nye muligheter for å gi folk i bil et bra NRK-tilbud.

Det er noen ting vi kan ta med direkte inn i bilen fra f.eks. radio.nrk.no-appen vår, men det er jo også noe som er spesielt for bil, foreksempel småting som at du helst bør ha oppmerksomheten et annet sted enn på et display. Eller at dekning fortsatt er en varierende størrelse – selv om ting raskt blir bedre og fremtiden lover fett og godt nett over stadig mer av landet.

Ikke lov å taste på CarPlay; Siri skriver for deg (skermskudd fra YouTube)
Ikke lov å taste på CarPlay; Siri skriver for deg (skermskudd fra YouTube)

All Right Now

Hvordan møter vi dette best? På grunnleggende nivå kan det dreie seg om å gjøre justeringer i digital-tilbudet vi idag har, så det blir bedre egnet for bruk i bil over mobilnett. Men det går også an å forestille seg at vi kan gjøre ting ingen har tenkt på ennå med innholdet vårt. Eller at ulike teknologier som idag fortsatt ikke er helt modne, som stemmegjenkjenning og syntetisk tale vil kunne gi nordmenn i bil (og kanskje på sykkel, tbane eller til fots for den del) et bedre tilbud.

The Future’s So Bright, I Gotta Wear Shades

Derfor har vi lyst til at dere skal drømme høyt sammen med oss: Hva kunne dere ønsket dere fra oss i bilen om, la oss si henholdsvis ett år og om fem år? Og hvordan?

35 kommentarer

  1. Et trafikksikkert alternativ hvor du har muligheten til å gjøre hele dashboardet svart, så man slipper flere distraksjoner som kan føre til ulykker.

    Når skjermen er svart er den kun stemmestyrt, hvor det er krav til et ‘nøkkelord’ før hver kommando.
    (Jeg regner med at dere fortsatt husker hvordan XBox reklame på tv slo på hver og en manns XBox fordi den hadde mulighet for stemmestyrt oppstart?)

    Svar på denne kommentaren

  2. Andreas Molland

    Genialt! Android Auto ser fantastisk elegant og bra ut. Har lenge lurt på hvorfor vi ikke har android med intergrert google maps i biler, men dette ser lovende ut. Håper ikke dette fører til mye splid over hvilke systemer som er best, og håper indelig at det blir en enkel sak å oppdatere disse underveis i bilens levetid.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jørn Søderholm

    Kanskje ser vi en konvergens mellom dashcam og mobilkamera?

    Med et trykk på bilens display kan man sette i gang opptak til telefonen gjennom et kamera montert i grill eller speil. Det kan bli mye idiotkjørings og ulykkesopptak av det.
    Eller også en form for streaming (á lá Bambuser) ut til privatversjoner av «Bilferien – minutt for minutt».
    Hvis det ikke kommer et internasjonalt personvern-fundamentert dashcamforbud og slår ned hele ideen, da.

    Svar på denne kommentaren

  4. Lage apper for iOS CarPlay og Android Auto der bilfører med talekommandoer får spille av siste nyhetssending, siste sportsnyheter, siste økonominyheter, siste distriksnyheter eller siste trafikkoppdateringer.
    Eksempel bilfører sier: «NRK siste nytt Hedmark» eller «NRK siste trafikk».

    Svar på denne kommentaren

  5. Fredrik Nielsen

    Sørg for at det finnes alternativer til DAB, de fleste av oss ønsker ikke å nedgradere lydkvalitet fra FM Stereo til DAB. Når FM Stereo blir skrudd av så ligger vel fremtiden i strømmetjenester og offline innhold?

    Svar på denne kommentaren

    • marius eriksen (svar til Fredrik Nielsen)

      «De fleste av oss»??? Har du noen data som støtter din påstand?

      Min påstand: «De fleste» hører ikke forskjell på FM og DAB. «De fleste» blir glad for å tilgang til flere kanaler enn før. «De fleste» blir glad for å slippe støy i radiosendingene.
      Jeg bruker DAB daglig og er storfornøyd 🙂

      Forøvrig tror jeg veien å gå for bilprodusentene er å tilby tjenester og enkel tilkobling for mobiler. Da kan vi la smarttelefonen være display og underholdningshub. Siden mobiler byttes oftere enn biler vil vi med dette slippe utdatert teknologi i en 4 år gammel bil.

    • Fredrik Nielsen (svar til marius eriksen)

      Jeg har ikke noe data, men jeg er helt overbevist om at «de fleste» ville valgt bedre lyd dersom de fikk valget med «bedre» eller «dårligere» enn hva man har fra før. F.eks. selger Vimp strømmetjeneste med bedre lydkvalitet til høyere pris og ikke lavere. Kommersielt salg av lyd og bilde har meg bekjent stort sett utviklet seg i en retning av bedre kvalitet og ikke dårligere.

      Jeg tror og man kan si det samme om bilder, både stille og TV/video, at folk vil betale mindre for ett kamera med dårligere kvalitet og oppløsning enn bra, og mer for en TV med høyere oppløsning en lavere.

      Jeg hører forskjell på FM stereo og DAB i bilen. DAB har merkbart dårligere lydkvalitet.

    • marius eriksen (svar til Fredrik Nielsen)

      Jepp, helt enig om at de fleste (alle?) vil ha tilsvarende eller bedre kvalitet når de bytter radio/tv/pc osv. Men jeg er ikke overbevist om at alle får bedre kvalitet ved å bytte fra FM til DAB. Spesielt med tanke på 2 ting: dekning og lydanlegg.
      – Dagens dekning av FM er ikke perfekt. Det kan fort bli støy og skurring som forstyrrer. DAB vil (etter reklamen) gi bedre dekning og mer stabil lyd. Egen erfaring sier at dette stemmer.
      – Lydanlegget som brukes til radio er høyst varierende. Mange har en bærbar radio i vinduskarmen og mange har billigbil med skranglehøyttalere.
      Derfor tror jeg DAB blir en forbedring for de fleste 🙂

      Men et lite spørsmål til NRK: Nettradio funker forsåvidt fint for dem med ubegrenset datatrafikk og tilgang til minst 3G. Men hvordan funker det for NRK? Hvor mye båndbredde bruker dere på å dytte ut radio over nett? Og hvordan går det hvis dere får 256000 lyttere på en nettradiokanal?

    • NRK sender nettradio med flere kvaliteter, laveste, 24 kb/s, er 11 MB pr time, høyeste, 128 kb/s, er 58 MB pr time. Radio er ikke spesielt dataintensivt, og i et miljø med endel bakgrunnsstøy (som bil) kan man også komme seg unna med ganske lav oppløsning.

      Jeg vil gjette at NRK i seg selv ikke vil ha problemer med å betjene et høyt antall samtidige radiolyttere; vi bruker innholdsleveringstjenester som klarer å ta unna ganske mye. Hvordan ting vil oppføre seg i mobilnettet er et spørsmål som nok teleoperatører kan svare bedre på en meg, og vil antagelig avhenge av hvordan lytterne fordeler seg geografisk; hvor mange som er innenfor hver mobilcelle og slikt.

      Datakapasiteten i nettene øker jevnt og trutt. Netcom skriver 98 prosent av Norges befolkning vil ha høyhastighets mobilt internett der de bor og ferdes når vi er ferdige i løpet av 2018.

      Så jeg regner med at fremtiden vil håndtere dette med båndbredde… Allerede idag har jeg en kollega som kjører Oslo – Hønefoss og hører radio via 3G og Edge med en Android-app.

    • Fredrik Nielsen (svar til marius eriksen)

      Med lydkvalitet i fokus, det er vanskelig å se at det er så mange andre aspekter av en radioteknologi som trumfer dette, så vil DAB utbygningen komme radiolyttere med 20-70 år gamle radioer til gode? Ærlig talt, disse ville fått bedre kvalitet om de hadde byttet til en ny FM radio og!

      De aller-aller fleste av oss som ikke kjører veteranbil vil oppleve en redusert lydkvalitet ved overgang fra FM Stereo til DAB i bilen!

      Så oppsummeringen er at man har anledning til å tilpasse innholdet i sendingene som f.eks. reklame til lytteren. DAB teknologien vil og muliggjøre betaling for innhold. Hvor mange andre land er det som har valgt samme plattform?

    • FM vs DAB minner meg egentlig litt om analog vs digital parabol når det først kom ut.

      Det var en pr-kampanje uten like, og det ble skrytt opp i skyene, men realiteten er at I motsetning til hvordan det var før, så er det nå mere ustabilt.

      Før ville du kanskje få litt skurring hvis parabolen hadde kommet litt ut av stilling,
      men nå, med digital, så mister du bildet og lyden totalt bare det er snakk om en frisk bris ute!

    • Kjell Winther (svar til Fredrik Nielsen)

      Ikke vet jeg hva slags anlegg du har i bilen, eller hva slags forhold du har til lyd…
      Jeg har hatt DAB i bil fra 2002-2012=Mitsubishi Lancer stasjonsvogn,
      nå har jeg en ny Mitsubishi med et flott lydanlegg og en helt ny DAB+ radio, og har aldri vært et sekund i tvil: DAB er så mye bedre
      Og mye av den musikken jeg hører i bil på radio er jo musikk jeg har hørt i10- 20-30-40-50 år…
      Og hadde lydkvaliteten forandret seg ved å høre på musikken med DAB, så hadde jeg selvsagt reagert….men det har den ikke.
      Og vi bor i et langt og grisgrendt land, DAB er perfekt når man er ute og kjører bil, uten støy=sus og andre ting som skjer når bilen beveger seg.
      DAB har kommet for å bli, learn to live with it 🙂

  6. Generell kommentar:
    Hvorfor ha prosessorkapasitet alle steder? I bilen trenger man vel bare en skjerm og lyd? Lag en mobilskuff der all funksjonalitet blir overført fra mobilen til skjerm/lyd i bilen. Da blir det opp til mobilen/minidatamaskinen å ha relevante verktøy for bruk i bil. I båten kan en ha tilsvarende . på sykkelen.. o.s.v. . Blir vel for lite konsum av dette 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Rolf Raknes (svar til Snorre Milde)

      Flotte greier! Da mangler bare et standard HW – grensesnitt uten ledninger. Eller er Bluetooth et alternativ? Ser for meg en slags docking skuff i dashbordet for mobilen. Uansett takk for svar, og her er definitivt potensiale for NRK i fremtiden.

    • Snorre Milde (svar til Rolf Raknes)

      Bluetooth har for lite kapasitet til å overføre skjermbildet i sanntid — og når man kjører signalet over kabel har man samtidig mulighet til å lade telefonen.

      Jeg tror de enhetene som støtter CarPlay og Android Auto har USB-kontakt på baksiden, slik at man kan lede kabelen inn i hanskerommet.

  7. Zdenek Sopousek

    Det finnes så mange muligheter med oppkobling men desverre er datanettverket fortsatt veldig variabel for å kunne utnytte alt fult ut. Dekningen er rett og slett for dårlig hvis man skal være avhengig av nettet som drivmotoren for at ting skal fungere.

    Svar på denne kommentaren

  8. Hadde satt enormt mye større pris på et system som heller deaktiverer bilen dersom føreren åpenbart ikke er i stand til å overholde reglene i trafikken. Fremfor systemer som bare gjør det vanskeligere å følge reglene i form av distraksjoner. Bil/Underholdning (Høres litt feil ut?? eller??)… Skulle ønske at det var 30 dager fengsel uavkortet dersom man ble tatt med mobilen på øret…

    Svar på denne kommentaren

  9. Det hadde jo vært et langt fremskritt hvis NRK (og Statens Vegvesen) begynte å publisere trafikkmeldinger løpende via TMC (http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_message_channel) slik at de som har et navigasjonssystem i bilen i dag kan få samme nytte i Norge som man allerede har i dag i Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike mm. Dere har systemet, og det brukes sporadisk, men det er ikke til å stole på. Dette ville være til glede og nytte for mange bilister, allerede imorgen!

    Svar på denne kommentaren

  10. Trafikkmeldinger som fungerer og linkes mot navigasjonen (unngå trafikk, osv) er definitive must.

    Det er viktig med rikelig buffer sånn at nettradio og evt. tv (for ungene i baksetet eller når man venter på ferge) kjører upåklagelig. Spesielt viktig i et land som Norge så det er noe dere må jobbe med.

    Svar på denne kommentaren

  11. Det som er absolutt sikkert, er at DAB-sendingene dør på seg selv – og blir tidenes dyreste kringkastingsfiasko. Nettbasert radio er allerede på plass og er tilgjengelig for alle. Økningen i salg av DAB-redioer stopper opp når markedet 50+ er mettet. Å tro at nettbasert (4G, 5G, Trådløse nett og kabelnett) radio ikke vil bli brukt på innebygde bilnettbrett er å stikke hodet i sanden. Det må bli mer realitetsorientering rundt dette. Lokalradione som ikke har økonomi til å sende via DAB kan, enkelt og nesten gratis, distribuere sine sendinger via internett. Med feks. TuneIn kan jeg høre radiosendinger fra tusenvis av kanaler. Hva med direktesending fra Jamaica med kun to sekunders forsinkelse og nyhetssendinger fra NRK med 0,5 sekunders forsinkelse? Kvalitetsvurderingene på det rent lydmessige blir et spørsmål om valg av kapasitet hos sender og nettbruker. Det vil si at kampen om kvalitet allerede er tapt for DAB, som vil måtte senke kvaliteten i takt med antall kanaler.

    Svar på denne kommentaren

    • Snorre Milde (svar til Arnfinn Eide)

      Arnfinn, ditt debattinlegg omhandler en konflikt som egentlig ikke eksisterer.

      Jada, snart kommer vi alle til å bruke nettradio.

      I mellomtiden er DAB enkelt å bruke og krever hverken ubegrenset data-abonnement eller enorm kapasitet i mobilnettet.

    • Øystein Gjøsund (svar til Arnfinn Eide)

      Du har helt rett Arnfinn.
      DAB er dødfødt.
      Med så mange dårlige lydopplevelser som de yngre av oss har måtte akseptere de seneste år er nok DAB noe de tror er ok fordi det er blitt «fortalt» at det er bra.
      Internet streaming kan være langt bedre løsning når kvaliteten av FM blir borte grunnet politiske vedtak.

  12. • Kringkasting av bilens posisjon med mindre man kjøper tjenester for å slå det av.
    • Påtrengende tilbud om det ene og det andre man er i nærheten av, også basert på for eksempel hvor mye igjen på tanken (drivstofftilbud), hvor lenge kjørt (rom for natten, forfriskninger), tidligere handlemønster (kjempefine sigarer rundt neste sving). …
    • Kobling mot sosiale media.
    • Kobling mot politiet (nei nei gutt du har bil med alt for mye futt, og du, vel du snakket i mobilen mens du kjørte)
    • Kobling mot NAV og andre offentlige etater.
    • Reiseregning-støtte.
    • Ikke minst, for ovenstående, identifisering av fører av bilen via førerens mobil.
    • Mobilen som ren fjernkontroll og NØKKEL for bilen.
    • Automatisk stedsgjenkjenning og basert på kobling mot Google Streetview og lignende.
    • Automatisk ulykkedokumentasjon. Kobling mot forsikringsselskaper.
    • Stedsbestemt informasjon som for eksempel turistinformasjon, informasjon om hastighetskontroll, informasjon om utsatte og kansellerte avganger for fly etc.
    • Ikke minst, mer TALEBASERT kommunikasjon mellom fører og bil.
    OK, mye mer, men det får være nok så langt.

    Svar på denne kommentaren

  13. J I T. "Just in Time"

    Fokuser i mye større grad på streamingtjenester i fart og via mobilnett…..

    Gjør NRK appene (for Guds skyld) istand til å operere sømløst mens andre apper er i bruk……eventuellt at ,volum, bytte kanal og hoppe fram i spilleliste kan gjøres tilgjengelig uavhengig av annen bruk. Slik som betjening på øretelefoner….

    Øk lydkvalitet og med det skap «easy listening» uten at bruker opplever annet enn økt trivsel…..sublimalt og vergeløst…

    Svar på denne kommentaren

  14. Integrering av mobil i bil burde kunne hjelpe til økt sikkerhet. Feks kan man få opp varsel om ny melding, men måtte stoppe bilen for å kunne lese den. Evt stoppe for å svare, men kunne aktivere opplesing av meldingen.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.