nrk.no

Hvorfor har Taylor Swift så mye innflytelse over fansen sin?

Kategorier: Det sosiale nettet,Musikk og lyd,Nettkultur & Rettighetsbransjen

skjermskudd fra twitter

Neste uke kommer Taylor Swifts nye album 1989. Da det begynte å svirre rykter om at noen hadde tenkt å dele albumet en uke før det skulle slippes:

Twitter-skjermskudd fra tumblr - slettet tweet fra badbloodswift13
Twitter-skjermskudd fra tumblr – slettet tweet fra badbloodswift13

bønnfalt fansen om at albumet ikke skulle lekkes:

Skjermskudd fra Twitter
Skjermskudd fra Twitter

 

Og kom med trøstende ord til Taylor Swift selv:

Skjermskudd fra tumblr
Skjermskudd fra tumblr

Out Of The Woods

Hæ? Hvorfor vil de ikke bare ha det med en gang? I den verden jeg vokste opp i, er det å få smake på noe før alle andre BRA, ikke dårlig. Hva er det med Taylor Swifts fans som gjør at de helst vil sitte pent og vente til albumet lanseres offisielt tirsdag 27.10?

Min teori er at det er fordi det er slik Taylor Swift vil ha det, og slik hun har oppdratt fansen sin – Swifties, som de kalles.

The Story Of Us

Taylor Swift hører til en generasjon artister som er dyktig til å ta vare på fansen sin, snakke med dem, leke med dem – kort sagt se dem.

This Love

Når en fangirl (21) filmer seg selv full på fest og deler videoen med Taylor Swift, reblogger Swift og kommenterer. Bruk halvannet minutt på å få et glimt inn i hvordan det føles for en fan: alltoowhale: This video happened last night when I was drunk OMG. watch it I promise you’ll laugh because wow.

Welcome To New York

Når Taylor Swift skal slippe sitt nye album, bygger hun langsomt opp med en kryptisk quiz til sine følgere:

http://instagram.com/p/rSJfxLDvH4/

 

som skal settes sammen til:

 

– og #TaylorSwiftYahoo er en livestream med fans tilstede, der hun blant annet viser frem Shake It Off-videoen:

 

Hun forteller at de som danser i finalesekvensen er fans hun har plukket fra Instagram, Twitter og innsendte brev.

The Best Day

I tillegg kommer smuglyttingene hun arrangerte for håndplukkede fans hjemme hos seg selv i LA, Nashville, New York, Rhode Island og på et hotell i England – The 1989 Secret Sessions – der de fikk spise nybakte kjeks, klappe katten hennes, høre det nye albumet og henge med Taylor Swift selv.

I Wish You Would

Men hun kan også finne på å skrive en kronikk i Wall Street Journal om at hun mener det bør koste penger å kjøpe musikk, og at man kjøper de albumene som treffer en som en pil gjennom hjertet.

I think forming a bond with fans in the future will come in the form of constantly providing them with the element of surprise.

Taylor Swift i Wall Street Journal

Jeg innbiller meg at disse tingene tilsammen oppdrar Swifties til å vente til albumet kommer. Og da kjøper de det.

Det fascinerer meg.

Everything Has Changed

Er dette et enkeltstående fenomen, eller er det en endring i hvordan fans er?

1 kommentar

  1. Thomas Røst Stenerud

    Jeg syns også det er fascinerende, men mest fordi TS er en stor artist, en jeg da jeg trodde jeg var ung&kul ville kalt «mainstream», kanskje tilogmed representant for de store plateselskapene, aka en som har nok penger allikevel. Samtidig: jeg mener da vitterlig å huske at det var viktig å ha kjøpt offisiell merch? Da pappa kom hjem med en åpenbart fake «Vitalogy»-tskjorte ble jeg dratt mellom å være jævlig takknemlig og litt sur for at han ikke sørget for å sende pengene rett til det jeg mente var verdens beste band (og, jadda, mainstream:) Seinere ser vi at sånne holdninger dukker opp i andre bransjer også? Da alle programmene mine kom fra Microsoft/Apple gjorde det meg ingenting å kopiere, men etterhvert som verktøyene mine kommer fra flere småutviklere er det klart det smerter mer å bruke copyware. Kanskje også fordi det stadig er fler som prøver å leve av åndsverkene sine er sannsynligheten større for at vi empatiserer med dem? Kanskje vi kjenner en, eller håper å bli en selv en dag? Fansen til TS vil sikkert allerhelst bli som henne, leve av det samme som henne, og de skjønner at det bare er mulig om de selv flekker opp noen bols nå?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.