nrk.no

En tur under panseret til Kampen for tilværelsen

Kategorier: Film,NRK & TV

Bilde fra serien

Hvordan arbeider tre manusforfattere med å skape en TV-serie? NRKbeta var tilstede da Erlend Loe, Per Schreiner og Bjørn Olaf Johannessen fortalte manusforfatterkolleger om arbeidet med å skape storserien Kampen for tilværelsen.

SPOILER ALERT: Artikkelen sneier innom ting som skjer i kommende episoder av Kampen for tilværelsen. Om du er allergisk mot å vite ting karakterene på skjermen ikke selv vet ennå, får du utsette å lese saken til begge sesonger av Kampen for tilværelsen er over…

Erlend Loe, Bjørn Olaf Johannessen og Per Schreiner snakker om Kampen for tilværelsen på ManusLab (skjermskudd fra video)
Erlend Loe, Bjørn Olaf Johannessen og Per Schreiner snakker om Kampen for tilværelsen på ManusLab (skjermskudd fra video)

Deling av kompetanse

De tre manusforfatterne bak Kampen for tilværelsen var hovedattraksjon på NRK Dramas månedlige arrangement for film- og TV-miljøet ManusLab i slutten av august 2014.

Etter en busstur gjennom Ullevål Hageby, der forfatterne fortalte om miljøet og karakterene i serien, fikk manusinteresserte fra bransjen en gjennomgang av prosessen og grunnprinsippene for serien.

NRKbeta var tilstede og dekket seansen (vi var ikke helt forberedt på at det ville skje i et halvmørkt møterom med tre som snakket samtidig og en projektor som sto og surret, så dere får bære over med litt ruskete lyd og bilde).

Å være tre forfattere

At serier styres av forfattere, er i seg selv ganske nytt i Norge. At et trehodet troll skal skrive sammen, bestemme kursen for serien og har rett til å overstyre regissørene er ikke uten mulige fallgruver:

https://www.youtube.com/watch?v=Eg2WnCJdH1Y

 

Regler for episodene

Det var viktigere å ha en felles forståelse av hva vi ønsket å lage og formen det skulle ha, enn å lage et treatment, forteller Bjørn Olaf Johannessen.

Vi hadde laget noen historielinjer først. Så ga det seg ganske tydelig en slags regler som først var uskrevne, men som vi så skrev ned.

Per Schreiner

Prinsippene ble samlet i et énsides dokument som ble brukt for å vite hvilke spor de skulle forfølge og hva de skulle droppe. Det handlet mest om å fjerne ting – de hadde et overskudd av fortellinger. Dokumentet var også nyttig i forholdet til NRK, for å få klarlagt rammene.

Om seriens struktur

Prinsippdokumentet bruker mye plass på regler for episodestrukturen. Første regel slår fast at «Hver episode innledes med en prolog-scene som er en avsluttet, selvstendig scene (og ikke en setupscene).» Her forklarer de litt om dette:

https://www.youtube.com/watch?v=pecvVZPHzsE

 

Ofte var det en ganske gøy scene vi ikke hadde plass til, som kunne stå alene der.

Bjørn Olaf Johannessen om prologscenene

La-a-a-nge scener

Regel 6 fastslår: Hver episode skal ha en ubrutt scene på 7-11 minutter.

– 11 minutter er radikalt langt i TV-sammenheng, en lang scene i andre TV-serier for tiden er 4, kanskje 5 minutter – det er kjempelangt. Dette er dobbelt så langt, og enda litt lenger. Det har vært viktig for identiteten til serien og for lysten til å holde på med det her, sier Erlend Loe.

https://www.youtube.com/watch?v=E3uyz9OUOUA

 

For mange av oss som har sett Kampen for tilværelsen, er en vesentlig attraksjon disse lange scenene som går inn i en situasjon og bare blir der.

Det har med roen å gjøre […] følelsen av konsentrasjon, å få lov til å være et sted.

Erlend Loe om 11-minuttersscene-regelen

Noen av 11-minutters-scenene borer i pinlige situasjoner, og slutter ikke, men fortsetter og fortsetter og fortsetter å stikke fingeren i såret. For eksempel den såkalte swingers-scenen – en moderne puteklassiker der to vennepar drikker vin, og det ene paret foreslår at de skal prøve swinging. Eller for den del scener som den der Thomasz møter bussjåfør Yngve Sæther for å bringe på det rene om han kan være faren, der skuespillerne får lov til å langsomt folde ut detaljene og nyansene:

https://www.youtube.com/watch?v=PNWJ7e_fQ88

 

Hva skjer når folk flytter fra hverandre?

En interessant forskjell på å skrive for papir og for TV / film, er at i en bok er produksjonskostnaden den samme enten man skriver «Mannen ser på en pølse» eller «Månelandsbyen sprenges«. Om det skal filmes er det annerledes. Noen av valgene forfatterne gjorde viste seg å ha konsekvenser for studio.

https://www.youtube.com/watch?v=MTC-NRXA9Wc

 

Mer Kampen for tilværelsen-mat på NRKbeta og på tv.nrk.no:

Selve serien ser du her: Kampen for tilværelsen på tv.nrk.no

Forfatterne presenterer miljø og hovedpersongalleri i Kampen for tilværelsen: Ullevål Hageby minutt for minutt – en busstur gjennom miljøet med presentasjon av hovedkarakterene og hvor de bor.

Scenograf Siri Langdalen, kvinnen bak hvordan det ser ut hjemme hos de ulike personene i serien, forteller om valgene som er gjort og hvorfor familien Loe bor på badet i Hvordan planlegger scenografen en stor TV-serie?

En tur under panseret til Kampen for tilværelsen – forfatterne forteller om manus-prosessen i et arrangement i regi av ManusLab

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar til Jarle B Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.