nrk.no

Slik visualiseres tekstmeldinger og internett på en kul måte i filmer og TV-serier

Kategorier: Design,Film & TV

Tekstmelding visualisert i House of Cards Foto: Netflix via Ars Technica

Hvordan visualiserer man best interaksjon på internett og mobiltelefoner i film? Tony Zhou gir en god pekepinn.

I en video går han gjennom noen klassiske innpakninger av tekstmeldinger og internett i historier der disse utgjør en del av handlingen. Lærerikt og fint, og kanskje inspirerende for norske film- og TV-serieskapere?

Teksten som karakter

– Zhou utforsker ideen om at tekst i seg selv har blitt en karakter, og at filmskapere sliter med å vise oss hvordan den karakteren interagerer med resten av skuespillerne, skriver the Christian Science Monitor om filmen.

En av Zhous innvendinger er at brukergrensesnitt som vises fram i film og serier raskt blir både utdatert og utrert.

Illustrerte tekstmeldinger kan se slik ut:

Scott Pilgrim vs. the World Foto: Universal Pictures via Tony Zhou
Scott Pilgrim vs. the World Foto: Universal Pictures via Tony Zhou

Også det å vise fram internett har en tendens til å bli ganske merkelig:

Fra filmen The Girl With the Dragon Tattoo Foto: Metro-Goldwyn-Mayer via Tony Zhou
Fra filmen The Girl With the Dragon Tattoo Foto: Metro-Goldwyn-Mayer via Tony Zhou

Hold det enkelt

En alternativ type formidling av det som skjer på skjermen er nå på vei inn. Selv om det har vært i bruk tidligere, er det serier som Sherlock og nyinnspillingen av House of Cards som har satt onscreen text på kartet. Der løftes teksten fram som et eget lag på skjermen, og forstyrrer ikke handlingen nevneverdig:

House of Cards Foto: Netflix via Tony Zhou
House of Cards Foto: Netflix via Tony Zhou

To eksempler fra Sherlock:

Sherlock Foto: BBC via Tony Zhou
Sherlock Foto: BBC via Tony Zhou

 

Sherlock uses a more future-proof technique than showing a close-up of an Iphone-screen.

John Brownlee i The Simple Way «Sherlock» Solved Hollywood’s Problem With Text Messaging

Ikke bare tekstmeldinger, men også navigering i menyer på mobilen gjør Sherlock på en måte vi har sansen for:

Sherlock Foto: BBC via Tony Zhou
Sherlock Foto: BBC via Tony Zhou

Også tankene til Sherlock Holmes visualiseres ved hjelp av tekst-elementer:

Sherlocks tanker foto: BBC via viz.
Sherlocks tanker foto: BBC via viz.

En oversikt over fontene brukt i Sherlock kan du finne her. Verdt å merke seg er at fonten i Sherlock endrer seg til ulike anledninger:

For text messages, AF Generation Z is used; to show Sherlock deduction process, it’s P22 Johnston Underground (above); Irene Adler’s high-end Vertu phone uses the business-like Verdanda. Johnston Underground is also used as the basis for the series’ custom-made title font.

Ross Jones i Sherlock facts: 21 things you didn’t know

En tredje mulighet

Et tredje alternativ Zhou biter seg merke i, er filmer hvor handlingen foregår utelukkende på en dataskjerm. Her er altså interaksjonen (mellom mennesker) det mest framtredende fortellergrepet:

Transformers: The Premake Foto: Kevin B. Lee via Tony Zhou
Transformers: The Premake Foto: Kevin B. Lee via Tony Zhou

Har du sett gode eksempler på visualisering av tekstmeldinger og internett på film og TV?

h/t Skvulp. Les mer hos Wired og Ars Technica.

1 kommentar

  1. Hei
    Jeg har apple TV med en NRK TV app. Når jeg åpner denne får jeg valgene : Kategorier , Direkte og Søk , men jeg får ikke valget TV guide. Finner dette valget når jeg fra iPad eller PC går inn på TV fra nrk.no.
    Hvorfor kan man ikke få valget TV guide fra apple TV boksen som er koblet direkte til min TV med HDMI kabel? Har bredbånd og WIFI fra Get. (Superbredbånd)
    Med hilsen Jan Eggesvik

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Jan Eggesvik Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.