Det sosiale nettet, Journalistikk, Mobil & NRK

Nå kan du få NRKs nyheter på Snapchat

NRKP3nyheterSnapchat

P3nyheter tester nyhetsformidling på Snapchat, og opplever suksess.
Det sosiale nettverket Snapchat gjorde et byks i 2013, og nær tredoblet antallet norske brukere til 1,1 millioner. Etter å ha truffet en nerve med nyheter for Instagram var journalistene i P3nyheter sultne på å prøve et nytt medie – valget falt på Snapchat.

Snapchats story-funksjon gjør det mulig å sende oppdateringer til et større publikum, ikke bare enkeltpersoner du selv velger. Dette åpner store muligheter på plattformen, for eksempelvis nyhetsorganisasjoner.

– Vi ble inspirert av @NowThisNews til å leke oss på Instagram, sier Ingvild Sættem Beltesbrekke i P3nyheter. Dette gjorde også at vi testet Snapchat på vårparten, men fant ikke tid til å oppdatere begge kontinuerlig. Nå nylig har vi gjort et nytt forsøk og satt av litt mer tid.

Det har gitt resultater. Nær 1500 brukere følger nå @NRKP3nyheter på Snapchat, og de som ser nyhetsoppdateringene får stort sett med seg alt innholdet.

En Snapchat-oppdatering fra P3nyheter kan eksempelvis se slik ut:

 

Over all forventning

– Det har gått mye bedre enn vi trodde, sier Beltesbrekke. Det er litt krevende å måle, fordi alt må telles manuelt i Snapchat-appen, men det renner stadig inn med følgere.

NRK P3 nyheter, f.v. Sverre Lilleeng, Ingvild Sættem Beltesbrekke og Even Nielsen. Foto: Erlend Lånke Solbu/NRK
NRK P3 nyheter, f.v. Sverre Lilleeng, Ingvild Sættem Beltesbrekke og Even Nielsen. Foto: Erlend Lånke Solbu/NRK

Beltesbrekke er positivt overrasket, men sier det også er vanskelig å finne tid til å lage Snapchat-oppdateringene. Alle oppdateringene på Instagram og Snapchat er overskuddsproduksjon i tillegg til radiosendingene, som er P3nyheters hovedprodukt.

Les også danske Journalisten om P3 nyhetene: Sådan dekker de nyhederne på Instagram.

Nyhetstips fra publikum

Men publikum mottar ikke bare nyhetene via det sosiale mediet, de deltar også selv.

– Vi får masse snapper tilbake, forteller Beltesbrekke. Etter de nye filterne til Snapchat kom får vi mange oppdateringer om hvordan været er, spesielt under hetebølgen nå.

Hun trekker fram et nyhetstips de fikk via Snapchat under skogbrannen i Sel forrige uke. Da snappet nemlig en følger et bilde av et brannhelikopter i aksjon etter P3nyheter hadde meldt om hendelsen på radio. Dette la de til i sin pågående «story» på Snapchat.

Dette bildet av et brannhelikopter i aksjon mottok P3 nyhetene på Snapchat fra et øyenvitne.
Dette bildet av et brannhelikopter i aksjon mottok P3 nyhetene på Snapchat fra et øyenvitne.

Derfor har de også har etterspurt leserbilder fra folk som er tilstede på ulike hendelser, som flommen på Lillehammer, eller er vitne til andre fenomen de melder om i sine sendinger.

Slik lager P3 nyhetene snaps

Beltesbrekke forteller om prosessen som ligger bak en av oppdateringene.

– Vi lager bildene i Photoshop og video i Premiere, hvor vi bruker maler som er tilpasset Iphone 4. Der utformer vi grafikk, video, bilder og tekst til hver enkelt sak. Når en oppdatering er klargjort lastes den opp i Dropbox, og publiseres via appen Snaproll på mobilen, som gir muligheten til å legge til elementer i Snapchat stories. egger det i Dropbox og bruker Snaproll og legger det i stories.

Beltesbrekke sier det blir lettvint når man har gjort det et par ganger, og minner om at det ikke bør være så mye tekst og at man må avpasse hvor lang tid hver enkelt oppdatering skal være synlig.

– Ikke undervurder hvor mye tid folk trenger på å lese, sier Beltesbrekke.

Følg også P3nyheter på Instagram! [På Iphone? Klikk HER]

Hva tenker du om P3nyheter på Snapchat?

18 kommentarer

  1. Funker kjempebra! Liker instagram hakket bedre, men fungerer bra på snap også.

    Det er btw en gjentakelse av tekst i avsnittet «- Vi lager bildene i Photoshop og video i Premiere, hvor vi bruker maler som er tilpasset Iphone 4. ..»

    Svar på denne kommentaren

  2. Dere kan også bruke programmet Snappy på Mac til å sende snaps. Det er gratis og lar dere gjøre det samme som SnapRoll. Dere slipper også å gå via mobiltelefonen når dere sender video og bilder som er redigert. Snaps fra brukerne kan også åpnes.

    Svar på denne kommentaren

  3. Werner Klausen

    Er det en grunn til at NRK går store sirkler rundt Google+?

    NRK og NRK.no har profiler med samme post fra 2011: https://plus.google.com/117890661905293961207/posts
    https://plus.google.com/105192102533586623593/posts

    NRKbeta en profil med 41 bilder fra 2008:
    https://plus.google.com/110105751851598644407/photos

    NRK mp3 en profil med en post. Ble lite kjærlighet der:
    https://plus.google.com/109684884428476842537/posts

    Hvis jeg vil ha nyheter fra NRK i strømmen min, så må jeg følge siden «NRK vikar», som sporadisk legger ut nyheter fra NRK fordi NRK ikke gjør det selv.
    https://plus.google.com/115361561580162813972/posts

    Vil dere få samme oppslutning som på FB? Neppe. Men vi er her. Ventende 🙂

    I mellomtiden får jeg støtte meg på BBC. De har over 9 millioner følgere på FB, men de nesten 5 millionene på G+ er ikke galt det heller: https://plus.google.com/u/0/+BBCNews/posts

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Werner!

      Vi har faktisk diskutert Google+ litt i det siste. Inntil nå har ikke G+ vært spesielt viktig for NRK, ettersom alle data vi har (TNS Gallup-undersøkelser + våre egne delingsdata) tilsier at aktiviteten i Norge ikke har vært spesielt høy. Google selv er som kjent ikke så interessert i å opplyse reelle brukertall. Vi prioriterer innsatsen vår der vi har størst sjanse til å møte publikum – Instagram og Snapchat er de to tjenestene som har blitt tatt i bruk av en stor del av befolkningen det siste året.

      Men i et par nyere undersøkelser ser vi tegn til at G+-aktiviteten i Norge muligens er på oppsving. Og det gjør det selvsagt mer interessant for oss også.

      Det vi lurer på, er om det er det totale NRK-tilbudet som ville være interessant på G+, eller om det er bestemte redaksjoner vi burde satse på. Personlig tenker jeg at NRKBeta-publikummet muligens er mer aktive på G+ enn mange andre deler av befolkningen, sånn at NRKBeta på G+ kanskje kunne vært en naturlig test.

      Men hva tenker du og andre G+-brukere at hadde vært et bra tilbud fra NRK?

      Hilsen Ingeborg, spesialrådgiver for sosiale medier i NRK.

      Svar på denne kommentaren

      • noterer meg at diskusjonene om å forlange at publikum har X for å få sett Y ikke helt er ferdig i NRK.

        å binde seg til en eller annen leverandør, og i samme rennet gjøre leverandør til ett implisitt reklameobjekt, som NRK stadig og kontinuerlig også reklamerer for, er noe rart synes jeg.

        minste felles multiplum av distribusjon av informasjon fra NRK er jo radio, tv og i enkelte tilfeller også web, selvom det kan stilles spørsmål også ved denne siste . web har dog ingen leverandør man aktiv omtaler i hovedmediene, som NRK gjør med failbook, dritter, instadum mfl.

        når dette er sagt, så er det jo i forhold til «skal NRK benytte tjeneste X på internett for å distribuere sitt innhold» så blir det jo fort høna og egget…

        det var vel ikke slik at radio- eller tv-penetrasjonen var meget høy i Norge før NRK begynte de respektive sendinger?

        Svar på denne kommentaren

      • Werner Klausen (svar til Ingeborg Volan)

        Takk for svar 🙂

        At bruken er basert på brukermasse er jo forståelig (og jeg visste vel at svaret lå der). Det er hyggelig å se at dere i det minste vurderer G+.

        Angående hva: Nå kan det hende at det er fordi jeg omgir meg mer med nerder, men jeg har inntrykk at det er flere teknologiinteresserte enn de som liker poste bilder av mat og babyer, for å sette det litt på spissen. Sånn sett tror jeg absolutt at NRKBeta er et fint sted å begynne.

        Men jeg tror også at NRK.no burde legge ut de viktigste nyhetene i strømmen sin. Men her bør en se litt mot f.eks. BBC. De kjenner sitt publikum virker det som, så det er ikke en blåkopi av det de legger på FB. Men dette kommer vel an på om dere har ressurser til å moderere siden.

        Svar på denne kommentaren

  4. […] Snapstories og NRKp3nyheter Personlig liker jeg best Snapstories som forteller en sammenhengende, kort historie. Siden jeg jobber med sosiale medier til daglig, har jeg fått teste ut en målgruppe på i overkant 25.000 mennesker med Snapchat-kontoen “paradisehoteltv” – tilhørende TV3-programmet Paradise Hotel. Der opplevde vi at mellom 80 og 90% av de som fulgte kontoen, så gjennom alle snappene innen 3 timer etter posting. Tallene snakker for seg selv. I tillegg er Snapchatbrukeren “NRKp3nyheter” (mer om NRKp3nyheter hos NRKbeta). […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *