nrk.no

Uber – Pirat-taxi eller moderne transportselskap?

Kategorier: Apps,Det sosiale nettet & Nettjenester

Screenshot fra Ubers nettside
Screenshot fra Ubers nettside

Onsdag 11. juni 2014:
Tusenvis av taxisjåfører blokkerer gatene i europeiske byer som London, Paris, Berlin og Madrid. Med plakater med slagord som «Enforce the Law» og «Ride safe… take a taxi!» viser sjåførene sin vrede.

Grunnen til protestene er mobilappen Uber, som for fullt gjør sitt inntok i Europa. En app som lar deg enkelt bestille skyss med private biler og sjåfører registrert hos selskapet.

London anti-Uber taxi protest 11. juni 2014. Foto: David Holt, Flickr CC
London anti-Uber taxi protest 11. juni 2014. Foto: David Holt, Flickr CC

Uber hvafornoe?

Appen Uber, som på denne junidagen hentet fram sinnet hos europeiske taxi-sjåfører, er en relativt ny knopp på startup-treet og finnes foreløpig i 38 land, fordelt over både Nord- og Sør-Amerika, Europa, Afrika, Midtøsten, Asia og Oseania.

I vår nabohovedstad Stockholm er Uber allerede på plass, og mye tyder på at selskapet, ved hjelp av PR-byrået First House, også snuser på etablering i Norge.

Selskapet, som ble grunnlagt i 2010, har på kort tid bygd seg opp til å bli verdens mest verdifulle «startup», og er nå verdsatt til svimlende 18,2 milliarder dollar.

Hvordan fungerer det egentlig?

Uber er en tjeneste som føyer seg inn under det som etter hvert har blitt kjent som «deleøkonomien» eller samhandlingsøkonomi.

På engelsk ofte omtalt som «Collabrative Consumption» eller «Peer-to-Peer economy».

Uber-sjåfører i Stockholm kan velge mellom to ulike klasser de kan registrere seg i. Foto: Skjermdump Uber.com
Uber-sjåfører i Stockholm kan velge mellom to ulike klasser de kan registrere seg i. Foto: Skjermdump Uber.com
Grunnprinsippet med tjenester som AirBnB, Couchsurfing, Car2Go eller bysykler i ulike byer for den saks skyld, er at noen har noe man ikke bruker på et gitt tidspunkt som man ønsker leie eller låne ut til noen andre som trenger det der og da.

I Ubers tilfelle er dette noe et sete i en bil. For de av dere som fra før kjenner AirBnB, er Uber svært likt dette konseptet. Her snakker vi imidlertid om skyss og ikke hotellrom.

Uber lar deg registrere deg som sjåfør med din egen bil i ulike klasser. Bilen må oppfylle gitte krav i den klassen du ønsker å kjøre for. Hva som kreves av den enkelte sjåfør av lisenser og godkjenninger varierer i de ulike landene Uber opererer.

I Stockholm kreves det som kalles «taxilegitimasjon» for å få kjøre for selskapet, mens det i Australia holder med vanlig førerkort og forsikring for å kjøre UberX, den laveste klassen biler.

Hva kravet blir ved en eventuell Norges-lansering gjenstår å se.

For de fleste vil likevel Uber være en tjeneste man booker skyss gjennom. For å bruke Uber må du laste ned Uber-appen for enten iOS eller Android og registerer deg med navn og et kredittkort, og så snart dette er på plass på telefonen din kan du be om å få en bil til din posisjon.

Appen viser deg hvor mange biler som er tilgjengelig i hver klasse i ditt område, og hvor langt unna de er i minutter. Du kan så trykke på den bilen og den sjåføren du ønsker på kartet, og bestille denne til din posisjon.

Uber1

Du kan hele tiden følge med i appen på hvor langt unna bilen er. Du har også mulighet til å se hvor høyt denne personen er ratet av andre brukere. Samtidig rapporteres også kjøreturens lengde, pris, startsted og stoppsted inn til Uber sentralt.

Tanken er at dette sammen med en grundig sjekk av sjåførene skal øke tryggheten for deg som benytter deg av tjenesten.

Når kjøreturen er ferdig belastes kredittkortet ditt, samtidig som en kvittering sendes deg på mail.

Uber-kvittering

Du får også muligheten til å gi sjåføren en rating fra 1 til 5 stjerner avhengig av hvor fornøyd du var med turen.

Og her ligger mye av nøkkelen til tjenester som Uber. Ratings. Får en sjåfør for mange dårlige ratings, risikerer han eller hun å bli kastet ut som sjåfør av Uber-systemet. Man har med andre ord en reel mulighet til å påvirke hvem det er som får kjøre rundt som Uber-sjåfører.
uber2

Uber støtter ikke forhåndsbooking, noe som gjør at det kan lønne seg å være tidlig ute med å bestille en bil hvis du for eksempel skal rekke et fly.

Pris

Så er egentlig Uber billiger enn «vanlig» taxi?

Ser vi på et eksempel fra Stockholm, som er den byen nærmest Norge som har Uber, får vi følgende regnestykke:

Screenshot 2014-06-24 11.50.27

Avreise fra Gamla Stan (Källargränd 4) med målgang i Solna Centrum, en tur som i følge Google Maps er 8,3 km lang og skal ta ca 20 minutter med bil.

Beregnet pris på TAXI Stockholms nettsider blir da 240 SEK.

Ubers prisliste for Stockholm sier at turen skal koste 40 kroner i grunnavgift + 5,65 SEK per minutt + 7,45 SEK pr kilometer, noe som for turen ovenfor skulle ende opp på 214 SEK.

Spør vi imidlertid Uber-appen om den samme turen, får vi beskjed om at billigste alternativ, UberX, ikke er tilgjengelig. En «Uber Black Car», som er det nest billigste alternativet, vil koste mellom 264 – 336 SEK. Uber gir også beskjed om at prisen kan variere avhengig av vær, trafikk og «andre faktorer».

Uber er altså i teorien billigere i Stockholm enn en «vanlig» taxi, men kanskje ikke så mye som man skulle ønske/tro. Og det forutsetter selvsagt at de billigste bilene er ledige. Prisene mellom de ulike taxi-selskapene i Stockholm kan også variere, samt at vi har brukt Ubers billigste alternativ, UberX, i dette regnestykket.

Tar vi Oslo Taxis priser med de samme parameterne får vi følgende regnestykke:

Startpris bestilt tur = 40 NOK + 6,50 NOK pr minutt + 13,00 NOK pr kilometer, noe som ender opp på 278 NOK eller 305 SEK med dagens valutakurser.

Dette regnestykket er neppe helt korrekt, da det er mange faktorer som spiller inn for både en tur med en normal taxi og Uber, men det kan iallefall gi en indikasjon på hvor i landet Uber ligger i forhold til vanlige taxi-selskaper.

Kritikk

London anti-Uber taxi protest 11. juni 2014. Foto: David Holt, Flickr CC
London anti-Uber taxi protest 11. juni 2014. Foto: David Holt, Flickr CC

I London og Paris har kritikken fra taxi-sjåførene vært nådeløs, noe som resulterte i de høylytte protestene 11. juni. Der mener taxisjåførene at Uber utkonkurrere dem og ikke spiller etter de samme reglene som de tradisjonelle taxi-selskapene.

Hvordan dette skal løses i Norge ved en eventuell Uber-lansering vites ikke. I Norge har vi et relativt stramt regulert løyvesystem for taxi-næringen, og en eventuell Uber-lansering vil på flere måter også utfordre denne.

«Feminist, aktivist og Høyre-dame» Heidi Nordby Lunde AKA Vampus, har i et blogginnlegg på sin blogg, Vampus Verden, i relativt krasse ordelag pekt på svakheter og utfordringer med et eksisterende systemet for taxiløyver/sjåfører. Verdt å lese i denne sammenheng.

Også innad i EU skaper Uber kontrovers, noe disse tweetene fra EUs sjef for Digital Agenda for Europe og visepresident i EU-kommisjonen, Neelie Kroes, tydelig vitner om.

En slags Twitter-rant som endte opp med denne bloggposten.

Det norskutviklede appen Haxi har allerede rukket og vokse seg relativt stor i Stavanger-området, og utfordrer og provoserer allerede Taxi-næring.

Collective consumption

Uber-ride. Foto: Jason Tester Guerrilla Futures / Flickr (CC)
Uber-ride. Foto: Jason Tester Guerrilla Futures / Flickr (CC)

Det er noe fundamentalt anderledes og nytenkende med tjenester som Uber. De utfordrer de oppleste og vedtatte sannhetene rundt hvordan store mekanismer og bransjer i samfunnet vårt er skrudd sammen.

Selvsagt er det kun hoteller som kan tilby deg overnatting!

Selvsagt er det kun taxier som kan tilby skyss mot betaling!

Selvsagt er det kun sykkelbutikker som kan gi deg sykler!

Selvsagt er det kun bilutleieselskaper som kan leie deg bil!

Selvsagt er det bare platebutikker som kan selge deg musikk!

Disse selvfølgelighetene er ikke så selvfølgelige lengre. For 5 år siden var de fortsatt selvfølgeligheter. Men det var før tjenester som AirBnB og Uber var lansert.

Dette gjør noe med både oss som forbrukere og bransjene som rammes. Ofte til det bedre for forbrukerne vil mange påstå, mens de bransjene som plutselig blir snudd opp ned selvsagt opplever denne endringen som smertefulle.

Mye tegner til at Uber bare er nok en tjeneste i rekken av flere som kommer til å gjøre akkurat dette med eksisterende bransjer. Endre.

Hva tror dere? Hvor finner vi den neste store game-changeren? Hvilken bransje får den neste AirBnB eller Uber?

30 kommentarer

  1. Vel, i Norge er regelverket rimeleg klart, det er ikkje lov å køyre rundt på folk mot betaling utan å ha drosjeløyve. Det er også anledning til å stille krav om tilslutning til drosjesentral, og i Oslo spesifikt så er det krav om tilslutning til ein av fem godkjente drosjesentralar – samtlege med «taxi» i namnet, ingen med «Uber».

    Så, om Uber vil etablere seg i Oslo må dei etablere ein ny drosjesentral. Det er opp til Oslo kommune om dei vil sleppe dei til – og for å i det heile teke bli vurdert så må Uber få med seg eit antal eksisterande drosjeløyvehavarar med bindande erklæringar om at dei vil gå over til å køyre for Uber om dei får etablere sentral.

    First House har med andre ord litt å bryne seg på.

    Svar på denne kommentaren

    • McKenzie Bryan-Kjær (svar til AndersM)

      I think you are wrong, Anders. They key point of Uber is that you don’t pay the driver at all. You pay Uber. The driver is an agent working for Uber. Thus, paying for a ride with Uber is not legally the same as hiring a taxi and paying cash. It circumvents the very old-fashioned law.

    • Hvem som betaler hvem er såvidt jeg skjønner likegyldig slik loven er skrevet; dersom du får betalt må du ha løyve. Yrkestransportloven:

      § 9.1 Den som mot vederlag vil drive persontransport utanfor rute med motorvogn registrert for inntil 9 personar, må ha særskilt drosjeløyve.

  2. Det er enkelt å framstille slike ting som det nyes kamp mot det gamle, som de sistnevnte er dømt til å tape. På taxiområdet handler det om en debatt som er ført mange ganger før: Regulering eller frislipp. Regulering vinner som oftest (og har gjort det ved alle korsveier i Norge) fordi bare regulering kan sikre det tilbudet samfunnet og kundene vil ha. Alles kamp mot alle i de lønnsomme markedene gir kaos i byene og ingen tilbud på de ulønnsomme tider og steder. Det vil bli dramatisk – for landets drosjekunder.
    Det er alltid noen urbane kjekkaser (herunder Heidi Nordby Lunde) som vet svaret før de har skjønt sammenhengene og konsekvensene. Ideologisk og økonomisk skrivebordsteori, blandet med en selvsikkerhet som gjør faktakunnskap og respekt for yrkesutøvere overflødig, gir underholdende spissformuleringer til menigheten.
    Pr dato er det imidlertid ikke ett parti eller en eneste samferdselspolitiker som går inn for frislipp i Norge. Alle (inkludert regjeringen av H og Frp) mener at taxi er en del av kollektivtilbudet og skal være tilgjengelig «overalt, alltid». Da er det ikke mulig å oppheve lovgivningen som sikrer dette – og la enhver med bil få kjøre folk mot betaling. (Og hvorfor ikke buss?) Også Oslo bystyres gode visjoner for drosjenæringen er helt i strid med fri etableringsrett. Oslos nye drosjeforskrift er detaljstyring i overkant selv for en næring som ønsker regulering.
    For øvrig har Anders M helt rett mht til Oslo og Uber. De kan søke om å få bli sentral, knytte til seg minst 50 løyvehavere – og bevise at de kan drive både bedre og billigere enn andre sentraler i byen.

    Svar på denne kommentaren

    • McKenzie Bryan-Kjær (svar til Atle Hagtun)

      Det høres ut some du bor i et verden som er en liten boks. Du tror på det som er fordi det er det som er, og kan ikke skjønne hvordan frihet skaper innovasjon og bedre løsninger for alt.

    • Dette er jo bare svada. Kan du forholde deg til reelle argumenter? Ditt svar til Anders er jo også ganske fantasifullt. Loven regulerer den som kjører mot betaling, enten det er den ene eller andre oppdragsgiver.
      Loven har en politisk hensikt: Samfunnet tar ansvar for at det skal være et offentlig tilgjengelig transporttilbud overalt, alltid. Er du uenig i det?
      Du må ikke prøve å heve deg over diskusjonen og ignorere kunnskapen om hvordan drosjemarkedene faktisk fungerer.

  3. This kind of service excists in San Francisco – Lyft is what it is called. Took quite some time but
    finally been accepted as a legit business. Taxi companies are not happy, but so what?? Competition is healty.

    Svar på denne kommentaren

    • Atle Hagtun (svar til Frederik)

      Forbrukerrådet har lenge klaget på dårlig prisinformasjon. Dette problemet ble løst med taxikalkulator.no, som ble lansert for ett år siden. Det finnes også en ny privat priskalkulator for taxi, omtalt i Østlandets blad for to dager siden. Begge kan beregne pris på en hvilken som helst taxitur i hele landet, for alle aktuelle sentraler.

  4. Über sikret allerede i 2011 nærmere 300 millioner kroner i finansiering, mens selskapet bare opererte i San Francisco. Så å kalle det en «relativt ny knopp på startup-treet» er nok en heftig understatement – her ligger det tung infrastruktur og store investeringer bak. Hva angår priser vil det først begynne å bli interessant når man på samme måte som i USA får konkurranse også på dette markedet, der man har andre store selskaper som f.eks. Lyft inne. Foreløpig er det ikke overraskende at Über legger seg tett oppunder vanlig taxi-pris, som er den eneste reelle konkurransen.

    Svar på denne kommentaren

  5. Harald Korneliussen

    «Det er noe fundamentalt anderledes og nytenkende med tjenester som Uber… »

    Der har du lest reklamebrosjyren litt for ivrig.

    Det er ikke noe nytt med Uber. Det er en app-basert taxisentral, hverken mer eller mindre. Forskjellen på dette og tradisjonelle taxier er at vanlige taxier ikke er backet av venturekapital fra Silicon Valley, og selvsagt at Uber tar lett på det med tillatelser og inntektsbeskatning og slike ting.

    Det sier sitt om den politiske propagandakampanjen (ikke akkurat overrasket over at de og First House fant hverandre her i landet, nei) når folk kan få seg til å hevde at det er den tradisjonelle taxinæringen som har kjøpt politikere og ikke Uber.

    Logikken i at ufaglærte innvandrerpappaer og andre taxisjåfører fra Inverness til Tel Aviv skal ha klart å kjøpe seg beskyttende lovgivning, mens stakkars lille Uber (med Jeff Bezos og Goldman Sachs i ryggen) er offeret… jeg vet ikke hva jeg kan kalle det, men jeg tipper at reklameansvarlige hos Uber kaller det et mesterverk.

    Taxinæringen, som hotellnæringen, er regulert for kundenes skyld og ikke de næringsdrivendes. Når man går inn i en ukjent bil eller legger seg ned for å sove på et vilt fremmed sted, da er man sårbar. Taxi- og hotellbransjen har også mange utenlandske kunder, som er spesielt sårbare. Du blir skjelden ranet på hotellet eller kidnappet i taxi i Norge. Ubers plan er å utnytte at folk tar dette for gitt, og dekke over problemene med markedsføring istedet for etteregnelighet.

    Svar på denne kommentaren

    • «Ubers plan er å utnytte at folk tar dette for gitt»

      Er ikke bare Uber som skor seg på dette nå om dagen. Ser mange argumenter mot markedsreguleringer osv som blir gjort fordi en tar markedsoppførselen for gitt. Dette fordi en ikke ser staben av inspektører og annet som går rundt og sjekker at det du betaler for er det du faktisk får. En kan på en måte si at venstresiden har blitt sin egen fiende, fordi dem har gjort for god en jobb…

  6. Hørt allerede Oslo Taxi jobber med å finne løsning for at kundene skal slippe å betale direkte til sjåføren. Betalingen skal skje via Taxi appen deres TAXIFIX. Hvor kort informasjonen vil være lagret en gang for alle. Og når turen er ferdig vil kunden bli belastet automatisk. De skal også gjøre appen sin mer lik Über. Alt dette for å være godt forberedt for konkurranse.

    Så konkurranse er bra!

    Svar på denne kommentaren

  7. Sverre Hagen

    Taxinæringen er ofte fylt av mennesker som ikke kan snakke Norsk engang og sitter hele turen å prater på afrikansk, mongolsk eller kinesisk. Hvordan kan en da føle trygget i en taxitur? De som kjører taxi burde blitt ansatt på bakgrunn av «feedback» fra kundene, og hvis de fikk en klage om plagsom oppførsel og surskap – burde de blitt bannlyst fra taxiyrket. Har møtt mange møkkasure taxisjåfører her i distriktet. Takk og lov at de finnes alternativ transport.

    Svar på denne kommentaren

    • M. Furmyr (svar til Sverre Hagen)

      Hei Sverre.
      Når ingen vil kjøre drosje, men er pålagt av NAV til å ta jobben så blir det som det blir.
      Drosjesjåfør og drosjeeier siden 1989.
      «Det å kjøre drosje er ett kall ikke ett yrke», som K. Akselsen så treffende sa det.

  8. Var i Usa. Og brukte Uber. Betalte med kort via appen og kvitteringen ble sendt automatisk til min epost. Fantastisk service! Ettersom jeg hater å samle alle drosjeregningene…
    Skjønner ikke hvorfor norske taxiselskaper ikke kan ordne det slik at kvittering blir sendt direkte til epost. Det er jo så enkelt og ryddig og miljøvennlig!!! Men tror norske selskaper vil heller demonstrere på veier og plage andre bilister enn å investere i en liten app som et barn kan lage. De vil bare at sosialistene skal beskytte dem til evig tid og gi dem monopol.
    Heia UBER. Og heia til det taxiselskap som klarer å lage denne appen som sender drosjeregningen automatisk til din epost!!!

    Svar på denne kommentaren

    • Karl Martin Lund (svar til Samuel)

      Mener å huske at jeg fikk kvittering på epost sist jeg bestilte taxi fra Trøndertaxi. Husker ikke hvordan jeg bestilte, men det kan ha vært med appen deres.

    • Magnus Johnsen (svar til Karl Martin Lund)

      En stund siden dette ble kommentert, men: Om du bestiller med appen til Trønder Taxi kan du få tilsendt kvittering på e-post etter turen, direkte fra appen.

      Om du betaler med kort,kan også hente kvittering på postens tjeneste DigiPost, om du registrerer bankkortet ditt der, uansett bestillingsmetode. Det funker også for stadige flere andre tjester som tar betalt med kort, som XXL og Bunnpris.

      Trøndertaxi er med i en felles innkjøpsgruppe, Taxus, så dette bør fungere flere plasser i Norge, som hos Bergen Taxi og Asker og Bærum taxi med flere.

      Med tanke på uber er det p.t. ulovlig i Norge og jeg er usikker på om dette er det kunden ønsker utover lavere pris. Jeg ser for meg at det i hovedsak kun er biler tilgjengelig via uber i pressperioder som i helgene og i rush-tiden. Taxiene er ute til en hver tid, også natt til tirsdag, når det er minimalt med kunder.

  9. Leif T. Nervik

    Jeg tror svaret er at Taxinæringen må bli flinkere. De er sløvet igjennom mange år bak sin bevilling. De må enkelt og greit opprette sin egen app og en bedre samtidig som de må bli vesentlig flinkere til å fange opp trengselstider. Gjerne leie inn privatsjåfører som kan stille opp ved akutte behov. Da har ikke Uber noen forretningide lengere og vi bevarer næringen, tryggheten med det vi har i dag.

    Svar på denne kommentaren

  10. Leif T. Nervik

    Beregninger viser at Uber ikke er noe spesielt billigere enn vanlig Taxi. Med vanlig Taxi har du en større trygghet og proffesjonalitet og våre penger går ikke til noen superrike personer i Amerika eller hvor det måtte være som unndrar seg skatt. Personlig betaler jeg gjerne 30 kr mer for dette, og er med på lokal sammfunnstøtte med mer.

    Svar på denne kommentaren

  11. Leif T. Nervik

    Skal Uber bli lovlig, så må alle få kunne kjøre «taxi» også uten Uber. Det er bare å lage en statlig App som f.eks Norsk tipping styrer, og Uber er historie!, men konsekvensen av dette blir selvfølgelig «Kaos» i markedet. Taxinæring er et fagfelt! Skal jeg kunne begynne som elektrikker fordi jeg kan koble en stikkontakt? Neppe, men det er jo det det legges opp til! Vi kan ikke ha anarki i vårt yrkes og næringsmarked.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Karl Martin Lund Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.