nrk.no

Slik laget vi #NRKUP

Kategorier: Minutt for minutt & NRK

Thomas Bøydler (tv) og Olav Lundeberg satt i forsetet da NRK sendte UP-minutt for minutt. Foto: Eirik Haugen / NRK

Se hvordan vi løste teknikken da vi var med en patrulje fra Utrykningspolitiet, minutt for minutt.

Med fire kameraer i sivil politibil, studioløsning og integrasjon av sosiale medier på stream, gjennomførte NRK en historisk direktesending sammen med UP. En såkalt teknisk-hektisk produksjon.

Teknikken ble planlagt parallelt med hvordan vi skulle løse det etiske i samarbeid med politiet. Det ble tidlig gjennomført en test for å analysere opptakene sammen med UP. Test-turen ble også gjort for å sjekke etter hull i dekninga.

Kamera på utsiden av bilen.
Kamera på utsiden av bilen.

Vi oppdaget fort at det kunne bli en utfordring med kamera på utsiden av bilen. Blant annet fordi det var vanskelig å vite om bilen(e) foran gjorde noe ulovlig.

For å overføre det hele direkte brukte vi LiveU (LU-40). Dette er teknologi som bruker fire mobildata-kort (to Netcom og to Telenor) som «bondes» eller sammenkjøres for å lage èn massiv dataoverføring til studio. Fordelen med dingsen er at den tilpasser signalet opp mot tilgjengelig dekning (adaptiv bitrate). Det ble også satt tjue sekunders forsinkelse i tilfelle signalet måtte kuttes.

Ved god dekning sendte vi i 1080i50 opp mot 7-8 Mbps. Når signalet falt ut varierte hastigheten fra 0-300kbps. Under 400kbps ble lyd prioritert fremfor bilde. Vegetasjon skapte også utfordringer for signalet. Ved områder med mye skog dabbet signalet noe av.

Bilen

Det er tross alt begrensa med plass i en bil, spesielt for flerkameraproduksjon. Det ble en utfordring å rigge politibilen om til et rullende studio. En del av utfordringen var å rigge det slik at vi hadde muligheten til å komme oss fort ut. Siden bilister skulle ha muligheten til å se politiets egne opptak av eventuelle bevis.

Rigg inne i bilen
Rigg inne i bilen

Dessuten var det begrensa med strøm. Patruljen hadde også duppedingser som måtte lades gjennom dagen. Derfor måtte antall dingser som hadde behov for strøm reduseres. Bilen ble rigget med tre actionkameraer. Frontkamera tok et stort bilde av patruljen. Siden vi var med måtte UP-folka ha en propp i øret . Det gjorde at patruljen måtte skrive ned informasjon på lapper. Derfor måtte frontkamera også vippes litt opp for å ikke få med informasjonen på lappene.

NRK og UPs-team. f.v Thomas Nikolai Blekeli, Thomas Bøydler, Eirik Haugen og OlavLundeberg.
NRK og UPs team. f.v Thomas Nikolai Blekeli, Thomas Bøydler, Eirik Haugen og Olav Lundeberg.

Deretter ble det plassert to actionkamera på utsiden ved hjelp av sugekopper. To av actionkameraene er GoPro3+ og en GoPro2. Alle tre hadde hver sin nødlader på 7800mAh tilkoblet, og det fungerte overraskende bra!

Frontkamera i bilen
Frontkamera i bilen

Kameraene ble deretter koblet til en videoswitcher av typen Blackmagic ATEM med mulighet for både HDMI og SDI-tilkoblinger. Switcheren har 12v-inngang og var den eneste dingsen som gikk på strøm fra bilen. Actionkameraene ble tilkoblet via micro-HDMI til HDMI på switcheren. Håndholdt kamera i baksetet gikk via SDI.

En annen utfordring var kabel-lengden på micro-HDMI til HDMI. Makslengden jeg har funnet er tre meter, så hvis dere har tips om lengre micro til HDMI-kabler, meld gjerne i fra i kommentarfeltet!
Produksjonen ble deretter klipt av undertegnede på en bærbar tilkoblet switcheren via ethernet og programvaren som fulgte med Blackmagic sin ATEM. Deretter sendte switcheren ferdig miks via SDI til LiveU.

Vi hadde også med egen monitor for multi-view, mulighet for å se alle kildene samtidig med preview og program. Dessverre var det nokså trangt om plassen og vi fant ut underveis at det ble for liten plass til å sette den opp.

En god dose flaks

Lyd er også et svært viktig moment. Og ikke minst en utfordring når man sitter i en bil som kanskje må rykke ut fort. Det kan skape en del støy. Det ble plassert en trådløs mygg i innerspeilet som skulle fange opp praten mellom UP-betjentene, samtidig som programleder Eirik Haugen hadde egen kablet mikrofon i tilfelle interferens. Ironisk nok oppdaget vi rett før start at det var sterk signalstøy på kablet mikrofon. Feilen ble dessverre aldri funnet, selv ved hektisk feilsøking i baksetet og fortløpende sjekk til studio.

Plassering av teknisk utstyr
Plassering av teknisk utstyr

Til slutt måtte vi improvisere ved å ta i bruk den trådløse mygg gjennom hele produksjonen. Planen var i utgangspunktet at signalet ble sendt ned til studio med to lydkanaler. Slik at produsent kunne splitte kanalene og mikse mellom reporter-mikrofon og myggen foran i bilen.
Mygg og mikrofon var tilkoblet XLR på håndholdt kamera i baksetet. Via Blackmagic sin mikser-programvare ble kanal 1 og 2 fra embedda SDI fra håndholdt valgt som fast lydkilde til ferdig miks.

Studio

Switcheren
Switcheren

Signalet fra UP-bilen ble sendt i 1080i50 til studio og deretter nedskalert til 576i50. Produsent for #NRKUP mikset mellom live fra bilen og studio sammen med programleder og studiogjester.

Det er ikke fullt så enkelt når man har tjue sekunders forsinkelse fra bilen. Derfor hadde tekniker i baksetet telefonkontakt med produsent og teknisk i studio for å melde i fra når vi måtte flytte oss ut av bilen, signalet droppet eller at det skjedde noe annet.

Det ble dessuten gjort opptak dagen før av en kjøretur med UP-patruljen. Den ble lagt inn som en loop når vi måtte kutte, bytte batterier eller mista signalet.

Ferdig miks ble deretter sendt til to separate stream-maskiner via SDI med embedda lyd. Primær-maskina ble avviklet med programmet «vMix». Programmet er laget for flerkameraproduksjon med CG og integrasjon av sosiale-medier. Ved hjelp av et HTML5-grensesnitt kunne programleder i studio «pushe» twitter-meldinger til produsent som igjen la meldingene ut på primær-stream.

Som nevnt ble ferdig miks sendt til to separate maskiner for redundans. Streamen ble satt opp via Flash Media Live Encoder 3.2 med multibitrate.

Hva kunne vært gjort annerledes?

Det er alltid ting man ønsker gjort annerledes i etterpåklokskapens lys.
Blant annet skulle multiview-monitor vært på plass. Jeg skulle ønske vi kunne brukt mer av kameraene som var plassert på utsiden. Men det kunne vært etisk vanskelig å håndtere. Derfor valgte jeg hovedsakelig å bruke frontkamera og håndholdt i baksetet under turen.
Hvis noe er uklart eller dere har spørsmål rundt produksjonen, legg gjerne igjen en kommentar under.

Hva tenker dere?
Hva kunne vært gjort annerledes?
Og hva ønsker dere vi skal streame neste gang?

Her kan du se UP-minutt for minutt-sendinga:

31 kommentarer

    • Thomas Nikolai Blekeli (svar til Alexander)

      Det var leit å høre. Ser i ettertid at det ble litt for mye bruk av frontkamera. Har tenkt mye på hvordan det kunne vært gjort annerledes. Spesielt med tanke på kamerabruk. Som nevnt var det også etisk vanskelig å ha alternative utsnitt som ikke skulle avsløre bilister osv.

      Hva ønsker du kunne vært gjort annerledes?

  1. Kenneth Sørensen

    Vil veldig gjerne ha meir live fra UP, politi generelt, brann-, ambulanse tenestene eller annen av det som hender i kvardagen. Kva med live frå ulike arbeidsplassar/kontor jobbar samtidig, der man kanskje følgje eit prosjekt ein dag til ein uke både får slutt bruker, kunde og leverandør. Det kunne kanskje gidd ungdom meir innsikt i kva som hender på ein arbeidsplass… Det hadde våre spennande å følge Statoil, Aibel evt. Aker og Norsafe i ein slik setting, samtidig som man kunne lagt inn korleis det er å droppe med frittfall båt og være med å øvinga som det å gå i livbåtar, eller mann over bord…
    Til døme så flyr Norsafe med sitt eige helikopter tilsette mellom Arendal og Kvinnherad på vestlandet opp til fleire gonger i uka. Her får man kanskje kombinert mange ting på ein gong. 😉
    Er nok mange som er ueinig med meg, men eg synes det kunne våre litt kult, og som ungdom skulle eg gjerne hatt den muligheita. Forsvaret hadde veldig mykje bra video materiell da dei skulle søke etter folk til teneste i Kosovo tilbake i 2000, 2001 og 2002 blant dei førstegongstenesta. Det ga jo eit innblikk. Kanskje det å følga FIST H (Hærens hurtig responsstyrke) eventuelt på Rena i deira kvardag. 🙂
    Men det er mye gøy NRK har gjort dei siste åra og eg liker den nye måte NRK er blitt på, er heilt klart blitt større fan dei siste åra. Keep it up!!

    Mvh,
    Kenneth

    Svar på denne kommentaren

  2. Otto Galtung

    Flott å sjå ein slik arbeidsplass minutt for minutt. De spør kva neste minutt for minutt prosjekt kunne vore. Eg tenkjer det hadde vore veldig interessant å fylgd ein MJØLKE BONDE minutt for minutt gjennom ein vanleg arbeidsdag. Det hadde vore kult, og ikkje minst ei undervisning av samfunnet. Ikkje alle veit kvar maten kjem frå….Fylj bonden!

    Svar på denne kommentaren

  3. Gjør produksjonen forskutt i to ledd, slik at du kan klippe deg rundt eventuelle situasjoner som kan skape problemer mtp ID. Da vil du ha muligheten til å sprite opp bildeproduksjonen litt.

    Uflaks med lyden, der hadde dere fortjent bedre.

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Haugen (svar til Dag)

      Takk. God ide. Alt rundt produksjonen er jo veldig nytt for oss også.

      Eirik i NRK

    • Eirik Haugen (svar til Glenn-Marius)

      Skulle gjerne sendt hele kvelden. Problemet var at vi slapp opp for strøm, masse av vårt og UPs utstyr som trengte strøm…..

      Eirik

  4. Har man vurdert å ha f.eks. 30 min forsinkelse, slik at man kunne sladdet folk/bilskilt/sensitiv prat, men vist mer av hva som skjer? Hadde fått vist godt frem hva UP driver med og at det ikke bare er full fart hele tiden. (Selv om denne dagen var ganske hektisk)
    Hadde mistet live-twitter-biten i studio, men hadde kanskje ikke vært like stort behov for stuido? Synes det blir litt mye prat her med Hoksrud innimellom…

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Haugen (svar til Eirik)

      God ide. Problemet med for stor forsinkelse ble kommunikasjonen med studio. Uten et studio kunne det kanskje gått, men det var også veldig kult å svare på de mange hundre Twitter-meldingene som kom inn. Dette var er veldig lærerikt prosjekt for oss og jeg vil gjerne gjøre mer av det.

      Eirik Haugen fra baksetet i UP bilen.

  5. Hva med minutt for minutt hvor dere følger politibåten i Vestfold og redningsselskapet en dag i sommer? Utenfor Tønsberg og opp til Tjøme er båtlivet på topp en solrik sommerdag. Hvis dere kombinerer politibåten og redningsselskapet så er dere garantert sikret noe å vise. Spesielt hvis produksjonen foregår i Vestfold!

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Haugen (svar til Thomas)

      Utrolig god ide. Mange av de samme etiske problemstillingene som UP, men helt sikkert løsninger på det også. Jeg ser ingen begrensinger i hva vi kan gjøre etter dette.

      Eirik Haugen.

  6. Eirik Haugen

    Takk for alle kommentarer. Dette er veldig nytt for oss også, men jeg har veldig lyst til å prøve å lage mer nett-TV. Jeg tror det må være direkte og noe folk syntes er spennende. Første gangen vi forsøkte dette var når Andreas kjørte opp til førerprøven på direkten, så kom UP opp som ide. Nå har dere kommet med nye og gode forslag.

    Jeg ser helt klart at vi kan gjøre ting bedre, men hver gang vi gjør det, lærer vi noe nytt. Derfor er det både gøy og nyttig med tilbakemeldinger, jeg har slikt kommentarfelt og twitter de siste dagene.

    Vi får se om vi får til er prosjekt til før sommeren. Det Thomas Blekeli har fått til med teknologien i prosjektene er utrolig kult og bare starten på noe som kan bli virkelig bra.

    Eirik, i baksetet på UP-bilen.

    #nrkup

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Jostein Kjorstad Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.