nrk.no

Storkrig i verdensrommet ødela virtuelle romskip for over tre millioner kroner

Kategori: Spill


I løpet av mandagen braket to av de største alliansene i multiplayerspillet EVE Online sammen, i det som ser ut til å ha vært verdens største virtuelle romkrig noensinne.

Romskipene som i løpet av gårsdagens 14 timer lange kamp gikk tapt er selvsagt svært virtuelle. Pengene, opp mot 500 000 amerikanske dollar i tallet, er derimot svært ekte.

EVE Online er et såkalt massivt online multiplayer spill (MMORPG) som har holdt det gående i over ti år siden lanseringen i 2003. Spillet utvikles av islandske CCP Games og har hovedkvarter i Reykjavik på Island.

Spillet hadde i februar 2013 over 500 000 abonnenter, eller brukere, og opererer med sin egen valuta, ISK (Interstellar Kredits), som kan brukes til å kjøpe skip og eiendom i spillet. Spillerne bruker imidlertid ekte penger til å kjøpe seg såkalt PLEX (CONCORD Pilots License EXtension) som gir deg tilgang til spillet i en gitt tidsperiode. PLEX kan igjen selges og kjøpes internt på spillets markedsplass, og skaper dermed en knyttning mellom den virtuelle valutaen ISK og det virkelige livets penger.

Krigen startet grunnet en ubetalt regning

Gårsdagens historiske krig ser ut til å ha startet da alliansen Nulli Secunda glemte å betale en regning for leie av en sentralt plassert romstasjon i systemet B-R5RB.

Konkurrerende styrker i spillet så da sitt snitt til å forsøke å overta romstasjonen, og et slags virtuelt romkrig helvete brøyt ut.

Nulli Secunda og vennene i alliansen Pandemic Legion stod på den ene siden av kampen, mens alliansene CFC og RUS utgjorde den andre siden.

Ingen av alliansene var villig til å trekke seg ut av kampene som oppstod, men sendte i stedet inn sine største og dyreste slagskip, Titans, i et forsøk på å presse fienden tilbake fra det viktige området.

Et eksemplar av en Titans kan koste opp mot 5500 dollar, eller 222 milliarder ISK.

Slaget om B-R5RB ble avgjort da EVE’s amerikanske brukere våknet og kunne komme vennene i alliansen CFC til unnsetting. Når røyken endelige la seg etter kampen hadde 75 av spillets Titans blitt blåst i fillebiter, og verdier i spillet tilsvarende 500 000 dollar, eller 3 millioner norske kroner, hadde altså gått tapt.

Eve-online-2

Allerede nå merker man etterdønningene av krigen i EVE-universet. Kostnadene for resursen tritanium, som brukes til å bygge strukturer inne i spillet, stiger som følge av gårsdagens ødeleggelser.

… og det var alt vi hadde av virtuelle krigsnyheter i dag! 🙂

Kilder:

AP
BBC
The Verge

DYreste skip $5500 – 222 milliarder ISK

17 kommentarer

  1. Et eksempel til etterfølgelse! Heretter burde alle konflikter utkjempes virtuelt. Man kan lage tilsvarende spill, hvor man legger inn alle verdens land, konflikter etc for så å la det stå til!

    Krig er like irrasjonelt uansett plattform den utkjempes på. Det viktige er bare å finne en måte å projisere all testosteron 🙂

    Stein B

    Svar på denne kommentaren

    • Christian (svar til stein)

      Dessverre handler alltid krig om resurser, og kriger er ment å vare lengst mulig.
      Du vil finne, som f.eks under siste krig mot Irak og Afg, at familiene Bush og BinLaden sammen eier The Carlisle Group, som eier 80% av Amerikas våpenindustri.

      Disse familiene har tjent en del tusen milliarder dollar de siste årene.

      Hvor tror du lojaliteten til disse familiene ligger når kriger skal planlegges?

    • Anti-nerd (svar til Christian)

      Riktig!
      Det er naivt å tro at man skulle krige virtuellt når ressursene er i den virkelige verden.
      Alle med litt omløp i hue skjønner at kriger dreier seg om ressurser og PENGER og ikke «good guys vs de ÅH SÅ bad guys»

    • Petter O (svar til Christian)

      Og den påståtte forbindelsen mellom Bush og bin Laden-familien er en fin konspirasjonteori fra Michael Moore.

  2. Det bør nevnes at det finnes måter å tjene penger på i spillet også, og at de som tapte «penger» her, trolig ikke har betalt en eneste krone for det. Som nevnt kan man beregne spillpenger (isk) til hva det koster i dollar å kjøpe PLEX. Dette er en enveis konvertering, så det er ikke mulig å konvertere PLEX/isk tilbake til dollar igjen, noe som gjør at penger som er i spillet ikke kan brukes andre steder enn i spillet. (Fun fact, CCP, som lager spillet, holder til på Island, og «isk» er den internasjonale forkortelsen for islandske kroner, ingen sammenheng utover dette).

    Her er forøvrig en link til en litt mer utførlig artikkel om bataljen, som også tar med i beregningen tiden det tar å lage tingene som gikk ad undas og mere til. Artikkelen er skrevet av og publisert på et nettsted drevet at den ene siden i konflikten (CFC), og er omtrent like nøytral som Britiske tabloider: themittani.com/features/largest-virtual-battle-ever

    Svar på denne kommentaren

    • Tbear (svar til Saks)

      Dette er virkelig det spillet jeg har lyst til å spille! Har forsøkt noen ganger, men har ikke klart å få ordentlig taket på det, så trenger å finne noen som er villig til å «ta meg under sine vinger» og hjelpe meg på vei. Hadde det vært lettere å komme inn i hadde jeg nok vært der i mange år allerede selv.

  3. Legger igjen en lenke til en Reddit AMA (Ask me anything) av en EVE Online spiller som var direktør for en av de tidligere største alliansene.
    reddit.com/r/Games/comments/1weo82/i_used_to_run_the_largest_alliance_in_eve_online/

    Før dette hadde jeg hørt svært lite om spillet og aldri prøvd det, men ser at de som spiller det lever seg veldig inn i politikken i spillet, og alliansene med flere tusen medlemmer drives nærmest som multinasjonale bedrifter.

    The org structure is huge, with all the departments that any company has.
    Here are some of the groups that we had:
    HR – Primarily recruited from Reddit, so we would have campaigns where we would hit up /r/games and /r/gaming threads that were about Eve and try and bring noobies in. HR had to heavily vet people as allowing an enemy agent in can be very costly. Had a whole HR system that automatically checked Eve API’s for their history, questionable transactions etc.
    Accounting – Managed finances, kept us informed on our liquidity and cash flow, how much our hard assets were worth, whether we could afford X program or war
    IT – Managed all of our IT stuff, Mumble for voice comms that could handle 2 to 3,000 users simultaneously, Jabber for IM, forums, wiki, the previously mentioned HR system, radio, killboard etc.
    Intelligence – Spies, gathering intelligence on enemies and friends who might become enemies, counter intelligence attempting to find spies already in the alliance.
    Recon – People who fly around in space looking for interesting things and ensuring we have «eyes» in various systems where enemies might come from.
    Logistics – Literally space truckers, moving vital materials around while trying to not get shot (these people tend to be insane, as everything depends on them, and very few people can handle it for more than a few weeks, those who can you shower with love and sexual favors)
    Propaganda – People who made videos of our exploits, images poking fun at our enemies and ourself etc.
    Fleet Command – The people who ran the fleets, came up with the fleet composition everyone would use (what ships, fittings etc.) Being a high level FC is incredibly stressful and requires a large amount of tactical knowledge, communication skills, and you have to be able to multi task like a Mormon mom. You are taking in information from at least 7-8 different sources and trying to combine it into a realistic vision of the battlefield, all while herding around up to 2,000 autistic nerds.
    Reimbursement Team – Progressive for Spaceships, most decent sized alliances have a ship replacement program where if you lose a specific ship on an alliance sanctioned operation you will get reimbursed for the loss so you can get back into fleet right away. These guys have to check to ensure the operation you lost it on was reimbursable, that the ship was fit correctly etc.
    Diplomats – Arguably the most important team (I may be biased, as this is how I climbed the ranks 🙂 ) diplomats handle all the things a meatspace diplomat deals with. Handle all sorts of low level dumb bullshit, like stupid friendly fire incidents, all the way up to forming coalitions with other alliances making you the master of a space empire ranging over thousands of systems.
    Tasks are delegated by people being willing to do them and showing an interest. We would of course deal with churn, and if we were especially hurting in a given area a forum post would go up asking for volunteers. Depending on the area our requirements for entry into that role would vary. Within the groups I listed above there would generally be different levels within it with more and more authority and access given as you moved up the ladder.
    Enforcing compliance was generally done with a carrot, we found sticks to not work all that well. For example, ensuring people show up to fleet in the correct type of ships, we would only reimburse those who showed up in the type of ships that we asked for. If they wanted to bring something else to the fleet, they could, but if they died they would need to replace it themselves.

    Svar på denne kommentaren

  4. Roy Halvor Frimanslund

    For et års tid siden var det en PCgamer journalist som forsøkte seg som krigsreporter i EVE, resulterte i en serie ekstrem interresante artikler, videoer, bilder og pod-cast innhold.
    En av dem jeg fant igjen nå: LENKE

    Svar på denne kommentaren

  5. Spilte EVE Online i beta og ca 1.5 år ut etter de gikk live.
    Var pirat og medlem i CRICE corp det som den gang het Curse Alliance.
    Vi hadde det artig, men det STORE problemet er at for å henge med så må man bruke altfor mye tid.
    Det er ikke bra å sitte så mye foran skjermen.

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg spiller selv Eve, og var med på denne konflikten på CFC sin side, det var relativt skoi, men på grunn av TIDI (tiden kjøres saktere for å ikke ta knekken på serverne) var det til dels som et slidshow, og det tok opp mot 10-15 minutter fra jeg begynte å låse et mål til målet var ferdig låst.. så det var noget slow motion slåssing kan man vel si, men skoi var det. Selvsagt enda mer skoi for min del at PL gikk på en smell 🙂

    Svar på denne kommentaren

  7. I mine øyne er EVE Online det beste spillet jeg ikke spiller. Har hatt mange timer ingame og kost meg noe aldeles fryktelig, men real life shit og fokus på konsollspilling, har tatt meg litt bort fra universet.

    Derfor er det fantastisk at vi får slike artikler. Elsker å lese om universet og politikken/kampene der inne. At mainstream-media dekker EVE Online på måten de gjør, viser at noen virtuelle virkeligheter fortjener omtale og bred dekning.

    Svar på denne kommentaren

  8. EvE Online er vel det ENESTE spillet av noe akseptabel størrelse der man faktisk TAPER noe om man dør?

    Må være det mest nådeløse spillet som noen gang er laget, for ikke å snakke om det mest komplekse.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.