nrk.no

Et glansbilde blir født

Kategori: Video

Skjermskudd fra YouTube-video Boggie – Parfüm

Mange av ansiktene vi møter i media har vært en tur innom Photoshop for å bli unaturlig pene. Det er det greit å minne seg selv på innimellom – kanskje særlig foran speilet en januardag.

Photoshop alt sammen

I 2006 viste et kosmetikkfirma oss hvordan en ordinært utseende jente photoshoppes til å brukes i boards-reklame. Så det å avsløre hvordan modeller fikses på er det ikke noe nytt ved. Men den gangen var det forskjønnelsesprosessen som sto i sentrum; modellen var en anonym person.

Det blir mer personlig når en artist – den ungarske artisten Boggie – bruker sin egen glansbildifisering som musikkvideo.

Når alle photoshopper er ingen photoshoppet

Videoen bruker ikke bare digitalredigering; det jobbes endel med sminke og lys underveis, og verktøyet som vises er en fantasi-variant av Photoshop som også bytter frisyrer. Det finnes foreløpig lite real-time videoforskjønningsverktøy. Men fortellingen om forvandlingen kommer likevel greit frem.

Og på telefonen min har jeg flere apper som gjør liknende ting – fikser ansiktssymmetri, forstørrer øyne, forminsker neser og lager hvitere tenner.

Hva tenker dere om det videoen setter fingeren på; at idealene vi ser kun kan skapes på bilder? Er det en uungåelig konsekvens av at teknologien er tilgjengelig, eller kunne det vært annerledes – i tilfelle hvordan?

Via Neatorama

22 kommentarer

  1. Fin sang og flott dame. Personlig syntes jeg at hun var penere på det første bilde enn det siste, men fin video. Men naturlige jenter trumfer påsatte øyevipper, neglelakk, og brunkrem etter min mening.

    Svar på denne kommentaren

    • Mulig jeg forsøkte å være litt vel subtil 🙂
      Jeg mente ikke unaturlig som et forsterkende adjektiv til pen i «unaturlig pen», jeg mente det bokstavlig: Endel av de tingene som gjøres med fotografier i Photoshop, som å strekke halser, forstørre øyne, justere kinnben – er ikke naturlige, men computerskapte kroppsendringer. De er mer fremtredende i Dove-reklamen enn i denne musikkvideoen. Det skaper visuelt slående, men uoppnåelige utseendeidealer. Fint å se på, vanskelig å leve opp til (annet enn på fiksede bilder).

  2. Det var vel kun to ting i denne videoen (smalere hals og bytting av øyer) som ikke kunne vært gjort på egenhånd med sminke, fargede kontaktlinser, og en tur til frisøren. I tillegg til lyssetting og kameratekniske valg. 90% av jobben er sminke og hår. Det finnes mer hårreisende eksempler i reklamebransjen, men «hysteriet» over all form for retusjering begynner å bli useriøst og nesten komisk. Budaskapet til denne videoen bergynner å bli litt utdatert.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg tror det at når alle medier photoshop’er bildene sine, så gjør det noe med oss. Når det blir det vi omgir oss med, så er det klart at vi ser på oss selv på enn annen måte, enn om bildene rundt oss hadde vært av ‘normale’ folk. Vi ‘vet’ jo egentlig at de fleste bilder er endret på, men likevel sammenligner vi oss selv med det vi ser. Når det nesten ikke eksiterer flotte bilder av modeller med kropper som faktisk går an å leve med (de fleste modeller, som er høye og smale i utgangspunktet, blir jo forlenget i ben og hals og høvlet av på midje og lår – for mannlige modeller handler det gjerne om endre proporsjoner og å bygge på muskler), så venner vi oss til å se de retusjerte kroppene som ‘normale’. Jeg setter derfor stor pris på slike påminninger som denne videoen, om hvordan bilder retusjeres. Jeg skulle også ønske meg flere bilder av hverdagskropper – eller i det minste at man lar være å fortynne allerede slanke modeller. Og hvorfor er det så farlig å vise en hud som er levende, med fargesjatteringer og føflekker? I det virkelig liv foretrekker mange en ‘naturlig’ look, så hvorfor aksepterer vi at fotografier skal vise kunstige personer? Da kunne man like gjerne ha brukt tegninger – f.eks. blåser man gjerne opp øynene og tilpasser ansiktsform så modellen nesten ligner en manga-tegneseriefigur. Jeg vil heller ha naturlig variasjon – det er jo så kjedelig når alle blir gjort like.

    Svar på denne kommentaren

    • Anders (svar til Nina R)

      i utgangspunktet er jeg helt med på tankegangen din, men ser ikke det ville hjelpe å eksponere det «normale» mer fremfor det unormale/retusjerte. Motebransjen vil alltid utvikle seg og forsøke å skille seg ut. Er ikke det hele poenget? Å skille seg ut. Hvis det å se normal ut ble trenden så ville vi hatt en konkurranse om å se MEST normal ut. Hva hadde motebransjen funnet på da? Påmalte føflekker, bilringer, kviser, og rynker. Hvordan skal kvinner uten føflekker og rynker konkurrere med det? Jeg synes det er fullstendig håpløst å forandre på proporsjoner utenom all fornuft, men kvinner har da sminket seg, shoppet klær, gått til frisøren, og klaget over «fæle blitzer» lenge før fotoshop. Det er ikke så mye annet vi kan gjøre enn å akseptere, og ta ansvar for, at vi som FORBRUKERE har skylda, og makten til å forandre på det.

  4. Der har dere noe aa strekke dere etter jenter. Ingen grunn til aa subbe rundt i joggebukse og spise pizza, naa har dere ett maal og det er fult mulig bare dere vill det nok. Faa tilbake selvtilitten og mestringsfolelsen, oss mannfolk setter ogsaa pris paa det!

    Svar på denne kommentaren

    • ingunn (svar til Maverik)

      legg ut et bilde av deg selv da, så får vi se hvordan du selv holder mål. du vet, vi jenter er ganske kresne, så kanskje du trenger å strekke deg litt selv 🙂

    • Irene Tronrud Hansen (svar til ingunn)

      For egen del vil jeg gjerne ha testa IQ og EQ på gutta. For meg er bare muskler -særlig hvis de ikke er ekte en gang – lite interessant.

    • Kerot (svar til ingunn)

      Grunnen til at dere er kresne, er jo fordi dere er usikre, og fordi dere er avhengig av å ha sosial aksept for valgene dere gjør. Dere tørr ikke gå rundt med en som kan defineres som stygg, fordi dere er redd for hva det vil gjøre med deres egen sosiale status. Dere vil at makkern skal reflektere dere selv, ikke sant?
      Men slapp helt av. Dette er bare en fase. Når dere blir eldre, firer dere på kravene etter å ha brent dere uttallige ganger, og dere finner ut at det er noe som også heter personlighet, og at dette fenomenet også har en vanvittig verdi.

      Relax! You`ll get there soon enough.

  5. Knut A. Helgeland

    Blir ikke alle bilder pr definisjon photoshoppet (eller «lightroomed», eller «capture-one’d» eller hva vi skal kalle det) nå, dette er jo en natulig del av det digitale mørkeromsarbeidet. Å kreve at ting overhode ikke skal photoshoppes blir et ganske amish ståsted i 2014. Litt som å klage på krøssklipping… 😉

    Beautybox er en ganske standard plug in-pakke til After Effects som har reddet også flere norske kjente fjes fra en bad skin day:

    http://digitalanarchy.com/beautyVID/main.html

    Svar på denne kommentaren

  6. Det er jo egentlig fantastisk at enkelte mennesker enda strever etter å oppnå dette skjønnhetsidealbildet som har blitt skapt. Det er uoppnåelig, urealistisk og til tider ganske creepy.

    Synes det er merkelig at folk enda godtar denne dritten som mote og skjønnhetsbransjen prøver å selge oss. Vi vet at det skaper tapere, mobbeoffer, og selvmord. Enda putter vi penger i lønningsposen deres. Helt fantastisk.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.