nrk.no

LYD: Hør trommene forandres med rommet

Kategorier: Musikk og lyd & Webfunn


Skjermskudd fra YouTube-video

Vi som har drevet litt med musikk, lyd, filmet, sånne ting, vet at rommet – altså stedet det spilles inn – er en stor del av hvordan lyd høres ut: Refleksjonene fra vegger, tak, gulv og ting i rommet, hvor mye ulike frekvenser reflekteres av veggmaterialene og hva som fremheves og utslukkes av rommets dimensjoner.

Men vi har sjelden sett det så tydelig som i denne franske videoen:

Fake?

Et spørsmål som kjapt dukker opp, er: Er det ekte??

Vi har noen tanker om det, og det finnes en franskspråklig «bak kamera» – men det hadde vært morsomt å høre hva dere tenker først; kjør debatt!

via Gizmodo

22 kommentarer

    • Jarl Arntzen (svar til Jon)

      «Er det ekte?» Dette ville jo vært temmelig tungvindt å gjøre på andre måter enn å reise til 6 lokasjoner, spille et stykke på trommene hvert sted og deretter klippe sammen filmsnuttene. Maks en dags arbeid.

      Spørsmålet er det vel aller mest for å få klikk på artikkelen?
      Ok, da.
      Klikk.

      Bra video uansett 🙂

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Jarl Arntzen)

      Det er en lang diskusjon på Reddit, der de er usikre på det samme som vi er usikre på – basstrommelyden. Den er ganske tight i alle klippene. Jeg er ikke i tvil om at romklangen du hører er rommet via det stereomikrofon-paret man ser i «making of»-videoen, men lurer på om det har vært en nærmikrofon i tillegg, evt at de trigger en kick-sample.

  1. Det hele koker ned til at teppet trommesettet står på ikke endrer en rynke eller eller en skygge under hele seansen. Så her blir vi avledet til å fokusere på lyd, så vi overser avslørende detaljer.
    Men kreativt filmet og sammensatt, det skal de ha.

    Svar på denne kommentaren

    • skyggene på teppet endrer seg konstant, foldene på sidene endrer seg litt, trommeoppsettet endres også i enkelte av klippene (vinkelen på skarptrommen og beina til basstrommen) og lysrefleksjonene i trommesettet varier mye.

      tviler ikke et sekund på at videoen er falsk, og jeg er enig i at å filme dette med bluescreen (eller greenscreen) ville vært mer arbeid enn å reise rundt til forskjellige lokasjoner.

      sansynligvis er det gjort noe med basstrommen (egen mic og justeringer i miksen) men videoen får frem poenget (at rommet har like mye å si for lyden av trommesettet som selve trommesettet). Dette blir også diskutert i dokumentarfilmen «Sound city» som handler om studioet med samme navn.

  2. Forskjellen mellom 0:24, 0:26 og 0:30 skulle i teorien vera at 0:24 va den med mest gjenklang, dog er det 0:26 som har mest gjenklang av ein eller annan merkeleg grunn. Spesielt visst ein setter 0:26 og 0:30 opp mot kvarandre, ser det ikkje ut til å vere nokon særleg forskjell i miljøet, dog er det svært stor klangforskjell, noko som gjer at ein skulle tru at 0:26 var inni ein stor lagerbygning eller katedral osv. Her er det gjort ein bommert miksen.
    Altså, eg trur ikkje det er ekte lydmessig.

    Svar på denne kommentaren

  3. Heisann!

    Legg merke til at ingen har sagt noe om at det ikke er brukt en kompressor med kort release her, ei heller er det noen som har sagt at det ikke er brukt en Mid/Side-EQ Med en +Lowshelf i Center-kanalen, og en liten Hi-pass i Side-kanalen for å smalne inn bunn.
    Denne og lignende teknikker har vært i bruk siden stereo-teknikkens barndom,
    nå kan man jo gjøre dette i light-utgaven av Garageband for Nokia 3310, men før i tiden måtte man ha noe sånn som dette:
    adt-audio.com/ProAudio/ToolMod/Photos/TM130MS_Matrix_Top_h.html
    Grunnen til dette er at bred stereo i lave frekvenser ikke lar seg gjengi på vinyl, så den må strammes kunstig inn.

    Helt vanlige triks, og etter min erfaring med ambiente trommeopptak, ikke bare ekte, men heller ikke teknisk vanskelig bare man er litt over gjennomsnittet nøye med plasseringen og vinkelen på stereo-paret.

    Svar på denne kommentaren

  4. Tøff film. Jeg kjøper det at denne er ekte. jeg hører ikke noe som ikke kan gå ann. Klangtypen hørtes korrekt ut i forhold til location.

    Slik jeg ser det så har de egen lydmann som tar opp lyden uavhengig av filmingen. Noen plasser var mikkene mye nærmere trommesettet enn andre plasser. Noe som sikkert er gjort for å variere mengden klang etter ønske. I tillegg har kameraet en shotgun-mik på toppen rettet mot trommesettet. Dermed kan de mikse sammen de to f.eks. for å få en tight stortrommelyd uavhengig av location. Det er ikke vanskelig. Må også sies at man ikke hører like mye klang på bassfrekvenser. Hvis du tar samme mengde klang på en fiolin kontra kontrabass (ordspill intended) så er den hørbare forskjellen enorm.
    Merker meg at han spiller med øreplugger. Gjerne med klikk eller backingtrack – for å få samme tempo og feeling på de forskjellige plassene. Dermed kan man kryssklippe som man vil.

    Veldig tøff film for meg som (desverre) er mer vant til klang i den digitale verden. Ble inspirert til å komme meg mer ut:)

    Svar på denne kommentaren

  5. Lyden fra basstrommen er uforandret igjennom hele videoen tiltross for at bassen i høyeste grad ville vert påvirket av de forskjellige akustiske setningene. Litt synd at bass lydene akustisk sett ikke er med siden det ville vist hvordan alle de forskjellige frekvensområdene påvirkes.

    Svar på denne kommentaren

    • Basstromma er nok det ellementet som er likest gjennom filmen. Men den er på ingen måte uforandret (i mine ører). Forskjellen er bare mye mindre.

  6. Bra gimmick, men dette er nok ikke helt autentisk. Noen av omgivelsene er riktignok i nærheten av riktig type klang, men jeg tror nok vi kan slå fast at det så absolutt ikke låter slik der han sitter og spiller. Men morsom idé!

    Svar på denne kommentaren

  7. Dette er gjort i studio. Ingen stortrommer låter stort med avstandsmikrofon i friluft. Prøv selv. En stortromme utendørs låter mer «plakk» enn «boom». Jeg har heller aldri vært borti et rom som har slik akustikk som under broa. Romklangen tyder på at lyden treffer vegger meget raskt, og med mange refleksjoner. Siden det er langt opp til flatene her, så ville det hørtes annerledes ut i virkeligheten. Jeg har selv prøvd å spille mitt instrument under broer, og det blir mer som en katedral lydmessig. Mao. langsom og stor etterklang. Dessuten: Å spille ute på et jorde, uten noen flater i nærheten, vil jo ikke skape et rom i det hele tatt. Ingenting å reflektere lyden mot.

    Svar på denne kommentaren

  8. Reidar Brosvik

    God timing og helt ok fremførelse.
    Når det gjelder trommene i første klipp, er det uten tvil,
    av erfaring.
    At det faktisk spiller en stor rolle hvor du er med trommene,
    er helt sikkert. Alle uten «høreapparat», hører forskjellen.
    Noe som heter akustikk. Enig Magne,? …)

    Svar på denne kommentaren

  9. En annen ting: han spiller ekstremt bra! Er musiker selv og har spilt med og/eller kjenner til mange trommiser av topp 100-segmentet i Norge. Ikke mange av de som spiller en så enkel groove like tøft! Selvsagt har trommiser forskjellig stilart og særpreg, men man skulle kanskje tro at alle fikk til en slik enkel groove. Det er ikke tilfelle: mange ghoster slike groover ihjel, får det ikke til å svinge osv. Spiller du trommer og tror at dette er så lett som bare det – da har du aller mest sannsynlig rett og slett ikke peiling (manglende selvinnsikt, evne til distinksjon osv).

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Jon Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.