nrk.no

Fri bruk av mobildata – En saga i blått?

Kategori: Mobil


I dag kom kvartalsresultatene for telegiganten Telenor for Q3 2013. Resultat på 9,6 milliarder kroner før avskrivninger, er intet mindre enn ny rekord for Telenor.

Likevel er ikke alt bare gull og grønne skoger for konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

Telenoraksjen raste nemlig ned med 4% som en følge av resultatene, da disse var lavere enn hva markedet forventet seg.

I et intervju med NRK Nyheter forklarer Baksaas hvorfor, og peker på tre ulike forhold som gjør at Telenor altså ikke tjener nok penger. Rekorden til tross.

Den ene av disse årsakene, og den vi synes er nokså interessant, er at Telenor ikke tjener nok penger på datatrafikk.

Jon Fredrik Baksaas Foto: Telenor
Jon Fredrik Baksaas Foto: Telenor

– Vi får ikke helt ut kroner av den fenomenale dataveksten i det norske markedet for tiden, sier Baksaas i intervjuet med NRK Nyheter.

Resultatene viser faktisk en nedgang på 3% i Telenors inntekter på mobile tjenester.

For måten vi bruker mobiltelefonene våre på har tilsynelatende endret seg raskere enn hva både forståsegpåere og telegiganter klarte å se for seg, og ikke minst prise seg i forhold til. Med en pågående priskrig i markedet, klarte altså ikke Telenor å tjene nok penger i tredje kvartal 2013.

– Siden forbruksmengden øker, så vil jo trolig også prisen måtte stå i stil til den mengden du tar ut, sier Baksaas. Konsernsjefen vil likevel ikke være med på at «stykkprisen» er for lav. Problemet til Telenor er tilsynelatende at vi bruker veldig mye mer data, enn hva bedriften så for seg når de priset datatjenestene sine.

På spørsmål om prisen på datatrafikk er for lav svarer Telenors sterke mann,

– Ikke stykkprisen, men mengdeprisen. Altså det totale forbruksmønsteret er jo helt anderledes nå enn hva det var for noen år siden, og det gjør at prisbildet må endres over tid.

Hør innslaget fra NRK Alltid Nyheter her:

«Fri bruk av data» en saga i blått?

Det Telenor i praksis merker effekten av i dag, er det faktum at nordmenns mobilbruk har økt dramatisk de siste årene, noe som oversatt strengt tatt betyr at dataforbruket vårt i mobilnettene har økt tilsvarende dramatisk.

NRK TV på mobil.
NRK TV på mobil.

Det er altså her Telenor, og de andre aktørene, nå sliter med å ta ut nok penger. En kjapp rundtur innom de største teleoperatørene i Norge, viser nå at ingen lengre tilbyr «Fri bruk av data».

Der hvor man tidligere faktisk fikk tilbud som inneholdt «Fri bruk av data», ser man nå en vridning over til størelsesbestemte pakker, eller pakker hvor hastigheten skrus dramatisk ned når man overskrider sitt kjøpte antall gigabytes.

Det er tydelig at telebransjen har bestemt seg for at du skal betale for det du bruker, og heller skrur sine modeller for inntekt tilbake til slik vi kjente dem fra tradisjonell telefoni, og ikke minst melkekua ISDN.

Les også: NRKbeta: Alle veier fører til roam

Så spørsmålet vårt til dere på tampen blir derfor:

Er datatrafikk for billig i Norge anno 2013?

Er vi blitt en gjeng bortskjemte hi-tech-forbrukere som skal ha fri bruk, fri fart, fritt for bekymringer, hele tiden, alltid og over alt?

Eller; Er dette bare en mobilbransje som drar til skrustikka i håp om at neste kvartalsresultat også skal bli en rekord?

8 kommentarer

    • MacUser (svar til Lauk)

      Takk Lauk! Det var akkurat denne gaven jeg trengde idag. Vi bare kobler oss stykk for stykk fra alt som skaper avhengighet. Den ene dagen var strømmen bord pga et tre et sted, så var vannet bord pga gamle rør og man må vente høfflig og gå i seng, uten vann eller uten strøm. Samme neste dag og det kan gå en hel uke eller lenger, og alt i fryseren er til å kaste for ørtende gang.

      Så er nettet ned igjen og man må vente på det kommer igjen… og de streiker og det er utsolg og mobilen kan ikke kjøpes lenger…
      Som om det ikke var nok, er struping av datahastighet bitt innført som den størrste selvfølge, – noe som vi ikke har opplevet siden ISDN tiden og tellerskritt i 90tallet. For en ekstrem uetisk styring av mennesker – viser makta og rent forakt til kundene sine, at de er ikke annet en melkekyr. Når leverandøren av en tjenste ikke stoler på sine kunder, kan kunden under ingen omstendighet stole på leverandøren heller. Det er lovmessighet i modern psykologi.

      Det går ikke lenger med den avhengighet og brød og sirkus vi får servert. Å bygge opp våre egne energikilder, dyrke vår egen mat, ha eget vann og egen mesh-ruter+antenne uten ISP, er for meg bare lykken. Være endelig fri for noe for meg absolutt uakseptable, tåblige og latterlige regler
      en gjeng byråkrater eller maketings strateger finner på. Små mennesker som blåser seg opp.

      I en landsby med earthship som flere av oss bygger, kan vi bli selvberga og tilnermelsesvis uavhengig av det meste grådighet. Og staten koperer dette atferd i tillegg.

      Ser i helsevesenet hver dag, hvordan de gamle styres. Vil aldri i livet komme i en slik situasjon.
      Vi må bygge vårt eget paradis, der er ingen som bygger det for oss…!
      Da skal bygges nå i hele landet flere kaninbur til den neste generasjon – av samme type som de gamle bur, og der kan vi så sidde om noen år og finne oss i datastrubing og strømstrubing og ølstrubing, vannstrubing og matstrubing og fylles med medisin av ymse slag og hva den gjengen ikke kan finne på for å maksimere profitten. Når er «nok» nok? Nok penge, nok biler, nok hytter, nok piller og nok av alt? En umettelig gjeng.
      Og de er redd for P2P sprer seg, sis mellom liniene… hvorfor så en kollektiv avstraffelse av alle?
      Vi har en liten bedrift og trenger kommunikasjon med andre, henter data fra Universitetene og de ulike servere synconiserer data i et sett. Da er det umulig med et par Gb i en bedrift.
      Jeg vil bestemme selv, og vi er en hel del mennesker som vil bestemme selv, og ikke en eller annen knoll som puster seg opp og finner på nye måter å styre folk på.

      Vi så hvordan en av verdens største konserner KODAK gikk på dunken, etter kunderne ikke fant seg i de dyre filmruller med 24 eller 36 bilder lenger og kjøpte digitale kamera og printet ut deres egne bilder. Nu er Kodak stengt. Det er ikke konsernen som bestemmer, det er folket som ikke finner seg i det lenger og finner nye veie. Slik kan vi ta den ene etter den andre av denne grådige gjengen.

      Takk Lauk, da fallt noe viktig på plass, selvom det er nesten et år etter du skrev det…. Cheers!

  1. «Tjener ikke nok penger» er vel grunn nok til å mista all sympati. Så det er ikke at de ikke tjener penger, de får bare ikke nok av det. Blårussen bør vel bare være fornøyd med å ha laget en forening som går rundt og går bedre enn noen gang.

    Jeg har fri data fra Chess og kommer aldri til å skifte abonnement. Prisforskjellen fra «fri bruk» til «betal for bruk» er enorm. Med mitt forbruk på 22 GiB i mnd. tar meg fra 199 NOK/mnd. til 380 NOK/mnd. og raskt stigende. (Priser fra Telepriser.)

    Svar på denne kommentaren

    • Arve Systad (svar til Daniel)

      Kan jo være tilfelle at de må tjene *nok* penger for å kunne nå de resultatene investorer ønsker, for å ha råd til de nødvendige investeringene fremover, for å gi nok soliditet, nok egenkapital å tære på i dårligere tider eller andre ting.

      Det er nå en gang sånn kommersielle firma fungerer – det finnes kun ett primærmål: Å tjene penger.

    • Hazrat Shahzadi Eredat Khanum (svar til Daniel)

      Ingen er tjent med at Telenor går dukken. Det er bare Telenor og TeliaSonera som faktisk eier sender/mottager-infrastrukturen her i landet. Alle andre leier linjer der. Et selskap som går i null, og ikke tjener penger er ikke liv laga. Da vil eierne selge ut og heller plassere pengene på lønnskonto til 0.5% rente. Og hvem eier Telenor? Aksjefond, staten, og andre finansielle aktører.

  2. Husker jeg hadde NetCom Fastpris Data. For 249,-/måneden fikk jeg ubegrenset med data, intet annet inkludert. Knyttet det i 2008 og kjøpte samtidig et tvillingsim – som jeg satte i et eget modem. Da NetCom endret modell tidligere i år vurderte jeg veldig, veldig sterkt å bytte operatør – helt til alle tilbudene ble identiske, med noen småforskjeller i pris og nisjèting (Tele2 tilbyr alt som er i fastprispakkene deres i Sverige òg). Hoppet på NetComs fri ALT da de feiret fuglene vet hvor mange år. Nå har jeg, ihvertfall i et lite år til, fri bruk av data, ringing og sms – og dataen er helt klart det viktigste. Merket det allerede i 2008, at Facebook ble brukt mer enn tradisjonelle SMSer og Skype ble det jeg ringte med.

    Ønsker at operatørene skal tjene penger, absolutt, men samtidig vil jeg som forbruker virkelig ha den frie dataen. Når jeg en gang må bytte abonnement, neste år, da blir det til den som for en rimeligst mulig krone kan tilby det som kan kalles fri data. 6 gigabyte? Altfor lite. For en halv tusenlapp i måneden? Altfor mye!

    Håper operatørene skjønner at det jeg, og mine likesinnede, trenger er datatrafikken. For en rimelig krone. Uten begrensninger. Da betaler jeg gledelig for både ringing, SMSer og MMSer.

    Svar på denne kommentaren

    • Håkon Laland (svar til Håkon Laland)

      Og med det sagt; jeg bruker flere hundre gigabyte i måneden. Telenor-nettet i leiligheten min er så søppel at NetComs 4G er en drøm i forhold. Jeg og de to jeg bor med har et enormt behov for nett, og NetCom kan dekke det – bedre enn noen nettilbyder kan.

  3. Og som en liten digresjon til hvor trangsynte, gammeldagse og kundefientlige noen operatører kan være i 2013:

    Jeg kjøpte en iPhone 5 med binding i fjor og hadde i fem år før hatt bedriftsabonnement. Jeg trodde jeg visste sånn ca hvor mye jeg brukte i data, men var ikke så sikker; så jeg bare tok en pakke fra Tele2 og regnet med at det gikk fint å oppgradere senere.

    Den gang ei… For jeg kan skjønne den delen med å nekte kunden sin å nedgradere sitt abonnement til noe billigere… Men det viste seg at da jeg fant ut at jeg trengte en dyrere dataplan, så var ikke dette engang lov til å oppgradere til.

    Altså, jeg fikk ikke lov til å betale Tele2 mer penger!

    Eneste utveien var enten å bruke mindre data, eller bryte abonnementet (en strupet hastighet var så og si ubrukelig da strupeprogramvaren i nettet til Tele2 også gjorde at det føltes ut som at latencyen gikk dramatisk opp i tillegg)

    FY til Tele2 å gå baklengs inn i fremtiden og FY til meg som åpenbart må lese avtalevilkårene neste gang og ikke anta åpenbare og logiske slutninger som viser seg å være feil..

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Håkon Laland Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.