nrk.no

Nå vil Google bruke bilde av deg i annonser.

Kategori: Det sosiale nettet


Fra og med 11. November vil Google gjennom sitt sosiale nettverk Google+ kunne bruke ditt profilbilde i sine reklamerbannere.

Endringen er varslet gjennom en endring i Google «Terms of Service«, og gjør at søkegiganten kan bruke bilder og navn fra brukerne i Google+ i sine bannerannonser.

Personlige reklamer

Google ser ut til å ha stor tro på reklame basert på «personlige anbefalinger» fra venner og bekjente i sosiale nettverk. Den nye funksjonen, som har fått navnet «shared endorsement» og bygger på at produkter og tjenester som du har likt eller ratet i noen av Googles mange tjenester rett og slett blir en del av en reklamepakke for produktet det er snakk om, hvor ditt navn og profilbilde blir brukt som sannhetsvitne i reklamen.

Eksempelet på hvordan Google ser dette for seg ser slik ut:

SNP_AFDF154534111F5608059E28988618D425FA_3437791_en_v0

Rent prinsipielt er det lite som skiller Googles «shared endorsments» fra Facebooks Sponsored Stories.

Protester på Google+

Da nyheten ble kjent sist fredag, resulterte dette (selvsagt) i protester fra Google+ brukerne. Vi tillater oss å siterer Huffington Post:

After Google announced on Friday that it will start putting people’s names and faces into online ads, some Google+ users decided not to take the news lying down. The few who use still use Google’s Facebook clone protested the move by switching their Google+ profile pictures to images of the company’s executive chairman, Eric Schmidt.

Flere av brukerne vise sin misnøye med nyvinningen ved å endre profilbildet sitt til et bilde av Google-sjefen Eric Schmidt.

Screenshot 2013-10-15 10.25.34

Slik unngår du å bli poster-boy

«Shared Endorsements» er en funksjon det er mulig å skru av. Ingen skal i følge Google tvinges til å bli reklameobjekter, men funksjonen er i utgangspunktet satt PÅ for alle brkere.

Slik skrur du det AV:

1. Logg deg inn på Google med din bruker. http://www.google.com

2. Gå til «Shared Endorsments» setting side. Er du ikke Google+ bruker blir du nødt til å bli det for å få skru av funksjonen. https://plus.google.com/u/0/settings/endorsements

3. Nederst på denne finner du en avkryssningsboks som du fjerner krysset i for å kvitte deg med «Shared Endorsments». Husk å trykk Lagre og bekrefte at du virkelig vil gjøre dette.

Hva synes dere om «Shared Endorsments»?

18 kommentarer

  1. Jeg synes det er helt greit. Det er slik mange bruker nettet nå. Skal man kjøpe noe (ting eller tjenester), så søker man rundt etter tester og anbefalinger. For meg rangerer anbefalinger fra de jeg kjenner høyere enn de jeg ikke kjenner. Når jeg skal handle tekniske ting støtter jeg meg ofte til tester av anerkjente magasiner eller lignende.

    Har man først skrevet en anbefaling av noe i sosiale medier, hvorfor vil du da skjule det? Jeg synes det er fantastisk at Google setter dette i system.

    Svar på denne kommentaren

    • Dette er jo helt på trynet.
      Man MÅ ha Google+ for å kunne ha bruker på YouTube. (Vet ikke med andre tjenester, men jeg antar det er noe lignende).

      De hadde fått tillatelse til å bruke trynet mitt hvis jeg hadde fått like godt betalt som en modell gjør for en lignende reklame.

  2. Google-kontoen min er på norsk, og teksten ved checkboxen sier «Basert på aktiviteten min kan Google vise navnet og profilbildet mitt i delte anbefalinger som vises i annonser.»
    Så over dette igår, men lot det stå siden jeg trodde jeg kunne opt-in på funksjonaliteten, noe jeg jo ikke ønsker (kan si jeg ble positivt overrasket).

    Har lest litt mer nøye på siden nå, og lenger oppe står det «Med innstillingen nedenfor kan du begrense bruken av navnet og bildet ditt i delte anbefalinger i annonser.» Dårlig oversettelse ved checkboxen med andre ord. Litt skuffa, men har ihvertfall fått skrudd av funksjonaliteten nå. Takk til dere 🙂

    Svar på denne kommentaren

  3. Roy Halvor Frimanslund

    Denne funksjonen var automatisk AV hos meg, er dere sikre på at det er noe Google setter på for alle brukere i utgangspunktet? Kan det være annerledes etter hvilket land man er fra?

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Roy Halvor Frimanslund)

      Etter hva vi forstår kommer det an på om du har endret personverninnstillingene dine eller ikke.

      Har du i utgangspunktet ikke endret personverninnstillingene for din Google/Google+ konto, vil den tilsynelatende være default på.

  4. «Sjappa på hjørnet» is proudly endorsed by Holten. Tommel’n opp!

    Somme anbefalingar held eg privat, men somme varer, tenester og firma likar eg så godt at eg gjerne gir dei meir business ved å anbefale dei for heile verda, og især venner og kjente. Eg ser på det som å hjelpe folk eg likar handle det dei likar frå stadar eg likar. What’s not to like?

    Sjølsagt er eg klar over at det kan tegnast eit mønster over mine preferansar ut frå det som er offentleg kjent av mine +1ar og stjerningkast. Men det mønsteret er i store trekk det eg velger å ubeskjemma gjera synleg. Resten forblir gjettverk.

    Svar på denne kommentaren

  5. Jo Bjarne Johansen

    «…ved å endre profilbildet sitt til et bilde av Googles grunnlegger Eric Schmidt.»

    Nei, Eric Schmidt er ikke grunnlegger av Google, men derimot en person som ble ansatt for å være CEO i Google i 2001, og som nå er chairman i Google. Hmm, jeg hadde liksom forventet at de som skriver artikler på et teknologinettsted som NRKbeta vet hvem grunnleggerne av Google er…

    Svar på denne kommentaren

  6. Rest easy, guys!

    Dette blir det raskt slutt på! Vi liker rett og slett ikke det som venner og bekjente liker. Vi vil ikke bo på det samme hotellet som venner har bodd på. Det er som å dilte etter og oppleve det som venner allerede har opplevd. Sekunda vare!

    En bekjent som anbefaler en restaurant? En restaurant han bruker å spise på?

    Kjøpe en bil som andre i kretsen har?

    Det finnes unntak, men for det aller meste vil vi få et negativt forhold til produkter og tjenester som andre liker og har prøvd før oss.

    Vilt fremmede er noe helt annet. Det kan virke som en nøytral anbefaling.
    Når du ser hvor stor forskjell det er på hva folk har opplevd, er ikke anbefalingen så mye stole på uansett?

    Jeg kommer aldri til å laste opp noe bilde til Google.

    Svar på denne kommentaren

  7. Eirik Jansson Haverstad

    Ånei, krise! Anmeldelser jeg legger ut på nettet vil nå bli vist til vennene mine! Dette finner jeg meg ikke i, jeg la jo ut anmeldelsen på nettet fordi jeg var redd for at noen skulle lese den!

    Vet ikke helt hvorfor folk har et problem med dette, liker de at venner ser anmeldelsen, så kan de jo droppe å skrive anmeldeser?

    Svar på denne kommentaren

  8. At mine anbefalinger på nett kommer på nett er i og for seg greit nok, problemet er hvor mye som kan tolkes som anbefalinger på nett som slett ikke er det – spesielt med facebooks notoriske «liking» – jeg liker ikke banken min, jeg aksepterer at jeg trenger den (men har derfor ingen kontakt med den gjennom facebook), det samme gjelder for en del andre ting man må forholde seg til på nett. Mine venner får allikevel ofte nok høre hva jeg har sansen for.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Hanne Finnøy Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.