nrk.no

Identitet i skogen av siloer – problem for mediebransjen?

Kategorier: Internett,Netthandel & Webfunn

Silos av Digitalnative på Flickr CC BY-NC-ND

Silos av Digitalnative på Flickr CC BY-NC-ND
Silos av Digitalnative på Flickr CC BY-NC-ND

Er noe av mediehusenes problem når de skal forsøke å ta betalt at det ikke finnes gode nok felles systemer for identitet og standardiserte måter å abonnere på?

Doc Searls, en av mennene bak The Cluetrain Manifesto har skrevet litt om dette i det siste, han mener årsaken til at ting ikke funker godt, er at alle har hver sine systemer og hver sin silo, og at systemene ikke tar utgangspunkt i individene:

IIW Challenge #1: Sovereign Identity in the Great Silo Forest

The only way publishing can escape the forest of silos

Lesverdig både fra et mediefinansieringssynspunkt – vi snakket litt dypere om temaet i Betalingsmurene kommer til norske nettaviser – men også filosofisk interessant og med hensyn til privacy.

2 kommentarer

  1. Privatinformasjon er virkelig kinkig når nå nettavisene skal registrere sine lesere. Jeg er papirabonnent på Stavanger Aftenblad og har dermed registrert meg for (foreløpig) gratis lesing av plussmerkete artikler på aftenbladet.no. Problemet er at jeg leser nettartiklene med mitt fulle navn. Avisen har hittil ikke ant hva jeg leser i papirutgaven i godstolen, eller i nettutgaven i kontorstolen. Det skal de heller aldri få gjøre! Google derimot vet godt hva jeg leser på nett, men de må antas å være lite opptatt av meg som privatperson. Kun som et siffer. Derimot er Stavanger Aftenblad ikke troverdig i sin håndtering av mine personlige lesevaner. Jeg risikerer at det sitter noen i Stavanger og vet hvilke sider, artikler, oppslag jeg leste i forgårs. Og at de kjenner meg. Og at de vil selge meg. Som person, ikke som siffer. Det er ille, svært ille. Følgelig unngår jeg å benytte meg av min rett til å lese plussmerkete artikler vederlagsfritt. Hvilket selvsagt gjør nettavisen deres nesten like uinteressant som papiravisen er blitt med årene.

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg har ikke noe som helst problem med å se at aviser og andre media må finne nye måter å tjene penger på. Imidlertid fører systemene med låste artikler kun for innloggede brukere til at noe av vitsen med å publisere på nett forsvinner – det er ikke lenger mulig å vise andre til innholdet. Like frustrerende hver gang en eller annen nettvenn viser til en tilsynelatende potensiell interessant artikkel i sin lokalavis – som bare kan leses av dem som har abonnement på det – eller for den saks skyld ting jeg abbonerer på og har lyst til å dele kommentarer på med et større publikum – men som det jo ikke er noe vits i å linke til.

    Jeg vet ikke om noen aviser kjører systemet som «linux weekly news» (lwn.net) har. Der er redaksjonelt innhold bare tilgjengelig for abbonenter de første 14 dagene, deretter er det åpent. Selvfølgelig, «yesterdays papers telling yesterdays news» – mye av innholdet i avisene er uinteressant fjorten dager etter publikasjon, men en god del av kvalitetsjournalistikken har en såpass lang levetid at det kunne vært interessant (i hvert fall med en en ukes sperre).

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Morten Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.