nrk.no

Hvor svær er «The Fox», egentlig?

Kategorier: Det sosiale nettet,Forskning & Video

Skjermskudd fra YouTube

Norge er en bitteliten bygd i hjørnet av verden. Derfor blir vi nordmenn gjerne litt oppspilt om noen legger merke til oss – særlig om det er positiv oppmerksomhet.

Enter The Fox

Ylvis-brødrenes svært nynnbare lille sak «What Does The Fox Say» har vakt berettiget oppstand; de har sammen med Stargate laget en liten jævel som biter seg fast i både øret og delingsmuskelen. Kombinasjonen av YouTube og opptreden i amerikansk TV har sendt dem inn høyt oppe på Billboard-listen, såpass høyt at sist nordmenn var der oppe, var det a-ha i forrige årtusen.

Big in Japan

Og apropos a-ha: Vi nordmenn liker å tenke på a-ha som en vesentlig eksportartikkel. Samtidig, på den andre siden av dammen, kåret Rolling Stone’s lesere a-ha til tidenes one hit wonder i 2011.

Er det slik med The Fox også? Er The Fox primært et norsk fenomen, men som noen i USA har lagt merke til?

La oss måle

Skjermskudd fra YouTube
Skjermskudd fra YouTube

Ser vi på statistikken som ligger inne i YouTube, ser vi at videoen nærmer seg 100 millioner avspillinger, og går vi inn i statistikkverktøyet til YouTube, får vi se at folk har sett på denne videoen i sammenlagt 443 år. Men hva betyr det? Hva er skalaen på dette?

Så mange startede videoavspillinger er det på YouTube mens jeg skriver dette:

Skjermskudd fra YouTube
Skjermskudd fra YouTube

I forhold til

Som de glade trendforskerne vi er, fyrte vi opp ett av våre favorittforskningsverktøy; Google Trends, som viser hvor mange (relativt sett) som har søkt etter et ord eller en frase i Google. Vil du vite mer om dette verktøyet, sjekk artikkelen Statistikk for knapper og glansbilder – det er et godt verktøy for å finne ut hvor stor The Fox faktisk er i verden utenfor.

Det vi da ser, er at søk på frasen «The Fox» (som er den som ser ut til å være den mest brukte for å finne denne videoen) gjør et realt byks opp når denne videoen først dukket opp:

skjermskudd fra Google Trends
skjermskudd fra Google Trends

Ser vi litt nærmere på grafen, kan vi også se humper som viser når oppmerksomheten er større og mindre – Den første humpen opp dere ser etter den første vekstperioden, er når Ellen De Generes har Ylvis som gjester og synger med:

skjermskudd fra Google Trends
skjermskudd fra Google Trends

Local Boy Does Good

Men hvordan fordeler egentlig interessen seg geografisk? Hvem søker mest etter The Fox:

skjermskudd fra Google Trends
skjermskudd fra Google Trends

Norge er selvsagt på topp. Det er jo VÅR video. PÅ annen plass kommer amerikanerne. Norge er med sine ca 5 millioner innbyggere en dverg i forhold til USAs 314 millioner. De er noen-og-seksti ganger flere enn oss. Tar du hensyn til befolkningsmengden (og legger tilside det at vi er mer digitale en USAnerne), er vi i Norge altså røft regnet 200 ganger mer interessert i hva reven sier enn den jevne amerikaner.

Så det er nok et norsk fenomen, ja. Men hvor stort er det i forhold til andre nettfenomen?

Når reven opp i viral-klassen?

Vi valgte å gjøre en sammenlikning med to andre nettfenomen som har vært svære det siste året; PSY’s Gangnam Style og Baauer’s Harlem Shake:

Skjermskudd fra Google Trends
Skjermskudd fra Google Trends

Vi ser da at Reven ikke helt når de andre fenomenenes høyde internasjonalt. Er videoen tidlig i en Gangnam Style-utvikling, eller er den iferd med å gi seg? Det er selvsagt umulig å vite med sikkerhet. Noe slikt som Ellen De Generes, men med større gjennomslag kan selvsagt sette igang noe, for mesteparten av verden har foreløpig ikke lagt merke til The Fox.

Utflating

Men vi er usikre på om det vil utvikle seg videre, for vekstraten er slakere enn den har vært for mange fenomen som har blitt store. Ser vi på YouTubes statistikk over hvor ofte videoen deles, er trenden nedadgående:

Skjermskudd fra YouTube
Skjermskudd fra YouTube

Big in Norge

Men hvorfor føles det som The Fox har gått så godt, om det egentlig bare er et halvstort nettfenomen?

Vi får se på Google Trends fra Norge for disse tre fenomenene Gangnam Style, Harlem Shake og The Fox – alle farsotter som har herjet landet:

Skjermskudd fra Google Trends
Skjermskudd fra Google Trends

Da ser vi at oppmerksomheten rundt The Fox er tre ganger høyere enn den var for Gangnam Style – og det forklarer kanskje også hvorfor det innenfra vår provinsielle boble føles som Norge igjen er på alles lepper…

68 kommentarer

    • Eivind M. Sætre (svar til Stig Johan)

      Dette gjaldt også en leseravstemning – ikke en kåring utført av selve magasinet. Også «The Sun Always Shines on TV» gjorde det skarpt i USA, men det har visst alle glemt.

    • Per Bull Holmen (svar til Eivind M. Sætre)

      Helt enig med dere. A-ha var et dårlig eksempel, fordi det som skjedde var at de brøt verdensrekorden mange år etter Take On Me, med flest betalende tilskuere på en konsert noen sinne. Det var i Brasil, og George Michael, Guns’n’Roses og Prince klarte tilsammen å trekke færre tilskuere enn A-ha alene. Så ble de sure for at amerikansk presse inkl. MTV ikke gadd å skrive/rapportere om det, og kuttet ut det amerikanske markedet fullstendig. De sluttet å gi ut plater i USA, og sluttet å turnere der. Derfor regnes de som en one hit wonder i USA.

  1. «Norge er en bitteliten bygd i hjørnet av verden. » Jeg tror ikke du forstår at dette gjelder 95% av alle landene i verden, kun med unntak som USA, Russland, Tyskland, England, Frankrike, Italia, Spania og Kina. Og så har vi et par hundre land til som reagerer likt som oss når noe slikt skjer i landet deres. Selv store land som Mexico, med 120 millioner innbyggere, reagerer slikt, og spammer ned kommentarfeltene med «MEXICAN PRIDE» osv. Det er overhodet ikke et særnorsk fenomen, selv om dere journalister vil ha oss til å tro det.

    Svar på denne kommentaren

    • Enig med Simen. Norske journalister er kanskje litt provinsielle når de snakker om hvor provinsielle vi i Norge er…?

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Simen H)

      Vel, jeg er klar over at det ikke er et eksklusivt norsk fenomen. Men det handler ikke bare om størrelse. Frankrike, som du nevner, ligger 10 plasser under Mexico på listen over nasjoner etter folketall, men har – som du sier – neppe provins-komplekser. Og jeg har en mistanke om (uten å ha satt meg dypere inn i det) at Sverige og Danmark i mindre grad enn oss har dette suget etter bekreftelse, på tross av at vi er ca like store, holder til ca samme sted på kloden og har mange kulturelle fellestrekk. Kanskje varierer dette med i hvor stor grad man har pleid å være «lillebror». Et spennende tema, absolutt!

      Morsomt og tidvis innsiktsfullt perspektiv på nordmenn: Den norske væremåten

      Forøvrig, når jeg regner på det ser jeg at jeg har vært kjapp da jeg skrev «bitteliten bygd»; Norge sett i forhold til verdens befolkning ville gjort oss til et norsk sted med 3600 innbyggere, altså typ Vinje kommune.

    • «Frankrike, som du nevner, ligger 10 plasser under Mexico på listen over nasjoner etter folketall, men har – som du sier – neppe provins-komplekser»

      Artig at du nevner Frankrike i denne sammenheng! Franskmenn er jo kanskje mer kjent enn noe annet folkeslag når det kommer til forherligelse av seg selv. Er du klar over at det kun er et lite fåtall av franskmenn som kan eller «vil» kunne noe annet språk enn nettopp fransk, da de fortsatt ser på fransk som det første og det eneste reelle verdensspråk og ikke engelsk som 99% av resten av verdens befolkning?

      Nå er det også kjent at vi nordmenn ikke er like bortskjemte med listetopper i USA som det Svenskene er. Så at vi skryter av at vi har en «tullelåt» inne på topp 8 på bilboard synes jeg ikke er så rart.

      Man kan heller ikke sammenligne The Fox med andre kommersielle låter, som f.eks Gangnam Style og Miley Cyrus – Wrecking Ball som en annen lenger nede i gata her nevner. Dette er låter som er hauset opp av reklamer verden over, noe derimot The Fox ikke har blitt. Så at lille Norge med Ylvis-gutta og The Fox klarer nærmere 100 millioner avspillinger på en tulle-låt i løpet av knapt en mnd, skal kunne sees på som en langt større prestasjon enn hva kommersielle låter med reklame i milliardklassen slik som Gangnam Style og andre låter i denne dimensjonen. Hvis du ikke klarer å se forskjellen på dette, så forstår jeg heller ikke hvorfor du kommenterer dette. PS! Gangnam Style hadde blitt sett av over 300 millioner Sørkoreaner og andre asiater i et halvt år før den fikk noen som helst kommersiell suksess i den store vide verden!

    • Ingebjørg Birkeland (svar til B Eidem)

      Vet du hvor mange prosent av alle amerikanere og engelskmenn som ikke er selvopptatte men snakker flere språk? Ikke mange!

    • over 30% av den amerikanske befolkningen snakker engelsk og spansk. så det er jo ikke så ille mange, så der har du nok rett.

      new mexico og texas har det som offisielle språk. Louisiana og maine har fransk og engelsk mer eller mindre som offisielle. de har vel da enorme problemer med å snake med hverandre der siden de er så opptatte av å KUN snake ett språk!

      dessuten: det er ikke noe offisielt språk I Usa på føderalt nivå.

    • Roy Westerlund (svar til navn)

      USA har INGEN offisielle språk i følge et svensk tv-program om verdens språk. Et program som ble vist på fjernsyn i går. Unntaket er en enslig by, Jackson, som har bestemt at engelsk skal være offisielt språk der. Allerede har flere uttalt at det er ulovlig i følge USA’s grunnlov.

    • Sissel Henriette (svar til B Eidem)

      Greetings fra Bangkok! Ja her i Asia var både dansen og låta til PSY forlengst allemans eie før den nådde Norge og Vesten. PSY ble kopiert inn og plagiert tusenvis av ganger, og det var gate dans i hovedgatene som ‘kopi av Gagnam stylen’ på Sukumvit Road in Bangkok. Da var dette blitt masse marked. Ikke bare via kommersielle kanaler og markedsføring med en ellevill begeistring. Spennende at det blir fokus på ‘viral’.. men hvorfor blir vi Nordmenn så indignerte når det er noe som blir nedsnakket om ‘våre stjerner’ og artisiter?
      @Anders Hofseth, bra artikkel!
      Når vi sammenlikner ulike land og ‘våre’ stjerner glemmer vi at mange land har et stort lokalt marked for lokale artister, eller regionale artister. Latin Amerika her sine helter og heltinner, Asia har sine ‘big names’ som mange kommer fra Korea og Japan og gjester store markeder som Thailand og Indonesia i sine tours – dvs mer enn 67 millioner og 250 millioner. Ingen har nevnt India – og en egen industri som lever godt at entertainment; film og musikk fra Bollywood er enormt!
      Uansett, gøy at slike ting skaper engasjement. Skal si ifra når jeg ser dette lastet opp og blir viralt i sociale medier i South East Asia (her er det WhatsApp, LINE og Instagram som er viktige sosiale medier i tillegg til Facebok – og Bangkok er største FB by i verden). For å nå de store massene er det mer enn USA folkens!!!
      Lykke til Reven! 🙂
      PS: jeg hørte om dette første gangen når jeg var hjemme i Norge for et par uker siden på familie selskap… alle i ekstase! 🙂

    • Jonas Eilertsen (svar til Simen H)

      Nåja, det jeg synes er spesielt med Norge er at alle små suksesser blir del av det jeg vil kalle «den store nasjonsbyggingen». Alle skjønner at vi ikke er Italia eller Storbritannia, men vi fremstår som en ganske umoden nasjon når vi overvurderer ting som «The Fox» på denne måten. Det jeg faktisk sliter med, er den åpenbare logiske bristen i folks hoder, når de jubler over sånt som dette. Hva tror vi det vil lede til? At Norge plutselig blir ansett som et viktig land med mye å fare med? Det vil vi jo ikke. Uansett hva vi finner på, så vil vi være et lite og uviktig land i Europas utkant, og vi vil aldri ha noen stor innflytelse på områder som verden virkelig bryr seg om. Da blir poenget med å ta en morsom sang med moderat suksess som en seier for Norge som nasjon borte. Det vi driver med kan sammenlignes med å score et mål i en førstedivisjonskamp, og deretter lulle deg inn i en syk illusjon om at du har senket Spania i en VM-semifinale. Det henger bare ikke på greip, og som nasjon tror jeg det hadde vært veldig bra for oss å få føttene ned på jorda igjen. Som min amerikanske frue sa om Norge: «You guys constantly act like you’re hot shit, and it’s getting annoying». Vi er, for å si det slik, han slitsomme fyren på festen som desperat prøver å være kul, sånn at alle vil like ham.

    • nordmann i utland (svar til Jonas Eilertsen)

      Enig i mye av det du skriver, men norge har faktisk ganske stor innflytelse på land rundt om i verden. Dette er på grunn av oljefondet som har en enorm innflytelse. Gjør dette svaret kortfattet, men ville bare påpeke at vi har innflytelse på ting som ansees som viktig.

    • Nei, det har vi overhodet ikke. Norges formue er mindre enn sparekontoen til Bill Gates. Steven Van Sand sa senest i dag at de fleste i USA tror at Norge er en småby i Sverige. Jeg er helt komfortabel med det. Det jeg ikke er komfortabel med er at norske journalister tror vi er så «big». Vi har aldri vært det, og kommer aldri til å bli det heller. Fint for meg.

    • Smartine (svar til Sverke)

      At Norge ikke spiller en rolle internasjonalt er feil, da vi som nasjon har bidratt sterkt i arbeidet for sikkerhet og fred og høster anerkjennelse for det.

      Siterer fra nettstedet til Digitale læremidler for videregående opplæring:

      Det første virkelige eksemplet på Norge som fredsmekler og tilrettelegger av fredsforhandling i væpnede konflikter kom med Oslo-avtalen mellom Israel og Palestina tidlig på 90-tallet. Etter hemmelige møter i Oslo kom partene fram til en avtale som ble underskrevet foran det hvite hus i Washington i august 1993. Siden da har Norge meklet i eller lagt til rette for fredsforhandlinger i en rekke land verden rundt, blant annet i tidligere Jugoslavia, Sudan og Guatemala. Den mest fokuserte forhandlingen har kanskje vært fredsprosessen på Sri Lanka mellom tamiler og singalesere, der det med norsk hjelp ble skrevet under en våpenhvileavtale i 2002.

      Hvorfor har Norge fått en slik rolle i fredsarbeid i verden? I Ny Agenda listes det opp en rekke årsaker:
      vi har ikke en fortid som kolonimakt
      vi har ikke økonomiske eller militære interesser i fjerne strøk i verden
      vi er et lite land som ligger langt borte og er nøytralt i forhold til de aktuelle konfliktene
      vårt engasjement i FN og i tidligere konflikter har blitt lagt merke til og gir Norge et visst rykte
      Norge spiller på lag med både enkeltpersoner og organisasjoner som for eksempel Kirkens Nødhjelp. Kirkens Nødhjelp har blant annet vært et viktig bindeledd for Norges involvering i fredsarbeidet i Sudan og i Guatemala.

    • Andreas (svar til Sverke)

      Norges oljefond er langt større en sparekontoen til Bill Gates (anslått formue 67 mrd) Norges Oljefond er verd flere hundre! verd å merke seg: Norges oljefond eier ca. 1 % av alle aksjer i hele verden! det er ganske sykt!

    • det er jo hele poenget, de er dyr i skogen – og reven kommer jo dansende inn etterhvert. it all makes sense!

    • Per Pleks (svar til maiken)

      Jaha- nå skjønte jeg det. Og «alle» kan jo ta grepene Bm, A og E på gitaren, og dermed tar ethvert nachspiel nye høyder.

    • Per Pleks (svar til Per Pleks)

      Men ved nærmere ettertanke, så er jo ikke reinsdyr noe man finner i skogen – de vanker i flokker ute på viddene. Og det kan også rever gjøre. Den comparerende analysen av kostymer vs. tekst viser altså en viss sammenheng mellom de ulike arter, da reven kan raske både i skogen, med ekorn, og ute på viddene, der reinen er. Det er derfor vitenskapelig fastslått at Ylvis-brødrene var i sin fulle til å være ekorn og reinsdyr, da de spilte inn Norges nye nasjonalsang. Hurra for 17. mai. Og alt det derre der.

    • «Men ved nærmere ettertanke, så er jo ikke reinsdyr noe man finner i skogen – de vanker i flokker ute på viddene. »

      Påpeker du at det KAN være noe som er urealistisk med videoen?

    • Per Pleks (svar til Sissel)

      I en konform verden, der man ikke kan ta en røyk i friluft engang uten å bli mobbet av statens helsetilsyn, så er det gjennom de små drypp av ufarlig galskap Ola Nordmann, eller Hillbilly Joe, kan avreagere. Og Ylvis har greid det på en fin måte, lage en sang om tulleting, som alle som vil kan synge med på, og som alle vet er bare tøys. Det som kommer nå, er de skarpe satirikernes versjoner, og det kommende regjeringsskiftet her hjemme er en kjærkommen anledning; Hva sier Erna egentlig ? Happy-happy-happy-ho ? Nobody knowns…

  2. Hans Erik Joner

    At the Fox aldri kommer til å bli like stor Gangnam style forsto jeg allerede da «Katy Perry – Roar» brukte 5 dager på å bli dobbelt så stor som the fox. «Miley Cyrus – Wrecking ball» ble lagt ut etter the fox og har nå 190 millioner visninger. MEN, som det vises av graden deres så har ikke asiaterne bitt helt på enda. OM de gjør det kan det bli interessant.

    Jeg synes også dere er urettferdige mot A-HA, selv om de var enorme da de kom har de vært et band som har prestert over tid. Prestert god også.

    Men for all del, THE FOX har jo gått sykt bra. Ingen av de involverte hadde nok turt å håpe på noe sånt.

    Når det er sagt. Gutta er bedre på å lage morsomme sanger enn å lage talkshow. Det er morsomt i ny og ne, men jeg klarer aldri se et helt program…

    Svar på denne kommentaren

    • Rettferdighet er jo helt irrelevant når det kommer til at a-ha blir sett på som en one-hit wonder i USA. Det er jo de som artister som har et «ansvar» om å sørge for å bli husket. At dette har blitt kommentert flere ganger beviser artikkelforfatterens påstand om provinsielle holdninger i Norge.

    • Hans Erik Joner (svar til Ola Dalig)

      A-HA er et av hvor mange band som har lagd en låt til James Bond. Det var to år etter Take on me. Det kjennetegner ikke en one-hit-wonder. De har i mange år vært meget store i Japan blant annet. Jeg har da virkelig hørt om mange andre band med færre låter som har prestert over mye kortere tid enn det A-HA har gjort. Jeg er på ingen måte noen stor fan av gruppa, men rett skal være rett. Om dette er Billboards offisielle mening, ja da er jeg fullstendig uenig med de.

      Jeg er ikke helt enig i datagrunnlaget for artikkelen. «The Fox» blir for smalt. Jeg mener det burde også inneholdt «fox song» og andre mulige søkeord. Spesielt i starten var det nok ikke mange som visste tittelen, men at det handlet om en rev. Om du legger inn «fox song» ser du at du får et helt annet bilde, og populariten har samme oppadgående kurve som «the fox» i det samme tidsrommet, ergo er datagrunnlaget relevant. Det viser bare at en video som dette ikke henger sammen med personene bak, prøv bare å legge inn Ylvis, da får du kun opp Norge, og et par av de skandinaviske landene.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Hans Erik Joner)

      Skjønner tanken, og det er selvsagt vanskeligere å drive detektivarbeid på lange og vanskelige titler. Brukte litt tid på å finne beste søkefrase.

      «The fox» er søkefrasen med størst utslag vi har klart å finne – om du tar vekk kun «fox», men der er støymengden for stor til at det gir mening:

      Søk i Google Trends tar med alt som inneholdersøkefrasen; «the fox» inkluderer også «what does the fox say», for eksempel.

      «Fox song» gir utslag, men de er betydelig mindre:

    • Helge Heyerdahl (svar til Hans Erik Joner)

      Husker jeg ikke helt feil har band med stor suksess, som U2, Coldplay m.fl sagt at a-ha er en stor inspirasjonskilde til deres musikk. Må vel sies å være et slags kvalitetsstempel.

    • Den blir MYE større. For i motsetning til Gangnam er dette en låt som kan synges på etthvert nachspiel der minst 1 av deltagerne kan grepene Bm, A og E på gitaren. Jeg tror Ylvis-brødrene er rett og slett så begavet til slike ting at det er skremmende….

    • Katy Perry – Roar har pr. dags dato ca 107 millioner visninger mot The Fox sine ca 85 millioner visninger. Hva er forskjellen på disse to videoene? Roar er en musikkvideo av en kommersiell artist som allerede har solgt 10-talls av millioner av plater fra før av, mens The Fox er rett og slett en tullevideo fra en norsk komiker-duo med et talkshow på lille TV-Norge. Det andre er at reklamene for kun denne låten «Roar» overskrider et hvert budsjett som noe norsk band kan bruke på reklame livet igjennom. Det totale reklamebudsjettet for denne låta ligger på ufattelige 80 millioner bare i USA, mens det ikke har vært brukt en eneste krone på reklame for The Fox, hverken i Norge eller det store vide utland. Så det å sammenligne hva reven sier med det å brøle blir rett og slett patetisk!

    • Holger Lockertsen (svar til Hans Erik Joner)

      Det er litt urettferdig å samanlikne med Miley Cyrus og Katy Perry som har nokre millionar i markedsføringsbudsjett i ryggen, og ein etablert stor fanskare som fylgjer med på alt dei gjer. Ylvis kjem frå ingenting, og har ikkje brukt ei krone på markedsføring. Det er i lys av det, at det er imponerande det dei har oppnådd.

  3. Jeg trodde ikke sangen var en så stor farsått, så jeg ble ganske overrasket da jeg sto i prøverommet i en engelsk klesbutikk i en av de middels store byene og en gjeng med engelske fjortiser begynte å synge på What does the fox say…

    Svar på denne kommentaren

  4. Martin Gjesdal

    Så det dere egentlig spør er: «Hvor liten er The Fox egentlig?» og det dere egentlig sier er: Vi i Norge må ikke tro vi er noe, bare fordi The Fox har millionvis med klikks?

    Jeg er så utrolig glad for at vi har bl.a Ylvis til å bryte ned janteloven.

    Når det er sagt, veldig interessant stats 🙂

    Svar på denne kommentaren

  5. Uansett om man er enig eller ikke med journalisten her, så er dette et godt stykke journalistisk arbeid!

    Å plassere forskjellige hendelser inn i en større sammenheng, er mangelvare i media i dag. Bra jobba!

    Svar på denne kommentaren

  6. Gunnar Tveiten

    Saksopplysning: Googles oversikt over regional popularitet er skalert ut fra samlet søkevolum fra ett land.

    Dersom 0.01 % av alle norske søk er «The fox» og 0.01 % av alle amerikanske søk er «The fox», så viser den som like populær i begge land, til tross for at 0.01% av alle amerikanske søk selvsagt er ett mye større antall, målt i absolutte tall.

    Så når «The fox» får 100% i Norge, og 32% i USA, så betyr det altså (for eksempel) at 0.0100% av alle norske søk er «The fox» og 0.0032% av alle amerikanske søk.

    Den jevne nordmann er altså IKKE 200 ganger så interisert som den jevne amerikaner — den riktige brøken er 100/32 — eller temmelig nøyaktig *3* ganger så interisert.

    Svar på denne kommentaren

    • Hans Erik Joner (svar til Gunnar Tveiten)

      Dette var godt jobbet. Jeg visste faktisk ikke om dette. Om man legger denne infoen til det jeg skrev tidligere om at man må legge inn flere relevante søkeord, og sammenligne popularitetskurven ift tidsrommet, er det kanskje ikke bare vi som liker the fox.

  7. Tja, det er fint at dere bruker statistikk til å underbygge påstandene deres, og hovedtesen om at vi her i landet gjerne overvurderer den internasjonale populariteten til lokale fenomener holder, men dere har nok feiltolket statistikken noenlunde. Indeksen som viser nasjonale trender er regnet ut ifra det totale volumet for nettsøk i det gjeldende landet. Altså reflekterer dette allerede befolkning! Dette burde jo være tydelig fra det faktum at Singapore (med en befolkning som tilsvarer Norges) også figurerer på listen.

    For det andre er sammenligningen med «Gangnam Style» utvilsomt noe påvirket av det faktum at søk etter Ylvis-videoen er mer diffusert over flere søketermer: «what does the fox say», «what the fox» osv. er også betydelige søketermer, spesielt i utlandet. Søkestrengen «what the fox» er faktiskt 62 % så populær i USA som i Norge – her søker folk etter sangteksten, da de ikke kjenner tittelen.

    Videre kan man påpeke at veksten til Gangnam Style var gradvis. Jeg tar utgangspunkt i grafene dere selv har lagt ut. Gangnam Style var lagt ut 15. juli 2012, og etter én måned var søkepopulariteten på knapt 8 % av toppunktet som kom i månedsskiftet sep.–okt. The Fox har nå være ute på YouTube i én måned, og har 25 % av populariteten som Gangnam Style hadde på det meste – altså er Ylvis-brødrene tre ganger så vellykkede som Gangnam Style var på samme tidspunkt – selv om man ser bort fra at folk gjerne bruker andre søketermer, som vist i forrige avsnitt. Ser man videre på søkestatistikken for den siste måneden, er det tydelig at The Fox fortsatt er i vekst – flere søkte etter The Fox denne uken enn forrige uke .

    Ja, nordmenn blir vel begeistrede når noe norskskapt slår an i utlandet. Imidlertid er ikke slaget tapt for The Fox, og Ylvis-brødrene står fortsatt sterkt for å ta over verden.

    Svar på denne kommentaren

    • Hans Erik Joner (svar til Eivind)

      Dette var mitt poeng også. Det er nokså vanlig å søke etter deler av teksten eller andre ting man forbinder sangen. Jeg gjorde, som tidligere skrevet, et søk på ‘fox song’ og den ga samme oppadgående kurve i samme tidsrom, som da gjør den meget relevant. I det søket var USA meget stor, mens Norge var mindre, nettopp pga at vi allerede vet hva tittelen er. Det er derfor jeg mener datagrunnlaget i artikkelen blir alt for snevert og lite relevant.

  8. Det er så typisk norsk å gnåle over at det er typisk norsk å være provinsiell. Vi bare elsker å klage over hvor smått og ubetydelig Norge er. Og når en norsk musikkvideo er i ferd med å nå 100 millioner seertall på Youtube, er det viktig at noen smeller litt Google-statistikk i fleisen vår, og belærer oss om hvor lite imponerende det egentlig er.

    Nå jekker vi oss ned, bondetamper! La oss heller gå tilbake til skammekroken og lage oss et smakløst potetmåltid.

    Svar på denne kommentaren

  9. Så svær er the Fox:
    Videoen er akkurat nå, på Youtube, listet som den mest populære musikkvideoen i verden.
    Sangen ligger på 8. plass på Billboardlisten. Den beste rangeringen siden 1985. Det er 28 år siden. Det er den nest beste rangeringen noensinne for en sang fra Norge.

    Tegn på at den kan bli mye større:
    Det er interessant at denne grafen over google-søk viser treff så ulike steder i verden som USA, Singapore, Canada og Australia. Det er interessant at antallet daglige treff på videoen, holder seg stabilt på 3 millioner over en hel måned. Det virker også som antallet daglige treff øker noe.

    Tegn på hvor provinsielle vi er:
    Til tross for at vi er blitt steinrike, så kan vi fremdeles la oss begeistre over at en sang fra Norge gjør det bra.
    Det er kjempefint.

    Svar på denne kommentaren

  10. «The Fox» har nå klatret til nr. 6 på iTunes i USA og vil trolig klatre helt til topps på den listen i løpet av en uke eller to. Frem mot Halloween kan populariteten i andre land øke ytterligere.

    kworb.net/itunes/artist/ylvis.html

    Akkurat nå er «The Fox» nr. 16 på iTunes globalt og den har ikke lang vei igjen til top 10.

    kworb.net/ww/

    De skal være gjester på talkshowet «Late Night With Jimmy Fallon» omtrent samtidig som de passerer 100 millioner.

    Svar på denne kommentaren

  11. Det hadde vært interessant å sett grafene for søk på «Ylvis», og også grafer fra andre søkemaskiner enn Google. Google er store i Norge, hvor de har ca 100% av søkemarkedet. De er store i USA og, med ca. 70% av søkemarkedet. Men i f.eks. Tsjekkia, Russland, Japan og Kina er prosentandelen lavere – andre søkemotorer er langt mer populære der. Og i Sør-Korea, PSY’s relativt folkerike hjemland, står Google for bare usle 4 % av nettsøkene.

    Svar på denne kommentaren

  12. Litt pussige sammenlikninger. Gangnam Style er den suverent mest sette videoen på youtube, med 1,7 milliarder visninger. Nesten dobbelt så mange som nummer to på listen, og rundt fem ganger så mange som de som er inne på topp 10 ellers.
    Sammenliknet med den, blir alle andre videoer på youtube «ubetydelige», og det er de selvsagt ikke. Det blir dermed nokså meningsløst med en slik sammenlikning.
    Harlem shake finnes i mange forskjellige versjoner, men ingen av «harlem shake»-videoene har så mange visninger som The Fox har pr. i dag. Så – større eller mindre fenomen? Avhengig av hvordan du regner.
    En mer seriøs vurdering ville være at det fortsatt er et godt stykke igjen til de mest sette videoene, men at The Fox utvilsomt er stor på Youtube.
    Det finnes en liste over youtube-videoer med mer enn 100 millioner visninger (der er The Fox ganske snart). Den inneholder 141 videoer.

    Svar på denne kommentaren

  13. Nå skal det sies at stemninga sto i taket (til min store overraskelse) når en lokal sportsbar i Hong Kong spilte den gjentatte ganger sist fredag.
    Først da tenkte jeg «kanskje det er noe i denne bølgen..»

    Svar på denne kommentaren

  14. Anders Hofseth, her bommet du. Kognitiv lukking, man konstruerer bevis rundt en allerede inntatt holding, avfeier bevis (kognitiv dissonans) som avkrefter ens teori og inkluderer dem som bekrefter ens syn. De var godt belegg i begynnelsen av oktober, og enda bedre belegg nå til å hevde at denne morsomheten fra Bergen var en rakett. Jeg håper du ikke konturerer andre saker på samme måte, for da er det mang en skjebne som vil rammes av slik journalistikk. Hva var ditt nag?

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Kjetil)

      Har ikke noe nag som jeg vet om, men jeg var nysgjerrig på hvor stort nettfenomen The Fox faktisk var sammenliknet med andre, kjente nettfenomen og skrev en sak om det.

      Dersom du ser på hvor mange views YouTube-videoen har fått i de to ukene som har gått siden jeg skrev saken, mener jeg at det ikke har skjedd ting som endrer sannhetsgehalten i det jeg har skrevet:

      YouTube views 19. okt 2013

      Det er heller ikke skjedd noen voldsomme byks i Google Trends, selv om interessen selvsagt fortsatt øker:
      Google Trends19. okt 2013

      Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan skje noe som gjør at The Fox blir et fenomen på størrelse med Gangnam Style, men slik det ser ut nå, virker det mer som det er i ferd med å flate ut.

      Men de har kommet seg til en foreløpig 6. plass på Billboard Hot100, det er gøy, og absolutt noe jeg unner Ylvis og Stargate. 🙂

Legg igjen en kommentar til C Blom Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.