nrk.no

Nå kan man endelig lage direktesendt Science Fiction

Kategorier: Film & Video

Skjermskudd fra Vimeo

Maskinene for filmetterarbeid er blitt så kraftige at det ikke lenger trenger være noe filmetterarbeid*

Skjermskudd fra Vimeo
Skjermskudd fra Vimeo

Selv små barn vet at grønne vegger idag er en vesentlig del av mye filmproduksjon, og at ikke alle karakterer man ser på skjermen ser akkurat slik ut i virkeligheten. Mange av oss vet også at manuell animasjon ofte erstattes eller suppleres av spesialiserte skuespillere som gjør karakterens bevegelser ikledd motion capture-drakter med registreringsmerker som lar programvare overføre skuespillerens bevegelser til 3D-modeller.

Skjermskudd fra Vimeo
Skjermskudd fra Vimeo

Farvel etterarbeid

Men selve arbeidsflyten har vært slik at man har filmet skuespillere sammen med folk som går rundt med motion capture-drakter, så har man etterpå erstattet dem med 3D-modellerte figurer, satt inn bakgrunner, lagt på effekter og satt alt sammen til én film i etterarbeidsfasen. Og den har kunnet ta la-a-ang tid, ettersom det er ganske tung matematikk maskinene må gjøre for å få alt til å se troverdig-ish ut.

Men nå har endelig Moore’s lov tatt igjen maskinvarekravene for å gjøre alt dette i realtid. Så nå er det mulig å gjøre alt dette live i studio med kvalitet som ihvertfall er god nok for serieproduksjon. Og hvem passer vel bedre til å være først ute enn Lucasfilm og Star Wars…

Denne videoen ga NRKbeta litt hakeslepp i morges. Vi tror den vil fascinere noen av dere også:

* Skal vi være ordentlig pirkete, så vil det nok fortsatt gjøres lyssetting, lydetterarbeid og alle de andre tingene vi kjenner fra film- og TV-produksjon. Men man trenger ikke lenger sitte i studio og se folk i merkelige drakter holde på foran den grønne veggen og håpe at ting blir bra når det syes sammen. Det vil man kunne se på settet.

Vi kan kanskje regne med at dette også vil bli realistisk på consumer-nivå i løpet av noen år; hva slags morsomme ting kunne man brukt dette til? Ideer?

9 kommentarer

  1. Jens-Petter Salvesen

    Rått. Og også for de store produksjonene vil dette garantert spare penger. Crewet får bra kontroll på kvaliteten via dette på settet, og kan sikkert også være mer effektive. Alle involverte får raskt tilgang til siste footage. Så kan man bare kjøre fullkvalitets-rendring osv i etterkant.

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg var på presentasjon med Stargate Studios, som gjør virtual production for TV-serier og de gjør akkurat dette her. Bare at Lucasfilm sin presentasjon hadde hakket fetere realtime grafikk.

    http://www.stargatestudios.net

    Stargate gjøre 20 ulike serieproduksjoner i året og har kontorer over hele verden hvor det sitter folk og jobber. Med assets syncet opp på serverene til de ulike kontorene. I tillegg til at de setter opp camp på settet under innspilling.

    Var veldig kult å høre hvordan de sender ut team rundt om i verden og «fanger» locations, kjøretøyer og props ved å gjøre HDR fotografering og LIDAR scans av. Sånn at de har en gigantisk database av assets som kan tilfredstille fantasien til de fleste produsenter og regissører. Har du lyst til å filme en scene i Vatikanet, men kan ikke få tillatelse eller budsjett til å gjøre opptak der, så er det bare å sette opp en green screen og hente opp 3D-settet fra serveren. Null stress.

    I skandinavia har feks. Storm Studios her i Oslo gjort noe lignende til produksjonen av en serie svenske barnefilmer som ble skutt i sin helhet på greenscreen, med realtime previz på settet. Dog i noget mer primitiv form enn det du så i Lucasfilm sin video.

    Her er traileren til film 1 i serien om Lasse Maja: http://www.youtube.com/watch?v=s__osnzooxA

    I Norge hvor man er vant til å arbeide raskt og med mindre team og for mye lavere budsjett enn i USA så kan virtual production virkelig være et bra verktøy for å jobbe smart og spare penger!

    Svar på denne kommentaren

  3. Cactus Domesticus

    Men blir filmen bedre?
    Sist jeg sjekket så selv den dyreste CGI-en like ræva ut i dag som den gjorde for ti år siden. Snart blir vel Oculus Rift-briller blandet inn i røra også, så har film endelig blitt redusert til en tivoliatraksjon. Dette lukter sterkt av å dingle skinnende objekter foran publikum for å distrahere dem fra sviktende kvalitet.
    Jeg håper inderlig at de dyktige regissørene holder seg for gode for dette.

    Svar på denne kommentaren

  4. Åsmund Matzow

    Er jo også et poeng at mye av det som tidligere er gjort som etterarbeid må gjøres som forarbeid i stedet, og at det derfor nok i stor grad er snakk om å flytte ressurser, mer enn å spare ressurser. Hvis man skal lage filmer av Hollywood blockbuster-kvalitet kommer nok verken budsjettene til å krympe, eller etterarbeidscrewet til å bli arbeidsløse. Men man kan jo håpe på at kvaliteten på det ferdige produktet blir bedre.

    Svar på denne kommentaren

  5. Alex Wilhelmsen

    Tenker tilbake til The Running Man med Arnold i 1987, der gjør de et ansiktsbytte realtime i showet, når resultatet av kampen ikke helt blir som ønsket. Husker jeg tenkte, at dette kommer til å være mulig en gang i fremtiden. Så kan man si hva man vil om at det tok 26 år.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.