nrk.no

Trenger vi dyre objektiver?

Kategori: Webfunn

Før og etter

I kameraverdenen har vi lenge vært inneforstått med at dyre objektiver levererer skarpere og bedre bilder enn billige. Men kan vi ved hjelp av algoritmer gjøre dyre og tunge objektiver med mange linseelementer overflødige?

Illustrasjonen viser hvordan et bilde tatt med et enkelt og billig objektiv kan forbedres ved hjelp av algoritmer
Illustrasjonen viser hvordan et bilde tatt med et enkelt og billig objektiv kan forbedres ved hjelp av algoritmer

Det har nemlig noen forskere ved University of British Colombia bestemt seg for å finne ut av.

I sin forskningsoppgave har de utviklet et sett avanserte algoritmer som gjør det mulig å hente ut og samkjøre bildeinformasjon fra de tre fargekanalene (RGB), og regne seg frem til et bilde som er skarpere enn originalen.

Vi har lenge hatt muligheten til å gjøre bilder skarpere ved hjelp av blant annet Photoshops mange filtre, men vi har aldri sett noe som gir like imponerende resultater som dette prosjektet ser ut til å levere.

Hvis digital bearbeiding kan gjøre det mulig for fotografer å bytte ut dyre og tunge L-objektiver med ukompliserte og lette kit-alternativer, kan dette være en milepél i fotobransjen.

prosjektets nettside kan du se flere eksempler på algoritmene i praksis, samt laste ned kildekoden.

12 kommentarer

    • Dette er vel ikke helt rett.
      Riktignok er det vanligere på rimeligere linser, men det betyr ikke at det ikke forekommer på dyrere objektiver også.

      Bare se på Canon 50mm 1.2L.

  1. Kromatiske forstyrrelser og tønneforvrengninger kan man fikse, skarpheten, derimot, er det værre med. Å få detaljer ut av uklare områder med hjelp av Primal-Dual-Forward-Backward-splitting method… Tror det når jeg ser det. Du kan legge på skarphet, men ikke få flere detaljer.
    Ingenting vil kunne erstatte god optikk, fordi du elektronisk vil slite med å gjette hva som egentlig skulle vært i bildet.

    Svar på denne kommentaren

    • Erling Ballestad (svar til RetroMcSmart)

      Hvis jeg har forstått det riktig virker linsa uskarp på grunn av all feilbrytningen, og derfor klarer de å korrigere den. Det er ikke snakk om at elektronikken skal gjette seg til hva som mangler, den skal isteden prøve å flyte lysstrålene dit de egentlig skulle ha havnet.
      Hadde du smørt vaselin utover et objektiv og prøvd samme metoden hadde det nok ikke gått spesielt bra.

    • RetroMcSmart (svar til Erling Ballestad)

      Ja og det var litt av en formel de brukte, signalbehandling og avansert algebra. For mine øyne ser dette likevel ut som normal softness, men det ligger kanskje noen detaljer igjen bak sløret om kan hentes ut. Jeg skal ikke være en av de som roper at det er umulig, men jeg må se det selv før jeg tror det.

  2. Christer Nervik

    STILLIG !!

    Dette gir vel også muligheter for å kunne forbedre gamle bilder også der man har tilgang til RAW dataene til bildet..

    Noen som vet om det finnes noen bilderedigeringsprogrammer som gjør denne softwareforbedringen av bildene utfra RGB datene til bildet allerede??

    Svar på denne kommentaren

    • Ruben Solvang (svar til Christer Nervik)

      Jeg kontaktet hovedutvikleren av Darktable (digitalt mørkerom, åpen kildekode, cross-platform) og spurte han om det var aktuelt å implementere denne funksjonen.

      Det viste seg at han var kompis med en av de som har utviklet algoritmen som omtales i denne artikkelen! Han kunne opplyse om at algoritmen først og fremst var skrevet for såkalte ‘simple lenses’ (les: mobilkamera og billige lommekameraer) og at algoritmen ikke virket optimalt på bilder tatt med bedre linser (som de fleste RAW-bilder blir tatt med).

      Anbefaler uansett å sjekke ut Darktable! Jeg har vraket både Aperture og Lightroom til fordel for Darktable. At det er gratis og åpen kilekode er en fin bonus 🙂

  3. Allerede nå korrigerer flere kameraer for optiske feil, noe som muliggjør billigere, lettere og mer kompakte kit-zoomer. Sony Nex f.eks retter opp fortegning, vignettering og kromatisk aberrasjon (fargeblødning langs skarpe kanter) på kit-zoomen 16-50 mm, og den gjør det i real time uten at det merkes. Og det funker!! På gøy sammenliknet jeg med en Canon 24-105 f/4,0 L, montert på en EOS1mark IV, og forskjellen var imponerende liten. Faktisk var kit-zoomen fra Sony MYE bedre enn Canon-zoomen i motlys!
    Er virkelig gøy å følge kamerateknologien nå, enormt mye fett som skjer!! 😀

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Christer Nervik Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.