nrk.no

Ekstrem forenkling og endeløs dybde

Kategorier: Journalistikk,Nettjenester & Webutvikling


Med jevne mellomrom dukker spørsmålet opp her borte i NRKbeta-kroken: «Hva er trenden innen digital historiefortelling for tiden?»

«Digital historiefortelling» eller «Multimedial historiefortelling» har vært buzzwords i mediabransjen så og si siden internettet ble født, og det er absolutt et spennende felt å følge med på.

Noe av det mest spennende den siste tiden, er å se hvordan tradisjonelt sett tunge medier er i ferd med å dyrke fram en ny måte å formidle nyhetsbildet på, tilpasset spesielt mobiltelefonbrukere i en verden hvor informasjonsstrømmen er høyere enn noen gang.

NowThisNews

En tjeneste som tar denne formen for nyhetsformidling langt, er nowthisnews.com

Screen Shot 2013-09-03 at 15.13.58

Nettstedet er en relativt ny stjerne på nyhetshimmelen, men kan på ingen måte sies å være en kjellerbedrift drevet av et par college-studenter.

Under «About Us» tabben til nettstedet finner vi en General Manager ved navn Eason Jordan. Han har tidligere vært «CNN Chief News Executive». «Editor-in-chief» heter Ed O’Keefe og er tidligere «ABC News Digital Executive Producer», mens «Managing Editor» heter Katharine Zaleski og titulerer seg selv som «Former Washington Post Executive Director of Digital News». Videre på listen finner vi folk som tidligere har jobbet i Huffington Post, Vice og NBC.

Det er med andre ord ingen smågutter som har stablet denne tjenesten på beina.

Så hva er det så NowThisNews gjør som fascinerer oss så voldsomt?

Eric Hippe, en av co-founderne av tjenesten, beskriver hvordan NowThisNews ble til på denne måten:

“The idea came as Ken and I were tossing around thoughts in mobile news. It was evident that there was no video news, breaking news, that was created in video format just for mobile devices”

NowThisNews tilbyr mao korte videosnutter av breaking news, servert til mobiltelefonen via en egen app.

photo 2 photo 3

I tillegg til å ha distribusjonsavtaler med Buzzfeed, MSN, Forbes og Mashable, er de små nyhetsvideoene skreddersydd for de sosiale nettverkene vi omgir oss med, og kanskje spesielt Twitter, Facbook og Instagram.

15 sekunders historier

Med Instagrams 15-sekunders-videoer har NowThisNews utviklet et «eget» fortellerspråk med bruk av still-bilder og tekst i videoen.

Mange av videoene produseres i en egen «Instagram Edition», for bruk viralt på Instagram og da også mot Twitter og Facebook.

Ofte er dette selvsagt en svært forenklet versjon av saken som fortelles, men den tar likevel sikte på å gi brukeren en kjapp innføring i hva saken dreier seg om.

I tillegg bruker Now This News også bilder med tekst på samme måte som Buzzfeed, for å promotere sine saker inn i sosiale medier.

De store ser og lærer

Også de store og mer tradisjonelle mediabedriftene flørter med dette noe enklere formatet.

Washington Post, som tradisjonelt sett har operert i den andre enden av skalaen med sine dyptpløyende long-reads, publiserte nylig saken 9 Questions About Syria You Were too Embarrassed to Ask, en sak som vel må kunne sies å ligge mer i landet hvor Buzzfeed, Vice og NowThisNews opererer.

Screen Shot 2013-09-03 at 15.38.45

I den andre enden av skalaen: Ekstrem dybde.

På den andre siden av konseptet «Multimedial historiefortelling» finner vi videreføringen av tradisjonelle long-reads med bruk av både bilder, tekst, lyd og video.

Denne formen for avansert historiefortelling har vært i søkelyset siden man for alvor kunne begynne å fortelle historier med mer enn tekst og bilder på internett, men fikk en skikkelig oppsving i forbindelse med New York Times’ kjempeprosjekt fra 2012: Snow Fall

Screen Shot 2013-09-04 at 11.12.26

I «Snow Fall» fortelles den lineære historien som en tradisjonell «avisartikkel», men med sterke innslag av fullbreddebilder, animasjoner, videoer og ikke minst 3D-visualiseringer av området hvor historien utspiller seg.

Rent visuelt er «Snow Fall» intet mindre enn en perle, og også rent fortellerteknisk er det gjort et par spennende grep. Videoer, stills og visualiseringer dukker opp nesten uten at man merker det, mens man er på vei gjennom den tekstbaserte historien.

Historien er sterk selvsagt, og godt fortalt gjennom hele saken. Utfordringen ved slike saker er ofte at man forteller det samme med tekst som videoen, lyden eller bildene også forteller. I «Snow Fall» har NY Times løst dette ved at teksten fortsatt er det mest meningsbærende, og man kan strengt tatt få med seg historien ved å lese kun teksten.

Screen Shot 2013-09-04 at 11.43.20

Bilder, visualiseringer og video brukes i stor grad for å gi leseren enda et lag med forståelse, oversikt og fordypning. Flere av videoene formidler stemningen og karakterene i historiens opplevelse av fjellet og skikjøring. Flere pudder-glade nordmenn vil nok kjenne hårene reise seg når noen av verdens beste frikjørere beskriver hvorfor de liker fjellet akkompagnert av flotte bilder og rolig musikk.

«Snow Fall» er imidlertid en omfattende historie, og uansett hvordan du leser/opplever den, krever den både tid og ikke minst et «attention span» som går litt ut over det en normal nettbruker kanskje har på sin ferd igjennom sine daglige nettsteder.

Out in the Great Alone

I etterkant av «Snow Fall» har denne formen for historiefortelling, både visuelt og teknisk, fått en kraftig oppsving.

Brian Phillips’ fortelling fra hundeløpet Iditarod, Out in the Great Alone, er mye bygget over samme lest som «Snow Fall». Særlig kartet som litt ute i historien blir liggende i toppen, og hjelper deg til å forstå geografien i fortellingen, er fiffig.

Screen Shot 2013-09-04 at 11.59.51

Screen Shot 2013-09-04 at 12.00.30

A Deadly Triangle

A Deadly Triangle, utgitt av The Brookings Institution, er en dyptpløyende sak om det geografiske triangelet hvor Pakistan, Afghanistan og India møtes.

Screen Shot 2013-09-04 at 12.11.30

Felles for de tre fortellingene vi har sett på ovenfor, er at de har en form for navigasjon – enten i form av kapitler, seksjoner eller innholdsdeler. Det er altså mulig for brukeren å bla seg rundt i fortellingen, og man trenger ikke nødvendigvis å følge den slavisk fra A til Å som en aristotelisk fortelling.

Lineært vs Kapitler

To fortellinger som avviker fra dette er «The Defector» og «Clouds over Cuba».

Screen Shot 2013-09-04 at 12.24.11

The Defector er en fortelling fra Nord Korea, fortalt via vitnesbyrd fra personer som har kommet seg ut av landet. Historien er svært visuelt fortalt og blander tekst, video og bilder på en «dataspillaktig» måte, samtidig som du som bruker må navigere rundt i de ulike kapitlene.

cloudsovercuba

Clouds over Cuba tar for seg Cuba-krisen i 1962, og er vesentlig mer bygd opp som en tradisjonell TV-dokumentar som følger en tidslinje. Løsningen gir likefullt brukeren muligheten til å navigere rundt i de ulike kapitlene. Som bruker får du også muligheten til å grave i mye av det som som finnes av papirer, lydopptak og dokumenter fra tidsepoken, og du kan koble sammen mobilen din og presentasjonen og få endel tillegssmateriale der.

Nettstedet Interactivenarratives.org er en god ressurs hvis man ønsker å grave dypere i hva som finnes av nyere måter å fortelle historier på.

På hjemmebane

Også her hjemme foregår det spennende ting hva historiefortelling på nett angår. Her i NRK har P3 Dokumentar lenge eksperimentert og lekt seg med en anderledes måte å presentere radiodokumentarer på.

Screen Shot 2013-09-04 at 15.00.12

Nyeste skudd på NRK-stammen er prosjektet Oppgang 13, hvor det som i utgangspunktet var en radiodokumentar-idé, også presenteres i en nettfortelling, hvor video, lyd og stillbilder er med på å formidle stemning, mens teksten gir saken overbygning.

Screen Shot 2013-09-04 at 15.09.48

I samme sjanger finner vi VG.no’s Mysteriet Scandinavian Star, der en menylinje øverst lar brukeren navigere i de ulike kapitlene av historien.

Mesteparten av historien fortelles ved hjelp av tekst, mens korte videoklipp innimellom stort sett er med på å fortelle det samme som kan leses i teksten, slik at man fint kan få med seg historien selv om man ikke ser videoene.

Også Aftenposten har et relativt ferskt prosjekt gående, med sin historie om Norges engasjement i Afghanistan.

Screen Shot 2013-09-04 at 15.24.59

Både fortelling i ekstremt kortformat, hvor historiene blir svært forenklet, og i de store multimedia-riggene vi ser stadig oftere er kompliserte øvelser, enten man kommer fra tradisjonell TV/Radio eller fra et skrivende medium.

Den siste tiden er det likevel spennende å se at det rører seg både i viljen og evnen til å lage slike prosjekter. Både innen og utenlands.

Hva synes dere? Hva er det beste dere har sett av både ekstreme kortformater og dybdeformater?

Les også : http://nrkbeta.no/2013/08/02/viralt-og-smalt-om-alt/

4 kommentarer

  1. Andreas H. Opsvik

    Er det berre eg som har opna Snow Fall MANGE gongar, men aldri lest heile greia? Det vert så visuelt kraftig at teksten og videoane druknar i sin eigen informasjon. Det er kjempespennande, kjempestilig, men nesten for mykje?

    Eg les gjerne lengre essays og artiklar på nett, men akkurat den vert for mykje for min del. Eg fell av lenge før eg når slutten.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.