nrk.no

Slik ser det ut under panseret på Facebook

Kategorier: Det sosiale nettet & Webutvikling

Foto av et Facebook-skjermbilde

Tidligere hadde Facebook et komplekst system for å vise det de trodde du ville ha i nyhets-feeden din. Nå er det erstattet av et betydelig mer komplekst system.

Skit og kanel (mest skit)

Alt for mange mennesker bruker alt for mye tid på Facebook. Og de har alt for mange venner og ting de har trykket «Liker» på. Dermed er det også alt for mange oppdateringer, sponset innhold osv som gjerne vil vise seg frem i nyhetsstrømmen, og det må noen snedige regler til for å bestemme hva som skal vises hos hver enkelt – det er ikke plass til alt.

Utrolig masse tannhjul

Mener du Facebook er et ondt imperium og digger dokumentasjon på dette? Lurer du på hvordan du bedre skal trenge igjennom støyen i sosiale medier? Har du faglig utbytte av hvordan firmaer med svært store ressurser bygger komplekse algoritmer? Eller er du bare nysgjerrig?

Uansett er det antagelig spennende å lese litt om hvordan et system som er laget for å gi deg det maskinen tror du vil ha fungerer. Facebook’s nye nyhetsfeed har innpå 100 000 vektingsfaktorer – hva er poenget?

Kanskje finner du noen svar i EdgeRank Is Dead: Facebook’s News Feed Algorithm Now Has Close To 100K Weight Factors.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.