nrk.no

Filmatisk søndagsrevy

Kategorier: Film,Journalistikk & TV


Spansk flamenco dannet bakteppet for en ny type historiefortelling på Søndagsrevyen.


– Vi gikk inn for å gjøre det annerledes denne gangen, sier NRKs Europakorrespondent Hege Moe Eriksen om helgens reportasje fra Sevilla.

Grepene i reportasjen var nøye tenkt gjennom på forhånd, med mål for øye om å få intervjuobjektene til å fortelle historien selv. Dermed ble reportasjen vurdert sendt helt uten speak, men dette ble lagt på i ettertid – i så liten grad som mulig – for å tilpasse saken til nyhetene.

– Jeg gav fotografen klare føringer og gikk gjennom filmingen med ham på forhånd. I tillegg brukte vi et Canon C100 for å gi det hele et filmatisk uttrykk. Dessverre sendes ikke Dagsrevyen i HD, og da mister man kvalitet i bildene, sier Moe Eriksen.

Bert Degraeve
Fotograf Bert Degraeve filmer flamencodanser Christine Hall. Foto: Hege Moe Eriksen

Vimeo-uttryket
– Jeg har tenkt på dette en stund og vært inspirert av uttrykket på Vimeo. Der ser man at det er mange kreative folk med små kamera som uttrykker seg på annet vis enn det tradisjonell TV gjør. Etter tre år med rapportering om krise, ville jeg gjøre noe litt annerledes. Flamenco er også spesielt for meg, da jeg har bodd i Spania og danset selv, forteller hun.

Moe Eriksen mener denne formen for videoreportasje kan fungere godt på mange ulike historier. Særlig i nyhetssammenheng fungerer det ofte bra å la intervjuobjektene gjøre mer av formidlingen og dermed bære seeren gjennom historien. Det er mye ekstra arbeid knyttet til å følge intervjuobjektene visuelt og tematisk i intervjuene, men det gjør at man kan bygge historien slik at de forteller det meste selv.

Hvordan man utnytter stoffet har mye å si, og denne gangen har det nyhetsmessige blitt tonet ned og saken har dermed fått rulle selv med en flatere struktur. I forkant diskuterte Moe Eriksen med fotograf Bert Degraeve både filming, ulike situasjoner og hvilke bilder de ønsket. Målet var å skape et mer poetisk uttrykk enn vanlig. De var også heldige da det ute på reportasjereisen viste seg at en av jentene de valgte å følge, greske Thetis Misiou, skulle opptre foran publikum.

Hege Moe Eriksen Intervju
Hege Moe Eriksen intervjuer professor José Ruis Navarro. Foto: Bert Degraeves

– Vi fikk mye bilder fra dans, treninger og i klasserommet. Vi gjorde også intervjuene på en annerledes måte enn vi pleier. Intervjuobjektene presenterte seg selv og fortalte oss om livene og dagene sine, slik at de i større grad formidlet saken, sier Moe Eriksen.

Til slutt satt de igjen med 6 timer opptak, som altså skulle passe inn i en magasinsak for TV. Både filmingen og redigeringen var en krevende prosess, fordi saken måtte filmes slik at historien fortalte seg selv og musikk, rytmer og dans skulle stemme overens i redigeringsprosessen.

Canon-looken

Fotograf Bert Degraeves Canon C100 ferdig rigget for opptak i Andalusia. Foto: Bert Degraeves
Fotograf Bert Degraeves Canon C100 ferdig rigget for opptak i Andalusia. Foto: Bert Degraeves

– Jeg har hatt en god fotograf som har skapt fantastiske bilder og et godt uttrykk i reportasjen. Det krever mye arbeid både underveis i filmingen og i redigeringsprosessen. Denne gangen brukte vi altså Berts eget kamera, som vi har prøvd ut tidligere og hatt gode resultater med, sier Moe Eriksen.
Saken om den franske journalisten Tristane Banon har de tidligere filmet på C100-kameraet.

På sikt tenker hun at amatørfilmskapere på eksempelvis Vimeo kan påvirke måten de store TV-selskapene jobber på. For sin egen del er det en konstant kamp mot klokken og deadline, med et hesblesende og hektisk liv ute i felt. Dermed er det fort avhengig av tid, mulighet og den enkelte sak om man kan bruke denne typen utstyr.

Det har eksistert en del begrensninger i teknologien på disse kameraene, og på tidligere reportasjer har de måttet bruke ekstern lydopptaker, noe som kompliserer produksjonen en del, særlig for nyheter. Nå har det skjedd endringer på denne fronten, som gjør det lettere enn før å bruke utstyret ute i felt. Hun forteller at hun har fått mye respons på reportasjen, og at folk har fått med seg at det er gjort på en annerledes måte.

Hva synes du om de filmatiske grepene i reportasjen? I hvilke andre saker tror du dette kunne passet for NRK?

11 kommentarer

  1. Truls Aagedal

    Tror den cinematiske stilen har mye potensiale, men synes dette innslaget føltes litt tregt. Litt mer spennende lydbilde ville nok hjulpet en del. Drop gjerne speak/voice-of-god helt.
    Skal innrømme det er et tema jeg ikke interesserer meg for, men en veldig god film/reportasje burde få de som ikke er interesserte til å bli det

    Svar på denne kommentaren

  2. Hallgeir Aunan

    Fin reportasje og bra foto, men jeg kan ikke si at jeg tenkte på saken som noe spesiell på noen måte da jeg så den søndag. Det er flott å se reportasjer med lite eller ingen voiceover, men selv om det er lite brukt i nyheter så er det en helt vanlig fortellermåte. Bilder med uskarp bakgrunn er ofte pent og fokuserer innholder, men det er ikke alltid best sµnes jeg. Enkelte bilder her hadde gjort seg bedre med større dybdeskarphet. Hadde også vært bedre med noe mer stativbruk. Noen av bildene synes jeg ikke fungerte optimalt, f.eks med fokus på uvesentlige ting slik som hyllen i stuen og intervjuet i hagen blir det vel mye «tåke» i bakgrunnen. Å bruke reporterens bakgrunn fungerer for å vise at «vi er der», men forstyrrer helheten synes jeg. Ser også at det er minimal eller ingen lyssetting, noe som svekker det visuelle.

    Det er mye mer krevende å jobbe med slikt kamera og bør brukes med omhu.

    Svar på denne kommentaren

  3. Kristian Øvergård

    Definitivt mer av dette. Og da ikke bare selve måten det blir produsert på men også mer av det som inspirerer, fokus på fremgang og muligheter. Idag er media stappfullt av Krig, Død , Krig, Død, Konflikt, Sex, DOOOOOM! Viktig å raporterere men vi blir lobotmoert og følelsesløse.

    Svar på denne kommentaren

  4. Johan Herstad

    husker jeg satt ved pc’n som jeg pleier med nyhetene på tv i bakgrunnen. men da denne reportasjen kom på fikk den mitt fulle fokus, muligens fordi det var en reportasje som omhandlet noe så uvanlig som dans, men mest fordi den kom så uventet og var annerledes.

    Svar på denne kommentaren

  5. Anders Bremer

    Nei takk, ikke mer av dette. NRK-nyheten er, må og skal være Norgen beste nyhetssending, og da forventer jeg meg fakta og informasjon til gjengjeld for den tiden jeg investerer i å se på. Lange reportasjer om dans i Spania der all informasjon kunne vært uttrykt i løpet av 30 sekunder kan dere plassere i et annet program. Dette hadde ingenting i nyhetene å gjøre.

    Svar på denne kommentaren

    • Denne reportasjen var lagt til magasindelen av Søndagsrevyen, ikkje nyhende-delen. Det tyder sjølvklart ikkje at det er fritt fram for alskens tullereportasjer, men det skal gjerne vere annleis enn hard news-delen. Gjerne eit djupdykk inn i eit (aktuelt) tema, eller ein (meir eller mindre) relevant digresjon som kan vere nyttig for å forstå konteksten til eit (aktuelt) tema. Ideelt sett. Den gode historia og oppleving er viktige stikkord.

      Det er ein slik reportasje sånn cirka kvar sundag. Hans-Wilhelm Steinfeld har undersøkt stripping. Gelius har fortalt ein delfins historie. Og Anders Magnus har vore på nesten-hentai-restaurant i Japan (?). Meir eller mindre viktig, men ein får litt meir innsikt i den og den korrespondentens geografiske område. Dei rapporterer hard news 24/7, så tanken er at dei skal få litt plass til å dukke litt djupare inn i eit område òg.

      Så kritikken hadde passa dersom reportasjen vart lagt til nyhende-delen, men det vart han altså ikkje.

Legg igjen en kommentar til Truls Aagedal Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.