nrk.no

Når folk som liker noe tar frem lommeboken

Kategorier: Internett & Netthandel

to barn som heller noe fra en hermetikkboks oppi et dørslag

Ikke alt nettpublikum vil ha alt gratis uten å legge igjen et øre. Dukker det opp noe fint, hender det kredittkortet kommer frem.

to barn som heller noe fra en hermetikkboks oppi et dørslag

Vi nevnte Numberphile her om dagen – en YouTube-kanal som driver underholdende folkeopplysning om tall. Vi har kikket på flere episoder og bet oss merke i noe.

Tall-spaghetti

Denne i utgangspunktet enkle episoden handler om hva som er det største tallet man kan lage med en boks tall-spaghetti:

Den er ikke blant de mest forseggjorte tingene Numberphile har gjort, og de herlige ekspertene er heller ikke med, kun serieskaperen Brady Haran og to av nabobarna hans deltar.

Det som fanget oppmerksomheten skjer helt i slutten, i honoraret barna blir tilbudt: Enten 4 britiske pund hver (ca 35 kr) i hånden, eller inntekten fra eBay-salget av det store arket barna har gjort utregningene på. Barna gambler på eBay.

Hva betaler internett for et ark med tall?

Og selvfølgelig blir Haran bedt av publikum om å lage en oppfølging med barnas reaksjon. Se den!

Denne videoen er alt for herlig til at vi skal spoile hverken beløp eller reaksjon, men vi synes det er noe interessant med det hele:

Pengene barna får på denne måten (og, kan man kanskje si, inntektene i etterkant på produksjonen), er betydelig over enn 8 pund. Rett nok er det ikke nok penger til å drive Numberphile som kommer inn. Men tildels følger det også av at dette brune arket som selges bare har én kjøper, så det er bare innholdets verdi for én person som kan cashes ut – de nær 150 000 andre som har sett episoden får ikke bidratt. Summen blir selvsagt høyere av at det er eksklusivt, det finnes bare ett eneste ark, men med enellerannen plattform for å kunne verdsette innhold – en tipskrukke som fungerte, ville kanskje flere av de som ønsket å gi barna noen mynter fått sjansen til det.

Vi trenger bedre løsninger for å finansiere innhold på mikronivå

Antagelig er det ikke noen fullverdig inntekts-erstatning for bannerannonser, reklame før video eller innholdsbetalingsløsninger, men enellerannen form for standardisert online tipskrukke – det Flattr aldri ble – ville kanskje gitt enda litt ekstra i barnas lommer. Det er noen ting rundt crowdfunding som ikke er helt på plass ennå. Vi var innom tema i serien Søkkrik i en fei. Men internett har fortsatt ikke løst dette helt.

Kan ikke noen av dere flinke lesere finne opp noe vidunderlig?

8 kommentarer

  1. > det Flattr aldri ble

    ånei, vil det sei at Peter Sunde berre har stukke av med dei tusenlappane eg har flattra?

    frå spøk til 3d-printa revolver: det finst allereie masse online driksglas rundt omkring (https://www.gittip.com/ , ulike bitcoin-baserte), men viss du vil ha noko som kan kallast «standardisert» så må du få det inn i HTML5, og du må ha ein metode som er uavhengig av individuelle kredittkortselskap eller individuelle selskap i det heile. Du treng då ein generell protokoll, og nokon som er villige og kapable til å gå gjennom ein standardiseringsprosess. https://hacks.mozilla.org/2013/04/introducing-navigator-mozpay-for-web-payments/ er det einaste forsøket eg har sett til no.

    Svar på denne kommentaren

  2. Nettsteder har jo hatt «Donate»-knapp som linker til PayPal i mange år, funker ikke det? Er det ikke knyttet tett nok til innholdet? Slike knapper ligger jo gjerne på forsiden av et nettsted. Er det for langt unna brukerens synsfelt, når man er fornøyd og vil «tipse»?

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til mariannesi)

      For meg har ikke PayPal-knappen vært fristende nok. Jeg skrev i SØKKRIK i en fei 4:4 — Dagens betalingsløsninger

      Jeg har selv brukt disse knappene noen ganger for å gi, men det oppleves ikke så smidig når man forlater nettsiden man var på, må skrive inn beskrivelse av beløpet, bestemme hvor mye man har lyst til å gi, logge inn (eller legge inn alle kredittkortdetaljer om man ikke er PayPal-bruker), bekrefte at alt er riktig og trykke OK. Og da ender man ikke engang tilbake på siden man var. Det er alt for mange punkter underveis der man kan falle av og glemme hvorfor man hadde lyst til å gi.

      Men det kan hende det er meg som er vanskelig 😉

  3. Fant nettstedet Patreon (http://www.patreon.com/) nå som virker som en god løsning. Den lar seere gi et fast valgfritt beløp (1, 3, 5, 10, 20$) for hver video/sang en person lager. Og tilbake får du for eksempel en google hangout med artisten, litt tilsvarende belønningsnivåene på kickstarter.

    Svar på denne kommentaren

  4. Ståle Grut (NRK)

    Tjenesten «Chirpify» kan vise seg å bli spennende. Den er svært nytenkende ved at den flytter spons, kjøp og salg inn i nyhetsstrømmen til eks. Facebook, Twitter og Instagram, men jeg lurer på hvordan det vil fungere i praksis. Her er deres egen presentasjon:

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.