nrk.no

Kreativ bruk av lentikulært trykk

Kategorier: Markedsføring & Webfunn


Lentikulært trykk er en teknikk vi oftest ser i bruk i barnebøker og på diverse gratulasjonskort, men den spanske hjelpeorganisasjonen ANAR har tatt teknologien ett steg videre.

Foto: Anar.org

ANAR fokuserer på å få bukt med barnemisbruk og familievold i Spania, og har blant annet et døgnåpent hjelpenummer som barn kan ringe hvis de føler seg utrygge.

For å gjøre barn i Spania klar over dette, har ANAR tidligere kjørt reklamekampanjer både på gata, og på TV. Et av problemene med denne fremgangsmåten var at en voksen barnemishandler som var sammen med barnet ville se at barnet forsøkte å lære seg kontaktnummeret. Så hvordan sørge for at rett budskap treffer den rette? Bruk lentikulært trykk!

Ved å regne ut gjennomsnittshøyden til et spansk barn, trykket ANAR reklameplakater som viser ulike bilder for ulike personhøyder: Er du 135 cm eller lavere, ser du et forslått barn med en tekst som oppfordrer til å ta kontakt med ANAR, mens en voksen ser et uskyldig og helt friskt barn, uten ANARs kontaktinformasjon.

Det er alltid interessant å se eksisterende teknologier få nye bruksområder, og dette er et godt eksempel på kreativ bruk av lentikulært trykk.

Kjenner du til andre eksempler i samme gate som er verdt å se?

15 kommentarer

  1. Bra tenkt, og hadde sikkert vært en god idé om det ikke hadde vært for at de går ut i mediene med det så de voksene også så dette.. Nå blir de jo klar over hva som skjer og kan fortsette å forhindre det.

    (Har ikke sjekket, men regner med at dette også blir tatt opp i andre land en Norge)

    Svar på denne kommentaren

    • Bengt Nilsen (svar til Per Persen)

      Ta en kikk nærmere på slutten av filmen, ‘Sometimes, child abuse is only visible to the child suffering it.’

      Og ellers voksne som ikke ser noen av tekstene, -vil jeg anta er så lite våken at dem ikke får med seg noen av tekstene, -eller mindre hva som står skrevet i aviser.

    • Per Persen (svar til Bengt Nilsen)

      Jeg har sett hele filmen men ser fortsatt ikke helt poenget ditt.
      «Et av problemene med denne fremgangsmåten var at en voksen barnemishandler som var sammen med barnet ville se at barnet forsøkte å lære seg kontaktnummeret.»
      Vil da tro at barnemishandlerne ganske ofte også er klar over det, som artikkelen også tar høyde for. Om de da får vite at slike oppslag har et skjult budskap for dem vill de vel relativt fort fjærne barna fra dem?

      Hvordan kan du anta det?

    • Håvard Pedersen (svar til Magnus)

      Selv et barn som ikke kan lese ville nok lettere klart å lære seg et «skrevet» nummer enn å se det på en video, med mindre telefonen i videoen var helt identisk med den ungen bruker til å ringe.

  2. Gunnar Heim

    Vi har levert våre optiske linsetrykk; 3D in-Depth Images(tm) siden 1996, så dette er ikke nytt. Men kreativt forsøk! I disse formatene leverer vi vanligvis trykkene med vertikale linser, slik at bildene skifter når folk passerer, uavhengig av øyehøyde. Vertikale linser har også mulighet for 3D (dybde), film, zoom, twirl eller en kombinasjon av effekter. Uke 21 kan dere eksempelvis se den nye Renault Clio i utvalgte lyskasser for ClearChannel i formatet 175×118 cm. Her skifter plakaten mellom 3 bilmodeller/farger. Vi har levert samme formatet i 3D bl.a. for filmer som Blåfjell 2, Transformers 3, Kung Fu Panda 2 m.fl. Men vanligere formater er jo som visittkort, postkort, brosjyre, iPhone deksel m.m.m

    Svar på denne kommentaren

    • Gunnar Heim (svar til Fredrik)

      Hei Fredrik. Prøve å selge dere noe!?! Hørt på makan!! Men.., det er jo liksom det man lever av… så du har nok rett..:-) Men produktet er hvert fall meget interessant både teknisk (skjedd en voldsom utvikling de siste årene) og som middel for kommunikasjon. Ta deg en tur innom vårt kontor på Sjølyst, eller be om noen eksempler jeg kan sende deg i posten.

  3. Tore Mårli

    Nyttig å få kunnskap om hva som er mulige virkemiddel i kommunikasjonsarbeidet. Og i vår teknologiske hverdag er det lett å glemme at vi har mange tradisjonelle virkemiddel som med fordel kan benyttes i samspill med det nye. Vil gjerne at du sender meg en link til informasjon dere og om produktet.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Per Persen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.