nrk.no

Pirater fortviler over piratkopiering i piratkopiert spill

Kategorier: DRM,Fildeling,Forbruker & Spill


Spillutviklerne Greenhouse Games har delt sitt siste spill, Game Developer Tycoon, via bittorrent — men med en liten vri: alle som laster ned spillet ‘ulovlig’ vil før eller siden gå konkurs. På grunn av piratkopiering, naturligvis.

Piratkopiering kan være en hodepine for en utvikler. Nå har Greenhouse Games lagt ut en versjon av sitt siste spill som viser piratene det utviklerne mener er de harde realitetene. Skjermdump: greenhousegames.com
Piratkopiering kan være en hodepine for en utvikler. Nå har Greenhouse Games lagt ut en versjon av sitt siste spill som viser piratene det utviklerne mener er de harde realitetene. Skjermdump: greenhousegames.com

Spillet handler, som navnet antyder, om nettopp utvikling og salg av spill. Brukerne må utvikle spill, balansere budsjetter og prøve å selge spillene sine på markedet. Om du betaler og laster ned spillet på lovlig vis, burde du klare deg greit. Laster du derimot ned versjonen spillutviklerne selv har lagt ut på bittorrent, vil du før eller siden gå konkurs — fordi markedet i den versjonen av spillet ødelegges av folk som piratkopierer spillene dine. Litt som i den virkelige verden, med andre ord.

Men paradokset stopper ikke der. Handlingen fra Greenhouse Games er i seg selv et interessant innlegg i piratkopieringsdebatten, men like interessant er det å se kommentarene til dem som laster ned spillet: piratene selv klager over at spillene de prøver å selge ikke selger godt nok, og at de går konkurs fordi folk piratkopierer dem.

I mean — can I research DRM or something? En pirat lurer på hvordan han kan unngå piratkopiering. Skjermdump: greenhousegames.com
I mean — can I research DRM or something? En pirat lurer på hvordan han kan unngå piratkopiering. Skjermdump: greenhousegames.com

Det skal ikke være lett. Her kan man snakke om både fliser i øynene, å kaste den første stein eller det berømte glasshuset: det er i alle fall ikke hver dag man ser piratene selv fordømme piratkopiering. Kanskje fordi piratene ikke føler seg som pirater?

Ulovlig eller ei?

En kan selvsagt spørre om hvor «ulovlig» det er å laste ned spillet, når det er Greenhouse Games selv, om enn anonymt, som legger ut spillet for nedlasting. Det er uansett en kjensgjerning at spillet ville dukket opp på bittorrent før eller siden uansett, og denne måten å gjøre det på setter søkelyset på et problem både store og små spillutviklere sliter med. Løsningene mange utviklerne kommer opp med, i form av håpløse rettighetskrav og «digital rights management software» som gjør spillene delvis uspillbare for dem som kjøper dem, er neppe veien å gå.

En av utviklerne bak spillet «Game Developer Tycoon», Patrick Klug, skriver i en høyst interessant og leseverdig bloggpost:

To the players who played the cracked version!
I’m not mad at you. When I was younger, downloading illegal copies was practically normal but this was mostly because global game distribution was in its infancy. To be fair, there are still individuals who either can’t make a legal purchase because of payment-issues or who genuinely cannot afford the game. I don’t have a quarrel with you.

Spillforsker Ian Bogost hevder i sin bok «Persuasive Games» at «In addition to becoming instrumental tools for institutinal goals, videogames can also disrupt and change fundamental attitudes and beliefs about the world, leading to potentially significant long-term social change.»

Det spørs om «Game Developer Tycoon» og den fiffige distribueringsløsningen til utviklerne bak det vil føre til en stor omveltning med det første, men det er et interessant eksperiment. Om ikke annet viser det hvor vanskelig det kan være å endre holdninger, selv når spillutviklerne etter hvert har fått flere effektive distribusjonskanaler, så som Steam eller App store, heller enn gammeldagse, fysiske medier.

Hva synes du om Greenhouse Games’ «debattinnlegg»? 

(Artikkelen er basert på Greenhouse Game’s blogginnlegg, men siden deres er for tiden ustabil. Vi har lagt ut en PDF av blogginnlegget her.)

Takk til Pavneet Singh Saund for tips!

3 kommentarer

  1. Genialt. Elsker når spillutviklere gjør slike ting 😀 .

    Skjønner også tankegangen — da jeg var liten snek jeg og en kamerat på bussen hjem hele tiden også. Så er ikke fremmed for «jeg vil ha en vare/tjeneste, men gidder ikke betale for den»-mentaliteten;).

    Man blir heldigvis mer moden etter hvert som årene går 😉 !

    Svar på denne kommentaren

  2. Et problem med dette spillet er at det er mer eller mindre en kopi av klassikeren «game dev story». Også er «.. tycoon» et tegn på at dette antageligvis et spill som ikke står på egne ben. Riktignok ser det ut til å være bedre enn GDS, men likevel …

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.