nrk.no

Quora: få svar på det meste

Kategorier: Det sosiale nettet, Internett & Nettjenester

Et bilde som viser spørsmålet "What are some of the most ridiculous startup ideas that eventually became successful?" — en bruker svarer "Quora: Make a new yahoo answers (Y)"
Noen ganger kan det gå bra… Skjermdump: quora.com

Jeg hater Wikipedia. Det vil si: jeg elsker det — og det er nettopp det som er problemet. Der jeg før kunne bruke timevis på Wikipedia, har jeg nå funnet Quora. Det er nesten like ille — og like bra. 

Skjermbilde 2013-04-11 kl. 13.32.45
Hva er de 10 mest surrealistiske stedene å reise til? På Quora får du mange svar. Skjermdump: quora.com

Quora er et nettsted dedikert til spørsmål og svar. Lurer du på hvordan det føles å bli skalpert? Eller hvordan man kan tjene penger mens man reiser verden rundt? Eller hvordan du skal få oss journalister interessert i det nystartede firmaet ditt? Eller lurer du på noe helt annet? I så fall er det bare å spørre.

Det finnes flere spørsmål og svar-nettsteder der ute, men vi har til gode å komme over noe med den samme kvaliteten og organiseringen som Quora. Det er rett og slett veldig bra — og kan fort bli en stor, men høyst interessant, tidstyv. Problemet kan egentlig ganske enkelt oppsummeres ved  hjelp av denne xkcd-en:

En tegneserie som viser - på toppen - søkeresultater fra wikipedia, med artikler som tegneren leser. Etter tre timer med klikking og lesing har tegneren forvillet seg videre inn på artikler som er totalt urelatert til temaet han begynte å lese om.
Wikipedia har et stort problem: det er alt for mye interessant kunnskap der. Det fører til problemer for undertegnede, og saken har ikke blitt bedre etter at jeg begynte å lese på Quora. Bilde: xkcd

For å få fullt utbytte av Quora må du registrere deg. Under registreringen velger du et par fagfelt som interesserer deg, og hvilke temaer du selv kan noe om. Innholdet du får presentert på forsiden vil da bli basert på dine preferanser. Du kan så lese spørsmål andre har stilt, dykke ned i svarene som følger eller stille ditt eget spørsmål.

God kvalitet

Det er overraskende god kvalitet på svarene som kommer. Menneskene som svarer har ofte jobber eller utdannelse innen feltet det spørres om, og brukerne selv stemmer frem de beste svarene. Personene med de mest velfunderte og velbegrunnede svarene blir dermed (ideelt) stemt fram, og jo høyere score du har, jo mer ettertraktet vil du bli når noen stiller neste spørsmål. Som for Wikipedia kan det gå to veier: enten veldig bra eller veldig dårlig, alt etter som hvor konstruktive brukerne av nettsiden er. Vår erfaring er at det er de konstruktive som råder. Som vi skrev i går: folk flest liker å svare på spørmål og dele av sin kunnskap.

Hvert svar kan diskuteres, og brukerne kan selv foreslå endringer i andre brukeres svar. Slik kan hvert svar — i alle fall i teorien — bli sin egen «Wikipedia-artikkel», ikke nødvendigvis kun forfattet av én person.

Og apropos Wikipedia: er Wikipedia-grunnlegger Jimmy Wales Quoras Chuck Norris? Noen har svaret på det også — faktisk Wales selv!

Ville lage noe nytt

Et bilde som viser spørsmålet "What are some of the most ridiculous startup ideas that eventually became successful?" — en bruker svarer "Quora: Make a new yahoo answers (Y)"
Noen ganger kan selv idéer som ser håpløse ut gi avkastning… Et enda bedre svar på samme spørsmål finnes i denne tråden. Skjermdump: quora.com

Quora er laget av Adam D’Angelo og Charlie Cheever. Begge har bakgrunn fra Facebook, og Cheever har også jobbet for Amazon. Målet med Quora var, i følge en uttalelse i Boston Innovation, å lage den første virkelig gode spørsmål og svar-siden:

We thought that Q & A is one of those areas on the internet where there are a lot of sites, but no one had come along and built something that was really good yet.

(Artikkelen sitatet er hentet fra kan leses her.)

Hvorvidt de har lykkes får være opp til hver enkelt å vurdere. Sant er det i alle fall at siden har blitt populær, og klart å samle et publikum selv om det allerede fantes alternativer på markedet. Selv har vi hatt glede av Quora, og så lenge man utøver normal kildekritikk kan man lære mye nytt og nyttig.

Kjenner du til Quora fra før av? Eller vet du om andre nettsider vi heller burde bruke tiden vår på?

19 kommentarer

  1. Har fulgt litt med siden jeg så det annonsert for noen år siden, men aldri hatt lyst til å teste det ut. Det at de krever Facebooktilknytning er et stort negativ for meg.

    I tillegg liker jeg ikke hvordan de sladder svarene sine dersom du kommer fra et Google-søk og ikke er logget inn. Men hva kan man forvente av tidligere Facebook’ere?

    Svar på denne kommentaren

    • Det kreves ikke tilknytning til facebook; du kan velge mellom å bruke eksisterende facebook-, google- eller twitterkonto, eller å lage en egen profil kun for Quora, uten tilknytning til noe som helst.

    • Men dei krev fullt namn. Eller, eit plausibelt namn.
      Eg laga ein nickbasert brukar berre for å lese der inne og fekk mail frå admin om at brukaren kom til å verte sletta om eg ikkje endra namnet ein månads tid etter. (Eg slutta difor bruke Quora. Dei har visst ikkje interesse av å dele kunnskapen sin med meg.)

    • Det er noe annet, og jeg skjønner at det kan være et problem. Jeg kan til dels skjønne hvorfor Quora ønsker fullt navn ved registrering, siden det kan gi større kredibilitet og seriøsitet, men hvorfor man må registrere seg for å lese svarene som kommer inn skjønner jeg ikke.

    • Kevin Brubeck Unhammmer (svar til Sjur)

      StackExchange-nettverket er vanlegvis der eg alltid ender opp òg.

      Hadde Quora ikkje krevd registrering for å lesa svar, så hadde eg sikkert registrert meg og brukt det aktivt. Når det kjem sladd opp kvar gong eg går inn, ender eg opp med å aldri klikka på Quora-lenkjer.

      Eg er forresten spent på korleis det neste store prosjektet til StackExchange blir: http://www.discourse.org/ Dei satsar på å bli ein slags «Wordpress for forum», og det ser unekteleg bra ut foreløpig.

    • Mats (svar til Sjur)

      Enig der. Og det at Quora sladder svarene får meg til å søke videre. Har bruker, men er ofte logget ut, da klikker jeg meg videre.

      SE har en struktur som gir gode svar, god moderering (brukere kan moderere avhengig av reputation). Quora, blir som eksemplene i artikkelen viser, veldig ofte en lang tråd med noe gullkorn gjemt blant veldig mye unyttig. Får litt mer «forum» følelse enn QA.

      Nå har Quora enkelte andre kvaliteter, slik som «Hvordan er det å jobbe i facebook» ikke ville vært en god fit for noen SE sider. Mens andre spørsmål finner en også på spesialiserte SE sider, slik som denne: How to make money travelling.

  2. Har brukt Quora nokre år. Du kan velge å «følge» både personer og tema. Eit tips kan vere at hvis du vil bruke Quora til noko konstruktivt, som å følge tema som er relevante for jobben eller studiene dine, bør du ikkje følge andre personer. Dette skaper for mykje støy i feeden. Ellers er det ein skjult fjern-knapp for kvart svar i feeden ala facebook, som kan vere greit å ha.

    Svar på denne kommentaren

  3. Kristian Aamodt

    Jeg synes Quora har lykkes i å lage en virkelig god spørsmål og svar-side. Du spør om hvordan det er å jobbe i Facebook, og du får svar fra en ansatt i Facebook. Du spør om fremtiden innenfor kunstig intelligens, og du får svar fra forskere på de beste universitetene i verden som jobber med nettopp det. Og du kan spørre hvor i Bergen de har den beste fiskerestauranten, og en eller annen erkebergenser svarer deg på det også. Tommel opp!

    Svar på denne kommentaren

  4. Quora er genialt, og har brukt det noen år nå. Ved å abonnere på temaer og folk man syns er interessante kommer det til tider utrolig nyttig informasjon din vei. Det krever at du jobber litt med å sette opp systemet, men når det først er satt opp er det fantastisk. Er inne og sjekker nyheter i Quora på iPhone hver eneste dag.

    Svar på denne kommentaren

  5. Wikipedia og Quora er langt fra overlappende. Mange typer spørsmål egner seg langt bedre i bare én av disse.

    Quora: Why do people use Quora on questions where Google or Wikipedia would seem to be more than sufficient?

    Det jeg liker best med Wikipedia er innholdet og nettsamfunnet. Det jeg liker best med Quora er publiseringssystemet, ikke innholdet. Skulle ønske alle kommentarfeltsystemer og nettsteder hadde like gode muligheter til å stemme opp de beste kommentarene (som disqus), filtrere vekk under en viss terskelpopularitet (som Slashdot), gi støtte for å foreslå forbedringer i andres kommentarer, som kan godkjennes/forkastes, brukerkategorisering av innkommene spørsmål, støtte for å gjøre alt abonnerbart på alle nivå, og støtte for å redigere sammen en spørsmålswiki som samler trådene fra diskusjonstrådene.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.