nrk.no

Ut i ørkenen for å finne ny teknologi til TV, radio og nett

Kategorier: Internett,Radio & TV


N53A9634

Av: Geir Børdalen

Noen tror egentlig at vi er litt gale, vi som hvert år reiser ut i den amerikanske ørkenen, for å finne ny teknologi til tv, radio og nett-produksjon. Men det er faktisk i Las Vegas – midt ute i Nevadas «spillegalskap»-verden at dette skjer. NAB – døpt opp etter organisasjonen bak – National Association of Broadcasters, inviterer hvert år alt som kan krype og gå av firmaer til å stille ut sine siste nyvinninger – og fortelle det siste fra teknologiutviklingen for TV, radio og nett.

Og så kommer vi også da – nesten 100.000 i tallet på besøk for å se og høre – midt i plastikk og lysstoffrørverdenen i Las Vegas. Mer enn 25.000 kommer fra andre land enn USA og kanskje noen få hundre fra Norge. Til sammen gjør dette at NAB blir den sikreste trendsetter-messen for moderne kringkasting.

Fra giganter til «2 mann og hund» firmaer

Firmaene som kommer spenner fra giganter som Apple, Sony, Panasonic og Quantel til små «2 mann og hund» firmaer fra hele verden. Flere av de mindre firmaene bruker sjansen til å bli oppdaget i nye markeder. Historien har vist at firmaer som begynte små – har blitt store etter å ha blitt kjent etter presentasjoner på NAB.

For norske mediefolk er det viktigste å snappe opp trender og ikke minst endringer i disse – før de når det norske markedet. Derfor er messen fulle av teknologisjefer og utviklingssjefer fra både NRK, TV2, TV Norge, P4, Telenor og en rekke andre norske aktører. Mange utviklings- og investeringsplaner legges etter først å ha tatt en titt i «glasskula» på NAB.

Så hva kan vi forvente oss i 2013?

Mens vi i Norge fortsatt arbeider med oppgraderinger av TV-produksjon til HD, kommer NAB denne gang like mye til å handle om de kommende TV-formatene UHD (Ultra High Definition) eller 4k. De første skjermene for 4k har allerede dukket opp og har vært vist på andre messer,  men for TV-bransjen gjenstår det en rekke områder før dette kan tas i bruk. UHD har bildestørrelse på 3840×2160 bildepunkter. Det som nå diskuteres er først og fremst valg av standarder for redigering, overføring av TV-bilder og visning av de første kameraer/skjermer for systemet.

Skjerm nr. 2 opplevelser

Konferansen har denne gangen også egne konferanser for såkalt «2nd screen», dvs hvordan man kan utvikler tjenester til å leverer en økte publikumsopplevelse for TV – på nettbrett. I Norge har vi sett slike løsninger brukt under f.eks. Eurovision Song Contest, men mulighetene er her mange, så vi kommer antagelig til å se nye konsepter utviklet for nettbrett – tettet linket til TV-sendingene.

Opp i «Skyen»

Mange snakker i år også om ny Sky (Cloud)-løsninger for mediene. Er det mulig å legge større deler av dyre server, lagrings og publiseringssystemer utenfor stasjonene – og med dette gi bedre effektivitet, bedre og sikrere tjenester for publikum – og utnytte stordriftsfordeler. I NRK utnytter f. eks. ny nett-TV løsning sky-tjenester til publisering og streaming.

Og når vi er i Vegas blir det jo alltid litt show også. Det deles ut en rekke priser i Las Vegas – i år bl.a. til programmet American Idol (Fox) som bli innlemmet i NABs egen «Hall of fame». Så hvis jeg ser Randy Jackson, Paula Abdul eller Simon Cowell på «Stripa» (Las Vegas Boulevard) får jeg prøve å hilse…

N53A9652

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.