nrk.no

Leap Motion: Starten på slutten for fysiske grensesnitt?

Kategorier: Gadgets & Konferanser og messer

Leap Motion fungerer innenfor et kuleformet område på ca 1meter. Foto: Leap Motion
Leap Motion fungerer innenfor et kuleformet område på ca 1meter. Foto: Leap Motion

Helt siden Tom Cruise i 2002 kastet rundt på virtuelle vinduer i den etter hvert så legendariske scenen fra filmen «Minority report«, har vel verden ventet på grensesnittet som skulle la oss gjøre det samme. I allefall de av oss som på et tidspunkt både ønsket vi var Tom Cruise, og hadde Jedi-skills.

Leap Motion sensor i bruk på SXSW2013. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC-BY-SA)
Leap Motion sensor i bruk på SXSW2013. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC-BY-SA)

Å betjene en personlig datamaskin er i dag i all hovedsak begrenset til to hovedmetoder. Pekeredskaper som mus og penn, eller ved hjelp av touch-teknologi. Leap Motion heter teknologien som har som mål å frigjøre brukeropplevelsen inn mot datamaskinen fra det fysiske grensesnittet, og rett og slett gi deg muligheten til å styre alt ved hjelp av håndbevegelser i lufta.

Hvordan funker det?

Leap Motion har vært en av de virkelig store snakkisene på SXSW2013. Selskapets direktør og tekniske sjef, Michael Buckwald og David Holz, ble under en av hovedsesjonene på konferansen intervjuet av Wall Street Journals teknologireporter Jessica Lessin.

De to kunne fortelle at det var svært viktig for dem å lage et ikke-fysisk grensesnitt mot datamaskinen, som ikke krever at man lærer seg et eget «tegnspråk». Da ville mye av vitsen falle bort, og de etterstrebet derfor å få bruken av Leap Motion så intuitiv som mulig.

Leap Motions CTO David Holz kjører en demo på scenen under SXSW 2013. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC-BY-SA)
Leap Motions CTO David Holz kjører en demo på scenen under SXSW 2013. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC-BY-SA)


Leap Motion er på ingen måte splitter nytt, og firmaet er faktisk kommet så langt at de under SXSW tok imot forhåndsbestillinger på produktet, som forventes å være i salg fra Mai 2013.

Rent teknisk sett bruker Leap Motion samme teknolgi som vi kjenner fra Microsofts Kinect-system. Ved hjelp av to kamera og tre infrarøde LED-lamper, er systemet istand til å tracke de fysiske gjenstandene som kommer innenfor «overvåkningsområdet».

Der Microsofts Kinect er beregnet på å tracke et stor område for bruk mot XBox-konsollen, fungerer Leap Motion kun innenfor et kuleformet område på ca 1 meter fra sensoren. Dette gjør at presisjonen den kan måle er nøyaktig helt ned til 0,01 mm. Med lanseringen av Windows SDK 1.7 har riktignok også Kinect tatt et skritt nærmere Leap Motion hva presisjon og bruksområde angår, og det blir spennende å se hvordan de to teknologiene vil utfylle eller eventuelt måtte konkurrere med hverandre.

Leap Motion fungerer innenfor et kuleformet område på  ca 1meter. Foto: Leap Motion
Leap Motion fungerer innenfor et kuleformet område på ca 1meter. Foto: Leap Motion

Da vi testet enheten under årets SXSW satt vi igjen med et inntrykk av et solid produkt, som i utgangspunktet fungerer godt. Det tekniske med tracking av fingre og andre objekter ser ut til å være på plass, enheten er liten nok, og vi ser ikke rent umiddelbart behovet for tråløsheten firmaet har bebudede i neste versjon.

Men så var det altså det evige spørsmålet da: Hva skal vi bruke dette til?

Alt avhenger av applikasjonene

Leap Motions største svakhet er utvilsomt at de datamaskinene vi idag omgir oss med, verken har operativsystemet eller programvare som er utviklet med tanke på denne formen for interaksjon.

Dette har da også Leap Motion skjønt, og mye av jobben som er gjort opp til lansering er å knytte seg til utviklere og utviklingsmiljøer i et forsøk på å få dem til å bruke teknologien. Over 10 tusen enheter er delt ut i et pågående beta-program mot utviklerne, i håp om at dette skal få fart på applikasjonsutvikling spesialtilpasset Leap Motion.

Fruit Ninja med Leap Motion sensor i bruk på SXSW2013. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC-BY-SA)
Fruit Ninja med Leap Motion sensor i bruk på SXSW2013. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC-BY-SA)

Selve sensoren, og den avanserte matematikken som ligger bak gjenkjenningen av bevegelse, imponerer. Men det hele faller litt når man sitter i OSX eller Windows og skal forsøke å bruke systemet i omgivelser som er laget for den tradisjonelle musa.

Situasjonen minner i grunnen litt om den jeg kjente på da jeg første gang så en iPhone. I årevis hadde PC-produsentene jobbet med mer eller mindre vellykkede touch-skjermer, uten å skjønne at halve suksessen lå i å også utvikle et grensesnitt som fungerte mot touch-teknologien.

Når både velfungerende touch og et skreddersydd OS så var på plass, ble historien om iPhonen slik vi kjenner den i dag.

Vi fikk en kjapp demo under SXSW2013:

Det blir spennende å se hva Leap Motion her klarer å få til. De har i utgangspunktet en solid teknologi, og ser ut til å absolutt ha forstått at denne teknologien vil være relativt sjanseløs uten godt innhold i form av applikasjoner som lar seg enkelt styre med den.

En annen spennende, om kanskje litt prematur tilnærming til Leap Motion, er styring av fysiske enheter. Under en hackaton arrangert av Framsia Meetup Groupe i Oslo, ble det eksperimentert i styring av AR-Drone ved hjelp av Leap Motion. Både morsomt og spennende:

Vi her i NRKbeta har en Leap Motion i bestilling, og gleder oss veldig til vi får levert denne og kan leke litt med den og teste hva den virkelig er god for. Vi lover å komme tilbake med mer fra denne kanten.

Interessant blir det også når man lurekikker litt inn i krystallkula og begynner å leke med tanken på en tilsvarende enhet så liten at den kan bygges inn i dashboardet på bilen, mobiltelefonen, brillene dine eller klokka di.

Kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Leap_Motion
https://www.leapmotion.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Kinect
http://www.slashgear.com/leap-motion-giving-10000-developers-free-units-18261445/

6 kommentarer

    • Ja, den virket skikkelig ahead of its time, litt som, tja, Newton kanskje?

      Men jeg vet ikke, i en bil er det kanskje bedre med et stemmestyrt system eller knapper man kan føle seg frem til og lære hvor er, for å minimere tiden man ser bort fra veien. Dette forutsatt at det ikke er en selvkjørende bil.

  1. Arnt Joakim Wrålsen

    Jeg tror ikke dette vil bli veldig utbredt som brukergrensesnitt rett og slett fordi det er for upraktisk. På stasjonære datamaskiner har man problemet med «gorilla arm»-syndromet (som går ut på at det er ubehagelig å ha armen utstrakt foran seg over tid), og på mobile enheter er det upraktisk med et grensesnitt som ikke lar deg betjene enheten med samme hånd som du holder den i.

    Men Leap Motion-type grensesnitt vil kanskje kunne finne visse nisjeområder.

    Og dette skriver jeg da med stor fare for å falle i «morsomt leketøy«-fellen, så jeg skal med glede trekke tilbake det jeg skrev over om det viser seg at jeg tar feil. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Morten Henden

    Bare tenk på mulighetene ved å tape et par Leap enheter på framsiden av et Rift headset. VR uten hansker. Når den trådløse varianten av Leap kommer blir det enda enklere. Den eneste virkelige begrensningen her er programvaren. Men, siden begge utviklere samarbeider med Unity om dette, og siden Unity er multiplatform, så ligger det til rette for utviklere å ta ibruk fantasien litt her.

    MMORPG med støtte for Leap og Rift…… Innlevelsesfaktoren her, så lenge man sløyfer 3dje person, vil kunne bli heftig på helt nye plan.

    Uansett, når to utviklere gjør sitt beste for å lage noe som er bedre enn andre forsøk, og sikter på å lage enheter som ikke koster for mye, og samarbeider med utviklere på software siden,,,, Jada, dette kan bli flopper, men det er godt mulig dette er starten på en aldri så liten revolusjon hva spill gjelder.

    Tidligere forsøk på VR har vært vært plaget av bagateller som tregt, dyrt, smalt synsfelt.
    Non-touch kontrollere har ikke engang vært spesielt jobbet med, fordi slikt ofte har vært veldig dyrt for å få pressisjon, og med dårlig støtte blant annet pga. ikke-eksisterende standarder for bruk. Så la oss håpe at slike ting blir løst nå, nå som den fysiske hardwaren faktisk ser ut til å kunne fungere tilfredsstillende.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Hest Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.