nrk.no

Hjelp oss med å teste trafikktjenesten Dit.no

Kategorier: Mobil,Nettjenester & NRK

dit.no på mobilen / Foto: NRK

Endelig er vi klare for å åpne vår nye trafikktjeneste. Vi som utvikler tjenesten er glade for at den nå skal møte ekte mennesker, og ikke minst at vi kan få innspill fra brukere for å gjøre den enda bedre! Navnet er kort og greit Dit.no.  Vårt mål er å bidra til at folk kan reise raskere, tryggere og mer miljøvennlig i Norge. Vi samler rute- og trafikkinformasjon – fra hele landet – for hele landet, slik at det blir enklere å ta gode valg i trafikken.

Test tjenesten på dit.no
Gi oss tilbakemeldinger på http://om.dit.no/tilbakemeldinger/

dit.no på mobilen / Foto: NRK
dit.no på mobilen / Foto: NRK

Så hvorfor skal NRK holde på med dette? Trafikkinformasjon har vært viktig del av NRKs virksomhet siden 60-tallet, særlig på radio, og nå fortsetter vi å informere på en oppdatert måte – nærmere der brukerne er.

Samarbeid

Dit.no er et samarbeid mellom NRK, Statens vegvesen og Ruter. Med en visjon om å gi brukerne et bedre tilbud, samler vi rute og trafikkinformasjon i én tjeneste. Den samfunnsmessige gevinsten vil være stor. Fram til i dag har brokker av trafikkinformasjon vært tilgjengelig på et utall ulike norske nettsteder. Brukeren har vært nødt til å lete og sammenholde flere forskjellige informasjonskilder for å få oversikt over reiserute, kjøreforhold og hindringer. Nå samles alt dette under Dit.no.

Åpne data

Tjenesten er utelukkende basert på frie data, med unntak for kart / geografiske data som hentes fra Norge Digitalt-samarbeidet. Og partene bak Dit.no har også publisert beskrivelser av alle datatjenester på Difis portal for offentlige data i Norge, data.norge.no, slik at de skal være tilgjengelige for andre og videre, ny bruk.
Åpenhet og fri tilgang til data har vært en kjerne i prosessen for forhåndsgodkjenning som NRK har hatt med Kulturdepartementet det siste halvannet året. Den godkjenningen som nå foreligger er derfor basert på grundige vurderinger og vekting av ulike hensyn.

Les mer: NRK får lage ny nasjonal trafikkportal

Mobil først

Å levere trafikkinformasjon i et mer oppdatert format er grunnen til at vi velger å lansere Dit.no på mobilen først. En tjeneste som Dit.no er aller mest relevant når man er på farta. Mange har behov for en nettversjon i tillegg, men vi ønsker å starte med en liten tjeneste og jobbe oss utover.
Vi er i gang med å lage en ny plattformuavhengig versjon av tjenesten, og vil også gjøre informasjon tilgjengelig gjennom en app.

Hva finner du på Dit.no

Dit.no skal bli en komplett tjeneste for all trafikkinformasjon i landet og skal gi relevant informasjon for ulike behov. Enten du reiser bil eller kollektivt, – tjenesten samler alle typer reisemåter og rutetider på ett sted, og vil være nyttig både på kjente og ukjente reiser. Vi har startet med «trafikken på bakken», og er helt enige i at det kan se litt for “jordnært” ut at vi anbefaler reisende å ta buss fra Lakselv til Bergen. Målet er å inkludere flyruter etter at vi har ferdigstilt «bakketjenesten».
Dit.no skal være lokal for hele landet. Kollektivreisende skal få informasjonen de trenger om stoppesteder og rutetider. Bilister får nyttig informasjon, Dit.no forteller blant annet om kolonnekjøring og vinterstengte veier. Vi vil etterhvert vise alt fra hvor langt det er til nærmeste ladestasjon og bensinstasjon, til rasteplasser og innfartsparkering. Avvik; Vi vil varsle om store problemer i kollektivtrafikken rundt om i hele landet, og vi har nå  også mer detaljerte meldinger for linjer og stoppesteder i Oslo og Akershus. Bilister i de store byene vil finne informasjon om kø og framkommelighet på kjente problemstrekninger, om stengte veier og lokale omkjøringer. På sikt ønsker vi å varsle om alt fra stengte tunneler og innstilte ferger, til snøkaos og glatte veier.

dit.no på mobilen / Foto: NRK
dit.no på mobilen / Foto: NRK

Slik tester du

Du kan teste tjenesten på mobilen din på adressen dit.no, – det er også mulig å hente opp mobiltjenesten på desktop eller nettbrett, selv om tjenesten ikke er tilpasset store skjermer. Vi åpner nå rolig opp, nettopp for at brukerne skal få mulighet til å teste og fortelle oss hva som fungerer og hva som kan bli bedre. Vi åpner opp til tross for at vi ennå har feil og mangler i tjenesten, vi mangler både rutetrafikk i enkelte geografiske områder, og vi har rusk i tjenesten, som for eksempel at kartet ikke fungerer optimalt på WindowsPhone 8. Inne på tjenesten finner du en gul boble som leder til et skjema du kan fylle ut for å gi oss din tilbakemelding. Vi hører gjerne fra deg her!

Status for innsamling av kollektivdata

Dersom du ikke finner ruter eller holdeplasser i ditt lokalområde, så kan det være at Dit.no ikke har kollektivdata fra dette området ennå. Dit.no skal inneholde kollektivdata for hele landet, men vi er ikke helt i mål med innsamlingen. Sjekk status for innsamling av kollektivtransportdata. Denne oversikten viser hvilke områder vi har kollektivdata for i dag, og hvilke områder som fremdeles er mangelfulle.

dit.no på mobilen / Foto: NRK
dit.no på mobilen / Foto: NRK

På mange måter er dette en nasjonal dugnad for å samle og forbedre alle offentlige trafikkdata i en brukervennlig tjeneste som er nyttig for folk i hverdagen. Vi har gode erfaringer med å invitere dere til å komme med innspill til forbedringer og tenke sammen med oss på hvordan vi skal utvikle tjenesten videre. Også denne gangen har vi høye ambisjoner for at denne tjenesten skal bli nyttig for mange, – hver dag. Vi er ydmyke for at denne betaversjonen er et første skritt av mange på veien vi skal gå sammen med engasjerte brukere.
Velkommen inn til å teste – vi ønsker oss alle innspill som gjør oss bedre!

Test tjenesten på dit.no
Gi oss tilbakemeldinger på http://om.dit.no/tilbakemeldinger/

64 kommentarer

  1. APIer gir store muligheter.

    Når jeg kjører lengre strekninger vil jeg gjerne vite hvilket vær det er underveis. Kan dere legge inn dette ved å kople rutedata med yr.no? Så hvis jeg kjører Oslo-Bergen, hvilket vær er det på Voss på det tidspunktet jeg kjører forbi? Og hvor/når på ruten går solen ned?

    Hadde også vært interessant med en graf som viser vær (som nevnt), høyde, knutepunkter med klokkeslett, hindringer, bompenger etc langs ruten.

    Svar på denne kommentaren

  2. Gleder meg veldig til å se hvordan dette kommer til å bli brukt. Jeg håper dere finner en god balanse mellom utvikling av gode API som andre kan bruke og egenutvikling av løsninger for sluttbruker. Jeg tror den viktigste delen av jobben dere gjør er innsamling, strukturering og systematisering av data.

    Lykke til.

    Svar på denne kommentaren

    • Ingrid Støver Jensen (svar til Eivind Molde)

      Hei Eivind
      Så fint at du er positiv! Jeg antar du ikke fikk treff på kollektivsøk mellom Bergen og Ålesund. (Bilreiseruter har vi). Ja, vi jobber fremdeles med å samle kollektivdata rundt om i landet. Enkelte områder mangler vi rutetider, holdeplasser, overgangssteder og gangveier. Mer detaljer finner du på oversikten vår over kollektivdata: om.dit.no/status-kollektivtransport/

      Hilsen Ingrid Støver Jensen
      Prosjektleder for Dit.no

  3. Eg liker Ubuntu-ikonet som kjem i reiseruta 🙂

    Eg fekk ikkje til å finne posisjon i Firefox Desktop 19 eller Firefox Mobile 19 (sjølv om GPS-symbolet blinka litt) når eg trykte «Hent min posisjon», men eg fekk iallfall IP-basert posisjon når eg trykte geværsikteikonet.

    Autofullføring i søk på FF Mobile tar litt tid å komme i gang, må av og til trykka visk ut for at det skal komme (ein timer a la stackoverflow.com/a/14212187/69663 skal ta dette problemet).

    Veldig kult at det går an å søke etter stad (univeritet og sånt) og ikkje berre adresse 🙂

    Svar på denne kommentaren

  4. Vidar S. Ramdal

    Klarer ikke finne informasjon om dere tar hensyn til Ruters sanntidsdata i reiseforslagene.

    F.eks.: Når jeg reiser til jobb, kan jeg ta enten lokaltog (raskest) eller buss (litt treigere). Men hvis toget er 10 minutter forsinka, kommer jeg raskere fram med buss. Kommer systemet til å foreslå bussen for meg da?

    Og det kan ha større konsekvenser: Jeg må ta t-banen et par stopp for å komme til togstasjonen. Hvis T-banen er forsinka, så jeg ikke rekker toget, vil systemet ta høyde for det?

    Svar på denne kommentaren

    • Ingrid Støver Jensen (NRK) (svar til Vidar S. Ramdal)

      Hei Vidar

      Svaret på dette er at vi har sanntidsdata (for tog i hele landet, og for all kollektivtrafikk for Oslo og Akershus), men vi hensyntar ikke disse i reiseforslagene ennå. Du finner det foreløpig bare under «Rutetider».

      Vi ønsker å lage en tjeneste med høy nytteverdi. Derfor ønsker vi på sikt å videreutvikle tjenesten slik at sanntidsdata får en konsekvens for reiseforslagene.

      Ingrid
      prosjektleder Dit.no

  5. Min nåværende bruk (dekket av bokmerker i browser på mobil) er:

    80%: Sjekke om tog til/fra jobb er forsinket for å vite om jeg må løpe eller kan rusle.

    10%: Sjekke hvordan jeg raskest kommer meg hjem/til jobb fra annen plass i byen.

    7%: Sjekke hvordan jeg kommer meg til ny plass fra der jeg er

    3%: Sjekke hvordan jeg kommer meg til ny plass fra annen plass enn der jeg er

    Aldri: Sjekke hvilke holdeplasser som er i nærheten.

    Aldri: Sjekke hvilke busser/tog som går fra holdeplasser i nærheten.

    Den første ser ikke ut til å være dekket i det hele tatt (et tog rapportert som forsinket hos nsb ble ikke rapportert som forsinket i dit.no).

    Nummer to er dekket, men er svært tungvint siden det ikke går an å lagre destinasjon som favoritt – en må evt lagre oslo s-hjem, national-hjem, sandvika-hjem osv.

    De siste 7% og 3% er bra dekket, men altså ikke de første 90%.

    Men jeg skjønner ikke helt hvem som er interessert i hvilke holdeplasser som er i nærheten? Det er litt som å søke etter bakeri i nærheten, for så å få en liste over gater. Ikke relevant med mindre du har masse lokalkunnskap fra før.. Snedig, men ikke så veldig nyttig…

    Har dere vurdert waze-lignende funksjonalitet på trafikksiden? Vegvesenet sine oppdateringer er etter min erfaring ubrukelige når en skal ut i rush trafikk eller utfartsdager (ferie o.l.).

    Hvis ikke føler jeg nesten det er bedre å oppfordre folk til å bruke waze (iallefall hvis de får fikset søkefunksjonaliteten sin).

    Svar på denne kommentaren

    • Morten (svar til Endre)

      «Har dere vurdert waze-lignende funksjonalitet på trafikksiden? Vegvesenet sine oppdateringer er etter min erfaring ubrukelige når en skal ut i rush trafikk eller utfartsdager (ferie o.l.).»

      Dette er en viktig ting å legge merke til!
      Bruker selv Waze som pendlerverktøy. Der kan brukere melde inn alt fra ulykker, kødannelse, hindringer osv med et par enkle taste/skjermtrykk og alle andre medtrafikanter blir umiddelbart varslet. Tregheten i Vegvesenet sitt system er så stort at det ikke er nyttig for annet enn påskekøen på E6 og store ulykker. Men det er utrolig mange små hendelser i trafikkbildet som f.eks Waze sitt system plukker opp.

    • ThorHH (svar til Endre)

      «Aldri: Sjekke hvilke holdeplasser som er i nærheten.

      Aldri: Sjekke hvilke busser/tog som går fra holdeplasser i nærheten.»

      «Men jeg skjønner ikke helt hvem som er interessert i hvilke holdeplasser som er i nærheten?»

      Det er et par funksjoner som jeg synes er veldig nyttige, så vi har nok forskjellige behov.

      Tjenesten ser veldig lovende ut!

    • Ingrid Støver Jensen (NRK) (svar til Endre)

      Hei Endre

      Takk for innspillene og en tydelig presentasjon av dine behov.

      Jeg forsøker å svare deg i samme rekkefølge som du presenterer problemstillingene:

      Det første behovet, sjekke om tog er i rute, dekker Dit.no bare delvis i dag, men kanskje ikke på en ideell måte? Vi viser sanntidsinformasjon kun under Rutetider og verken koplet til planlegging eller avvik. Dette har vi på listen over forbedringer. Vi har sanntidsinformasjon for tog i hele landet, og for all kollektivtrafikk for Oslo og Akershus. Vi jobber med å samle øvrig data for hele landet, og vi starter med der det finnes. Tjenesten inneholder forøvrig informasjon om store problemer i bil- og kollektivtrafikken med store konsekvenser, – for hele landet, under Avvik.

      Behov nummer 2: Ja, vi har valgt å at det er reisestrekninger som blir favoritter. Når det er sagt så har vi diskusjoner både rundt posisjonering og destinasjon.

      Om behov 3 og 4. Du skriver at du ikke forstår hvem som vil ha nytte av å finne holdeplasser i nærheten. Det fascinerende med å lage Dit.no er at det finnes mange forskjellige reiser, folk reiser på ulike måter, og det er aldri slik at all funksjonalitet er relevant på enhver reise. Men vi konstaterer at det finnes ulike behov, – også behov for å finne holdeplasser, linjer og avgangstider i nærheten 🙂

      For ordens skyld for eventuelle andre lesere: Funksjonen kan være nyttig på et ukjent sted for å finne nærmeste holdeplass og hvilke linjer som går derfra. Herfra har du et klikk til busstidene (i sanntid flere steder), en funksjon som er nyttig på både kjente og ukjente steder. Nyttig for alle dem som ikke har rutetidene i hodet.

      Til ditt siste spørsmål om mer brukergenerert innhold. Utelukkende basert på crowd-sourcing er Waze en spennende tjeneste som vi tester og diskuterer! Dit.no har i dag bare data fra samarbeidspartnerne (NRK, Statens vegvesen og Ruter/Trafikanten). Trafikkmeldingene som kommer fra NRK (som i dag formidles over radio) er jo også skapt i samarbeid med brukerne, men da stort sett via telefon (og noe sosiale medier). Vi jobber nå med å utvikle en bedre varslingsfunksjonalitet. Det handler om å utnytte dataene vi allerede har på en bedre og mer relevant måte, for som du påpeker, måten vi utnytter og presenterer dataene i dag hjelper det ikke nødvendigvis for påskeutfarten. Her ser vi at en form for brukerinnvolvering er nyttig, så ja – i en eller annen form vil vi inkluderer brukermedvirkning.

      Hilsen Ingrid Støver Jensen
      Prosjektleder for Dit.no

  6. Fantastisk. Har alltid hatt lyst på en løsning som kan være der hvis jeg er et sted jeg ikke kjenner og skal ta kollektivtrafikk. Ser ut til å funke bra i Telemark/Grenland iforhold til kollektivt iallefall 🙂

    Svar på denne kommentaren

  7. Eirik Havenstrøm

    Her er hva jeg ønsker meg:
    1. Ruter.no for hele landet tilpasset alle plattformer. Den tjenesten fungerer strålende, gjør den bedre og for mer enn Akershus/Oslo og Oppland.
    2. En modus som gjør at jeg kan ha telefonen (fungerende som en GPS) i bilen og den varsler meg om det er noen hindringer/arbeid i nærheten/på veien jeg kjører på.
    3. Muligheten til å eksportere adresser, som f.eks. et langt klikk på navigeringsinstruks gjør at jeg kan dele koordinater eller adresse med mer native-applikasjoner som Waze (takk for tips forresten) eller Google Maps.
    4. Muligheten til å varsle om problemer med vei slik som fiksgatami.no
    5. Favorittstrekninger
    6. Yr.no-integrasjon (været ved ankomst)
    7. Ut.no-integrasjon (finn anbefalte turer i nærheten)
    8. Trafikkmeldingskart
    9. Enkelt å få opp nære flyplasser med tider og gate.
    10. Tidsestimat på visse klokkeslett – alltid kjekt for meg når jeg vet jeg skal til Oslo sentrum og være der et visst klokkeslett. «Når må jeg dra herfra for å ankomme, dit» burde funksjonen hete.

    Har dere planer om å la applikasjonen være kun HTML eller en native applikasjon også per plattform?

    Var veldig spent på hva navnet ble, dit var et bra valg! Kø.no var ikke særlig positivt.

    Svar på denne kommentaren

    • Ingrid Støver Jensen (NRK) (svar til Eirik Havenstrøm)

      Mange gode innspill her, de tar vi med oss videre. Tanken er at vi skal ha både en HTML-basert tjeneste som fungerer på mobil, desktop og nettbrett, og at vi i tillegg har en native app for mobilen.

      Topp at du likte navnet:)

      Ingrid
      prosjektleder Dit.no

    • Ingrid Støver Jensen (NRK) (svar til Jarl Grøneng)

      Ja, Statens vegvesen sms-varsler status for ulike veistrekk som er kranglete; tunneler, veier, fjelloverganger osv. Som du sikkert kjenner til, så er Dit.no et samarbeid mellom NRK, Statens vegvesen og Ruter. Vi jobber nå med å forbedre måten vi viser varslinger og hendelser i trafikken, og i den forbindelse ser vi på hvordan vi kan vise disse meldingene, – og vi diskuterer både push og pull-siden av denne type innhold.

      Ingrid
      Prosjektleder Dit.no

  8. Bjørn Tennøe

    NRKs nye storsatsing er under halvparten så verdifull som eksisterende alternativ: Smackdown! Dit.no versus Google Transit

    Og så vidt jeg kan se er det ikke noe innhold som differensierer tjenesten fra det som allerede eksisterer i markedet.

    Jeg kan fremdeles ikke forstå hvorfor Krinken velger å ta denne kampen eller hvorfor publikum skal betale for den. Særlig ikke når NRK samtidig velger å bli en aktør i et sakskompleks de i utgangspunktet er forpliktet til å dekke på en objektiv måte.

    Svar på denne kommentaren

  9. «Vi finner ingen reiseforslag fra Egersund til Sola Flyplass..» Jeg skal reise den strekningen i morgen. Jeg akter å ta tog fra Egersund til Stavanger, og flybuss videre derfra til flyplassen. Dette var en svært enkelt test som dit.no ikke klarte syns jeg.

    Svar på denne kommentaren

  10. For en tullete blogpost du har laget. Sammenligne en tjeneste som såvidt jeg kan se fortsatt er i beta versjon med en gammel innkjørt tjeneste.
    Det er ganske tydelig at du har gjort dette, ikke for å sammenligne to tjenester, men fordi du er uenig i at NRK skal utvikle sådan.
    Dette blir som å sammenligne blomsten på eple treet med det modne eplet!

    Svar på denne kommentaren

    • Bjørn Tennøe (svar til Morten)

      Hei Morten, det er helt riktig at jeg er uenig i at NRK skal utvikle en konkurrent til Google Transit, som også helt riktig er en gammel innkjørt tjeneste. Det er nettopp fordi Google Transit er en gammel innkjørt tjeneste, at vi ikke bør lage denne nye, men heller støtte de som allerede finnes.

    • Sindre Østgård (svar til Bjørn Tennøe)

      Hei Bjørn! Det er helt ok at du er en varm forkjemper for en stor amerikansk, kommersiell aktør som Google, og ikke deler vårt perspektiv om lage et godt norsk, kvalitetssikret, ikke-kommersielt, nasjonalt tilbud.

      Vi har hatt en omfattende korrespondanse med deg over flere år, og opplever at alle vesentlige påstander har fått grundig respons.

      Vi har, som du vet, ambisjon om å utvikle en tjeneste som er minst like god og trygg som Google Transit, og mener vi har mulighet til å gi norske brukere de beste reiserådene fordi vi er tilstede hos norske brukere, gjennom apparatet til Vegvesenet, Ruter og NRK – hver dag.

      Der hvor Google har som hovedinteresse å tjene penger, har vi kun brukernes behov i fokus, og er dedikert til å sikre trygge, effektive og miljøvennlige reiser i hele landet. Det betyr f.eks at vi må sikre at reisende ikke blir sendt over Valdresfløya når den er vinterstengt (Google) og sikre at folk kan stole på at norske aktører jobber dedikert med å kvalitetssikre den norske tjenesten.

      Likefullt er vi dedikert til å frigjøre data slik at andre aktører, kommersielle eller ideelle, kan utvikle nye/andre nyskapende tjenester (som Google Transit) som kommer allmennheten til gode. Etter grundig vurdering, i en forhåndsgodkjenningsprosedyre som har involvert en bred høring og 5 forskjellige departementer, er vi trygge på at dette kommer til å fungere svært godt for alle.

      Vårt mål og intensjon er å bidra til at alle data blir frigitt, at publikum får minst én grundig kvalitetssikret tjeneste, og at det forhåpentligvis vokser fram andre tjenester i området rundt Dit.no.

    • Det er faktisk ikke noe galt med å være motivert av å tjene penger. Tvert i mot opplever man som bruker at service og produkter blir veldig mye bedre når folk har det motivet. Du kan jo f.eks. prøve å brekke beinet i Oslo en lørdag, og teste legevakta. Så kan du gjenta forsøket i en passende amerikansk by.

    • Bjørn Tennøe (svar til Sindre Østgård)

      Hei Sindre! Takk for konstruktivt svar.

      Vi har allerede vært i kontakt per e-post bl.a. vedrørende hvorvidt dere har gitt «grundig respons». På generelt grunnlag vil jeg si at når tjenesten deres nå er sluppet, er dette første mulighet for oss utenforstående til å se hva dere faktisk leverer. Da kan antakelser erstattes med kunnskap. Noen gamle spørsmål må da stilles om igjen.

      Så har jeg kanskje ikke uttrykt meg klart nok i alle anledninger når det gjelder grenseoppdragningen mellom Google og NRK. Jeg mener ikke at NRK skal slutte fullstendig med trafikkformidling; tvert om. Det er flott at dere leverer informasjon om vinterstenging av Valdresfløya. Jeg er enig med deg i at apparatet til Vegvesenet, Ruter og NRK kvalifiserer dere til denne jobben. Spørsmålet er hvor mange lag av leveransen dere skal ta ansvar for. Her har mitt argument vært at Maps-divisjonen til Google, med sine 1100 fast ansatte og 7000 konsulenter, med stor sannsynlighet er best rustet til å levere grensesnittet.

      La oss bruke ditt eksempel, vinterstenging av Valdresfløya, som utgangspunkt.

      Dit.no har ikke turn-by-turn-navigering. Så vidt jeg forstår planlegger dere heller ikke å tilby det i framtiden. Dit.no har altså ikke et grensesnitt som er tilrettelagt for at man faktisk er ute og kjører bil. I følge NAF utgjør bruk av ikke-tilrettelagte mobiltjenester en «livsfare». For å nyttiggjøre seg Dit.no til bilkjøring må man altså pugge reisenruten før man gjennomfører den, snarere enn å motta hjelp underveis. Dermed oppfyller dere ikke deres egne ønsker om å være «aller mest relevant når man er på farta» og også «god og trygg».

      Videre foreligger tjenesten deres på ett språk; norsk (bokmål). Ganske ofte leser man om trafikkproblemer fordi førere av utenlanske vogntog blir overrasket av norske kjøreforhold. Vil meldinger som «Nes tunnel midlertidig stengt» på et norsk nettsted de aldri har hørt om, være til hjelp for dem?

      Slike betraktninger er vektige argumenter for å aktivt etterstrebe å levere den kvalitetssikrede informasjonsstrømmen til velkjente tilbydere som har produsert mer komplette grensesnitt.

      Altså, anerkjenn at folk fremdeles kommer til å bruke eksempelvis turn-by-turn både på norsk, engelsk, polsk og mengder av andre språk, og at disse ikke kan få tilfredsstilt behovet sitt gjennom Dit.no. Jobb deretter målrettet for at disse brukerne får dataene NRK besitter levert via markedets ledende aktører.

      Så kan dere jo selvfølgelig lage leveranser oppå disse tjenestene igjen. Da hadde dere etterlevd den strategien dere anbefaler andre bidragsytere å ta.

      Og angående poenget at Google, i likhet med dere, tillater at andre bygger tjenester oppå sin egen. Det er én stor forskjell. Tjenester bygget oppå Dit.no er kun verdifulle i Norge. Tjenester bygget på Google Transit er derimot verdifulle for hele verden. Dere har selv dokumentert dette gjennom omtalen av Google Transit-mashupen Mapnificient. Her skal dere for øvrig ha kred for å ha omtalt konkurrenten deres under overskriften «genialt offentlig transport-verktøy».

      Nå er uansett Dit.no lansert, og dere planlegger sikkert neste steg. Mitt tips er da først å levere kvalitetssikrede data til alle relevante, samfunnsnyttige tjenester, for så å spørre publikum hvilke behov som fremdeles ikke er tilfredsstilt? Da får lisensbetalerne mest igjen for penga.

      Ett mulig eksempel er lagring av kartene til Statens Kartverk rett på mobiltelefonen. Lokal lagring er supert når mobildekningen er dårlig. Dette går kanskje an nå som dere er medlem av Norge Digitalt (et surt eple gitt deres tidligere omtale av prismodellen?).

      Et annet scenarie er folk i byene som trenger (sanntids-)hjelp til å ta smarte valg underveis på en kollektivreise. Gitt at jeg allerede er på bussen; bør jeg bytte til trikk på neste holdeplass eller til T-banen om tre holdeplasser for raskest å nå målet mitt?

      Ellers går det an å dra maksimal nytte av «heilnorsk»-kortet. Google vil sikkert ikke integrere skiruter med det første (selv om de har Street View i alpintbakker og på Svalbard). Og private, lokale tilbud som IKEA-bussen, Veritas-bussen og Bilkollektivet kan integreres i selve Dit.no-kartvisningen for folk som er medlemmer der. Noen kilder vil kreve en pålogging, men slikt går an å løse. Særlig innen bildeling er det potensiale for å skape reell innovasjon.

      Til slutt synes jeg det er i overkant tendensiøst å skrive at «der hvor Google har som hovedinteresse å tjene penger, har vi kun brukernes behov i fokus». Google Transit ble skapt i Google Labs («enabling engineers to spend one day a week working on projects that aren’t necessarily in our job descriptions»). På den annen side er Dit.no-partner Trafikanten sitert på at «[da] Google kontaktet [Trafikanten] og ønsket data (…) var det den gangen knyttet til en for stor kostnad. Vi ikke å bli enige.» … «[Vi har] ikke ubetydelige inntekter på trafikkbaserte tjenester/reiseplanleggere fra trafikkselskaper og fylkeskommuner som antas å falle bort ved den etterspurte offentliggjøringen, i tillegg til de kostnader det måtte innebære å offentliggjøre dataene» (digi.no, brev til Fylkesmannen i Oslo og Akershus). Dit.no-partnerne er like avhengig av budsjettene sine som Google.

      Og ja, så synes jeg det er OK om alle kan bidra til dugnaden, selv om de måtte være «store, amerikanske og kommersielle». Når man møter store, vennlige kjemper, kan det være framgangsrikt å ikke stange i knærne deres, men heller stå på skuldrene.

      Over 600 av brukerne dine har faktisk underskrevet på at de ønsker nettopp det.

    • Før Mozilla Firefox 1.0 kom, så var IE6 gammal og innkøyrt.

      Før iPhone 1 kom, så var Nokia 5200 gammal og innkøyrt.

      Nei du har nok rett, ingen vits i å prøve på noko nytt.

  11. Merkelig satsing fra NRK. Testet jobbreisen min her i Bergen og ruteforslagene var helt på styr. Rutesøket på skyss.no fungerer helt utmerket, så denne tjenesten kommer jeg nok aldri til å bruke. Regner med dette kommer til å bli en Oslo-tjeneste som har halvgod (dårlig) funksjon i resten av landet.

    Svar på denne kommentaren

    • Ingrid Støver Jensen (NRK) (svar til Steinar)

      Hei Steinar

      Ja, det finnes lokale reiseplanleggere rundt om i landet, og jeg er enig med deg at de som får dekket sine behov av disse ikke nødvendigvis opplever noen umiddelbar grunn til å bytte.

      Når det er sagt; Dit.no skal ikke være en Oslo-tjeneste med halvgod dekning for resten av landet. Dit.no skal ha både trafikk- og ruteinformasjon, i hele landet, for hele landet. Men ambisjonene løper konstant foran oss som utvikler tjenesten, og når det gjelder kollektivdata rundt om i landet, så har vi ennå et stykke igjen før det er komplett. Vi mangler enkelte data i Hordaland, noe du kan se på om.dit.no/status-kollektivtransport/.

      Ingrid
      Prosjektleder Dit.no

  12. Knut-Erland

    Som påpekt av Endre: For at denne tjenesten skal bli nyttig for oss kollektiv-reisende, må den inneholde sanntidsinformasjon. Og det må være mulig å lage en liste med favoritt-destinasjoner.

    Svar på denne kommentaren

    • Ingrid Støver Jensen (svar til Knut-Erland)

      Hei Knut-Erland.

      Du refererer til Endre, og jeg har svart ham. Men for ordens skyld kopierer svaret til deg: Dit.no har sanntidsinformasjon for tog i hele landet, og for all kollektivtrafikk for Oslo og Akershus. Vi jobber med å samle øvrig data for hele landet, og vi starter med der det finnes. Tjenesten inneholder forøvrig informasjon om store problemer i både bil- og kollektivtrafikken med store konsekvenser, – for hele landet, under Avvik. Vi ser for oss at vi på sikt jobber med at sanntidsinformasjon blir koplet til planlegging.

      Ingrid
      Prosjektleder Dit.no

  13. Truls Monsen

    Det hadde vært fantastisk med integrasjon i f.eks google maps. Da ville du kunne fått opp informasjon i Google Nå, og det ville vært godt integrert på Android. Jeg tror dette kan bli en suksess, hvertfall om det er pålitelig, og inneholder oppdatert sanntidsinformasjon. Dere har jo gjort en fantastisk jobb med YR og UT 🙂

    Svar på denne kommentaren

  14. Svend Torgersen

    Dette ser ut som en bra start!
    Har dit.no noe som helst å gjøre med reiseinfo.no? (Trafikanten er eier)

    Hvis ikke er det mildt sagt tullete av Trafikanten/Ruter å folk som prøver på å gjøre akkurat det samme som dit.no..

    Svar på denne kommentaren

    • Ingrid Støver Jensen (NRK) (svar til Svend Torgersen)

      Hei

      Ja, Dit.no er et samarbeid mellom NRK, Statens vegvesen og Ruter. Reiseinfo.no er en del av Ruter-sfæren, og vi samarbeider med dette miljøet.

      Ingrid (prosjektleder)

  15. Hei.

    Først vil jeg si at dere virkelig er inne på noe her! Jeg har vireklig savnet en tjeneste for kollektiv reise over hele landet. Det første som slår meg dog er om dere kanskje ikke prøver å gape over litt for mye litt for fort?

    En app bare for kollektivreiser hadde jo vært stort nok i seg selv bare det. Og så kunne dere laget en annen tjeneste for bilister med værinformasjon, omkjøringer, stengte fjelloverganger osv. Dette finnes det jo også forsåvidt en del apper/tjenester for allerede, men ingen like omfattende som dere prøver dere på her.

    Svar på denne kommentaren

  16. Ingrid Støver Jensen (NRK)

    Hei alle

    Det har vært travle dager og litt for lite tid til å følge opp kommentarene. Takker alle for gode innspill generelt! Det er svært nyttig for oss at dere deler tanker og opplevelser knyttet til tjenesten, slik at vi får innspill. Poenget er jo nettopp å åpne opp og utvikle tjenesten sammen med brukerne.

    Jeg leser alt som kommer inn, lover ikke en kommentar til alle, men vil forsøke å følge opp der det er konkrete og nye spørsmål.

    Ingrid
    prosjektleder Dit.no

    Svar på denne kommentaren

  17. Truls Viddal Karlsen

    1) Støtter tidligere forslag om væroversikt på ruten i henhold til hva det vil være der når du kommer dit

    2) Såvidt jeg vet mangler vi tungbilsjåfører en enklere måte å finne lengde- og breddebegrensing på enn å rote oss gjennom en svær .pdf fra vegvesenet.. kunne dere tatt en kjapp sjekk om dette er data dere har tilgjengelig og kan gjøre noe med?

    3) Legger merke til at dere fortsetter den flaue trenden fra nrkbeta.no ved å ikke ha IPv6-støtte på dit.no. Dette er rett og slett bare ikke godt nok – spesielt på en tjeneste designet for mobile enheter.

    Men generell tommel opp!

    Svar på denne kommentaren

    • Ingrid Støver Jensen (svar til Truls Viddal Karlsen)

      Hei Truls

      Takk for innstpill!

      Statens vegvesen sitter som du sier på data om lengde-, bredde-, og høydebegrensninger, og de er jo en partner bak Dit.no, så disse dataene har vi tilgang til. Når det er sagt, så har vi prioritert å jobbe med de reisescenariene som gjelder folk flest først, og prioritert ned dataene som er mer spesialisert. Det betyr at vi vil jobbe med dette på sikt, og ikke nå.

      Angående det tredje punktet ditt: NRKbeta og Dit.no er to helt ulike tjenester med forskjellig tekniske løsninger. Dit.no baserer seg på Windows Azure. Jeg forstår ikke hva du kommenterer eller spør om, – kunne du kan være mer spesifikk på hva du opplever som problematisk?

      Ingrid
      Prosjektleder Dit.no

    • Truls Viddal Karlsen (svar til Ingrid Støver Jensen)

      Hei,

      Når det gjelder høyde-, lengde- og breddebegrensing så er det fint at dere tar dette med videre. Det er jo en del tjenester som dekker en del av det dere gjør med dit.no – men det er altså ingen tjenester som gir oss denne informasjonen bortsett fra å manuelt se på kart.

      Vedrørende IPv6:

      IPv6 er siste versjon av IP-protokollen og åpner opp for flere ip-adresser. Verden har allerede gått tom for IPv4-addresser og for at internett skal fortsette som i dag må alle tjenere tillatte tilkoblinger på IPv6, og i en mellomfase må man tillatte tilkoblinger både på IPv4 og IPv6.

      For nrkbeta.no sin del så mener jeg at nrkbeta.nos «slagord» «NRKs sandkasse for teknologi og nye medier» sier nok 🙂

      For dit.no sin del så bør IPv6 på plass da det er en tjeneste designet for mobile enheter, og eksplosjonen i mobile enheter er en av hovedgrunnene til at verden har gått tom for IPv4-addresser.

      * Dere har bred kunnskap om IPv6 internt i nrkbeta-redaksjonen (har tatt dette opp med dere før)
      * At VG.no nå snart feirer ettårsdagen for IPv6-støtte viser at dette lar seg gjøre!

  18. Det hadde vært fint om det som er relevant for bilister blir sendt over TMC også. Disse web grensesnittene eller SMS er trafikkfarlige å bruke, med TMC skiller navigasjonssystemet ut de meldingene som er relevant for din rute.

    Svar på denne kommentaren

    • Petter Ingholm Gustavsen (svar til Dag)

      Hei!

      NRKs TMC-tjeneste oppdateres i dag manuelt av trafikkredaksjonen i NRK. Meldingene som sendes ut er en blanding av hendelser meldt fra politiet, Statens vegvesen, fergeselskapene, bergingsselskapene og tips som redaksjonen verifiserer, samt vegarbeid meldt av vegvesenet. I praksis vil mange av de viktigste meldingene fra Dit.no også sendes ut på TMC.

      Men, vi har ikke kapasitet til å legge ut alt, blant annet køoppdateringer, og det er dessuten noen begrensninger i TMC-standarden som gjør at enkelte meldinger ikke kan sendes ut. Les mer her nrk.no/nyheter/trafikk/1.6439664

      Den siste tiden har vi for øvrig hatt driftsproblemer med TMC. Tjenesten har vært nede i lengre perioder. Akkurat nå er den i gang igjen, men den kan fortsatt være ustabil. Vi jobber sammen med Norkring for å rette opp dette. Driftsstatus oppdateres på Twitter-profilen @NRKTMC.

      Mvh
      Petter Ingholm Gustavsen,
      Gruppeleder NRK Trafikk.

    • Ingrid Støver Jensen (svar til Espen)

      Hei

      Bybanen i Bergen er inne og er søkbar. Men tjenesten mangler relevante byttepunkter, og derfor får du rare søkeresultater. Vi har notert oss dette, og jobber med å rette opp. Takk for tilbakemeldingen!

      Som du sikkert vet jobber vi med å samle alle rutedata for hele landet, og vi er ikke helt i mål:)

      Ingrid

  19. John Korsnes

    Hei, hva slags versjoneringsmekanismer har dere tenkt på for REST-api’et? Hvis dere om ett års tid finner ut at dere trenger å gjøre en endring som bryter dagens kontrakt mot alle klienter, mener jeg.

    URL-versjonering? apiv2.dit.no ?
    Accept header-versjoner ala DigiPost? Accept: application/vnd.ditno-v2+json

    Svar på denne kommentaren

    • Marianne Tallaksen (svar til John Korsnes)

      Hei John,

      En slik versjonering av apiet er jo en uting, så det har vi forsøkt å unngå.
      Apiet er derfor bygget slik at vi kan utvide det fortløpende uten å endre på eksisterende kontrakter.

      api.dit.no kommer altså alltid til å være bakoverkompatibelt, men vi vil legge til ytterligere funksjonalitet i det etterhvert.

      Hilsen
      Marianne Tallaksen
      Teknisk prosjektleder Dit.no

    • John Korsnes (svar til Marianne Tallaksen)

      Dere satser mao på å _aldri_ bryte dagens kontrakt, og ser heller ikke at det noen gang kommer til å skje i fremtiden. Drømmescenario for klientene av APIet da 🙂

      Angående «uting»: Versjonering av APIer er vanskelig, ja, men ikke en uting. Det er vel mer et kost/nytte opp mot å irritere klienter ved eventuelle breaking changes. Men de sier du jo at dere aldri kommer til å ha, så da er jo det greit også 🙂

      Takk for svar!

  20. Hjørdis Longva

    Hei,

    Flott initiativ og lovande start. Eg trur dette kan bli ei veldig god hjelp å ha i baklomma så snart barnesjukdommane er tilbakelagde. =)

    Her er nokre ynskjer/idéar frå meg:
    -Muligheit til å hake av for kva framkomstmiddel ein ynskjer å bruke (nyttig td. hvis ein vil vurdere om ein har tid til å sykle/gå eller må ta ta buss.)
    -Muligheit til å sjå kva det kjem til å koste å velje dei ulike reisealternativa.(mest aktuelt på langdistanse kanskje)

    På desse tinga synest eg søsterinitiativet dykkar i Danmark: rejseplanen.dk/ er veldig god. Reknar med de kjenner til denne.

    Gler meg til å sjå utviklinga!
    Lukke til!

    Svar på denne kommentaren

  21. Jostein Austvik Jacobsen

    Når jeg leste denne artikkelen første gangen og så underoverskriften «Mobil først» så tenkte jeg «så bra, NRKbeta-gjengen har sikkert lest boka Mobile First[1] og har laget dit.no med responsivt web-design i tankene».

    Men etter å testet dit.no kjapt i dag så la jeg merke til at URLene er prefikset med «m», som tyder på at dere enten driver med server-side browser detection for å potensielt servere forskjellige nettsider til forskjellige enheter, og/eller å lage en *separat* nettversjon av dit.no. Et eget spørsmål under spørsmål og svar spør også «Hvorfor er det kun laget en mobilversjon av Dit.no?» som tyder på at dere tenker på å lage forskjellige versjoner av nettsiden til forskjellige enheter.

    Hvorfor det er en dårlig idé kan dere sikkert google dere fram til, men det som slår meg som det største problemet er «m»-prefikset. Det lar seg kanskje best demonstrere med nettaviser som for eksempel Dagbladet. Sitter man på mobilen og ønsker å dele en nyhetssak med noen andre som sitter på en laptop så ser det ikke bra ut[2] (prøv å bytte ut «www» med «m» så ser dere selv).

    Forøvrig vil jeg si at dit.no ser veldig bra ut! Jeg lurer bare på hva hensikten med «m»-prefikset i URLene er.

    [1] abookapart.com/products/mobile-first
    [2] m.db.no/2013/03/11/nyheter/utenriks/kim_jong-un/atomv/sor-korea/26156568/

    Svar på denne kommentaren

    • Ingrid Støver Jensen (svar til Jostein Austvik Jacobsen)

      Hei Jostein

      Godt observert. Svaret på hvorfor vi har en egen mobilversjon med «m» i URLene, er ganske enkelt at vi har endret kurs underveis. Opprinnelig lå det en idé om separat mobil og nettversjon. Men etterhvert som vi fikk mer innsikt, fant vi ut at vi ville endre dette, – vi ville utvikle en plattformuavhengig versjon av Dit.no. Siden vi allerede hadde en mobiltjeneste som var funksjonell, ønsket vi å beta-lansere denne for læringens del. Gjennom å utvikle denne, har vi fått mye erfaring, og læringen øker ytterligere når brukerne er med og tester og gir oss tilbakemeldinger, enten det er i form at kommentarer knyttet til data eller det handler om brukergrensesnitt. All denne erfaringen tar vi med oss inn i arbeidet med å utvikle en ny plattformuavhengig versjon som på sikt vil erstatte dagens testversjon. Når denne versjonen kommer, vil URLen ikke lengre ha «m» i seg på mobil.

      Ingrid
      Prosjektleder Dit.no

  22. Bra navn, og tjenesten ser lovende ut. Spennende å se hvordan dette og Waze former hvordan vi får trafikk- og kollektivinformasjon framover.

    Dere skriver at dere holder dere på bakkenivå enn så lenge. Håper også Avinor kommer med etterhvert. Senest for et par uker siden møtte jeg opp klokken 05 på Flesland for å rekke fly 06.10. Jeg fikk sjokk over kaoset og køene i avgangshallen grytidlig lørdagsmorgen.

    Avinor må da sitte på data om hvor mange som forventes å møte opp på en flyplass til en hver tid, og utfra dette kunne beregne når det blir lange køer eller ikke i innsjekking. Utfra det bør det være mulig å gi råd når jeg bør dra hjemmefra, særlig hvis det også er forventet veiarbeid etc.

    Lykke til videre med prosjektet!

    Svar på denne kommentaren

    • Ingrid Støver Jensen (svar til Geir Holen)

      Hei Geir

      Takk for et godt innspill, det vil vi ta med oss når vi er klare for avgang og starter med fly.

      Ingrid
      Prosjektleder Dit.no

  23. André Buseth Wigum

    Hei. Så vidt jeg kan se er ikke dette nevnt tidligere i denne posten.

    Ved første søk fant jeg en feil i ruten dere presenterer. Dette var snakk om en 2 minutters rute i bil hvor Dit foreslår av man kjører gjennom en vei med gjennomkjøring forbudt (forsåvidt også stengt av med en alltid lukket bom).

    Som den reale karen jeg er tenkte jeg å rapportere dette. Det jeg da fant av rapporteringsmuligheter var «Hjelp oss å bli bedre» og «Meld om feil»-sidene deres. Der blir jeg henvist til diverse andre nettsteder, avhengig av hva feilen gjelder.

    Burde dere ikke hatt en rapporteringsfunksjon hvor man kan rapportere feil basert på den ruten man har søkt på, kanskje også med data om hvor man er på ruten? Jeg tenker noe ala slik Waze har løst dette, hvor du enkelt kan trykke «rapporteringsknapp», deretter kan du enkelt velge hva problemet gjelder.

    Dere har jo tydeligvis tenkt på tilbakemeldinger, men når jeg som bruker må navigere meg bort fra siden jeg er på, og deretter ende opp på http://fiksvegdata.opentns.org for så å skrive en rapport (ja, det er det de kaller det) på Statens vegvesens sider. Ja, da kan dere ikke forvente mange tilbakemeldinger på logiskefeil i kartdata…

    Svar på denne kommentaren

    • Ingrid Støver Jensen (NRK) (svar til André Buseth Wigum)

      Hei André

      Vi liker reale karer som tar seg bryet med å melde om saker og ting:)

      Og, du har helt rett: Løsningen for å rapportere om feil på dagens testversjonen for Dit.no er ikke optimal. Her har vi som du skriver samlet flere feilmeldingstjenester der du kan rapportere videre til de ulike leverandørene av dataene. Det betyr at vi ber brukerne ta stilling til hvem som kan være leverandør av dataene som er feil, før hun eller han får mulighet til å rapportere om selve feilen. Siden brukeren ikke nødvendigvis har forutsetning for å vite dette, så er denne måten å løse det på ikke så bra.

      Vi ser dette som en foreløpig og tidlig løsning for å ta i mot feilmeldinger. Og vi ønsker å lage en forbedret versjon der brukeren kan rapportere feil direkte fra reiserutene og andre steder hvor feil kan oppstå. Dette er noe vi tar med oss videre når vi nå bygger en ny tjeneste.

      Enn så lenge må du altså rapportere feilen du fikk på reiseruta di til Statens vegvesens Fiksvegdata. Takk for hjelpen!

      Ingrid
      Prosjektleder Dit.no

  24. Har hatt utrolig god nytte av to applikasjoner for planlegging av reiser. Disse er Trine i Farta som nå dekkere hele landet og HERE Transit som i tillegg til å dekke Norge, også dekker over 700 byer i over 50 land. Begge bruker APIet til dit.no og Trafikanten for å planlegge reiser i Norge.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Ingrid Støver Jensen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.