nrk.no

Waze – revolusjonerende bilnavigering

Kategorier: Det sosiale nettet, Mobil & Tester


Trodde du at ditt eksisterende bilnavigeringssystem var imponerende? Da må du tro om igjen. Kraften av tusenvis av reisende som deler informasjon i sanntid tar bilnavigering et formidabelt skritt videre.

Det jeg har savnet mest i alle navigeringssystemene jeg har testet er å få oppdatert informasjon om trafikksituasjonen. Systemet vet hvordan jeg skal komme meg til målet, men ikke om det er kø, ulykker eller vanskelige kjøreforhold. Mang en gang har jeg kommet kjørende for så å plutselig stå fast i en kø. Da er det som oftest for sent å be navigeringssystemet om en alternativ rute. Men det er ikke et problem lenger! For tiden kjører jeg rundt og vet alt om køer og andre hindringer god tid i forveien. Velkommen til den sosiale bilnavigeringen.

wazereports

I artikkelen min om det neste store prøvde jeg å skissere et mønster for teknologiutvikling. Kort fortalt handler det om at vi først får på plass teknologien, så brukervennligheten og til slutt koblingen til det sosiale.

For navigering handler teknologien om muligheten til å posisjonere deg selv nøyaktig ved hjelp av GPS. Og de første GPS-enhetene ga deg ikke så mye mer enn posisjonen din. Så kom brukervennligheten på plass med kart og for bilnavigering god hjelp av en stemme som sier hvor du skal kjøre og tydelige symboler for håndtering av kryss og rundkjøringer.

DSC03576 copy

Nå har endelig det siste punktet også kommet på plass: det sosiale. Og der ser det ut til at et system ved navn Waze leder an. Flere i NRKbetaredaksjonen testet det for et år eller to siden og erfarte det som er alle sosiale plattformers store utfordring: uten nok brukere blir det ganske meningsløst. Facebook uten venner er liksom ikke så spennende. Waze uten mange brukere er akkurat like lite nyttig. Men nå løsner det.

Waze kan se ut som et ganske vanlig navigeringssystem med kart og stemmekommandoer. Men det spesielle er at du hele tiden er koblet mot nettet og hele tiden rapporterer til systemet hvor du er og hvor fort du kjører. I tillegg kan du enkelt rapportere til systemet om avvik, ulykker, politikontroller osv.

Og med nok brukere tilfører dette ganske revolusjonerende og svært nyttige muligheter.

Automatiske rapporter

For det første lager Waze automatiske trafikkstatusrapporter basert på alle som bruker systemet. Siden Waze vet hvilken fartsgrense veiene har og samtidig vet hvor fort du kjører kan systemet helt automatisk anta at det er kø eller stopp i trafikken om mange biler plutselig beveger seg tregt eller står i ro på en vei som i utgangspunktet skulle latt bilene rase avgårde i 80 kilometer i timen.

DSC03596 copy

Når du er ute og kjører og kommer inn i en kø som ikke allerede er registrert av Waze får du enkelt og greit opp et spørsmål om hvorvidt du er i trafikken og om det er kø. Så kan du rapportere og de som kommer etter deg vil få vite at det er kø på veien.

Report

Som nevnt er dette helt avhengig av at mange mennesker bruker systemet og nå virker det som det er nok mennesker i Norge som bruker Waze. Derfor er de automatiske rapportene alene allerede svært nyttige.

Manuelle rapporter

I tillegg til de automatiske rapportene kan du enkelt melde inn hendelser manuelt. Med tydelige ikoner og enkel respons. Det er tydelig at interaksjonsdesignerne har tatt hensyn til at du ikke vil drive med kompliserte grensesnitt og inntasting av tekst mens du kjører. De har til og med lagt inn automatikk i at dersom du beveger deg med en viss hastighet får du ikke lov til å begynne å taste inn tekst.

NoTexting

De manuelle rapportene er enda mer avhengig av at mange bruker systemet og er villige til å rapportere underveis. Som nevnt virker det som om antallet mennesker som bruker Waze i Norge nå akkurat har kommet over kneiken og vi opplever imponerende nøyaktighet på de manuelle rapportene også.

fog

I tillegg til at folk som bruker systemet rapporterer inn kan de andre som kjører gi tilbakemeldinger på rapportene. Enkelt og greit ved å si «thank you» eller «not there» – at problemet ikke lenger er der. Dette gjør at de manuelle rapportene kontinuerlig kvalitetssikres.

Prøveturen

Første nyttårsdag la vi ut på turen fra Gausdal mot Oslo. Det store spørsmålet er da om vi skal kjøre E6 eller over Gjøvik. Waze kunne med forbausende nøyaktighet fortelle oss om det meste på ruten. Hvor det var kø, hvor det var tåke og hvor det var politikontroller.

DSC03606 copy

Der de offisielle veimeldingene kunne melde om «fare for kø», kunne Waze fortelle oss helt nøyaktig hvor det var kø og i hvilken hastighet den beveget seg.

Vi endte med å velge å kjøre over Gjøvik. Selv om det er dårligere veier kunne Waze melde om at det ville ta kortere tid fordi Waze visste nøyaktig hvilke køer som herjet på E6 og hvor mye de ville forsinke oss.

routesVed første sjekk var ikke forskjellen så stor, men etter hvert som vi nærmet oss punktet der vi måtte velge mellom E6 eller RV4 ble forskjellen større og større og RV4 ble det åpenbare valget.

Imponerende og litt skummelt

Siden Waze faktisk tar vare på bevegelsene dine lærer systemet hva som er dine favorittruter og hvor du pleier å kjøre. Så plutselig en morgen dukker det opp en melding som lurer på om jeg tilfeldigvis er på vei mot Bjørnstjerne Bjørnsons plass 1? Eller NRK på Marienlyst som denne adressen leder til. Og det skulle jeg jo. Waze hadde lært seg at undertegnede ofte setter snuten i retning NRK på dette tidspunktet om morgenen. Ruten dukker opp og Waze kan fortelle meg at det er litt kø i Kirkeveien. Svært brukervennlig og enkelt for meg, men også litt skummelt.

goodmorning

Informasjonen som Waze bruker for å gi meg denne ekstra brukervennligheten er ikke offentlig tilgjengelig. Den ligger forvart i din profil og brukes bare mot din egen navigering. Men systemet bruker jo også data om hvor du beveger deg for å lage trafikkrapporter osv. Og du kan velge å dele din posisjon på kartet til alle andre som bruker Waze om du har lyst til det. Her er det som ved all annen deling av informasjon godt å utstyre seg med litt sunn fornuft. Og Waze er svært klar over at brukerne er opptatt av hvordan data deles og hvordan det kobles til deg som person. De har en forbilledlig ryddig og pragmatisk side om dette på sitt eget nettsted.

Deling av posisjon

Selv om tanken på at andre vet hvor du er kan være skremmende er det faktisk en del situasjoner der du har lyst til å dele din posisjon. Vi skrev om dette da vi lot oss imponere av Glympse. Waze har innebygget en tilsvarende funksjon. Slik at når du er på vei for å møte noen kan du gi akkurat dem tilgang på posisjonen din slik at de kan se når du ankommer. Dette er også svært nyttig.

Kartene

Kartene til Waze blir også redigert og oppdatert av brukerne. De startet i Norge med et grunnleggende kart, så er det folk her hjemme på bjerget som oppdaterer og endrer etter hvert som veinettet forandres. Jeg opplever kartene som gode, men ikke alltid like omfangsrike som TomTom Navigator og Navigon som er de to andre systemene jeg har brukt mest. For å være mer spesifikk: Waze mangler en del veier når du begynner å bevege deg langt ut i periferien, men er mer nøyaktig på hovedveiene og eventuelle endringer på dem.

Vi har også testet redigering av kart. Dette gjøres via en vanlig nettleser på en datamaskin. Du logger deg inn og får i utgangspunktet lov til å redigering veier kun i nærheten av der du selv har kjørt. Her er det viktig at du logger deg inn på world.waze.com og ikke bare waze.com. (Ikke spør oss hvorfor de har forskjellige systemer basert på hvor du er, og hvorfor du kan logge deg inn uten feilmelding på waze.com, men ikke får noen data om deg selv. Her burde du fått en feilmelding). Editoren er brukervennlig og du kommer ganske fort igang. Selv om satellittbildet for området vi hadde lyst til å redigere var svært dårlig var det ikke noe problem å legge inn veien som manglet da vi var ute og kjørte. Vi hentet opp våre egne GPS-data og kunne se nøyaktig hvor vi kjørte selv da vi forlot kartet og la innover i skogen på en grusvei. Ved å bruke det sporet var det ikke vanskelig å legge opp veien ganske nøyaktig på kartet.

kart

Og kartene vil jo også bare bedre seg etter hvert som flere begynner å bruke systemet. Desverre ser det ut til at Waze på det nåværende tidspunkt ikke har planer om å benytte OpenStreetmaps, som er et annet imponerende stykke brukergenererte kart. Waze sier på nettsiden sin at lisensen til OSM ville ha begrenset dem i sine planer om å skaffe inntekter.

Hva koster det?

Og dette med inntekter bringer oss over på forretningsmodellen. Waze er gratis å laste ned og gratis å bruke. Og det skulle bare mangle siden både kart og trafikkdata skapes av brukerne. Men det koster penger å drive servere. Og det koster penger å videreutvikle applikasjoner. Waze sier kort og godt at deres forretningsmodell er å selge lokasjonsbaserte annonser. Vi har ikke sett noe til annonsene i selve navigeringssystemet ennå, men her kan Waze ha mange modeller. Datagrunnlaget de sitter på burde ikke være så vanskelig å kapitalisere. Alt i alt vet de veldig mye om hvordan folk beveger seg og hvor mange mennesker befinner seg.

Ulempene

Waze er avhengig av tilgang til internett. Både for å laste kart og for å gi deg trafikkinformasjon. Derfor er du helt avhengig av en brukbar dataplan på mobilabonnementet ditt. Dersom du sitter hjemme på ditt trådløse nett og legger opp en rute vil Waze laste ned kartdata for hele ruten. Selve datatrafikken underveis blir da begrenset til trafikkinformasjonen. Noe som ikke krever like mye av forbindelsen din.

Likevel kommer jeg ikke til å bruke Waze i bilen i utlandet med det første. Så lenge mobilselskapene har funnet ut at bits og bytes levert over mobilnett i utlandet er verd sin vekt i gull og diamanter får vi vente litt med det og heller bruke systemer som lagrer alt av kart og info lokalt på slike turer.

Et annet problem er at Waze må ha verdens dårligste adressedatabase for Norge. Det er usedvanlig dårlig med treff på de mest åpenbare adresser når du søker. Og da kan du søke i både Waze sin egen database, i Google og i Foursquare. Alle søkene har store mangler i våre tester. Og ofte ender du med å manuelt navigere deg rundt på kartet og sette en pinn der du skal fremfor å prøve å søke opp en adresse. Dette er alt for dårlig og en stor ulempe.

Konklusjon

Vi har sett lyset. Sosial navigering er fremtiden. Dette er allerede så nyttig at alle andre navigeringssystemer kommer i skyggen. Om Waze ikke trår feil hva bruk av data og annonsering angår har vi stor tro på dette systemet. Og etter hvert som flere og flere begynner å bruke det blir det bare bedre. Vi liker også Google Traffic som har noe tilsvarende funksjonalitet via søkegigantens karttjeneste, men synes Waze er langt mer brukervennlig og nyttig.

Det blir spennende å se på utviklingen. Enten Waze ruller videre på egenhånd eller blir kjøpt av Google, Facebook eller Apple… Du kan laste ned Waze til iOS og Android via deres nettside.

Hva er deres erfaring med Waze? Har dere eventuelt prøvd andre tilsvarende systemer?

Update: På Facebook finner dere også et Norsk Waze forum: https://www.facebook.com/WazeNorge

30 kommentarer

  1. Aleksander Wiken

    Det ser ut til at lite har forandret seg det siste året når det gjelder Waze. Jeg brukte en hel del i 2011 og deler av 2012. Jeg var på et tidspunkt såkalt «Områderepresentat» for min bydel, men etter at Waze fikk nye kart og satelittbilder å forholde seg til ble hverdagen som karteditor mye vanskeligere. Jeg som for min del bor lengst nord i Bergen Kommune hadde ingen tydelige veier på bildene å forholde meg til og på det samme tidspunktet var GPS-loggene fra min egen kjøring satt ut av spill. Det var det jeg sluttet å bruke Waze og gikk omtrent utelukkende over på Googles Navigeringsløsning.

    Dessverre så ser det ut til at Waze sliter med de samme problemene den dag i dag. Søket er alt for dårlig og dårlige satelittbilder gjør det vanskelig å redigere kart. Det er synd at dette skal være et problem for hele grunntanken med Waze er egentlig genial. Google har prøvd seg på noe av det samme i de store byene, men i mine øyne ikke lykkes. Jeg håper Waze får rettet opp i disse tingene før det er for sent.

    Svar på denne kommentaren

    • Nå skal det jo sies at den «vanlig» bruker ikke vil nødvendigvis ha noe med selve redigeringen å gjøre, det er jo for de særskilt interesserte. Satelittbildene vises jo ikke i klienten allikevel.

      Jeg er uenig i at Waze har en dårlig søkefunksjon, den søker jo både i Waze sin database, Google sin, Foursquare og Bing. Søker man på f.eks. et firma der får man ganske sikkert et godt treff.

      En svakhet Waze har er at den støtter ikke gatenummer så godt. Til nå har man bare kunnet legge inn med ganske varierende nøyaktighet. Waze holder nå på å utvikle en ny gatenummer funksjonalitet hvor hvert hus får sin POI med forklaring til hvor innkjørselen er (for «vanskelig å finne» adresser).

  2. I tyskland var det allerede på tidlig 2000 tallet navigasjonssytem som informerte om køer og ga tilbud om alternative ruter. Der var jo de aller fleste bedrifter også tilknyttet slik at man søkte på bedrift og fikk gateadressen, med reiserute og trafikk status. Derimot var jo grafikken relativt enkel:-)

    Svar på denne kommentaren

  3. Nå som man får TomTom appen til Android, er det virkelig liv laga for andre løsninger?
    TomTom har jo også servicen HD Traffic, som jo nødvendigvis må være en av de som til enhver tid får inn mest sanntid-info?

    Hva med en test av Waze vs TomTom HD Traffic?

    Svar på denne kommentaren

    • TomTom-appene koster mellom kr 368 (for Norden) og kr 515 (for hele Europa) i Google Play, og brukernes snittkarakter er 3,2/3,3 på en skala fra 1-5. Waze er gratis, og har 4,6 i snitt.

      TomToms HD Traffic baserer seg vel på brukernes rapporteringer slik som Waze, så appen med flest brukere vil gjøre det best her.

      Fordelen med TomTom er offline-kart, som absolutt foretrekkes i utlandet. Men siden nordmenn flest kjører i Norge, og nå som mange har datatrafikk inkludert i abonnementet, har Waze en fordel med sin gratisløsning.

    • Har selv testet både Tomtom HD trafic og Waze en del på vei hjem fra jobb osv. Her er det mye likt, bortsett fra at Tomtom nok er hakket bedre på kart og adresser. Så det blir fort at jeg stort sett bruker Tomtom appen, som fungerer kjempe bra.
      Begge app’ene viser ca samme ankomsttid, iberegnet trafikkaoset ut/inn fra Oslo. Begge appene er også veldig nøyaktig på når køer starter og stopper, men Tomtom har noe bedre visning. Vil tro Tomtom har mer data å hente, ettersom de henter data fra alle Tomtom enheter som støtter hd traffic. Skulle ikke forundre meg om de har et samarbeid med apple også på dette også, og ikke bare selve karttjenesten.

      Vil si at ingen av de er veldig gode på køer på småveier, men det fungerer ofte, ettersom det tydeligvis er flere og flere brukere av slikt system.

    • Karaktersettingen på tomtom vs. waze har nok mer med forventningene til en app du betaler en del for vs. en gratis app. Er VELDIG fornøyd med Tomtom på iOS.

  4. Chriss Are Farsund

    Sitat: Siden Waze faktisk tar vare på bevegelsene dine lærer systemet hva som er dine favorittruter og hvor du pleier å kjøre. Så plutselig en morgen dukker det opp en melding som lurer på om jeg tilfeldigvis er på vei mot Bjørnstjerne Bjørnsons plass 1? Eller NRK på Marienlyst som denne adressen leder til. Og det skulle jeg jo. Waze hadde lært seg at undertegnede ofte setter snuten i retning NRK på dette tidspunktet om morgenen. Ruten dukker opp og Waze kan fortelle meg at det er litt kø i Kirkeveien. Svært brukervennlig og enkelt for meg, men også litt skummelt.

    Jeg må le. Snart har vi røde lamper i bilene våre som spør: Off to work again, Dave? You shouldn’t take that road, Dave. There’s havy traffic there this morning, Dave…

    Svar på denne kommentaren

  5. Den russiske nettgiganten Yandex har hatt et tilsvarende tilbud et års tid (Yandex Navigator for iOS / Android), og det fungerer fantastisk i Moskvas gater. Man kan velge selv om man vil bidra med data, og delingen skjer i bakgrunnen uten at programmet maser på deg. Kartet over køer stemmer deprimerende godt med virkeligheten.

    Svar på denne kommentaren

  6. Flere av de «skikkelige» bilprodusentene bruker veldig like systemer i sine biler. BMW bla bruker trafikkdata fra radiobølger og mobildata (innebygget simkort i alle bilene), i tillegg til informasjon som hver enkelt bil sender ut til en sentral som overvåker det hele. Ganske kult de stedene det fungerer (sweff ikk Norge, men les Tyskland etc), og det fungerer bra!

    Svar på denne kommentaren

  7. Waze er jo et morsomt konsept, men revolusjonerende er det vel neppe… Google Navigation leverer også info om trafikkflyten og har dessuten uten tvil det beste kartunderlaget inkl satellite view. Google har også «et par» flere brukere enn Waze, og dersom de implementerer varslingsfunksjon for trafikkuhell mm vil nok ikke Waze ha mye igjen av forretningsmodellen…

    Svar på denne kommentaren

  8. Waze er fin nok den, men den skal ha en til å ta av de fleste avkjøringene fra E6 og bruke påkjøringen igjen. Merker dette hver gang ved skedsmo, olavsgård og kløfta. Den er også meget dårlig på nummerering av bygninger og vil konsekvent kjøre inn gatenavnet fra feil side iht bomsperring og enveiskjøring.

    Svar på denne kommentaren

  9. Her kunne vel Eplejournalisten gjort litt mer informasjonsinnhenting om andre konkurrerende tjenester. Kanskje skaffet seg en Android 4.2 enhet med Google Now? Google maps har jo lenge gitt svært god informasjon om hvor trafikken står og ikke står i Oslo. Kartgrunnlaget er jo også noe helt annet.

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Thomas)

      Denne artikkelen handler om Waze for Android og iOS. Google Maps med trafikkdata er strålende, men som jeg nevner i artikkelen syntes vi Waze er både enklere og nyttigere enn så lenge. Fullstendig uavhengig av hvilken plattform du velger å kjøre Waze på.

  10. Når det gjelder veier som ikke finnes i løsningen blir disse generert i appen automatisk når du kjører på de. De fremkommer i kartet som veier med prikker på. Når andre Wazers kjører på de samme veiene blir disse «bekreftet» og fremstår så som vanlige veier. De som kjører på prikkete veier for å bekrefte dette samler også «poeng» ettersom de bidrar til å kvalitetssikre kartet. En smart greie.

    Ellers må jeg si at navigeringen har blitt mye bedre i det siste, førsteinntrykket mitt i 2012 var at navigeringen ble gjort som en «full sjømann» 🙂 Men gatenumre – det har de ikke ennå..

    Svar på denne kommentaren

  11. André Eilertsen

    Interessant med norske OneTraffic også som snart lanserer tjenester der du slipper å følge med på kart eller være med i grupper for å få oppdaterte trafikkmeldinger fra din rute. Alt basert på OneTraffic sin egen teknologi.

    Spennende når trafikken begynner å følge deg og ikke du må følge med på trafikken.

    Svar på denne kommentaren

  12. Gunnar Olaussen

    Har brukt TomTom i mange år over hele Europa, men har for lengst lært at det smarteste er å slå av alle funksjoner som innebærer oppdateringer fra andre brukere. Litt for mange spøkefugler der ute som legger inn tullet oppdateringer. Kan medfører at navigasjon tar deg inn på ville, og i verste fall, farlige veier.
    Trafikkmeldingene om kø og veiarbeid har i midlertidig vært gode å ha, men det er ikke noe som har vært tilgjengelig i Norge. Mulig det har endret seg i det siste, men jeg bruker aldri navigasjon på vante veier.

    Svar på denne kommentaren

  13. Takke meg til Nokias utmerkede kartløsninger i Lumia. Kjørte nylig fra London sentrum til Heathrow. En del av veien til flyplassen var helt stengt på grunn en større feil på et broparti. Nokia’en fikk beskjed fra veisentralen, men snakker også med andre trafikkanter, og geleidet meg fint forbi og inn på en alternativ rute, i god tid før køen oppsto. Det fine er at alle kart er off-line, så det koster ikke et øre å bruke tjenesten heller. Nokia Kjør tilbyr også et hav av andre nyttige tjenester som jeg bruker stadig vekk. Har helt kuttet ut min GPS-boks etter at jeg fikk meg Lumia. PS. Hvorfor åpner ikke NRK.no for at man kan se videofiler på Windows-telefoner? TV2.no, VG Nett, DB.no og en rekke andre sider gjør det. De er vel ikke mer teknisk smarte hos konkurrentene?

    Svar på denne kommentaren

  14. Sommeråpent: mobile sommer-apper

    […] Vi har skrevet en grundig anmeldelse av bilnavigerinssystemet Waze. Systemet har reddet oss unna mer enn én stillestående kø, og blir aktivt brukt under både kortere og lengre kjøreturer. […]

    Svar på denne kommentaren

  15. Henning Pedersen

    Etter å ha lest artikkelen kom jeg på at jeg kan kjøpe tjenesten til min TomTom. Fungerer veldig bra til beregning av tid og omdirigering. Det koster en del, 400 kr året, men jeg vil ikke bruke mobilen som GPS enn så lenge. Vi får håpe det blir en standard plattform slik at alle bidrar uansett software. Det er kanskje på vei?

    Svar på denne kommentaren

  16. Min første kontakt med Waze var under en drosjetur på ferie i USA nå i Juli 2016. Sjåføren sa at for ham fungerte Waze aller best. Neste gang var ved en leiebil skranke hvor en ansatt sa at hun ikke stolte på gps løsningene som kom med leiebilene og at hun personlig benyttet en app på mobilen istedet. Etter å ha kjørt 2 leiebiler med forskjellige gps løsninger i forskjellige byer skaffet jeg meg et data sim kort og en personlig hotspot, lastet ned Waze og benyttet denne for resten av ferien til stor fornøyelse. Nå er det godt å lese at Waze også kan brukes hjemme i Norge. 🙂

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.