nrk.no

Hack deg til mediemakt på 1-2-3

Kategorier: Forskning, Journalistikk & Media

Faksimile fra news.com.au hentet fra The Ubermotive

Tre linjer kode er av og til alt som skal til for å få gjennomslag i media.

Skjermskudd fra ubermotive.com - datakode

Å sette opp en rask spørreundersøkelse – ofte kalt en poll – for å lodde stemningen for noe, og deretter gjøre journalistikk på resultatene er en ganske vanlig metode i nettjournalistikken: Resultatene man får er ikke veldig representative statistisk sett, men de kan være gode nok til å gi en følelse av temperaturen. De er nesten alltid gode nok til at man lager en sak, men av og til er de mer misvisende enn vanlig:

Møt Russell

Australske Russell Phillips virker ikke så begeistret for Murdoch-eide News Corporations nettmedier. Han har gjort det til en hobby å stemme flere ganger – VELDIG mange flere ganger – i deres spørreundersøkelser, og så etterpå gjøre dem oppmerksom på at det går an å jukse og at det er veldig lett.

I høst skrev han for eksempel på bloggen sin at NewsCorp hadde hatt en historie om sjokkresultatet at over 90% av 16 000 i en spørreundersøkelse på news.com.au ønsket høyere fartsgrenser. Vel, 15 000 av stemmene var Russells.

Faksimile fra news.com.au hentet fra The Ubermotive

Da er det ikke lenger mulig å lage fornuftig journalistikk på resultatene. 

Vi må visst kalle det Foccer

I akkurat dette tilfellet valgte Russell å bare stemme på det ene alternativet, akkurat som han gjorde da han kjørte kampanje for å få tilbake McGrateng med reker hos McDonalds. Men han har flere tricks i ermet: En annen «maskin» han har laget sørger for at det blir nøyaktig – på enkeltstemmen nøyaktig – likt mellom alternativene. «skal vi kalle det football eller soccer? Hmmm, det ser ut til at vi må kalle det Foccer» Så sier han fra til NewsCorp at han har lurt dem… og så lager de saken likevel.

Dette gjentok seg inntil det tydeligvis begynte å bli pinlig for NewsCorp. Rett før jul ble artiklene endret eller fjernet. Ganske artig historie; les den i The Ubermotive Guide to Media Influence og i oppfølgeren Lessons Learned: Zero, der han forteller at han nå har trappet opp. Artikkelen slutter ominuøst nok «Your move, NewsCorp.»

Russell er ikke alene

En av de mer klassiske poll-gaminghistoriene, er da 4chan-miljøet ikke bare fikk sin grunnlegger moot kåret til Person of the Year i Time Magazine, men like godt rigget alle de første 21 plassene for å vise hvor lett det var. Den lange og underholdende historien om kampen mellom Time og hackerne leser du i Inside the precision hack

Hva med oss?

Vi i NRKbeta synes jo alt dette er ganske underholdende. Selv om vi jo vet at noe slikt like fort kan ramme oss selv; vi lager sjelden ting sikrere enn nødvendig. I de fleste av våre avstemninger kan man trykke så ofte man vil. Samtidig håper vi at vi ikke er så forhatte som NewsCorp og kan flyte på en noe større goodwill i vårt publikum.

Avrundingsvis det åpenbare spørsmålet:

Eller forresten; bruk kommentarfeltet 😉

35 kommentarer

  1. Christian Løverås

    En gang på nittitalelet moret noen kamerater og jeg oss med å stemme på «Årets fotofjes» på lignende måte. Vi brukte noen veldig få linjer Perl, og litt rand() fordi man egentlig skulle klikke i et bilde. Etter en god del stemmer fikk hostingselskapet en telefon fra nettstedet, og vi trappet ned. Usikker på om det hadde noe å si på resultatet.

    Svar på denne kommentaren

  2. Artig lesing. Jeg kunne ikke la vær å leke litt, så… Twiigs setter en cookie idet man åpne pollen, og hver poll-visning får et unikt tall/ID. Sålenge dette tallet er med i stemme-forespørselen sammen med cookien, vil stemmen telles.

    ~10 linjer Python, så har man det. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  3. Kjetil Kjernsmo

    Hehe. Det var en berømt sak på Slashdot i 1999, der det var en poll på hvilket universitet i informatikk som var best. Først satt CMU igang noen skript, så MIT, og det hele endte med en krig mellom de to skolenes botter. MIT vant med knapp margin, hvis jeg husker riktig… 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Åsmund Voll Tesdal (svar til Kjetil Kjernsmo)

      Men i akkurat det tilfellet kan man jo vri på det og si at «Hvem lager de mest effektive bottene» (nesten) er et relevant kriterium? 😉

    • Arnt Joakim Wrålsen (svar til Haakon Nergaard)

      Jeg tenkte det samme som deg og snekret sammen et skript. Dog ditt er bedre enn mitt. Blir gøy å se om vi klarer å få den på fifty-fifty. 🙂

  4. Men…..
    Her vet man jo på forhånd hvilke data som sendes idet man trykker «Stem». Hvordan kan man finne det ut dersom man ikke vet dette? Finnes det noe verktøy for å se hvilke data som sendes med hhv. Ja eller Nei?

    Svar på denne kommentaren

    • Du kan logge utgående forespørsler i f.eks Firefox sin utviklerkonsoll. Da ser du alle parametere, cookies osv. som sendes idet du stemmer. Derfra er det bare å finne ut hva av dette som må være med, og ikke, for å telle stemmen på nytt. 🙂

  5. Jeg har alltid lurt på om al disse favoritt programmer på TV hvor publikum/seere velger med telefon la seg hacke enten fra inn eller ut siden. (idol, MGP..osv)Finnes ikke noe måter å sjekke dette for folk flest? Utkom er noen ganger minst sagt lit overraskende men det er jo ‘folket’ som har bestemt… ikke sant!? Demokratiets siste ord og alle må jo kjøpe akkurat den. TV er jo et utrolig manipulert medium med store interesser bak. I ‘uland’ har vi folk fra vesten ved valg som sjekker om dette går etter boken hva med al disse pengemaskinene på TV? Hilsen Tjook

    Svar på denne kommentaren

  6. Roy Sigurd Karlsbakk

    Tror det var i 1998 at aftenposten.no hadde en poll om det var riktig å bombe serbiske tv-stasjoner. Den viste litt for høyt på ja, syntes jeg, så jeg skrev en snutt i perl og kjørten en «while true; do ./poll.pl; done» for å sjekke den. Funka fint… Så kom en kollega og spurte hvorfor jeg ikke la løkka inn i perl-skriptet, joda, prøvde, kjørte noen sekunder, testa aftenposten.no – null svar… Sidene kom opp 10-15 minutter senere – uten poll. Senere kutta de nok ut CGI 😀

    Svar på denne kommentaren

  7. Arnstein Berg

    Haha, dette drev vi mye med i studietiden. Mange fotokonkurranser som ble manipulert. Men vi var jo stort sett rettferdige da. Stemte ned folk vi kunne se hadde prøvd å manipulere seg selv opp, og stemte opp de andre 🙂

    Men spesielt morsomt var det jo med de aller tidligste pollene (midten av 90-tallet), som bare var generelle CGI-scripts som tok imot alle mulige svar, uten at det samsvarte med skjemaet man fylte ut. Da kunne en avis lett ende opp med «ja»: 82 stemmer, «nei»: 73 stemmer, «Ola liker ikke fisk»: 1 stemme, «Mia har rømt hjemmefra»: 2 stemmer 😀

    Svar på denne kommentaren

  8. 4chan-folka fikk jo også stemt fram Rick Astley som «Artist of the history» på MTV awards en gang. Det var etter en intens krig mot fans av Tokyo Hotel. Begge sidene brukte botter.

    Personlig pleier jeg alltid å stemme på det alternativet som gir minst håp for menneskeheten i sånne avstemninger.

    Svar på denne kommentaren

    • Tarjei (svar til Lon)

      P3s tusenårslåt er en klassiker.:)

      Jeg mener jeg har hørt at NRK fikk kåret Norges nasjonalfisk til å være slim-ålen. Det var nok lenge før nettet oppstod, men mer imponerende enn et perl script.

  9. Frydenlund vann alvorleg mange nett-kåringar av beste øl på slutten av nitti-talet til 2002. Det var ca 100 maskiner som stemte med tilfeldige mellomrom på ca to timar for å unngå for sterkt avtrykk i loggane. Eg tykkjer det er viktig at nettavisene legg ut slike avstemmingar slik at folk som kan litt grunnleggjande programmering får høve til å påverke opinionen i rett retning. Tenk om ein skulle la journalistar og politikarar styre kva folk meiner.

    Svar på denne kommentaren

  10. Over en million NRKbetalesere kan vel ikke ta feil?

    […] Hack deg til mediemakt på 1-2-3 skrev vi på NRKbeta fredag, og fortalte historien om Russell Phillips som var lei av slomsete bruk av lett manipulerbare spørreundersøkelser i nettjournalistikken. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Geir Arne Brevik Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.