nrk.no

Sosiale medier: Er det noen der ute?

Kategorier: Det sosiale nettet, Journalistikk & NRK


Hvordan kan journalister bruke sosiale medier til å få bedre kontakt med publikum og utvikle journalistikken? Det er utgangspunktet for et prøveprosjekt hos NRK i nord.

I fire måneder skal jeg som reporter for NRK Troms og Finnmark kommunisere med lesere, lyttere og seere utelukkende gjennom de sosiale mediene som mange nordmenn er på.

Ved vårt distriktskontor har vi i lang tid vært veldig aktive på sosiale medier. Vi har i skrivende stund over 15 200 som følger oss på Facebook – det er mye i nordnorsk målestokk. Twitterkontoen vår har 4 600 følgere. Vi har valgt å fokusere på Facebook, Twitter og Instagram fordi de er de sosiale mediene som har størst oppslutning i Norge og vi derfor kan nå flest i publikum. Det gjør det også mulig for oss å måle effekten.

Deling

Vi har prøvd å få dem som følger oss, spesielt på Facebook, til å bruke siden som et forum der de deler bilder, og forteller om ting som skjer i deres nærhet. I tillegg til å bli oppdatert på nyhetene vi produserer på nett.

Åpne oss mer

Prosjektet ble startet opp for å undersøke hva slags aktivitet på sosiale medier som fungerer best, og hvordan vi kan utvikle journalistikken vår og åpne oss mer for dem som leser, lytter og ser oss.

Den første «sosiale» arbeidsdagen var onsdag sist uke, og vi i redaksjonen sitter med store forventninger til prosjektet. Vi håper at vi nå får bedre tid til å svare dem som kontakter oss på andre steder enn epost. At vi kan ha en ordentlig dialog, og være med på å røkte debatten som utvikler seg. I stedet for å bare dele sakene vi lager, og så la det være opp til leserne våre å ta seg av samtalen om saken, kan vi nå gå mer aktivt inn og svare på utspill. Kanskje dukker det også opp nye stemmer som ikke vanligvis får plass i media.

Lytte mer

Fra før av vet vi for eksempel at svært mange engasjerer seg når vi deler bilder vi får tilsendt. Været, og spesielt solas avskjed og tilbakekomst er noe som opptar mange folk i nord. Det fører ofte til masse kommentarer og videre deling av bildet, og også til at nye folk begynner å følge siden vår. Dette skal vi fortsette med, og videreutvikle. Det samme med å stille lytterne spørsmål knyttet til dagens tema i ettermiddagssendingen vår på radio. Her ryr det inn med kommentarer om temaet treffer publikum, og spørsmålet er stilt på en engasjerende måte.

Spille med åpne kort

Hver dag skal vi dele en offentlig versjon av arbeidslisten som vi jobber utifra når vi skal lage dagens sendinger og oppdatere nettsidene. Her har vi så langt fått lite respons, men vi håper at folk vil bli aktive når de venner seg til det.

Hvor bærer dette?

Ennå er vi veldig i oppstartsfasen, og vi er svært spente på hvordan dette vil fungere. Vil folk svare på det vi spør om? Vil folk føle at terskelen for å ta kontakt med oss om det som interesserer dem blir litt lavere? Får vi gode tips til saker?

Det som er den store frykten, er vel at leserne blir leie av maset vårt og slutter å følge oss om det blir for mye aktivitet på Twitter og Facebook. Eller vil de si i fra hva som irriterer dem før de trykker på «unlike»?

Finne formen

Vi jobber også med å finne formen for hvordan vi skal kommunisere på Twitter. I dag har vi en automatisk rss-feed som sender ut alle nye saker vi publiserer på Twitter. I prosjektperioden skal denne feeden kobles ut for å åpne for en bedre kommunikasjon. Vi skal være selektive med hva vi publisererer på Twitter og heller satse på dialog, utfordre og svare.

Her kan du se NRK Troms og Finnmarks aktivitet på sosiale medier:

Facebook
Twitter
Instagram

Hvordan syns du media skal forholde seg på sosiale medier?

Kjør debatt!

13 kommentarer

  1. Dette prosjektet høres spennende ut. Jeg tror medier og jorunalister bør forholde seg til sosiale medier og jobbe med saker som engasjerer strategiske målgrupper innenfor regionen. Det blir på en måte å sosialisere jorunalistoppgaven for å få inn saker og signaler om saker. Jeg ønsker dere lykke til. Det er mange av oss som mener mye om god kommunikasjon gjennom sosiale medier og Twitter er et spennende nettsamfunn i sterk utvikling. Velkommen med i debattene 😀

    Svar på denne kommentaren

    • Torill Ustad Stav (svar til Hanne Tiller)

      Takk for lykkønskninger Hanne! vi prøver å gjøre oss så synlige som mulig, så vi kan finne den beste måten å engasjere folk på!

  2. Herdis Moldøen

    Heissan. Spennande prosjekt! Kvifor ikkje starte med å tvitre og kommunisere at dere har dette flotte innlegget på NRK Beta? Viktig å få tilbakemeldingar frå dei ein skal kommunisere med, tenker eg. Prøvde å kikke litt på nettsida, men har enda ikkje sett at nokon saker der har kommentarfelt. Vil de ha all diskusjon av sakene på facebook?

    Eg skriv no på eit større skriv for korleis avisene i Amedia kan nytte seg av sosiale medier på best mogleg måte, gi ein lyd om de er interesserte i å lese (delar av) det 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Torill Ustad Stav (svar til Herdis Moldøen)

      Hei Herdis!
      Vi har valgt bort kommentarfelt på mange av sakene våre, fordi vi ikke har hatt noen til å røkte debatten. Nå er planen å åpne for kommentarer på flere saker. Vi tar gjerne også debatten på Facebook, og så langt er det der vi ser at folk er mest aktive, både med å kommentere og dele videre om saken engasjerer.

      Teksten om sosiale media i Amedia høres absolutt ut som interessant lesestoff!

    • Herdis Moldøen (svar til Torill Ustad Stav)

      Hei igjen Torill. Eg har ikkje glømt deg, men å gi deg heile rapporten vart litt unødvendig mykje tenkte eg, så eg har heller justert innhaldet til å bli meir allment, og kanskje nyttig for dere og. Her er i alle fall 6 gylne triks for vellukka postingar på facebook – basert på forskning av 1800 populære fb-pager:

      http://nodutgang.origo.no/-/bulletin/show/779403_-gylne-reglar-for-postingar-paa-facebook

      Håper det er noko nyttig å hente der!!

  3. 1. forstå at «sosiale medier» ikke er sosiale
    2. forstå at å bruke «sosiale medier» i dag betyr å pøse på med makt og penger til store amerikanske selskaper
    3. forstå at hvis «sosiale medier» er fremtiden så snakker vi om en dystopisk fremtid

    Svar på denne kommentaren

  4. Man burde kanskje også stille seg spørsmålet om hvordan det ville sett ut om man kjørte rundt i biler med reklame for andre produkter, hadde reklame i selve sendingen utover de eksisterende etc.

    Alt dette UTEN at man selv har kontroll på noe. Omtrent som om distributører av signaler for NRK fant det for godt å stappe inn reklame der de selv ønsker der.

    Og nei, jeg snakker ikke bare om reklame failbook strør rundt, men også failbook i seg sjøl….

    Jeg ser ikke ofte at NRK er tvunget til å oppgi hva slags andre verktøy de benytter, eller konstant gnåler om hvilke verktøy de bruker i produksjon…

    Det er verdt å tenke veldig mye over dette…

    Svar på denne kommentaren

  5. «Det som er den store frykten, er vel at leserne blir leie av maset vårt og slutter å følge oss om det blir for mye aktivitet på Twitter og Facebook. Eller vil de si i fra hva som irriterer dem før de trykker på «unlike»?»

    Her har dere et veldig godt poeng! Har likt flere sider, som etterhvert pøser ut med informasjon og tilbud som tar opp mye plass i newsfeeden min som jeg jo egentlig ser på for å følge med på venner, i 2. rekke kommer tilbud/nyheter fra bedrifter/selskaper. Hvertfall slik jeg tenker.

    En annen ting er om dere går for mye vekk fra temaet dere starter opp med. Hvis noen f.eks liker siden deres fordi dere kommer med fine bilder av soloppganger, men så begynner dere etterhvert å komme med masse nyheter om mye annet rart, så kan der igjen få unlikes. Gjelder hvertfall å være veldig klar på hva man formidler, og hver post skal ha en grunn! Ikke post noe bare for at NRKlogoen skal dukke opp i newsfeeden til folk.

    En ting som kanskje kunne vært mulig var om folk bare abbonerte på ting med hashtags som interesserer dem. NRK Troms og Finnmark er jo med en gang en innsnevring i forhold til NRK nasjonalt, men kanskje enda flere innsnevringer skulle vært mulig for folk som kanskje bare er interessert i værbilder, eller bare trafikkopptateringer eller eller… Vet ikke om facebook har denne funksjonaliteten, men kanskje den blir implementert etterhvert?

    Svar på denne kommentaren

    • Torill Ustad Stav (svar til henriko)

      Hei Henriko!

      Det er nok flere som føler som deg, derfor er det veldig viktig for meg i prosjektperioden og følge med så vi oppdager om folk slutter å følge oss. Da får vi prøve å ta lærdom av hav det er som irriterer.

      Om det ahdde vært mulig med et slags hashtagsøk i Facebook hadde det sikkert blitt tatt godt i mot av mange. Oss også!

  6. Jeg synes ikke NRK skal støtte amerikanske mediebedrifter som Twitter eller Facebook. Disse ‘sosiale medier’er under andre selskapers og myndigheters kontroll. På den måten vil NRK bidra til å gjøre seg selv til periferi og avhengig av andre. Jeg ville stille meg anderledes til dette dersom NRK stod for åpne standarer og fri teknologi ala Diaspora. Vi trenger ikke et NRK som er amerikansk underbruk.

    Som journalistisk institusjon burde jo også NRK vise litt interesse for hvordan Twitter, Facebook, Google, Microsoft og fler knyttes til Pentagons overvåkingsregime og mediekontroll. I disse dager er dette kanskje særlig aktuelt i forhold til forsøksvise kneblingen av Wikileaks.
    http://www.washingtonpost.com/local/us-appeals-panel-sides-with-government-in-case-involving-wikileaks-and-twitter/2013/01/25/2b9577d6-673c-11e2-889b-f23c246aa446_story.html?wprss=rss_social-local-headlines&Post+generic=%3Ftid%3Dsm_twitter_washingtonpost

    Svar på denne kommentaren

    • Torill Ustad Stav (svar til emlimo)

      Hei Emlimo!

      Du har veldig mange tungtveiende og gode argumenter, men i det prosjektet jeg er inne i nå, er målet å undersøke hvordan vi skal kommunisere best mulig med lesere, lyttere og seere i sosiale media.

      For å få undersøkt dette best mulig, må vi være på de stedene der folk er, og de siste tallene viser at tre av fire nordmenn har konto på Facebook, mens Twitter også vokser.

      Det betyr ikke at vi binder oss opp til kommunikasjon gjennom disse mediene i framtiden, men vi må finne ut hvor vi kan nå flest mulig av de som følger med på det vi gjør.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.