For et par år siden var det en del snakk om hvordan tilsynelatende gratis spill fort kunne bli svært kostbare. Spesielt spillet Smurf Village fikk mye oppmerksomhet. Problemet er der ennå og en av NRKbetas juniorkorrespondenter har oppdaget at det fort kan bli veldig dyrt om barn kjøper oppgraderinger til spill inne i apper. Otto (12) skriver til NRKbeta:
I dag så jeg at det var veldig dyrt med in app-kjøp på iPhone. Det gjelder f. eks: RacingPenguin, InfinityBlade 1 og 2, Clash of Clans, Angry Gran, Asphalt 7 og mange andre spill. Jeg fant ut at noen apper hadde mulighet til å betale opp mot 700 kr for noe inne i spillet.
Racing Penguin
Større barn tenker før de kjøper noe, men små barn tenker fort ikke så mye over det før de kjøper det. De er mer lettlurt og kan komme borti, eller kan begynne å hyle hvis de ikke får det de vil ha.
I tillegg er av og til knappen der du kan velge å kjøpe noe og avbryt byttet om i forhold til slik det pleier å være:
Forlokkende tilbud
Mange av spillene er gratis eller billige for at man skal kjøpe dem, bli avhengig og til slutt kjøpe in app-ting for å gjøre det lettere. Mange av spillene har lav aldersgrense og er laget for å passe til mange forskjellige. Spillutviklerne gjør sannsynligvis dette fordi at de vil tjene mest mulig penger. Noen ganger setter de ned prisen eller lignende midlertidig for å få folk til å kjøpe det.
Det er et problem til, hvis man f. eks kjøper noe for 7 kr, så gjelder de samme reglene in app som på App Store. Regelen bestemmer om du trenger å skrive inn passordet ditt hver gang du kjøper noe eller bare må gjøre det hvis det er over 15 min siden sist du skrev det inn. Det kan gjøre at du først med vilje kjøper noe for 7 kroner, og så ved en feil kjøper noe for f. eks. 700 etterpå. Derfor er det anbefalt å ha det på umiddelbart.
Det er nok heller ikke tilfeldig at det er akkurat 700 og ikke 600 eller 800 som er den høyeste prisen, siden det fort kan ligne på den vanlige laveste prisen som ofte er kr. 7,00.
Hvordan forhindre dette
På innstillinger kan man endre reglene hvis man gjør dette:
1) gå inn på generelt.
2) trykk på restriksjoner.
3) skriv inn koden for restriksjoner.
4) trykk på krev passord, og så enten umiddelbart eller 15 min.
Tenk deg at en liten baby er på besøk etter at noen har kjøpt noe for 7 kr. Så trykker den lille babyen på kjøp for 700, og du er fattig. Stakkars deg og stakkars barn.
Dette er veldig dårlig gjort av de som lager spillene, fordi man lett kan bli lurt.
……….
Så langt perspektivet til en tolv år gammel gutt. Men er det noen av våre lesere som har opplevd problemer med in app-kjøp?
Harald K
Slik rovdrift lønner seg nok på kort sikt, men det er bare et tidsspørsmål før brukerne som gruppe gjennomskuer svindelen. Vi ser jo allerede at Zynga (kongen av slike spill) har gått på en smell.
Det er dog skuffende at Rovio, som ikke hadde basert seg på dette («Mighty Eagle» var en engangsoppgradering) nå tydeligvis satser på det for fullt, med in-app kjøp av «forbruksvarer». Mye vil ha mer.
Det er noe psykologisk ved det, det er forlokkende med en konstant inntektsstrøm kontra et engangsbeløp. Samme mekansimen som Norsk Tipping utnytter med den typen Flaxlodd som skal gi en viss sum hver måned i X år, og fristelsen fra dette er nok grunnen til at så mange artister/forfattere forsvarer TONO/KOPINOR-modellen for ting som fint kunne vært finansiert på engangskommisjon. Jeg tror nok vi alle taper på denne irrasjonelle tendensen.
Ketil
Windows 8 har «Barnehjørnet» innebygget. Der får du en sandkasse der du bestemmer nøyaktig hvilke applikasjoner som er tilgjengelige. Dermed slipper du også at barnet får tilgang til sms eller mail osv. Pin-kode på kjøp er selvsagt på plass 🙂
K.
Glenn
Jeg kan forstå frustrasjonen til Otto når det gjelder in app-kjøp men det er foreldrenes forståelse rundt hvordan dette fungerer som er problemet. Det er ingen hemmelighet at man kan slå av in-app kjøp (Generelt/Restriksjoner/Kjøp i program) og fjerne 15-minutters regelen ved passord. Det er heller ingen hemmelighet at man kan få refundert kjøp av apper innen en viss tid gjennom iTunes/Apple.no.
Når foreldre ikke leser «manualen» eller setter seg i hvordan et produkt fungerer, så skjer slike hendelser når man gir poden telefonen/nettbrettet. D
otto
jeg syns bare det er litt kjipt at små barn kan bli lurt fordi de blir avhengige av et spill
Christian
Hei!
Har du noen gode tips på hvordan man får «refundert» slike ting av Apple? Har pådratt «oss» noen utlegg i den siste tiden. Takk for tipset med innstillingene får bruk av passord. Var vel slik automatisk tidligere, men ahr tydeligvis endret seg i det siste 🙂
Anders Hofseth (NRK)
Guide hos forbrukerrådet
Christian
Takk!
Petter Benknes
Hei vet ikke om det var med vilje. Men det hørtes ikke veldig hyggelig ut. Slapp av litt. Han er bare en tolv år gammel unge
Håvar
En annen funksjon på padda som er veldig nyttig når det gjelder småbarn er Guided Access. Skrur du på dette under Accessability kan du låse padda til en applikasjon ved hjelp av tre trykk på homeknappen. Da blir det heller ikke lenger mulig å trykke på reklamer som fører deg ut av programmet!
(Finnes kun i iOS6 tror jeg)
lmarius
En start, men vil tro en treåring gjennomskuer de tre trykkene om det observeres noen få ganger.
Håvar
For å avslutte Guided Access må det tastes en kode.
Knut
Liker Apple produkter, men jeg skjønner ikke Apple når det gjelder det å skjerme barn fra naken hud men samtidig gjøre det farlig å trykke på feil knapp i spill som åpenbart er rettet mot barn.
Skammelig.
Knut
Den funksjonen har reddet meg fire-fem ganger da jeg testet ut noen spill og fingerene er litt for «store» til størrelsene til tastene. Jeg kjører Iphone 4 med at man MÅ skrive inn passordet for hvert kjøp uansett hvor lang tid det har gått. Og som sagt har det spart meg for flere hundre lapper…
Petter
Jeg ante faktisk ikke at det gikk an å skru ned 15-minuttersregelen for app-kjøp. Takk for tips.
Takk for fin artikkel, Otto!
Jens
Ja dete er lure spill